Is ouder bruyere beter?

Voor al uw vragen, antwoorden en opmerkingen over het roken van de pijp...
Gebruikersavatar
Massis
Administrator
Berichten: 5205
Lid geworden op: 11 mei 2010 15:07
Locatie: Bilzen - Belgie
Contacteer:

Is ouder bruyere beter?

Bericht door Massis »

PhilipV schreef: De pijp is gemaakt uit Corsicaanse bruyère, gewicht 26 gram, lengte 12,2 cm, hoogte kop 4,25 cm, diameter kop 2,1 cm.
Ik zie dat Joura zijn "1978 Corsica" en "1994 Romeo" pijpen verkoopt aan €1000 waar zijn normale pijpen (ook al) €560 kosten. En het argument daarvoor is:
UNIQUE SMOKING EXPERIENCE
Due to its long storage time of 22 years, 38 respectively, these woods are much harder than usual pipe woods. This quality has a significant effect on the pipe`s taste and can be described as unique and overwhelming.
Dat het hout na 20+ jaar volledig droog zal zijn geloof ik graag, maar "veel harder dan gewoon pijphout"? Ben ik toch erg benieuwd naar. Dus vandaar de vraag: is de jouwe zo'n 1978 Corsica? Merk je het verschil?


Verder staan er enkele mooie pijpen op zijn webshop, maar het gros van de €2500 en meer pijpen vind ik persoonlijk ronduit lelijk voor die prijzen. Met name de mondstukken lijken op de foto's erg dik en zonder definitie in de vorm, zoals deze van €2500
Afbeelding

De billiard die jij hebt aangeschaft kan me dan wel weer bekoren, mooie keuze dus :D
Website: massispipes.com
Instagram:@MassisPipes
Facebook: MassisPipes

Gebruikersavatar
meindert
Berichten: 2428
Lid geworden op: 10 jan 2013 20:15
Locatie: Wergea (Friesland)

Show hier je nieuwe aanwinsten - Deel 5

Bericht door meindert »

Massis schreef:
PhilipV schreef: De pijp is gemaakt uit Corsicaanse bruyère, gewicht 26 gram, lengte 12,2 cm, hoogte kop 4,25 cm, diameter kop 2,1 cm.
Ik zie dat hij zijn "1978 Corsica" en "1994 Romeo" pijpen verkoopt aan €1000 waar zijn normale pijpen (ook al) €560 kosten. En het argument daarvoor is:
UNIQUE SMOKING EXPERIENCE
Due to its long storage time of 22 years, 38 respectively, these woods are much harder than usual pipe woods. This quality has a significant effect on the pipe`s taste and can be described as unique and overwhelming.
Dat het hout na 20+ jaar volledig droog zal zijn geloof ik graag, maar "veel harder dan gewoon pijphout"? Ben ik toch erg benieuwd naar. Dus vandaar de vraag: is de jouwe zo'n 1978 Corsica? Merk je het verschil?


Verder staan er enkele mooie pijpen op zijn webshop, maar het gros van de €2500 en meer pijpen vind ik persoonlijk ronduit lelijk voor die prijzen. Met name de mondstukken lijken op de foto's erg dik en zonder definitie in de vorm, zoals deze van €2500
Afbeelding

De billiard die jij hebt aangeschaft kan me dan wel weer bekoren, mooie keuze dus :D
Tuurlijk is het hout droog na 20 jaar , maar word daar niet veel harder van , ik heb hier een heel oud stuk bruyere
(gekregen van een kennis ,die zijn vader had vroeger een tabakzaak) het is wel 40 jaar oud denk ik , het is een beetje harder dan mijn nieuw hout ,maar niet veel!!
Ik ga daar in de toekomst een pijp voor mij zelf uit maken , dan zal ik het ervaren!!
Groet van Pijpmaker Meindert

as it net kin sa as it moat , dan moat it mar sa as it kin !

Gebruikersavatar
Massis
Administrator
Berichten: 5205
Lid geworden op: 11 mei 2010 15:07
Locatie: Bilzen - Belgie
Contacteer:

Re: Show hier je nieuwe aanwinsten - Deel 5

Bericht door Massis »

meindert schreef:Tuurlijk is het hout droog na 20 jaar , maar word daar niet veel harder van , ik heb hier een heel oud stuk bruyere
(gekregen van een kennis ,die zijn vader had vroeger een tabakzaak) het is wel 40 jaar oud denk ik , het is een beetje harder dan mijn nieuw hout ,maar niet veel!!
Ik ga daar in de toekomst een pijp voor mij zelf uit maken , dan zal ik het ervaren!!
Mijn instinct zegt ook van niet, anderzijds is bijvoorbeeld een eiken balk in een woning van ettelijke tientallen jaren oud wel een stuk harder en vooral brozer dan een recent gebruikte balk, ondanks dat ze beide (mits goed gedroogd) een vergelijkbaar vochtgehalte zullen hebben. Toen ik er wat naar ging zoeken vond ik toch aanwijzingen dat hout blijft drogen en "curen" gedurende vele jaren.

Maar als je dan bedenkt dat we continu vuurtjes stoken in onze blokken hout eens ze tot pijp verwerkt zijn, lijkt het me sterk dat je na enkele keren roken niet hetzelfde effect bereikt in een pijp...

Misschien is dit beter een onderwerp voor een eigen topic?
Website: massispipes.com
Instagram:@MassisPipes
Facebook: MassisPipes

Gebruikersavatar
meindert
Berichten: 2428
Lid geworden op: 10 jan 2013 20:15
Locatie: Wergea (Friesland)

Re: Show hier je nieuwe aanwinsten - Deel 5

Bericht door meindert »

Geen gek idee om hier .een eigen topic van te maken
Groet van Pijpmaker Meindert

as it net kin sa as it moat , dan moat it mar sa as it kin !

Gebruikersavatar
PhilipV
Berichten: 2120
Lid geworden op: 04 aug 2012 21:07
Locatie: Deinze, België

Re: Show hier je nieuwe aanwinsten - Deel 5

Bericht door PhilipV »

Ik denk dat dit de eerste keer is dat een van mijn posts zo'n animo veroorzaakt ... :oops: Beetje onder de indruk.

Eerst en vooral, het is dus echt wel zo'n basisgrade. Zelfs die zijn al prijzig, en ik weiger om voor grain te betalen! Zeker die prijzen, mijn auto kost minder dan de helft. Ik ga ervan uit dat de manier waarop mondstuk, rookkanaal enz hetzelfde is en je dus per definitie geen betere manufacture krijgt bij een betere grain. Maar dat is mijn visie daarop.

Ik heb ze ook niet gekocht voor de hype ofzo maar wou me wat meer weg van de Denen en de Ieren oriënteren. Elke pijp die je koopt is een gok. Zoals Claude zei zijn het zeer grote pijpen en zoals Massis zei zijn sommige van de mondstukken inderdaad nogal "off topic" of hoe moet ik het zeggen. Vandaar ook dat ik denk ik een van de normalere modellen heb gekozen.

Massis, het is er blijkbaar eentje van de 78 groep (for what it's worth), had daar geen belang aan gehecht. Het roken is er nog niet van gekomen gezien vele uren op het werk momenteel. Zal voor in mijn verlof zijn.

Inderdaad leuk om een apart topic over aging/curing van bruyère te hebben!

Groeten,
Philip
“It is quite a three pipe problem, and I beg that you won't speak to me for fifty minutes.”
― Arthur Conan Doyle, The Red Headed League

Gebruikersavatar
The_Undertaker
Administrator
Berichten: 8798
Lid geworden op: 22 nov 2012 17:37

Re: Show hier je nieuwe aanwinsten - Deel 5

Bericht door The_Undertaker »

PhilipV schreef:Ik denk dat dit de eerste keer is dat een van mijn posts zo'n animo veroorzaakt ... :oops: Beetje onder de indruk.
Een beetje leven in de brouwerij, altijd goed toch!
"The greatest difficulty is the mental resistance to things that arise, and the underlying assumption that they should not." - Eckhart Tolle

Gebruikersavatar
capricorn
Berichten: 300
Lid geworden op: 30 aug 2013 09:42
Locatie: Heerlen

Re: Is ouder bruyere beter?

Bericht door capricorn »

Voor de mensen die duits verstaan een bericht over Joure


Gebruikersavatar
capricorn
Berichten: 300
Lid geworden op: 30 aug 2013 09:42
Locatie: Heerlen

Re: Is ouder bruyere beter?

Bericht door capricorn »

En nog een uit 2002


Gebruikersavatar
Massis
Administrator
Berichten: 5205
Lid geworden op: 11 mei 2010 15:07
Locatie: Bilzen - Belgie
Contacteer:

Re: Is ouder bruyere beter?

Bericht door Massis »

capricorn schreef:Voor de mensen die duits verstaan een bericht over Joure
Hier zie je op 8:15 in het filmpje een groot deel van de reden waarom Joura's pijpen zo duur zijn: alles waarvan hij geen smooths kan maken gooide hij vroeger gewoon resoluut buiten. Dat kwam in de praktijk neer op héél veel duur bruyere...

Tegenwoordig zandstraalt hij ook pijpen maar volgens mij haalt nog steeds een erg groot deel van zijn pijpen de winkels niet.
Website: massispipes.com
Instagram:@MassisPipes
Facebook: MassisPipes

Gebruikersavatar
rivulus
Berichten: 1389
Lid geworden op: 01 jun 2014 13:44
Locatie: Leiden

Re: Is ouder bruyere beter?

Bericht door rivulus »

Ach, vanaf pakweg EUR 50 heb je iets dat goed rookbaar is. Voorbij dat punt heb je het alleen nog maar over smaak, persoonlijke voorkeur en persoonlijk budget. Het Wat-de-gek-er-voor-geeft gebied dus. Emotie. En sommige mensen zijn emotioneler dan anderen... :-)
Maar ik merk bij mezelf dat de grens van wat ik nog acceptabel vind voor een pijp met de jaren opschuift. Geen idee wat ik zou doen als mijn budget hoger lag.

Wordt een mandjespijp na 50 jaar meer waard omdat het bruyere oud is? Ik heb het idee dat eerst het merk en daarna de afwerking ook daar meer van belang zijn, alhoewel handelaren op e-bay dapper pogingen doen om oude voorraden met dit argument voor een hogere prijs te slijten.

Voor mij is de invloed van het roer en de vorm van de ketel het meest belangrijk voor de rookbeleving, de leeftijd van het hout heeft mijns inziens een dusdanig kleine invloed dat het er in de praktijk domweg niet toedoet. Het is een beetje dezelfde discussie als audiokabels; de invloed van luidsprekers zelf, luidsprekerplaatsing en aankleding van de ruimte op geluid en vervorming loopt in de procenten, die van de kabels in fracties van promielen, maar toch doen mensen er moeilijk over.
"I have some friends, some honest friends, and honest friends are few; My pipe of briar, my open fire, A book that's not too new."
Robert W. Service

Gebruikersavatar
Massis
Administrator
Berichten: 5205
Lid geworden op: 11 mei 2010 15:07
Locatie: Bilzen - Belgie
Contacteer:

Re: Is ouder bruyere beter?

Bericht door Massis »

rivulus schreef:Ach, vanaf pakweg EUR 50 heb je iets dat goed rookbaar is.
Ik vind dat altijd een gekke uitspraak. Ik heb prima pijpen die ik nieuw gekocht heb voor €30 en die ik héél graag rook. Ik heb ook al pijpen van €150 gehad die verschrikkelijk waren, zowel qua afwerking als qua rookbaarheid.
De kans wordt groter naarmate de prijs hoger is, dat denk ik wel, maar zowel bij goedkope als dure pijpen heb je uitzonderingen zat...
Website: massispipes.com
Instagram:@MassisPipes
Facebook: MassisPipes

robvoorburg
Berichten: 12670
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Is ouder bruyere beter?

Bericht door robvoorburg »

Klopt, het lullige is dat je er proefondervindelijk achter moet komen.

Gebruikersavatar
meindert
Berichten: 2428
Lid geworden op: 10 jan 2013 20:15
Locatie: Wergea (Friesland)

Re: Is ouder bruyere beter?

Bericht door meindert »

rivulus schreef:Ach, vanaf pakweg EUR 50 heb je iets dat goed rookbaar is. Voorbij dat punt heb je het alleen nog maar over smaak, persoonlijke voorkeur en persoonlijk budget. Het Wat-de-gek-er-voor-geeft gebied dus. Emotie. En sommige mensen zijn emotioneler dan anderen... :-)
Maar ik merk bij mezelf dat de grens van wat ik nog acceptabel vind voor een pijp met de jaren opschuift. Geen idee wat ik zou doen als mijn budget hoger lag.

Wordt een mandjespijp na 50 jaar meer waard omdat het bruyere oud is? Ik heb het idee dat eerst het merk en daarna de afwerking ook daar meer van belang zijn, alhoewel handelaren op e-bay dapper pogingen doen om oude voorraden met dit argument voor een hogere prijs te slijten.

Voor mij is de invloed van het roer en de vorm van de ketel het meest belangrijk voor de rookbeleving, de leeftijd van het hout heeft mijns inziens een dusdanig kleine invloed dat het er in de praktijk domweg niet toedoet. Het is een beetje dezelfde discussie als audiokabels; de invloed van luidsprekers zelf, luidsprekerplaatsing en aankleding van de ruimte op geluid en vervorming loopt in de procenten, die van de kabels in fracties van promielen, maar toch doen mensen er moeilijk over.
Mooi verwoord , ( ik had het niet beter kunnen doen ) je hebt helemaal gelijk!!
Groet van Pijpmaker Meindert

as it net kin sa as it moat , dan moat it mar sa as it kin !

Gebruikersavatar
meindert
Berichten: 2428
Lid geworden op: 10 jan 2013 20:15
Locatie: Wergea (Friesland)

Re: Is ouder bruyere beter?

Bericht door meindert »

robvoorburg schreef:Klopt, het lullige is dat je er proefondervindelijk achter moet komen.
Mooi filmpje van Joura , mooie machines , doet hij het anders dan wij Nick !, nee!!
Wij doen er misschien iets langer over ( het is ook maar hobby) wij genieten er wel van om een mooie pijp te maken, en dan speelt geld en tijd geen rol!!
Het is maar net wat je wilt , en wat een gek er voor geeft , ik maak soms pijpen die ( toevallig ) een hele mooie grain hebben,daar <kom ik tijdens het maken achter> ( zo als de leespijp van Robbie-San ) ,vraag ik er dan meer voor? Nee...( in ieder geval niet voor mijn Forumvrienden! )

( mooi onderwerp dit)!!
Groet van Pijpmaker Meindert

as it net kin sa as it moat , dan moat it mar sa as it kin !

Gebruikersavatar
meindert
Berichten: 2428
Lid geworden op: 10 jan 2013 20:15
Locatie: Wergea (Friesland)

Re: Is ouder bruyere beter?

Bericht door meindert »

Hier een paar foto,s van mijn heel oud stuk Bruyere
Afbeelding

Afbeelding

De krassen onderin heb ik er in gemaakt met de kraspen om te zien hoe hart het hout was ( wel wat harder dan jonger hout! )
Groet van Pijpmaker Meindert

as it net kin sa as it moat , dan moat it mar sa as it kin !

Gebruikersavatar
Huub
Berichten: 3347
Lid geworden op: 06 jun 2010 20:58

Re: Is ouder bruyere beter?

Bericht door Huub »

meindert schreef:Hier een paar foto,s van mijn heel oud stuk Bruyere
Afbeelding

Afbeelding

De krassen onderin heb ik er in gemaakt met de kraspen om te zien hoe hart het hout was ( wel wat harder dan jonger hout! )
Goedenavond Meindert,

Dat is een prachtige ebauchon. Ik ben ontzettend benieuwd naar de grain.

Gebruikersavatar
meindert
Berichten: 2428
Lid geworden op: 10 jan 2013 20:15
Locatie: Wergea (Friesland)

Re: Is ouder bruyere beter?

Bericht door meindert »

Huub schreef:
meindert schreef:Hier een paar foto,s van mijn heel oud stuk Bruyere
Afbeelding

Afbeelding

De krassen onderin heb ik er in gemaakt met de kraspen om te zien hoe hart het hout was ( wel wat harder dan jonger hout! )
Goedenavond Meindert,

Dat is een prachtige ebauchon. Ik ben ontzettend benieuwd naar de grain.
Ik ook Huub , als ik tijd heb gaan ik hem zagen en er iets moois van maken , word vervolgd!!
Groet van Pijpmaker Meindert

as it net kin sa as it moat , dan moat it mar sa as it kin !

Gebruikersavatar
Claude
Berichten: 540
Lid geworden op: 06 aug 2015 16:17

Re: Is ouder bruyere beter?

Bericht door Claude »

Massis schreef:
PhilipV schreef: De pijp is gemaakt uit Corsicaanse bruyère, gewicht 26 gram, lengte 12,2 cm, hoogte kop 4,25 cm, diameter kop 2,1 cm.
Ik zie dat Joura zijn "1978 Corsica" en "1994 Romeo" pijpen verkoopt aan €1000 waar zijn normale pijpen (ook al) €560 kosten. En het argument daarvoor is:
UNIQUE SMOKING EXPERIENCE
Due to its long storage time of 22 years, 38 respectively, these woods are much harder than usual pipe woods. This quality has a significant effect on the pipe`s taste and can be described as unique and overwhelming.
Dat het hout na 20+ jaar volledig droog zal zijn geloof ik graag, maar "veel harder dan gewoon pijphout"? Ben ik toch erg benieuwd naar. Dus vandaar de vraag: is de jouwe zo'n 1978 Corsica? Merk je het verschil?


Verder staan er enkele mooie pijpen op zijn webshop, maar het gros van de €2500 en meer pijpen vind ik persoonlijk ronduit lelijk voor die prijzen. Met name de mondstukken lijken op de foto's erg dik en zonder definitie in de vorm, zoals deze van €2500
Afbeelding

De billiard die jij hebt aangeschaft kan me dan wel weer bekoren, mooie keuze dus :D
De ex-judoca, want dat was hij, blijft de mensen boeien de afgelopen dagen :D
Zoals ik al schreef in een andere topic: wat mij betreft zijn ze te duur voor wat je ervoor krijgt. De mondstukken zijn eigenlijk echt ondermaats. Wilde dat niet schrijven, maar het is een feit. Heb er twee gehad, beiden met een zeer amateuristisch en grof afgewerkt mondstuk.

Gebruikersavatar
Claude
Berichten: 540
Lid geworden op: 06 aug 2015 16:17

Re: Is ouder bruyere beter?

Bericht door Claude »

Hou ons op de hoogte Philip! :D (en laat je niet ontmoedigen!)

Gebruikersavatar
meindert
Berichten: 2428
Lid geworden op: 10 jan 2013 20:15
Locatie: Wergea (Friesland)

Re: Is ouder bruyere beter?

Bericht door meindert »

meindert schreef:
Huub schreef:
meindert schreef:Hier een paar foto,s van mijn heel oud stuk Bruyere
Afbeelding

Afbeelding

De krassen onderin heb ik er in gemaakt met de kraspen om te zien hoe hart het hout was ( wel wat harder dan jonger hout! )
Goedenavond Meindert,

Dat is een prachtige ebauchon. Ik ben ontzettend benieuwd naar de grain.
Ik ook Huub , als ik tijd heb gaan ik hem zagen en er iets moois van maken , word vervolgd!!
Even navraag gedaan van de herkomst , dit stuk bruyere is minstens 60 jaar oud!!
Groet van Pijpmaker Meindert

as it net kin sa as it moat , dan moat it mar sa as it kin !

robvoorburg
Berichten: 12670
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Is ouder bruyere beter?

Bericht door robvoorburg »

Ik denk dat jullie aan iets belangrijks voorbij gaan, tenzij ik er
overheen heb gelezen, bij deze dan mijn verontschuldiging.

Wanneer ik de keuze zou hebben tussen twee pijpen, de ene
gehaald uit een bruyère knol van 50 jaar en de andere uit een
die 250 jaar oud is, dat ik dan steeds voor de laatste zal kiezen.

De kans dat er nog struiken/knollen van een dermate ouderdom
gevonden worden is klein, de meeste zijn inmiddels geoogst en
tot pijp verworden.

Gebruikersavatar
The_Undertaker
Administrator
Berichten: 8798
Lid geworden op: 22 nov 2012 17:37

Re: Is ouder bruyere beter?

Bericht door The_Undertaker »

robvoorburg schreef: Wanneer ik de keuze zou hebben tussen twee pijpen, de ene
gehaald uit een bruyère knol van 50 jaar en de andere uit een
die 250 jaar oud is, dat ik dan steeds voor de laatste zal kiezen.
Zou je die keuze kunnen toelichten? Zijn er, afgezien van de leeftijd en de daarbij behorende zeldzaamheid, nog andere overwegingen om de oudste te kiezen?
"The greatest difficulty is the mental resistance to things that arise, and the underlying assumption that they should not." - Eckhart Tolle

robvoorburg
Berichten: 12670
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Is ouder bruyere beter?

Bericht door robvoorburg »

Hoe ouder, des te harder.

Gebruikersavatar
Massis
Administrator
Berichten: 5205
Lid geworden op: 11 mei 2010 15:07
Locatie: Bilzen - Belgie
Contacteer:

Re: Is ouder bruyere beter?

Bericht door Massis »

robvoorburg schreef:Hoe ouder, des te harder.

Vele experts waaronder wijlen Rainer Barbi hebben stukken geschreven over de mythe van oude bruyere. Rainer zelf was expliciet van mening dat 30-50jaar groeitijd het beste was, en dat het daarna terug flink achteruit ging, barsten, rotten, ...

https://pipedia.org/wiki/100_Year_Old_Briar%3F
Website: massispipes.com
Instagram:@MassisPipes
Facebook: MassisPipes

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7978
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Is ouder bruyere beter?

Bericht door Arno »

robvoorburg schreef:Hoe ouder, des te harder.
Ga je dat ook zeggen tegen je date met de kerstdagen? :wink:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Wowbagger
Berichten: 6378
Lid geworden op: 14 jun 2012 10:31

Re: Is ouder bruyere beter?

Bericht door Wowbagger »

Arno schreef:
robvoorburg schreef:Hoe ouder, des te harder.
Ga je dat ook zeggen tegen je date met de kerstdagen? :wink:
En daar gaat mijn wijntje... :lol:

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15085
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Re: Is ouder bruyere beter?

Bericht door Eliminator »

Whahahaha *proest*
Afbeelding

Gebruikersavatar
Meester W
Berichten: 1792
Lid geworden op: 28 jan 2014 15:39

Re: Is ouder bruyere beter?

Bericht door Meester W »

:D
I wasn’t born to follow..

robvoorburg
Berichten: 12670
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Is ouder bruyere beter?

Bericht door robvoorburg »

Arno schreef:
robvoorburg schreef:Hoe ouder, des te harder.
Ga je dat ook zeggen tegen je date met de kerstdagen? :wink:
Nee Arno, dat heb ik niet gedaan zoals je begrijpt.
Ons samenzijn verliep anders dan ik wilde, we blijken beiden
te beschikken over een sterke persoonlijkheid en dat botste
dan ook vrij snel.

Ik schrik er niet van terug om de boel, per mail, op
scherp te zetten, wetende dat dit tegelijk het einde kan
betekenen.
Tot mijn verbazing kwam er een reactie die ik niet verwacht
had, maar wel heel blij mee was, namelijk de moeite nemen
te vechten voor een fijne vriendschap.

Ben er oprecht blij mee, wordt vervolgd..

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15085
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Re: Is ouder bruyere beter?

Bericht door Eliminator »

Heel veel geluk Rob, beide sterke persoonlijkheden, maar ook beide de moeite willen nemen om er iets van te maken en niet na de eerste de beste aanvaring afscheid te nemen.
Dat zegt toch wel iets (T)
Afbeelding

Plaats reactie