Iets nattere tabak: vaak aansteker/bijvoeren

Voor al uw vragen, antwoorden en opmerkingen over het roken van de pijp...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Claude
Berichten: 540
Lid geworden op: 06 aug 2015 16:17

Iets nattere tabak: vaak aansteker/bijvoeren

Bericht door Claude »

Ik had vanmiddag een leuke discussie met een Russische vriend/pijproker.

Mijn vriend zei dat hij per rookbeurt slechts een keer of twee bij vuurt. Hij vertelde dat zijn tabak altijd zeer droog (gedroogd) zijn pijp ingaat.

Ik stelde dat ik liever iets vaker bijvuur, als de tabak wat natter is en naar mijn idee ook smakelijker.

Hoe zit dat met jullie? Liever vaker aanvuren en nattere tabak, of gortdroog en slechts met een of twee vuurtjes een hele pijp roken?

Gebruikersavatar
Geoff
Berichten: 1590
Lid geworden op: 03 feb 2012 17:08
Locatie: Turnhout, België

Re: Iets nattere tabak: vaak aansteker/bijvoeren

Bericht door Geoff »

Dat hangt me af van tabak tot tabak. De ene smaakt beter droog (denk maar aan Semois), terwijl de andere nat iets natter lekkerder is.
“Nowhere in the world will such a brotherly feeling of confidence be experienced as amongst those who sit together smoking their pipes.”
- The Results and Merits of Tobacco, 1844, Doctor Barnstein -

Gebruikersavatar
Asmodeus
Berichten: 4159
Lid geworden op: 18 jul 2014 16:42
Locatie: Ooltgensplaat

Iets nattere tabak: vaak aansteker/bijvoeren

Bericht door Asmodeus »

Ik heb mijn tabak graag wat aan de vochtige kant en heb het frequentere bijvlammen over voor wat meer smaak.

Gebruikersavatar
Kees Flake
Berichten: 3038
Lid geworden op: 17 nov 2012 16:27
Locatie: dongen

Re: Iets nattere tabak: vaak aansteker/bijvoeren

Bericht door Kees Flake »

Hier nog anders, laten drogen en na een tijdje pijp uitlaten gaan en later weer verder gaan.
De smaak die je proeft bij het aansteken wil ik zo lang mogelijk behouden en dat kan alleen in mijn ogen door de verbrandingstemperatuur zo laag mogelijk te houden.
Ik rook daarom ook zeer rustig en met kleine trekjes aan de pijp en als ik vind dat het te heet wordt en de smaak weggaat leg ik mijn pijpje weg en steek dit later weer aan.
Dit vind ik het lekkerst roken heb ook geen last van tongbite of vocht in mondstuk en filter is nog zogoed als droog.
Moet er wel bij zeggen dat ik uitsluitend flake rook en dan kan ik heel de avond roken met een pijpje dit zal met gewone tabak iets minder makkelijk gaan denk ik.
Denk dat het belangrijk is dat je zelf tevreden bent met resultaat heb verschillende manieren geprobeerd en deze bevalt mij het beste.
Ben benieuwd naar de andere rook ervaringen.
De grootste rijkdom is tevreden zijn met weinig.

gr. kees Flake

Gebruikersavatar
Claude
Berichten: 540
Lid geworden op: 06 aug 2015 16:17

Re: Iets nattere tabak: vaak aansteker/bijvoeren

Bericht door Claude »

Zo doe ik het ook, Kees. Werkt goed.

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4212
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: Iets nattere tabak: vaak aansteker/bijvoeren

Bericht door Ribbon »

Natte of droge tabak. Snel of langzaam roken. Bij mij staat het wijzertje vaak min of meer in het midden.
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Gebruikersavatar
The_Undertaker
Administrator
Berichten: 8807
Lid geworden op: 22 nov 2012 17:37

Re: Iets nattere tabak: vaak aansteker/bijvoeren

Bericht door The_Undertaker »

Ribbon schreef:Natte of droge tabak. Snel of langzaam roken. Bij mij staat het wijzertje vaak min of meer in het midden.
En het midden is dan ook weer relatief zeker? :mrgreen:

Hier ligt het er maar net aan welke en wat voor soort tabak, en dan daarnaast ook nog eens hoe het uitkomt :wink:
"The greatest difficulty is the mental resistance to things that arise, and the underlying assumption that they should not." - Eckhart Tolle

Gebruikersavatar
fransp
Berichten: 753
Lid geworden op: 08 feb 2013 19:29
Locatie: Elst (Gld)

Re: Iets nattere tabak: vaak aansteker/bijvoeren

Bericht door fransp »

Sinds de meeting in Zutphen hanteer ik ook KF (Kees Flake) methode. Werkt uitstekend.
Wacht niet op een goede dag, maak er een!

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4212
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: Iets nattere tabak: vaak aansteker/bijvoeren

Bericht door Ribbon »

The_Undertaker schreef:
Ribbon schreef:Natte of droge tabak. Snel of langzaam roken. Bij mij staat het wijzertje vaak min of meer in het midden.
En het midden is dan ook weer relatief zeker? :mrgreen:

Hier ligt het er maar net aan welke en wat voor soort tabak, en dan daarnaast ook nog eens hoe het uitkomt :wink:
Alles is relatief Johnny :D

Ik rook het liefst met een gemiddelde vochtigheid waarbij de pijp niet om de haverklap dooft, maar ook niet inboedt in smaak omdat hij te droog is. Zo beter? ;)
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Iets nattere tabak: vaak aansteker/bijvoeren

Bericht door robvoorburg »

Liefst redelijk droog, maar de tabak moet nog wel voldoende
veerkrachtig aanvoelen, hetgeen naar mijn idee de smaak ten
goede komt.

Het enige nadeel van latakia tabak is dat deze van nature
slecht brandt, dus des te meer andere tabak is toegevoegd
des te beter het brandt, maar daardoor raakt de latakia
weer wat meer op de achtergrond, als gemiddelde
latakia roker heb je het nog niet zo makkelijk.

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Iets nattere tabak: vaak aansteker/bijvoeren

Bericht door janneman »

Ik denk dat ik ook in principe tot de wat drogere tabaksrokers hoor, alle trucs voor droge tabak (koffiefilters, vocht-muntjes) heb ik doorgaans pas nodig als een blik al langer dan een maand in gebruik is (en bij sommige tabakken nooit).

Droge tabak brandt beter, en helpt mij om niet te snel te roken (om de pijp op gang te houden). Als de tabak te droog wordt merk ik het vooral aan een zekere scherpte en aan een gebrek aan smaak, en dan gaat er een vers bevochtigd muntje of papiertje bij...

Tegelijk is tegenwoordig ook de meeste tabak wel zo gebufferd door een vocht-bindend middel dat het uitdrogen een stuk langzamer gaat (voor mij het meest opvallend ooit bij baaitabakken die na een paar dagen open al zo droog als stro konden zijn, en nu een maand later nog niet uitgedroogd zijn).
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Gebruikersavatar
The_Undertaker
Administrator
Berichten: 8807
Lid geworden op: 22 nov 2012 17:37

Re: Iets nattere tabak: vaak aansteker/bijvoeren

Bericht door The_Undertaker »

Ribbon schreef:
The_Undertaker schreef:
Ribbon schreef:Natte of droge tabak. Snel of langzaam roken. Bij mij staat het wijzertje vaak min of meer in het midden.
En het midden is dan ook weer relatief zeker? :mrgreen:

Hier ligt het er maar net aan welke en wat voor soort tabak, en dan daarnaast ook nog eens hoe het uitkomt :wink:
Alles is relatief Johnny :D

Ik rook het liefst met een gemiddelde vochtigheid waarbij de pijp niet om de haverklap dooft, maar ook niet inboedt in smaak omdat hij te droog is. Zo beter? ;)
In ieder geval begrijp ik nu beter wat je bedoelde ;)
"The greatest difficulty is the mental resistance to things that arise, and the underlying assumption that they should not." - Eckhart Tolle

Plaats reactie