Algemene vragen over pijproken

Voor al uw vragen, antwoorden en opmerkingen over het roken van de pijp...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
polleke
Berichten: 337
Lid geworden op: 16 feb 2013 21:36

Algemene vragen over pijproken

Bericht door polleke »

Ik heb een paar vraagjes ,hoe jullie werkelijk je pijp roken ? Vroeger rookte ik mijn pijp en tussendoor drukte ik de tabak lichtjes aan ,maar gooide tussendoor mijn as eruit ,sinds jaren druk ik lichtjes de tabak aan en laat de as er bovenop liggen wat resulteerd in veel langer met de zelfde hoeveelheid veel langer te roken ! Hoe doen jullie dat ? En de volgende vraag is wat maakt een echt dure pijp ( b.v. 2000 euro ) en meer zo n dure prijs ? Dat bruiere heel oud kan zijn weet ik ook maar mijn duurste pijp is zo n 375 euro en ik vraag me af wat zo n extreme pijp dam meer bied???

Gebruikersavatar
Tobias Tobit
Berichten: 1626
Lid geworden op: 03 mar 2015 12:23

Re: Algemene vragen over pijproken

Bericht door Tobias Tobit »

Ik dump meestal halverwege de rook sessie 1 maal de as uit de ketel. Tussendoor tamp ik alleen geen goede reden om het zo te doen. Ik heb het ooit zo geleerd van een oude Engelsman en ben dit blijven doen. Een klein laagje as op de brandende tabak isoleert en zorgt zo voor een koelere rook en dus ook een minder snelle verbranding. Dus doe je langer met je tabak.

Wat betreft die hele dure pijpen betaal je denk ik alleen maar voor het merk/de pijpmaker. Ik denk dat geen enkele pijp meer dan ongeveer 200 euro hoeft te kosten. Tenzij je een bit laat maken van fossiele mammoet ivoor of zo. De rest is vraag en aanbod en dus winst voor de fabrikant.
Tobias 6:8,9 indien iemand gekweld wordt van de duivel of boze geest, moet gij roken die voor die man of die vrouw, en hij zal niet meer gekweld worden.

Gebruikersavatar
polleke
Berichten: 337
Lid geworden op: 16 feb 2013 21:36

Re: Algemene vragen over pijproken

Bericht door polleke »

Tobias Tobit schreef:Ik dump meestal halverwege de rook sessie 1 maal de as uit de ketel. Tussendoor tamp ik alleen geen goede reden om het zo te doen. Ik heb het ooit zo geleerd van een oude Engelsman en ben dit blijven doen. Een klein laagje as op de brandende tabak isoleert en zorgt zo voor een koelere rook en dus ook een minder snelle verbranding. Dus doe je langer met je tabak.

Wat betreft die hele dure pijpen betaal je denk ik alleen maar voor het merk/de pijpmaker. Ik denk dat geen enkele pijp meer dan ongeveer 200 euro hoeft te kosten. Tenzij je een bit laat maken van fossiele mammoet ivoor of zo. De rest is vraag en aanbod en dus winst voor de fabrikant.
Oke bedankt ! En at de dure pijpen betreft , als ik ooit de geldpest krijg wil ik het wel uitproberen ,maar echt een gigantisch beter rookgenot zal dus niet te verwachten zijn vrees ik ook ! [emoji1303][emoji106][emoji848][emoji41]

Gebruikersavatar
Tobias Tobit
Berichten: 1626
Lid geworden op: 03 mar 2015 12:23

Re: Algemene vragen over pijproken

Bericht door Tobias Tobit »

Hopelijk is de geldpest besmettelijk! Net als PKZ[emoji2] [emoji2]
Tobias 6:8,9 indien iemand gekweld wordt van de duivel of boze geest, moet gij roken die voor die man of die vrouw, en hij zal niet meer gekweld worden.

Ronneke
Berichten: 182
Lid geworden op: 11 jan 2017 17:21
Locatie: Rotterdam

Re: Algemene vragen over pijproken

Bericht door Ronneke »

Ik laat de as er ook gewoon op liggen. Druk enkel tussendoor aan met de tamper. Gaat tot nu toe (ben net begonnen en pas twee tabakken uitgeprobeerd) heel goed.
Laatst gewijzigd door Ronneke op 05 feb 2017 11:37, 2 keer totaal gewijzigd.
No Gods, No Masters

Gebruikersavatar
Smokomang
Berichten: 1520
Lid geworden op: 16 sep 2014 22:23
Locatie: Goes

Algemene vragen over pijproken

Bericht door Smokomang »

Afhankelijk van de grootte (lees hoogte) van de pijp doe ik tussendoor de as eens uit kloppen dus bij kleinere pijpen niet. En dure pijpen ? Tja ik denk dat de behoefte aan duurder vooral afhankelijk is van je portemonnaie en je behoefte aan exclusiviteit en veel minder de rook eigenschappen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
The fact is, the moment a man takes to a pipe, he becomes a philosopher. It's the poor man's friend; it calms the mind, soothes the temper, and makes a man patient under difficulties. It has made more good men, good husbands, kind masters, indulgent fathers, than any other blessed thing on this universal earth.

Gebruikersavatar
Kees Flake
Berichten: 3038
Lid geworden op: 17 nov 2012 16:27
Locatie: dongen

Re: Algemene vragen over pijproken

Bericht door Kees Flake »

Ook ik druk gewoon het as aan en laat het gewoon zitten. ;p
De grootste rijkdom is tevreden zijn met weinig.

gr. kees Flake

Gebruikersavatar
NoneNicer
Berichten: 1304
Lid geworden op: 23 jan 2016 22:46
Locatie: Lisse

Re: Algemene vragen over pijproken

Bericht door NoneNicer »

De as laat ik zo lang mogelijk zitten, het isoleert inderdaad, zodat je een betere weerkaatsing hebt van de warmte. Ik vind het altijd fascinerend dat je bijvoorbeeld een pijp op de kop kunt houden en er niets hoeft uit te vallen als je nog niet getampt hebt, omdat alle as nog aan elkaar zit.

Verder kant het wel eens voorkomen dat ik het geheel niet helemaal meer aan krijg omdat bijvoorbeeld de tabak maar aan een zijde aan is geweest. Dan wordt het tijd om te tampen.

Kwaliteit van de pijp en de prijs.
Kijk eens naar deze twee pijpen:
(l'Anatra) http://www.ebay.de/itm/182440271781
En
(Tsuge Ikebana M klasse)
Look at this on eBay http://www.ebay.de/itm/182430609672

Bij de eerste zie je een mooie pijp, die naast een mooie gelukte grain enkele upgrades heeft gehad in de afwerking.

De tweede is gewoon belachelijk qua mazzel in de houtnerf, en dan nog eens meesterlijk kunstig uitgevoerd, in mijn opinie. Of het €1.999,- waard is? Ik weet het niet, maar het is wel een mooie pijp.

Nu, waarom is dit een dure pijp?
- De grain is zoals deze heel weinig voor komt, en zeker over de lengte van de pijp. (Kleine kans)
- Het houtblok heeft geen fouten laten zien, terwijl het een lange pijp is (Zeer kleine kans)
- De vorm is keurig in balans, op een traditionele wijze van verhoudingen in Japan, dat kan alleen een meester (Klein aantal mensen die het kunnen)
- De meester heeft ook nog eens geen steekje laten vallen (ook een mogelijkheid, dat er iets mis gaat in het proces)
- De pijp is intern technisch goed uitgevoerd.
- Er zijn weinig pijpen van deze kwaliteit te koop (schaarste)
- De pijpmaker maakt maar weinig pijpen voor de handel (veel pijpen sneuvelen onderweg in het obtwikkelproces, er ging iets fout)

Al deze factoren samen zorgen er voor dat in de markt zulk een pijp een hoge prijs heeft. Ja, iedere pijp is uniek, maar sommigen zijn extreem uniek.

Mijn duurste pijp tot nog toe is de forumpijp 2017; een nog overzichtelijk bedrag voor een pijp.

Gebruikersavatar
Jekke
Berichten: 998
Lid geworden op: 24 jul 2016 00:44
Locatie: Bornem

Re: Algemene vragen over pijproken

Bericht door Jekke »

Aandrukken is afhankelijk van soort pijp of soort tabak.....
Qua prijs voor een pijp probeer ik me te beperken tot max.120€, het merendeel zijn zelfs een pak goedkoper.
Hoewel ik sommige pijpen in de duurdere range wel knap vind, zie ik mezelf er toch geen te grote som aan uitgeven.
Voor tips kan je de youtube fimpjes van Janneman bekijken en momenteel is Eddy Gray van The Pipe Nook ook een reeks aan het plaatsen ivm het hele proces....

Gebruikersavatar
junksculp
Berichten: 1514
Lid geworden op: 16 nov 2016 18:27
Locatie: Bocholtz, zuid-limburg

Re: Algemene vragen over pijproken

Bericht door junksculp »

Ik druk alleen de tabak tijdens het roken meerdere keren aan, klop de as nooit uit de kop.

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Algemene vragen over pijproken

Bericht door janneman »

Over het algemeen laat ik as gewoon zitten, alleen als er om de een of andere reden een probleem is met de pijp op het eind nog eens aansteken wil ik wel eens wat as losroeren en eruitkieperen. Meestal kom ik er dan achter dat het probleem met aansteken was omdat de tabak op was.

Voor wat betreft de prijs van pijpen, ik denk dat de post van Nonenicer het aardig laat zien.
Op gegeven moment gaat een pijp niet meer beter roken, maar hij wel mooier worden door geluk met het hout,door een goeie pijpenmaker of door genoeg goud en juwelen erbij te halen. En dan wordt het heel erg een kwestie van persoonlijke smaak en 'wat de gek ervoor geeft', net als bij andere kunstvormen.
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Gebruikersavatar
Tobias Tobit
Berichten: 1626
Lid geworden op: 03 mar 2015 12:23

Re: Algemene vragen over pijproken

Bericht door Tobias Tobit »

Om nog even op mijn post terug te komen ik klop de as ook niet uit mijn pijp. Zoals ik al zei heb ik het van een Engelsman geleerd en gebruikte ik ook de Engelse term dump(ing) the ash. Dit wil zeggen dat ik alleen de pijp ondersteboven houd om de losse as eruit te laten dwarrelen. Niet kloppen of wroeten alleen even ondersteboven en licht schudden.

Zoals ik wel al aangaf, weet ik eigenlijk niet waarom, is een soort onderdeel van het ritueel van het pijproken geworden.
Tobias 6:8,9 indien iemand gekweld wordt van de duivel of boze geest, moet gij roken die voor die man of die vrouw, en hij zal niet meer gekweld worden.

Gebruikersavatar
polleke
Berichten: 337
Lid geworden op: 16 feb 2013 21:36

Re: Algemene vragen over pijproken

Bericht door polleke »

NoneNicer schreef:De as laat ik zo lang mogelijk zitten, het isoleert inderdaad, zodat je een betere weerkaatsing hebt van de warmte. Ik vind het altijd fascinerend dat je bijvoorbeeld een pijp op de kop kunt houden en er niets hoeft uit te vallen als je nog niet getampt hebt, omdat alle as nog aan elkaar zit.

Verder kant het wel eens voorkomen dat ik het geheel niet helemaal meer aan krijg omdat bijvoorbeeld de tabak maar aan een zijde aan is geweest. Dan wordt het tijd om te tampen.

Kwaliteit van de pijp en de prijs.
Kijk eens naar deze twee pijpen:
(l'Anatra) http://www.ebay.de/itm/182440271781
En
(Tsuge Ikebana M klasse)
Look at this on eBay http://www.ebay.de/itm/182430609672

Bij de eerste zie je een mooie pijp, die naast een mooie gelukte grain enkele upgrades heeft gehad in de afwerking.

De tweede is gewoon belachelijk qua mazzel in de houtnerf, en dan nog eens meesterlijk kunstig uitgevoerd, in mijn opinie. Of het €1.999,- waard is? Ik weet het niet, maar het is wel een mooie pijp.

Nu, waarom is dit een dure pijp?
- De grain is zoals deze heel weinig voor komt, en zeker over de lengte van de pijp. (Kleine kans)
- Het houtblok heeft geen fouten laten zien, terwijl het een lange pijp is (Zeer kleine kans)
- De vorm is keurig in balans, op een traditionele wijze van verhoudingen in Japan, dat kan alleen een meester (Klein aantal mensen die het kunnen)
- De meester heeft ook nog eens geen steekje laten vallen (ook een mogelijkheid, dat er iets mis gaat in het proces)
- De pijp is intern technisch goed uitgevoerd.
- Er zijn weinig pijpen van deze kwaliteit te koop (schaarste)
- De pijpmaker maakt maar weinig pijpen voor de handel (veel pijpen sneuvelen onderweg in het obtwikkelproces, er ging iets fout)

Al deze factoren samen zorgen er voor dat in de markt zulk een pijp een hoge prijs heeft. Ja, iedere pijp is uniek, maar sommigen zijn extreem uniek.

Mijn duurste pijp tot nog toe is de forumpijp 2017; een nog overzichtelijk bedrag voor een pijp.
Ik begrijp zeker wel dat er soms een prachtig stukje materiaal en vakwerk uit voort komt ! Maar ik merk ook wel dat de pijpmakers maargelang ze goed verkopen hun prijzen evenredig laten stijgen !! Ik zag dat bij een Noorse pijpmaker waar je eerst voor rond de hondert euro een net pijpje kon kopen , er nu gemakkelijk prijzen van zo nvijfhondert euro bij staan [emoji849][emoji15]trouwens we moeten niet zeuren de laatste pijp achter detweeduizend euro link werd wel zomaar gratis [emoji23][emoji23]verzonden he [emoji23][emoji23][emoji23]

Gebruikersavatar
polleke
Berichten: 337
Lid geworden op: 16 feb 2013 21:36

Re: Algemene vragen over pijproken

Bericht door polleke »

By the way , ik vind mijn eerste forumtabak een geweldig succes ![emoji106][emoji1303]ik heb de forumpijp nog niet ( bewust) meegemaakt maar dat zou dus ook zomaar met jullie kennis en samenwerking ook een mooi produkt voor een nette prijs kunnen zijn dan !! Hebben jullie hier een paar voorbeelden van voor mij ( foto s)?

Gebruikersavatar
Deadl0ck
Berichten: 2128
Lid geworden op: 09 mar 2012 15:07
Locatie: Fout bij GPS bepaling.

Re: Algemene vragen over pijproken

Bericht door Deadl0ck »

polleke schreef:By the way , ik vind mijn eerste forumtabak een geweldig succes ![emoji106][emoji1303]ik heb de forumpijp nog niet ( bewust) meegemaakt maar dat zou dus ook zomaar met jullie kennis en samenwerking ook een mooi produkt voor een nette prijs kunnen zijn dan !! Hebben jullie hier een paar voorbeelden van voor mij ( foto s)?
Sterker nog, we hebben een heel subforum voor alle forum pijpen tot nu toe, die in het forum overzicht gewoon direct onder het marktplein voor pijpen en toebehoren te vinden is.
Groet, Mark

Gebruikersavatar
capricorn
Berichten: 300
Lid geworden op: 30 aug 2013 09:42
Locatie: Heerlen

Re: Algemene vragen over pijproken

Bericht door capricorn »

polleke schreef:Ik heb een paar vraagjes ,hoe jullie werkelijk je pijp roken ? Vroeger rookte ik mijn pijp en tussendoor drukte ik de tabak lichtjes aan ,maar gooide tussendoor mijn as eruit ,sinds jaren druk ik lichtjes de tabak aan en laat de as er bovenop liggen wat resulteerd in veel langer met de zelfde hoeveelheid veel langer te roken ! Hoe doen jullie dat ? En de volgende vraag is wat maakt een echt dure pijp ( b.v. 2000 euro ) en meer zo n dure prijs ? Dat bruiere heel oud kan zijn weet ik ook maar mijn duurste pijp is zo n 375 euro en ik vraag me af wat zo n extreme pijp dam meer bied???
2000 euro voor een pijp is mij teveel maar het kan ook duurder bv.
http://www.cigarworld.de/pfeifen/pfeife ... 3659_34389
of pijpen van Joura
http://www.joura-pipeshop.de/index.php/ ... ults,51-50
maar zoals je kunt zien geeft het eer kopers voor

Gebruikersavatar
junksculp
Berichten: 1514
Lid geworden op: 16 nov 2016 18:27
Locatie: Bocholtz, zuid-limburg

Re: Algemene vragen over pijproken

Bericht door junksculp »

capricorn schreef:
polleke schreef:Ik heb een paar vraagjes ,hoe jullie werkelijk je pijp roken ? Vroeger rookte ik mijn pijp en tussendoor drukte ik de tabak lichtjes aan ,maar gooide tussendoor mijn as eruit ,sinds jaren druk ik lichtjes de tabak aan en laat de as er bovenop liggen wat resulteerd in veel langer met de zelfde hoeveelheid veel langer te roken ! Hoe doen jullie dat ? En de volgende vraag is wat maakt een echt dure pijp ( b.v. 2000 euro ) en meer zo n dure prijs ? Dat bruiere heel oud kan zijn weet ik ook maar mijn duurste pijp is zo n 375 euro en ik vraag me af wat zo n extreme pijp dam meer bied???
2000 euro voor een pijp is mij teveel maar het kan ook duurder bv.
http://www.cigarworld.de/pfeifen/pfeife ... 3659_34389
of pijpen van Joura
http://www.joura-pipeshop.de/index.php/ ... ults,51-50
maar zoals je kunt zien geeft het eer kopers voor
19750 :shock:

Gebruikersavatar
Massis
Administrator
Berichten: 5205
Lid geworden op: 11 mei 2010 15:07
Locatie: Bilzen - Belgie
Contacteer:

Re: Algemene vragen over pijproken

Bericht door Massis »

junksculp schreef:
capricorn schreef:
polleke schreef:Ik heb een paar vraagjes ,hoe jullie werkelijk je pijp roken ? Vroeger rookte ik mijn pijp en tussendoor drukte ik de tabak lichtjes aan ,maar gooide tussendoor mijn as eruit ,sinds jaren druk ik lichtjes de tabak aan en laat de as er bovenop liggen wat resulteerd in veel langer met de zelfde hoeveelheid veel langer te roken ! Hoe doen jullie dat ? En de volgende vraag is wat maakt een echt dure pijp ( b.v. 2000 euro ) en meer zo n dure prijs ? Dat bruiere heel oud kan zijn weet ik ook maar mijn duurste pijp is zo n 375 euro en ik vraag me af wat zo n extreme pijp dam meer bied???
2000 euro voor een pijp is mij teveel maar het kan ook duurder bv.
http://www.cigarworld.de/pfeifen/pfeife ... 3659_34389
of pijpen van Joura
http://www.joura-pipeshop.de/index.php/ ... ults,51-50
maar zoals je kunt zien geeft het eer kopers voor
19750 :shock:
€19750 is natuurlijk belàchelijk veel geld voor een pijp, maar je spreekt hier over een verzamelstuk van uitzonderlijke waarde.
Het is een dunhill (sowieso al duur) , uit een reeks van slechts 25 stuks (waarvan 24 verkocht, nr 1. is eigendom van Dunhill), met een 18-karaats gouden ring en een afwerking in Japanse Maki-e lak, waarvoor meer dan 125 bewerkingen nodig zijn. Het maken van deze pijpen heeft màànden geduurd, je ziet op de detailfoto's dat zelfs elke schub van de karpers in relief is uitgewerkt. Deze afwerking is dan ook nog eens gemaakt door een gerenomeerd Japans artiest Yutaka Sato, en bestaat buiten lak ook uit goudstof, goudschilfers en parelschilfers.

Bovendien komt het geheel dan ook nog in een prachtig houten koffertje met uitschuiflade, met daarin het gesigneerde making-of boek over deze pijp en een handgemaakte vulcanieten tamper.

Niet dat ik zelf ooit zoveel geld aan een pijp zou geven, laat staan aan een dunhill. Dan liever een Teddy Knudsen Double Eagle, zoals deze Opus One Calabash met handgemaakten koffer. Die beginnen overigens pas vanaf $8000 en lopen tot $70.000+...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Website: massispipes.com
Instagram:@MassisPipes
Facebook: MassisPipes

Plaats reactie