Enkele vragen van een beginner

Voor al uw vragen, antwoorden en opmerkingen over het roken van de pijp...
Gebruikersavatar
Nekker
Erelid
Berichten: 5097
Lid geworden op: 29 jul 2010 21:16
Locatie: Duffel

Bericht door Nekker »

Ai... Als ik jullie antwoorden lees moet ik zeggen dat ik soms met moeite aan 20 minuten kom met een fijne Semoi. :?

Ik denk dat het vooral ook een kwestie is van de moderne maatschappelijke van je af te zetten... Uiteindelijk leven we enorm snel, er wordt ten allen tijde van ons verwacht dat we recht springen uit onze stoel en meteen kunnen handelen. Zeker in mijn beroep als verpleegkundige/ambulancier, heb ik enorm veel last van dit verschijnsel. Terwijl het pijproken net het omgekeerde is. Er wordt van je verwacht dat je jezelf er rustig bij neerzet en vooral je niet haast. Dat is ook meteen het gene wat me meest in het pijproken aantrekt, ik merk dat ik echt een kind ben van de moderne maatschappij. Daar wil ik me graag tegen verzetten, we leven ons leven alsof we een eeuwigheid te gaan hebben. Ik wil graag een kalm persoon worden. Maar dat vraagt blijkbaar tijd, net zoals het leren pijp roken...

Bruyère
Berichten: 256
Lid geworden op: 10 feb 2010 20:29
Locatie: Mechelen - België

Bericht door Bruyère »

Als je bij Windels geweest bent, zal daar ook wel rode Amphora (Full Aroma) aangeboden zijn als een redelijk neutrale en goed brandende tabak. Ofschoon deze niet echt populair is op dit forum behoort hij toch tot mijn vast assortiment.
Naar het schijnt zijn er ook niet-pijprokers... Raar...

Gebruikersavatar
Nekker
Erelid
Berichten: 5097
Lid geworden op: 29 jul 2010 21:16
Locatie: Duffel

Bericht door Nekker »

Bruyère schreef:Als je bij Windels geweest bent, zal daar ook wel rode Amphora (Full Aroma) aangeboden zijn als een redelijk neutrale en goed brandende tabak. Ofschoon deze niet echt populair is op dit forum behoort hij toch tot mijn vast assortiment.
Neen, ik heb mijn pijp en bijhorende tabak uit een tabakswinkeltje in Lier aan de grote markt. Is Windels - in mechelen veronderstel ik? - een aanrader om eens langs te gaan voor pijpen en tabakken? Zelf ben ik van Kontich, dus niet heel ver...

Kynikos
Berichten: 1891
Lid geworden op: 28 sep 2009 14:12

Bericht door Kynikos »

Nekker schreef:Ik wil graag een kalm persoon worden. Maar dat vraagt blijkbaar tijd, net zoals het leren pijp roken...
Misschien eens gaan mediteren naast het pijproken, of de oude stoïcijnen raadplegen. Dit lijkt me prima literatuur voor bij een pijp:

http://www.arsfloreat.nl/documents/Encheiridion.pdf

Online
Gebruikersavatar
Paasei
Berichten: 5376
Lid geworden op: 18 jan 2010 18:31
Locatie: Wuustwezel

Bericht door Paasei »

Hé, een onbekend adresje in Lier ?
Geef eens door hoe die heet...

Ik heb verschillende tabakken en verschillende 'cuts'

Wat ik merk is dat de semois er het snelste door gaat. Hij brandt ook heel droog (wellicht de reden waarom men je die tabak aanraadde voor het inroken).
Koninklijke Eikel Des Forums.

Bruyère
Berichten: 256
Lid geworden op: 10 feb 2010 20:29
Locatie: Mechelen - België

Bericht door Bruyère »

tja, Windels is zeker de moeite om eens langs te gaan, assortiment pijpen en tabak is er wel ok. De huismerk sigaren van Windels bevallen me ook wel. Ik ga ook geregeld bij Verloo in Antwerpen. Daar zijn meer pijpen uitgestald en lijkt me het assortiment tabak iets groter. (Althans tot enkele weken geleden, begin deze week ging de winkel terug open na verbouwingswerken. Ben er nog niet geweest.) Waar in Lier is dat winkeltje?
Naar het schijnt zijn er ook niet-pijprokers... Raar...

Gebruikersavatar
Nekker
Erelid
Berichten: 5097
Lid geworden op: 29 jul 2010 21:16
Locatie: Duffel

Bericht door Nekker »

Paasei schreef:Hé, een onbekend adresje in Lier ?
Geef eens door hoe die heet...
Bruyère schreef:Waar in Lier is dat winkeltje?
Declerc / Philippe
Grote Markt 21, 2500 Lier
03 480 01 75

De man rookt zelf ook pijp en is tevens ook een verkoper in sigaren. Je hebt er toch wel 3 vitrines vol met pijpen. Of dat veel keuze is, is natuurlijk relatief in mijn ervaring. Aangezien het de enigste pijp-winkel is waar ik al binnen ben geweest.
Paasei schreef:Wat ik merk is dat de semois er het snelste door gaat. Hij brandt ook heel droog (wellicht de reden waarom men je die tabak aanraadde voor het inroken).
Dat verklaart inderdaad wel een boel... Ik ben ondertussen ook naar die 'Burley London Blend' opzoek geweest die je me aanraadde. Die heb ik nog steeds niet gevonden. Heb je misschien nog een andere aanrader van tabak om te roken in een pijp waar semoi ingerookt is geweest? Ik zou graag wat een zachtere tabak hebben die langzamer rookt. :oops:

Online
Gebruikersavatar
Paasei
Berichten: 5376
Lid geworden op: 18 jan 2010 18:31
Locatie: Wuustwezel

Bericht door Paasei »

Tja, na een keer of vijf is de ghost of the Semois wel uit je pijp verdwenen, dus zo heel erg is dat nu ook weer niet.

De Burley London blend is van Macbaren.
Huis Verloo op de Amerikalei in Antwerpen heeft 'm.

Wat zachtere tabak... dan zou ik denken in de richting van mixes met Cavendish erin, al dan niet gesausd (dus al dan niet met een toegevoegd smaakje/aroma)

Geloof het of niet, maar in mijn opinie is Peterson Old Dublin dus heel zacht van smaak, ook als je de verschillende verslagjes leest op tobaccoreviews.
http://www.tobaccoreviews.com/blend_det ... =O&TID=931
Heel volle maar 'ronde' smaak. Het enige waar je misschien aan zult moeten wennen is de latakia. Sommigen vinden dit een tabak waar je als beginner niet direct naar moet pakken, maar wie weet ben je wel zoals ik... na een eerste Latakia mix was ik er aan verknocht, en na het testen van enkele verschillende staat Old Dublin bovenaan mijn lijstje. Nog een voordeel van de Latakia : Gaat helpen om de Semois uit je pijp te verjagen... :wink:

In de gesausden heb ik er ook wel wat geprobeerd, maar waren mijn smaak niet. Ik kan wel objectief zeggen dat deze zacht waren :
- Glen Piper van Robert McConnell (eerst een portie 20 minuten laten drogen vooraleer te stoppen) Ik vermoed echter dat die in België niet te koop is, enkel via internet
- Winding Road van Ashton - zou bij de meeste tabakswinkels in België te koop moeten zijn

Ik zou zeggen : lees de reviews op tobaccoreviews eens na over de tabakken die ik genoemd heb.
Koninklijke Eikel Des Forums.

Gebruikersavatar
Terpentijn
Berichten: 469
Lid geworden op: 02 jul 2010 21:17

Bericht door Terpentijn »

Heren, nog eens even terug naar het eerste bericht, over de geurende stelen. Een vriend vroeg onlangs of het niet mogelijk is ze in een sopje even schoon te maken en heel goed te laten drogen, eer ze weer te gebruiken. Ik zei geen flauw benul te hebben, vandaar m'n post.

Wat is pijproken toch prachtig en dit forum is écht een uitkomst.

T.
'Aan m'n zolen met die sigaretten!'

Gebruikersavatar
Rob
Berichten: 1813
Lid geworden op: 10 aug 2009 00:58
Locatie: Voorhout

Bericht door Rob »

Kynikos schreef:
Nekker schreef:Ik wil graag een kalm persoon worden. Maar dat vraagt blijkbaar tijd, net zoals het leren pijp roken...
Misschien eens gaan mediteren naast het pijproken, of de oude stoïcijnen raadplegen. Dit lijkt me prima literatuur voor bij een pijp:

http://www.arsfloreat.nl/documents/Encheiridion.pdf
Dat is grappig! Ik heb 'm geprint, de rug gelijmd en bijgesneden. Dit boekje stond klaar om deze zomer gelezen te worden. Helaas ben ik er alleen maar fragmentarisch doorheen gegaan. Het is niet het meest aantrekkelijke taalgebruik.
Iemand hier met ervaring met Marcus Aurelius? Die zou het toch goed moeten doen met m'n Zenith Manhattan.

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door janneman »

Ik vrees dat een sopje niet genoeg is, Terpentijn. De teerachtige onderdelen in de steel los je echt beter op met 90% alcohol, en op de buitenkant werkt vim en tandenborstel echt beter, hier moet echt iets gepolijst wordne, het gaat niet alleen over schoon maken.

Groet, Janneman

Gebruikersavatar
Terpentijn
Berichten: 469
Lid geworden op: 02 jul 2010 21:17

Bericht door Terpentijn »

Beste Janneman,

Bedankt voor je antwoord. Ik zal tezijnertijd eens wat jif proberen en alcohol kopen bij de drogisterij.

Terpentijn
'Aan m'n zolen met die sigaretten!'

Gebruikersavatar
Terpentijn
Berichten: 469
Lid geworden op: 02 jul 2010 21:17

Bericht door Terpentijn »

Kynikos, ik wil MArcus Aurelius graag nog eens lezen. Ben wel toevallig net begonnen met de Gallische Oorlogen van Caesar, maar twijfel aan de historische juistheid, want mis mijn mede stripfiguren Asterix en Obelix. Maar goed, verder een alleszins interessant boek, dus ik neem het maar voor lief...

T
'Aan m'n zolen met die sigaretten!'

Gebruikersavatar
Nekker
Erelid
Berichten: 5097
Lid geworden op: 29 jul 2010 21:16
Locatie: Duffel

Bericht door Nekker »

Paasei schreef:De Burley London blend is van Macbaren.
Huis Verloo op de Amerikalei in Antwerpen heeft 'm.
Hoera! Heb hem gevonden! Al was het dan wel niet in huis verloo. Heb hem gevonden in een tabakswinkel vlak aan het centraal station van Antwerpen. Kon niet wachten om hem meteen uit te proberen en ik moet zegen: HEMELS! Wat een verschil tegen die Semoi, het is waarschijnlijk een kwestie van smaak, maar voor mij was die Semoi een graad te zwaar en rookte hij veel te snel en warm.

Ik moet wel zeggen dat je een duidelijk verschil merkt tussen de Semoi en de Burley london blend als het aankomt op aansteken. Maar dat kan dan misschien aan het stoppen liggen, want eerlijk waar gezegd heb ik geen flauw idee hoe je hem juist moet stoppen...? Ik heb ze gewoon in stukjes gebroken maar ik heb het gevoel dat dit niet de ideale manier was.

Wat is het vervelend een beginner te zijn met zoveel vragen... :?
Groet, Nekker

.°. Het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet begrepen .°.

Gebruikersavatar
Rob
Berichten: 1813
Lid geworden op: 10 aug 2009 00:58
Locatie: Voorhout

Bericht door Rob »

Nekker schreef:Wat is het vervelend een beginner te zijn met zoveel vragen... :?
Denk maar zo: het zoeken, proberen en experimenteren is al een hobby op zich. Hoe meer vragen, hoe meer er te ontdekken valt! ;)
Laatst gewijzigd door Rob op 07 aug 2010 13:50, 1 keer totaal gewijzigd.

Online
Gebruikersavatar
Paasei
Berichten: 5376
Lid geworden op: 18 jan 2010 18:31
Locatie: Wuustwezel

Bericht door Paasei »

flake, of in het geval van de burley london blend : broken flake, kan je op veel manieren stoppen. Wat jij deed is een mogelijkheid.

Ik doe het volgende :
- stukjes nemen
- tussen mijn vingers, alsof ik een sigaret rol, de stukken ongeveer in dezelfde richting leggen tot ik een propje heb dik genoeg om in de kop te passen
- zachtjes rollen tussen de vingers, niet om in elkaar te drukken maar juist om de vezels wat losser te maken
- rechtop in de pijp
- niet genoeg? nog een klein propje erbij...
- bij het rollen vallen er kleine stukjes af, dus doe dat boven een papiertje of schaaltje
- die kleine stukjes 'sprenkel' je bovenop
- zachtjes een beetje aandrukken met vinger of duim
- aansteken, wat moeilijk gaat
- even terug aantampen
- weer aansteken, en ervoor zorgen dat de boel gelijkmatig brandt

Misschien is het nodig om een portie even te laten drogen (kwartiertje kan al volstaan) vooraleer de bg stappen te ondernemen. Heb je over van die gedroogde portie, dan flikker je dat gewoon terug in de doos.

Je zal gemerkt hebben dat die ronde doos 100 gr tabak bevat, maar toch een kleiner volume is dan de 100 gr semois (heb je een puntzak, of zo een techthoekig pak, net een pak solo bakmargarine?)
Koninklijke Eikel Des Forums.

Plaats reactie