Enkele vragen van een beginner

Voor al uw vragen, antwoorden en opmerkingen over het roken van de pijp...
Gebruikersavatar
Nekker
Erelid
Berichten: 5097
Lid geworden op: 29 jul 2010 21:16
Locatie: Duffel

Enkele vragen van een beginner

Bericht door Nekker »

Misschien even voorstellen voor ik jullie bombardeer met vragen om al de mogelijke kennis die jullie over het pijproken bezitten te mogen aanschouwen.

Ik ben 20 jaar en heb sinds kort de geneugten van het pijproken ontdekt. Ik heb altijd graag sigaren gerookt, maar de grotere charme van de pijp bleef me toch steeds bij. Dus zo heb ik de stap gewaagd en heb me - al zeg ik het zelf - de mooiste pijp aangeschaft die ik in dat winkeltje kon vinden. (maar dat zegt waarschijnlijk elke pijproker over zijn collectie?! :wink:) Het is uiteindelijk een klassiek model geworden: Butz Choquin Virginia. De verkoper rade me aan om hierbij (zeker als beginner) fijne Semois tabak te nemen. Op zich bevalt de tabak me nog wel redelijk, maar ik vind hem iets te neutraal van smaak. Nu is mijn vraag aangezien ik met deze tabak mijn pijp heb ingerookt, is het dan nog mogelijk hierin andere tabak te roken. Of hoef ik me daarvoor een andere pijp aan te schaffen. Dat zou dan ook meteen de grote collecties van andere pijprokers verklaren.

Mijn volgende opmerking/vraag is dat nu ik mijn pijp heb ingerookt toch wel opmerk dat ik vind dat de kop vrij aangenaam ruikt naar de tabak die ik erin rook. Maar dat het mondstuk op zich een onaangename geur/smaak met zich meedraagt. Deze smaak verdwijnt wel vanaf het moment ik opnieuw eruit rook. Ik vraag me gewoon af of dit normaal is?

Zo voorlopig zijn dit even genoeg vragen denk ik, alvast bedankt voor jullie antwoorden.
Laatst gewijzigd door Nekker op 29 jul 2010 21:50, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Nekker
Erelid
Berichten: 5097
Lid geworden op: 29 jul 2010 21:16
Locatie: Duffel

Bericht door Nekker »

a/
Laatst gewijzigd door Nekker op 29 jul 2010 21:50, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Joey Peters
Berichten: 1347
Lid geworden op: 20 mar 2009 17:46
Locatie: Heerlerheide

Bericht door Joey Peters »

Heb je ook een pakje ragers erbij gekocht? Daar haal je het teer en tabaksresten uit het mondstuk en eht kanaal van de kop.
http://marktplaats.puffaway.nl/ - goedkope occasion pijpen voor ieder wat wils

Gebruikersavatar
Nekker
Erelid
Berichten: 5097
Lid geworden op: 29 jul 2010 21:16
Locatie: Duffel

Bericht door Nekker »

Joey Peters schreef:Heb je ook een pakje ragers erbij gekocht? Daar haal je het teer en tabaksresten uit het mondstuk en eht kanaal van de kop.
Neen, dit is me niet aangeraden geweest in de winkel. Denk je dat het daar aan zou liggen? Want ik weet eigenlijk niet echt wat ragers zijn... :oops:

Gebruikersavatar
Bommel
Berichten: 14871
Lid geworden op: 11 okt 2009 16:32
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Bommel »

Als eerste Welkom Nekker.
Om te beginnen met je eerste vraag, je kan altijd wisselen van tabak.
Het kan zijn, met name als er sprake is van een sterke tabak b.v. latika tabak, dat het wat langer duurt voor dat de nieuwe tabak het oude verdreven heeft.
Dit is ook het geval met gesausde tabak, de toegevoegde smaken kunnen de andere in eerste instantie overheersen maar ook dat gaat op den duur weg.
Veel pijprokers reserveren voor de verschillende soorten tabakken pijpen.
Denk aan gesausde, baai en sterke tabakken.
Je komt dan al snel op drie pijpen.
Zo zorg je er voor dat de smaken tabak en melanges zo optimaal genoten kunnen worden.

Je tweede vraag over geurtjes en smaakjes van het mondstuk kan je verminderen door na het roken en de pijp haar rust gegunt te hebben, haar schoon te maken.
Je gebruikt hiervoor ragers die je, na het uit elkaar halen van je pijp, door het mondstuk haal en door de opening waar het mondstuk de pijp in gaat.
Tabak heeft nl de eigenschap nicotine af te geven en daar "vervuild" het rookkanaal van.
Als je dit na iedere rooksessie doet zal het nare geur en smaak effect minder zijn.
Ook zal je moeten wennen aan het roken van de pijp en de daarbij komende smaken, die vaak anders zullen zijn dan de smaken van sigaar tabakken.

In ieder geval veel succes met het ontdekken van het pijproken en de daar aan gekoppelde zoektocht naar de vele vormen en soorten pijpen en smaken tabak.
Voor verder verduidelijking voor het onderhoud van je pijp moet je de topic van Janneman eens lezen "Pijprokers kennis".
Laatst gewijzigd door Bommel op 29 jul 2010 21:56, 3 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Paasei
Berichten: 5379
Lid geworden op: 18 jan 2010 18:31
Locatie: Wuustwezel

Bericht door Paasei »

Welkom !

Zoals Joey zegt : ragen.
Voor de grap moet je zo eens aan een gebruikte rager ruiken... maar niet te hard ruiken, het stinkt gewoon.

Andere tabak uit die pijp roken is geen probleem, maar hou er rekening mee dat Semois (wat eigenlijk onze Belgische variant op Kentucky Burley is) de reputatie heeft om te blijven hangen. Kan dus best een rookbeurt of 5 duren eer die weg is.

Ongesausde virginia tabakken en niet te zware gesausde cavendish laat het minst 'sporen' na, ook baai is vrij neutraal.
Dan volgen de zwaar gearomatiseerden, en de tabakken met Latakia erin durven zich ook vastzetten in een pijp.

Maar, allemaal weg te werken na een rookbeurt of 5 !

Meerder pijpen lijkt een luxe, maar als je goed nadenkt... :wink: :wink:

Het is raadzaam een pijp 24 uur te laten rusten tussen rookbeurten, dus heb je eigenlijk al evenveel pijpen nodig als je per dag wil roken. Om niet telkens de vorige tabak te moeten 'uitroken' heb je best ook een pijp per tabaksoort... zo kom je gauw aan een kleine collectie.
Het is allemaal natuurlijk niet verplicht, maar maakt het allemaal wat makkelijker.
Koninklijke Eikel Des Forums.

Gebruikersavatar
Paasei
Berichten: 5379
Lid geworden op: 18 jan 2010 18:31
Locatie: Wuustwezel

Bericht door Paasei »

Nekker schreef:
Joey Peters schreef:Heb je ook een pakje ragers erbij gekocht? Daar haal je het teer en tabaksresten uit het mondstuk en eht kanaal van de kop.
Neen, dit is me niet aangeraden geweest in de winkel. Denk je dat het daar aan zou liggen? Want ik weet eigenlijk niet echt wat ragers zijn... :oops:
Gek eigenlijk dat een pijpenverkoper je dat niet aanraadt...
Ragers, of pijpenkuisers zijn stukjes ijzerdraad omwonden met katoen of sommige zelfs met borsteltjes, waarme je dus in de rookkanalen gaat om te reinigen. (niet gaan halen in een hobby winkel, want die felgekleurde knutselpijpekuisers kunnen niet dienen)

Wat jij nu ervaart is de teer die in je mondstuk zit, en die er, als je zo verder gaat, er zelfs als bruine drab uit kan komen; Smaakt vies en je hebt het gevoel dat er gaten in je tong gebrand worden.

Na elke rookbeurt, pijp minstens 2 uur laten afkoelen voor je ze uit elkaar haalt (door de hitte zet de boel uit en kan je kop en/of steel beschadigen) en dan met een rager eerst door het mondstuk, en dan ook even het rookkanaal van de kop zelf.
Ik zou, als ik jou was, die pijp niet meer roken vooraleer ze grondig te ragen.
Normaal kom je telkens met een ragertje toe, maar ik denk dat jij er een paar zult nodig hebben.
Koninklijke Eikel Des Forums.

Gebruikersavatar
Nekker
Erelid
Berichten: 5097
Lid geworden op: 29 jul 2010 21:16
Locatie: Duffel

Bericht door Nekker »

Dankjewel voor jullie antwoorden. Ik ben er al een hoop wijzer uitgeworden. Wat is eigenlijk uit jullie ervaring een goede tweede tabak om eens te proberen te roken na de Semois? En die in principe perfect in die pijp dus gerookt kan worden zonder dat de smaak van de vorige gaat storen?

Als ik de pijp trouwens schoonmaak moet ik dan ook 2 uur wachten met alle assen eruit te scheppen? Of mogen deze meteen na de rook beurt verwijderd worden?

Hebben jullie toevallig ook een online shop waar ik deze ragers kan kopen?

Gebruikersavatar
Bommel
Berichten: 14871
Lid geworden op: 11 okt 2009 16:32
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Bommel »

Je kan na het roken alle resten tabak en as uit de ketel, kop, halen door te scheppen met je pijptool.
Zelf laat ik de pijp goed rusten en na een uurtje of 2 haal ik haar leeg.

Voor pijpenragers kan je eigenlijk bij elke tabakszaak, die pijptabak verkoopt terecht.
Ik zou in de eerste instantie de ragers niet online bestellen als hoofdartikel in een bestelling.
Wordt nl een dure grap omdat een zakje van 50 stuks enkele euro's kost en dat verhoud zich niet tov de verzend kosten.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Paasei
Berichten: 5379
Lid geworden op: 18 jan 2010 18:31
Locatie: Wuustwezel

Bericht door Paasei »

heel goeie Engelse shop, als de link werkt is het het tweed artikel. (bijvoorbeeld he, neus daar maar eens rond : er zijn er zoveel)

http://www.mysmokingshop.co.uk/index2.p ... 233&cat=99

As doe je er best gelijk uit, zachtjes tikken met je vinger, of met het lepeltje van dat andere onmisbare attribuut : de driepoot.

Nu, ook raar vind ik dat men Semois aanraadt aan een beginner of om een pijp in te roken. Semois is nl nauwelijks 'licht' of 'medium' te noemen, neigt mi naar de zware kant (wat nicotine en smaak betreft)
Elke tabak die je erna rookt in die pijp gaat er toch naar smaken. Tenzij je er een Zwaar gesausde achterna gooit (helemaal niet mijn zin) of eentje met een stevig aandeel Latakia (maar laat dat nu ook weer niet meteen een beginnerstabak wezen)

Wat je zou kunnen doen is de 'burley london blend' van Macbaren. Het is een verwante aan de Semois, en dus zou de achtergebleven Semois niet echt storend werken. Het is een mediumzware tabak, ongesausd, maar van nature met chocolade aroma. Hij komt als broken flake, dus heel anders als de lintjes van de Semois, zo ben je ook daarin weer een ervaring rijker. Moest dat je keuze worden, kan je hier ook terecht voor tips ivm stoppen. (wat heel anders is dus vanwege die andere cut, maar laat je dat aub niet afschrikken !)
Wil je toch een latakia proberen : Squadon Leader van Samuel Gawith.

Kijk ook eens op tobaccoreviews.com - daar staan beide ook heel uitvoerig becommentarieerd.
Koninklijke Eikel Des Forums.

Gebruikersavatar
Nekker
Erelid
Berichten: 5097
Lid geworden op: 29 jul 2010 21:16
Locatie: Duffel

Bericht door Nekker »

Paasei schreef:
Nu, ook raar vind ik dat men Semois aanraadt aan een beginner of om een pijp in te roken. Semois is nl nauwelijks 'licht' of 'medium' te noemen, neigt mi naar de zware kant (wat nicotine en smaak betreft)
Elke tabak die je erna rookt in die pijp gaat er toch naar smaken. Tenzij je er een Zwaar gesausde achterna gooit (helemaal niet mijn zin) of eentje met een stevig aandeel Latakia (maar laat dat nu ook weer niet meteen een beginnerstabak wezen)

Wat je zou kunnen doen is de 'burley london blend' van Macbaren. Het is een verwante aan de Semois, en dus zou de achtergebleven Semois niet echt storend werken. Het is een mediumzware tabak, ongesausd, maar van nature met chocolade aroma. Hij komt als broken flake, dus heel anders als de lintjes van de Semois, zo ben je ook daarin weer een ervaring rijker. Moest dat je keuze worden, kan je hier ook terecht voor tips ivm stoppen. (wat heel anders is dus vanwege die andere cut, maar laat je dat aub niet afschrikken !)
Wil je toch een latakia proberen : Squadon Leader van Samuel Gawith.
Ja, wat je me zegt stelt me wel gerust. Want ik vond het al vrij sterke tabak toen ik ervan rookte. Het sloeg echt als een bom op mijn maag in. Aangezien ik duidelijk had gezegd dat ik een beginner ben begon ik dus al bang te hebben, wat al de rest veel zwaarder zou zijn? Dus op zich is dit wel een grote geruststelling!

Ik ga alvast zeker die 'Burley london blend' aanschaffen. Dankjewel voor de tip! 8)

Gebruikersavatar
Ronnie de Ponnie
Berichten: 222
Lid geworden op: 28 jul 2010 13:05
Locatie: Zwolle

Bericht door Ronnie de Ponnie »

Wat Nederland en België betreft ken ik tot op heden eigenlijk maar drie online winkels waar pijpen en aanverwante artikelen te krijgen zijn, namelijk:


http://www.deoudeleeuw.nl/

http://www.cigarwebshop.com

http://www.zippowinkel.nl

Voor ragers kun je wel bij elke tabakszaak terecht, echt lucratief om die online te kopen lijkt mij dat niet.
Tenzij je bijvoorbeeld de extra lange wilt hebben.

Wie overigens nog meer goede online zaken kent nodig ik hierbij vriendelijk uit die te posten.
I'm thinking, Lewis...

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door janneman »

Paasei noemde 'My Smoking Shop al, waar ook ik goeie ervaringen mee heb.
Een zaak in noord Duitsland waar ik zowel via internet als life goeie ervaringen mee heb is Danpipe.
http://www.danpipe.de/Pfeifen-K_13981.html
Ze hebben daar vaak van die dingen die je verder nergens gemakkelijk kunt vinden. En een hoop pijpen natuurlijk.

Maar pijpenragers zouden ze inderdaad zowat overal moeten hebben. Ik adviseer die zonder 'harde borsteltjes' voor normaal dagelijks gebruik. Normale pijpenragers zijn wit, die met borsteltjes hebben wat rode stukjes tussen het wit zitten en zijn iets kaler om te zien.
Afbeelding
Rechts op de foto twee bosjes pijpenragers; de linker zijn normale pijpenrages, de rechter zijn die borstel-pijperagers.
Groet, Janneman

Gebruikersavatar
Kapitein Haddock
Berichten: 530
Lid geworden op: 02 mei 2010 11:08
Locatie: Verenigd Koninkrijk

Re: Enkele vragen van een beginner

Bericht door Kapitein Haddock »

Nekker schreef:De verkoper rade me aan om hierbij (zeker als beginner) fijne Semois tabak te nemen.
Huis Windels? :D

Gebruikersavatar
Paasei
Berichten: 5379
Lid geworden op: 18 jan 2010 18:31
Locatie: Wuustwezel

Re: Enkele vragen van een beginner

Bericht door Paasei »

Kapitein Haddock schreef:
Nekker schreef:De verkoper rade me aan om hierbij (zeker als beginner) fijne Semois tabak te nemen.
Huis Windels? :D
Wel, dat zat ik dus ook te denken. Windels verkoopt nl de Semois van Vincent Manil (uit Corbion) onder eigen naam.

Temeer vanwege zijn nickname 'Nekker'... Nekkerpoel en zo is toch ook aan de kante van Mechelen, niet?
Koninklijke Eikel Des Forums.

Gebruikersavatar
Ronnie de Ponnie
Berichten: 222
Lid geworden op: 28 jul 2010 13:05
Locatie: Zwolle

Bericht door Ronnie de Ponnie »

Gisteravond stuitte ik op:

http://www.pfeifenkonsulat.at

Een enorme collectie pijpen.

En daar kwam ik zowaar een Peterson Connemara 999 tegen !
Met keuze voor welk type mondstuk je wil.







Dus die is binnenkort onderweg, als alles goed gaat.
I'm thinking, Lewis...

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door janneman »

Let op, 'kurzfristig lieferbar'... Meestal betekent dat dat ze de pijp niet hebben maar dat ze verwachten hem rechtstreeks bij de fabricant te kunnen bestellen. Werkt vaak wel, maar soms ook niet.

In Duitsland zijn bijna alle pijpen filterpijpen (geldt ook voor bijvoorbeeld Danpipe). Dat is op zich geen probleem, maar wel iets wat je je moet realiseren. In dit verband nog een tip: Als je een filterpijp kopt, vraag dan ook altijd voor een inzetstukje om de pijp zonder filter te roken. Die dingen gaan door het leven onder namen als filteradapter, filterinzetstuk, filtervervanger en dergelijke. Als je ze bij de pijp vraagt krijg je ze meestal voor niets, anders kosten ze geld (al zijn ze doorgaans goedkoop). Als je een filterpijp zonder filter wilt roken kan dan gewoon, maar in de lege filterruimte verzamelt zich wel erg veel troep. Daarnaast zijn er ook pijpenmakers die van mening zijn dat een gelijkmatig rookkanaal beter rookt (ik ben geniegd het daarmee eens te zijn al is het verschil niet heel groot). Voor mij is het gemak voor pijpenragers de voornaamste reden om z'n adapter te gebruiken als ik zonder filter rook.

Groet, janneman

Gebruikersavatar
Martin Romijn
Berichten: 4034
Lid geworden op: 23 sep 2009 14:19
Locatie: Leerdam
Contacteer:

Bericht door Martin Romijn »

ook namens mij ; Welkom ! En als we het dan toch over online shoppen hebben... : http://www.tecon-gmbh.de/index.php
Afbeelding pijpen, tampers, en meer...

Gebruikersavatar
Joey Peters
Berichten: 1347
Lid geworden op: 20 mar 2009 17:46
Locatie: Heerlerheide

Bericht door Joey Peters »

Ik denk dat het vinden van ragers wel goed gaat komen.

Een tip, gebruik zware alcohol (98%) op de ragers om teer op te lossen! Je kan ook een speciale pijpreinigers goedje kopen op deoudeleeuw.nl. DIe gebruik ik zelf.
http://marktplaats.puffaway.nl/ - goedkope occasion pijpen voor ieder wat wils

Gebruikersavatar
Ronnie de Ponnie
Berichten: 222
Lid geworden op: 28 jul 2010 13:05
Locatie: Zwolle

Bericht door Ronnie de Ponnie »

janneman schreef:Let op, 'kurzfristig lieferbar'... Meestal betekent dat dat ze de pijp niet hebben maar dat ze verwachten hem rechtstreeks bij de fabricant te kunnen bestellen. Werkt vaak wel, maar soms ook niet.

In Duitsland zijn bijna alle pijpen filterpijpen (geldt ook voor bijvoorbeeld Danpipe). Dat is op zich geen probleem, maar wel iets wat je je moet realiseren. In dit verband nog een tip: Als je een filterpijp kopt, vraag dan ook altijd voor een inzetstukje om de pijp zonder filter te roken. Die dingen gaan door het leven onder namen als filteradapter, filterinzetstuk, filtervervanger en dergelijke. Als je ze bij de pijp vraagt krijg je ze meestal voor niets, anders kosten ze geld (al zijn ze doorgaans goedkoop). Als je een filterpijp zonder filter wilt roken kan dan gewoon, maar in de lege filterruimte verzamelt zich wel erg veel troep. Daarnaast zijn er ook pijpenmakers die van mening zijn dat een gelijkmatig rookkanaal beter rookt (ik ben geniegd het daarmee eens te zijn al is het verschil niet heel groot). Voor mij is het gemak voor pijpenragers de voornaamste reden om z'n adapter te gebruiken als ik zonder filter rook.

Groet, janneman
Die Peterson Connemara is sowieso een filterpijp. Ik was al blij dit type tegen te komen met een P-lip mondstuk.
Of de verzending e.d. goed gaat zie ik wel. Af en toe moet je een beetje risico nemen in het leven.

Goeie tip over die filteradapter. De afgelopen dagen ben ik begonnen met het roken mèt filter, eigenlijk meer om uit te proberen. Maar ik kan me voorstellen dat ik, wegens een bepaalde soort tabak ook zonder filter rook.
Dan is een adapter dus aan te raden.

Ragen tijdens het roken heb ik nog nooit gedaan.

Maar ik denk dat je in de loop van de pijprookcarrière wel enige gewoontes en trucs zult aanleren, waar je, zoals ik, in het begin nog geen weet van hebt.

Ik las ook over pruttelende pijpen... Of bubbelende ketels...
Nou heb ik beide de afgelopen dagen meegemaakt, terwijl je in het begin denkt van waar hebben ze het over...

Maar als je verschillende pijpen gaat gebruiken, en daarmee verschillende tabakken, komen alle fenomenen wel een keer aan de beurt natuurlijk.
I'm thinking, Lewis...

Gebruikersavatar
Nekker
Erelid
Berichten: 5097
Lid geworden op: 29 jul 2010 21:16
Locatie: Duffel

Bericht door Nekker »

Zo, ik heb jullie tip opgevolgd en heb me dus een pakje ragers aangeschaft... Ik moet zeggen het resultaat mag er wezen. Opmerkelijk trouwens hoeveel troep ik uit mijn mondstuk heb kunnen kuisen. Waarvoor mijn dank voor jullie gouden tips!

Ik heb de pijp-roken-microbe volledig te pakken. (tot grote ergernis van mijn vriendin en moeder) Ik vind het alleen soms nog wat moeilijk. Ik heb vaak de indruk dat ik te snel rook!? Met als resultaat dat mijn tabak degoutant proeft en ik ze dus moet uitdoen. Maar dit leer je waarschijnlijk met de tijd, veronderstel ik? :(

Gebruikersavatar
multiballs
Berichten: 1230
Lid geworden op: 05 apr 2010 22:18

Bericht door multiballs »

hoe bekijk jij dat je te snel rookt?
voeveel tijd zit er bij jou tussen de pufjes die je neemt?
en blijft hij dan wel mooie oranje doorgloeien?
bij een goede pijptabak en pijp,
heb ik maximaal 60 trekjes,in een uur,
wat zijn jullie ervaringen hier eigenlijk over?

Gebruikersavatar
stoffel
Berichten: 533
Lid geworden op: 28 mei 2009 22:22

Bericht door stoffel »

één trek per minuut? gaat je pijp niet uit zo?

dat lijkt me aan de lage kant, de mijne zijn wss meer dan het dubbelle, maar ik ben dan ook altijd snel klaar met roken

te snel roken merk je als je pijpenkop te heet wordt om vast te houden, als je tong brand, en vochtig roken.

het doel is rustig genieten en onthaasten, en niet snel een nicotine shot zoals bij de sigaret. misschien ben ik (nog) niet de meest onthaaste persoon, als ik lees dat er 1 trekje per minuut genomen wordt :)
heil Donar god van de donder!

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4217
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Bericht door Ribbon »

janneman schreef:Let op, 'kurzfristig lieferbar'... Meestal betekent dat dat ze de pijp niet hebben maar dat ze verwachten hem rechtstreeks bij de fabricant te kunnen bestellen. Werkt vaak wel, maar soms ook niet.

In Duitsland zijn bijna alle pijpen filterpijpen (geldt ook voor bijvoorbeeld Danpipe). Dat is op zich geen probleem, maar wel iets wat je je moet realiseren. In dit verband nog een tip: Als je een filterpijp kopt, vraag dan ook altijd voor een inzetstukje om de pijp zonder filter te roken. Die dingen gaan door het leven onder namen als filteradapter, filterinzetstuk, filtervervanger en dergelijke. Als je ze bij de pijp vraagt krijg je ze meestal voor niets, anders kosten ze geld (al zijn ze doorgaans goedkoop). Als je een filterpijp zonder filter wilt roken kan dan gewoon, maar in de lege filterruimte verzamelt zich wel erg veel troep. Daarnaast zijn er ook pijpenmakers die van mening zijn dat een gelijkmatig rookkanaal beter rookt (ik ben geniegd het daarmee eens te zijn al is het verschil niet heel groot). Voor mij is het gemak voor pijpenragers de voornaamste reden om z'n adapter te gebruiken als ik zonder filter rook.

Groet, janneman
Mijn (tot nu toe) enige pijp had een filteradapter toen ik hem kocht. Sinds ik hem er uit heb gehaald rookt hij makkelijker (minder weerstand) en de pijp is makkelijker schoon te houden. Ik heb hem er daarom nu permanent uit gelaten. Schoonmaken doe ik met een omgevouwen pijpenragger (in het 9mm stuk) en soms een wattenstaafje als hij erg vies is.

Gebruikersavatar
multiballs
Berichten: 1230
Lid geworden op: 05 apr 2010 22:18

Bericht door multiballs »

is voor mij meestal een controle van het brandende pijpje,
als hij met mn ritme van 1 minuutje brand,soms ff iets bijsteken met vlammetje,
maar meestal als alles lekker loopt,red ik het wel...
goede pijp,goede tabak,en alle rust....

Gebruikersavatar
annie69
Berichten: 1716
Lid geworden op: 30 dec 2009 20:11
Locatie: maasgouw
Contacteer:

Bericht door annie69 »

een trekje per minuut lijk me wel erg weinig, maar als je dat fijn vindt oke.
Een normale doorsnede kop en een traag brandende tabak doe ik ongeveer een 45 minuten over voordat de pijp mooi leeg is.
Bij een grote kop een uur ongeveer.
Maar ben ook nog niet volleerd pijproker en verheug me eens op met janneman op het terras in Sittard eens een pijpje te roken,zodat dat ik wat hierover bijleer.
:wink:

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door janneman »

"Mijn vriend, uw pijp loopt voor..."

Het is moeilijk om aan te geven hoe snel of langzaam je nu precies moet roken. Om te beginnen zitten dara wel degelijk persoonlijke verschillen tussen; 1 trek per minuut? Dan zal dat wel een flinke haal moeten zijn, anders gaan de pijp uit. 3 trekken per minuut? Als het goed is zullen dat dan veel voorzichtiger trekjes zijn, anders hebben we het al snel over schoorsteenbrand in plaats van pijproken... Ik dnek niet dat je het zo precies kunt uitdrukken.

Mijn advies is altijd: zo langzaam dat de pijp net niet uitgaat.

En daar begint dan het probleem; hoe snel is dat? Uiteindelijk kom je daar na verloop van tijd wel achter; na een stuk of 20 pijpen gaat het beter, over 3 maanden gaat het nog beter, en over een jaar gaat het vanzelf. In het begin is het naar mijn idee beter om iets te langzaam te roken, en een pijp vaker aan te steken, dan als een dolle er op los te dampen om de pijp maar vooral op gang te houden. Een pijp hoort zeker niet zo heet te wordne dat je hem niet meer kunt vasthouden, al worden de meeste tabakken op het eind wel even wat heter (alle warmte concentreert zich dan onder in de ketel).

Geleidelijk leer je ook wel een paar trucjes om een pijp die bijna uit is weer wat harder te laten branden (een paar wat langere en wat hardere trekjes, eventueel even een vinger boven op het gat van de pijpenkop zodat er iest minder lucht gerichter naar binnen gaat).

En hoelang duurt een pijp dan? Moeilijk te zeggen, de ene tabak brandt sneller dan de andere (flake doorgaans langzamer), en de een stopt meer tabak in zijn pijp dan de ander (stevig aandrukken en steviger trekken), Een normale pijp met neptune duurt bij mij ongeveer een uur, met Troost flake ongeveer 1 uur en 20 minuten, en een pijp met baai ongeveer 50 minuten.

Pijproken is ook een kunst, en kunst gaat nu eenmaal niet vanzelf...

Groet Janneman

Gebruikersavatar
Joey Peters
Berichten: 1347
Lid geworden op: 20 mar 2009 17:46
Locatie: Heerlerheide

Bericht door Joey Peters »

Heb niet alle posts gelezen, maar wil even wat zeggen;

Als je de smaak te pakken krijgt, kan het zo zijn dat je sneller gaat roken. Mijn tip is zelf, rook net zo snel dat de pijp nog in de hand te houden is qua hitte. Dat is beter voor de pijp en het gestel van je smaakpupillen.
http://marktplaats.puffaway.nl/ - goedkope occasion pijpen voor ieder wat wils

Gebruikersavatar
stoffel
Berichten: 533
Lid geworden op: 28 mei 2009 22:22

Bericht door stoffel »

bij mij duurt een pijp max 30 min, flake 45 :oops:

het bijt niet echt op mijn tong ofzo, ook niet vochtig, ik houd wel van een goed brandende pijp, en zijn bijbehorende smaakvolle vette rookwolk.
als ze minder hard brand proef je ook minder vind ik. mss eens wat trainen in trager roken.
heil Donar god van de donder!

Gebruikersavatar
multiballs
Berichten: 1230
Lid geworden op: 05 apr 2010 22:18

Bericht door multiballs »

ben zelf met langzamer te roken begonnen,
door te wachten,dat de seconde wijzer helemaal rond was,
dan beetje trekken,tot hij goed aan is,3 a 4 keer pufjes,
soms 1 hijs....
zal je verbazen,bij sommige pijpen,hoe lang hij branden blijft...
is mijn ervaring....

Plaats reactie