Eerste problemen :-/

Voor al uw vragen, antwoorden en opmerkingen over het roken van de pijp...
Plaats reactie
Jerryvo1974
Berichten: 8
Lid geworden op: 05 jun 2018 13:44

Eerste problemen :-/

Bericht door Jerryvo1974 »

Hoi , ik heb als beginnend pijproker een starterset van Bellini en ook nog een losse pijp Molina aangeschaft .
Als tabak voor het inroken werd me de 4th generation , de Indian summer en de holger danske original aangeraden en heb me deze dus ook aangeschaft .
Nu bij het inroken heb ik enkele problemen .
Ik vul de pijp voor 1/3 , druk ze wat aan zodat er weinig verschil is qua zuigen tov een lege pijp .
Steek ze aan met de bijgeleverde aansteker , tijdens het aansteken zuig ik met korte trekken en rookt ze dus netjes . Van de moment dat de vlam weg is dooft de pijp direct . Dit gaat zo oneindig keer , vlam weg , roken gedaan . Terwijl de pijp wel warm is en blijft . Tamper ze tussendoor wat aan maar dit verhelpt het euvel ook niet .
Iemand raad ?

Gebruikersavatar
Tobias Tobit
Berichten: 1626
Lid geworden op: 03 mar 2015 12:23

Re: Eerste problemen :-/

Bericht door Tobias Tobit »

Ik denk dat je toch je tabak iets meer moet aandrukken, als je helemaal geen weerstand voelt tijdens het trekken is het in mijn beleving te los gestopt. Er moet nog wel een goede flow zijn maar de tabak moet wel voldoende contact maken om het volgende stuk aan te steken.
Tobias 6:8,9 indien iemand gekweld wordt van de duivel of boze geest, moet gij roken die voor die man of die vrouw, en hij zal niet meer gekweld worden.

Robbie-san
Berichten: 2084
Lid geworden op: 20 jan 2013 21:41

Re: Eerste problemen :-/

Bericht door Robbie-san »

De eerste uitdagingen...........Mijn ervaring is, dat het stoppen van een pijp in 3en gaat, onder in wat losser, in het midden de tabak licht aanduwen, om dan de tabak bovenin de ketel, flink aan te duwen.

Tevens laat ik altijd een beetje ruimte over tussen het eerste gedeelte van de tabak en de bodem van de ketel. Voor mij werkt dat perfect. Na ongeveer dertig jaar pijproken, ontkom ik er ook niet aan om een pijp vaker bij te vuren..........
Ad impossibile nemo tenetur

Gebruikersavatar
Janno
Berichten: 2360
Lid geworden op: 29 aug 2014 00:14
Locatie: Dieren
Contacteer:

Re: Eerste problemen :-/

Bericht door Janno »

Ik gebruik om in te roken meestal een droge, pure tabak, meestal een baai als Coopvaert of Voortrekker. Die kun je voor de eerste rookbeurten, eerst met de pijp voor 1/3 vol en daarna voor 2/3, goed aandrukken en tot de bodem leegroken. Zo bouw je ook onderin de ketel cake op.

Aansteken doe ik als volgt en voor mij werkt dat prima: eerst de bovenste tabak aansteken door de vlam er een tijdje bij te houden, zolang als nodig is om de hele bovenste laag te verkolen. De tabak komt dan bij de meeste losse tabakken omhoog en krult op. De opgekrulde tabak tamp ik zachtjes weer plat zodat er een een laagje verkoolde tabak op de rest ligt. Dan steek ik de tabak een tweede keer aan. Nu neem ik kortere pufjes en werk zo de hele bovenkant af, net zolang tot de hele bovenkant is aangestoken. Dan achterover leunen en rustig verder roken.
I would rather have questions that can't be answered than answers that can't be questioned

Gebruikersavatar
roocker
Berichten: 956
Lid geworden op: 01 nov 2016 19:31
Locatie: Geertruidenberg

Re: Eerste problemen :-/

Bericht door roocker »

Welke tabak heb je , en is deze niet te vochtig ? Inroken kan op diverse manieren , je kan de pijp ook half vullen en rustig beginnen . En zoals gezegd is het beste om te roken met een baai tabak . Veel succes op de lange reis/ontdekking van het pijproken . Eenmaal als de beheersing er is , geeft het rust !

Jerryvo1974
Berichten: 8
Lid geworden op: 05 jun 2018 13:44

Re: Eerste problemen :-/

Bericht door Jerryvo1974 »

Heb als tabak de 4th generation 1855 Erik Peter's blend , de Holger danske original tobacco en de Indian summer .

Gebruikersavatar
Stoker
Berichten: 846
Lid geworden op: 19 jul 2016 21:00
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Eerste problemen :-/

Bericht door Stoker »

de 4th gen is een gesausde tabak zoals dat heet van de anderen weet ik dat niet echt omdat ik ze niet ken.
persoonlijk rook ik mijn pijpen in met een naturel tabak (meestal geen baai) iets in de richting van Dansk blue sky want die is toch nog een beetje zoetig en daar houd ik van. maar dat is ook persoonlijke voorkeur.

hopelijk heb je wat aan de reacties hier boven daar staan zeker goede tips tussen.
wees niet getreurd het uitgaan van de pijpis meestal een goed teken want dan rook je hem in ieder geval niet te snel en dat is weer een dikke plus voor een nieuwe pijp want te snel roken kan je pijp beschadigen

gegroet :-?
:-T [-X GonE .......... LiKe A FaRt iN ThE WinD !! :roll: :lol:

Mijn PijpenCollectie : viewtopic.php?f=41&t=10069
Mijn Tabakken : viewtopic.php?f=48&t=9841

Gebruikersavatar
Elmer
Berichten: 668
Lid geworden op: 21 sep 2017 15:34

Re: Eerste problemen :-/

Bericht door Elmer »

Bekijk de filmpjes eens van Janneman hier op het forum, mij hielp het om die eens te bekijken.
The bitter comes out better on a stolen guitar...

Gebruikersavatar
Meester W
Berichten: 1803
Lid geworden op: 28 jan 2014 15:39

Re: Eerste problemen :-/

Bericht door Meester W »

Waardevolle adviezen waar ik mij graag bij aansluit. De stopmethode die Robbie-SAN beschrijft is ook de mijne

En de Janno aansteek- methode is vlg mij de enig juiste

De ene tabak brandt makkelijker dan de andere. Ook de vochtigheid van de tabak is bepalend

Maar geen reden tot paniek hoor. Ik rook 50 jaar pijp en elke tabak/ pijp combinatie is anders. Dat is het aardige van het spel. Je komt er van zelf achter welke tabak met welke pijp a perfect marriage maakt

Succes!
I wasn’t born to follow..

Jerryvo1974
Berichten: 8
Lid geworden op: 05 jun 2018 13:44

Re: Eerste problemen :-/

Bericht door Jerryvo1974 »

Merk wel dat de tabak vlug dooft , kan hem wel in gang houden door de kop wat af te dekken en zo een paar lange trekken te doen . Experimentele fase 😊

Gebruikersavatar
Elmer
Berichten: 668
Lid geworden op: 21 sep 2017 15:34

Re: Eerste problemen :-/

Bericht door Elmer »

Tijdens het roken de asse af en toe met een tampertje wat aandrukken...anders gaat je tabak uit.
The bitter comes out better on a stolen guitar...

Plaats reactie