geschikte glazen potten

Voor al uw vragen, antwoorden en opmerkingen over het roken van de pijp...
fmw
Berichten: 31
Lid geworden op: 11 aug 2010 00:37
Locatie: Tilburg

geschikte glazen potten

Bericht door fmw »

Weet iemand waar ik geschikte glazen potten kan vinden om bulktabak en de inhoud van geopende blikjes in kan bewaren? Wat ik daarmee bedoel is wat de Amerikan een Ball of Mason jar noemen, zie:

[edit: zie volgende post, omdat ik in mijn eerste twee posts geen website adres kan plaatsen]

Dat soort potten hebben onder de deksel ook een dun plaatje (vaak met een rubberen rand) dat lucht moet tegenhouden.

Qua formaat is zowel middelgroot als klein ideaal. Aan het hergebruiken van voedselpotten ga ik niet beginnen, omdat zelfs een klein risico dat de pot na jaren gerijpt te hebben een lek blijkt te hebben omdat hij is hergebruikt is het mij niet waard is. Ik weet dat veel Nederlandse rokers gebruik maken van weckpotten en dat is op zich ook een optie, maar ik heb de indruk dat Mason Jars beter afsluiten en iets betrouwbaarder zijn.

Het zou ideaal zijn om een adres te vinden in het zuiden van het land (ik woon in Tilburg) of een grote keten als de HEMA die overal te vinden is. Lukt dat niet dan zijn adressen in de rest van het land ook prima, natuurlijk.
Laatst gewijzigd door fmw op 11 aug 2010 01:45, 3 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar
Paasei
Berichten: 5383
Lid geworden op: 18 jan 2010 18:31
Locatie: Wuustwezel

Bericht door Paasei »

Ziet er mooi uit.
Ik zou toch eerder voor de weckpotten gaan.
Een deksel dat scharniert, met een klem vast gaat en met een rubber die er aan vast hangt tov een pot met deksel dat uit drie 'losse' delen bestaat (ring, platte schijf en rubber)...

Lijkt me die weck pot toch handiger :

Afbeelding tegenover Afbeelding

Beide bij weckonline.com
Het systeem van die mason jars is daar te koop als 'leifheit inmaak glas' (tweede foto dus)
Koninklijke Eikel Des Forums.

Gebruikersavatar
Kapitein Haddock
Berichten: 530
Lid geworden op: 02 mei 2010 11:08
Locatie: Verenigd Koninkrijk

Re: geschikte glazen potten

Bericht door Kapitein Haddock »

fmw schreef:Weet iemand waar ik geschikte glazen potten kan vinden om bulktabak en de inhoud van geopende blikjes in kan bewaren? Wat ik daarmee bedoel is wat de Amerikan een Ball of Mason jar noemen, zie:

[edit: zie volgende post, omdat ik in mijn eerste twee posts geen website adres kan plaatsen]

Dat soort potten hebben onder de deksel ook een dun plaatje (vaak met een rubberen rand) dat lucht moet tegenhouden.
Dat is volgens mij gewoon een confituurpot...
fmw schreef:Aan het hergebruiken van voedselpotten ga ik niet beginnen, omdat zelfs een klein risico dat de pot na jaren gerijpt te hebben een lek blijkt te hebben omdat hij is hergebruikt is het mij niet waard is.
Test de pot dan toch gewoon op een lek door hem onder water te dompelen. Zo moeilijk hoeft het toch allemaal niet te zijn.

Gebruikersavatar
Vandaahl
Berichten: 1165
Lid geworden op: 27 okt 2009 10:45
Contacteer:

Bericht door Vandaahl »

Ik gebruik deze om tabak in te bewaren. Werken perfect.

http://www.danpipe.de/Pfeifen-Zigarren- ... 16561.html

Als je hebt hebt over het bewaren van tabak voor jaren dan laat ik het in het ongeopende blik zitten. Dat is de enige manier om het rijpingsproces niet te verstoren.

Bulktabak zou ik in originele weckpotten bewaren. Of in ongebruikte jampotjes. Die kun je bijvoorbeeld hier kopen. En zijn veel goedkoper dan de potten van Danpipe.

http://www.brouwland.com/nl/
http://www.vandaahl.com
You're only young once... but you can be immature forever! (Neil Young)

Gebruikersavatar
stoffel
Berichten: 533
Lid geworden op: 28 mei 2009 22:22

Bericht door stoffel »

de weckpotten lijken me robuuster dan van die confituurpotjes
handiger om na zoveer jaar nog voor iets anders te gebruiken mits je extra rubbers hebt.
heil Donar god van de donder!

Gebruikersavatar
Paasei
Berichten: 5383
Lid geworden op: 18 jan 2010 18:31
Locatie: Wuustwezel

Re: geschikte glazen potten

Bericht door Paasei »

Kapitein Haddock schreef:...Dat is volgens mij gewoon een confituurpot...
Niet echt : het deksel van een mason jar bestaat uit drie losse delen.
eerst rubber ring op pot
dan metalen of glazen plaatje daarbovenop
vastchroeven met een ring waar draad op zit maar verder open is en dus enkel dat plaatje meet de rubber ring vastdrukt.
Net daarom lijkt mij een weckpot met scharnierend deksel een pak handiger.
Koninklijke Eikel Des Forums.

Gebruikersavatar
Nekker
Erelid
Berichten: 5097
Lid geworden op: 29 jul 2010 21:16
Locatie: Duffel

Bericht door Nekker »

Ik vraag me af of doorschijnende potten niet de smaak en houdbaarheid van de tabak beïnvloeden? Tabak koop je in de winkel toch ook niet in een doorschijnende verpakking? Om maar een voorbeeld te geven, de meeste bieren worden ook in een licht ondoorlaatbaar flesje bewaard zodat de smaak niet wordt beïnvloed. Of maakt dit bij tabak niet veel uit?
Groet, Nekker

.°. Het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet begrepen .°.

Kynikos
Berichten: 1891
Lid geworden op: 28 sep 2009 14:12

Bericht door Kynikos »

Schijnt wel uit te maken, maar voor de langdurige opslag zetten de meesten die glazen potten dan ook op een donkere plaats.

Gebruikersavatar
stoffel
Berichten: 533
Lid geworden op: 28 mei 2009 22:22

Bericht door stoffel »

weckpotten in de kleur van bierflesjes zou wel handig zijn, ook voor kruiden enzo...
heil Donar god van de donder!

Gebruikersavatar
Turin
Berichten: 337
Lid geworden op: 23 sep 2009 18:56

Bericht door Turin »

Voor lang opslaan zou ik gewoon de originele verpakking gebruiken mocht je wat extra bescherming willen bij de lokale kaas boer kan je je blikjes van een van een vacuüm zak laten voorzien.
Leave a light on......
and god is on your side
dividing soldiers from the fisherman
watching all the time
dividing warships from the ferryboats

the sparrows an the nightinggales, Wolfsheim

fmw
Berichten: 31
Lid geworden op: 11 aug 2010 00:37
Locatie: Tilburg

Bericht door fmw »

Bedankt voor de tips tot zover!

Over de weckpotten: lijkt me een goede oplossing, maar ergens knaagt het feit dat echt iedereen op de Amerikaanse sites gebruik maakt van mason jars. Ik heb daar dus maar even een topic gemaakt over het verschil tussen de verschillende soorten. Altijd handig om een wat breder perspectief te krijgen.

Over originele verpakking: dat doe ik nu ook. Er zijn alleen een aantal problemen. Ten eerste dat ik vaak veel blikjes open heb en wat ik minder snel oprook droogt toch een beetje uit (op zich geen probleem het weer op het juiste vloeistof niveau te brengen, maar toch). Bovendien zijn sommige blikjes gewoon heel erg slecht. Neem bijvoorbeeld Solani Silver Flake, die verpakking sluit niet af waardoor de tabak erg droog wordt (en laat dit nou net niet een van mijn favorieten zijn die ik snel oprook). Bovendien koop ik sommige tabak in bulk en dat zit dus niet goed verpakt.

De beste manier om tabak te laten rijpen of te bewaren is absoluut in een ongeopend blikje (zoals Vandaahl ook zegt). Maar als het vacuum eraf gaat dan moet het toch echt in een pot, anders droogt het uit. Hetzelfde geld voor anders verpakte tabak (zoals bulk of in plastik) die je langer wilt bewaren.

Over vacuumzakken (van de kaasboer of anderzins, je hebt ze ook als reisverpakking voor sigaren): dat is leuk voor als je de tabak een paar maanden vers wilt houden, maar werkt niet voor de lange termijn. Na een paar jaar werkt zo'n verpakking niet meer en ik ben van plan sommige tabak voor meer dan tien jaar op te slaan. Bovendien zijn glazen potten een stuk charmanter dan al dat plastik.

Over doorschijnend glas: je kunt zo'n pot inderdaad beter niet in de zon zetten (warmte heeft ook invloed op de rijping van tabak) en het liefst in een donkere kast met niet te veel vocht in de lucht (om te voorkomen dat blikjes en metalen deksels gaan roesten). Daarom noemen de Amerikanen het een Tobacco Cellar, hoewel dat in mijn geval geen kelder maar zolder is.

Over het onderdompelen van potten: dat is op zich een goed idee voordat ik de tabak erin doe. Het is alleen niet te doen in de volgende fase, waarin de tabak al jaren in een pot zit en een eerder onopgemerkte beschadiging na verloop van tijd wellicht groot genoeg is om een probleem te worden. Waarschijnlijk valt het allemaal wel mee, maar het geeft een gerust gevoel als je weet dat je er alles aan hebt gedaan om je tabak goed te houden.

Nogmaals bedankt tot zover, met name voor de nuttige links van Paasei en Vandaahl.

fmw
Berichten: 31
Lid geworden op: 11 aug 2010 00:37
Locatie: Tilburg

Bericht door fmw »

Nuttige links over dit onderwerp:
http://glpease.com/BriarAndLeaf/?cat=10, en,
http://glpease.com/FAQ.html.

In die laatste link worden inderdaad weck (bail-top) potten genoemd als een geschikte manier om tabak voor de lange termijn op te slaan (bij het antwoord op "What's the best way to store tobacco for aging?"). Prima dus, nu alleen nog even uitvinden wat beter of betrouwbaarder is: bail-top (weck) of mason potten. Die FAQ geeft ook uitleg over een probleem met plastik verpakkingen, anders dan het eerder verslijten dat ik had genoemd in mijn vorige post.

fmw
Berichten: 31
Lid geworden op: 11 aug 2010 00:37
Locatie: Tilburg

Bericht door fmw »

Misschien moet ik mijn voorzichtige houding ten opzichte van weck potten even toelichten: een paar weken geleden was ik bij de plaatselijke sigarenzaak (die ook, vooral op bestelling, pijptabak heeft). Daar was ik wat leuke sigaren aan het uitzoeken in mijn nieuwe broek die ik de dag daarvoor had aangeschaft en letterlijk één uur daarvoor voor het eerst had aangetrokken.

Hoewel mijn aandacht uiteraard was gericht op de sigaren viel mij op dat er af en toe een licht sissend geluid kwam uit de richting van mijn rechter ooghoek. Vervolgens draaide ik mijn hoofd die richting op en toen bleek dat dit geluid van een weck pot met ingemaakte kersen op alcohol afkomstig te zijn. Na de winkelier hierop gewezen te hebben ging deze polshoogte nemen. Direct toen hij de pot aanraakte plofte de deksel en zat ik helemaal onder een rode mix van kersen en alcohol.

Uiteraard is dit niet vergelijkbaar met het opslaan van tabak, maar ik denk nu twee keer na voordat ik in de buurt van zo'n pot kom.

Gebruikersavatar
Turin
Berichten: 337
Lid geworden op: 23 sep 2009 18:56

Bericht door Turin »

fmw schreef:
Hoewel mijn aandacht uiteraard was gericht op de sigaren viel mij op dat er af en toe een licht sissend geluid kwam uit de richting van mijn rechter ooghoek. Vervolgens draaide ik mijn hoofd die richting op en toen bleek dat dit geluid van een weck pot met ingemaakte kersen op alcohol afkomstig te zijn. Na de winkelier hierop gewezen te hebben ging deze polshoogte nemen. Direct toen hij de pot aanraakte plofte de deksel en zat ik helemaal onder een rode mix van kersen en alcohol.
Dit is precies wat de pot moet doen (neem aan weck pot) als namelijk de deksel er niet af kan vliegen Mason jar of gewoon jam potje knalt de hele boel uit elkaar en geloof mij daar van word je niet blij een bierflesje kan een ernstig gevaarlijk projectiel worden.
Leave a light on......
and god is on your side
dividing soldiers from the fisherman
watching all the time
dividing warships from the ferryboats

the sparrows an the nightinggales, Wolfsheim

Gebruikersavatar
Nekker
Erelid
Berichten: 5097
Lid geworden op: 29 jul 2010 21:16
Locatie: Duffel

Bericht door Nekker »

fmw schreef:Hoewel mijn aandacht uiteraard was gericht op de sigaren viel mij op dat er af en toe een licht sissend geluid kwam uit de richting van mijn rechter ooghoek. Vervolgens draaide ik mijn hoofd die richting op en toen bleek dat dit geluid van een weck pot met ingemaakte kersen op alcohol afkomstig te zijn. Na de winkelier hierop gewezen te hebben ging deze polshoogte nemen. Direct toen hij de pot aanraakte plofte de deksel en zat ik helemaal onder een rode mix van kersen en alcohol.
hahahaha! Schitterend! :lol: :lol: :lol:
Groet, Nekker

.°. Het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet begrepen .°.

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door janneman »

uhm... verwachten jullie dat tabak in potten gaat nagisten? Ik vrees toch dat daar wat meer suiker voor nodig is (zie het hoofdstuk jam maken) :shock:

Als de theorieën over het verder ontwikkelen van tabak kloppen -ik twijfel daar nogal aan- zou de pot eerder langzaam vacuum trekken dan druk opbouwen.

Ik heb vroeger zowel mason-potten als weckpotten gehad, ben met beiden gestopt omdat de tabak binnen een jaar toch uitdroogt. Tenminste als je, zoals ik toen, als je de pot gewoon dicht doet zonder echt 'wecken' of vacuum zuigen.
Net als bij eenmaal geopende blikken was mijn ervaring dat ik zulke potten toch met enige regelmaat de tabak moest controleren en de vochtigheid op peil moest houden.
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Gebruikersavatar
Nekker
Erelid
Berichten: 5097
Lid geworden op: 29 jul 2010 21:16
Locatie: Duffel

Bericht door Nekker »

janneman schreef:uhm... verwachten jullie dat tabak in potten gaat nagisten? Ik vrees toch dat daar wat meer suiker voor nodig is (zie het hoofdstuk jam maken) :shock:

Als de theorieën over het verder ontwikkelen van tabak kloppen -ik twijfel daar nogal aan- zou de pot eerder langzaam vacuum trekken dan druk opbouwen.

Ik heb vroeger zowel mason-potten als weckpotten gehad, ben met beiden gestopt omdat de tabak binnen een jaar toch uitdroogt. Tenminste als je, zoals ik toen, als je de pot gewoon dicht doet zonder echt 'wecken' of vacuum zuigen.
Net als bij eenmaal geopende blikken was mijn ervaring dat ik zulke potten toch met enige regelmaat de tabak moest controleren en de vochtigheid op peil moest houden.
Hoe hou je die vochtigheid eigenlijk op pijl, Janneman? :oops:
Groet, Nekker

.°. Het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet begrepen .°.

fmw
Berichten: 31
Lid geworden op: 11 aug 2010 00:37
Locatie: Tilburg

Bericht door fmw »

Janneman, ik heb er zelf geen ervaring mee, maar van anderen hoor ik dat ook onverhitte mason jars in ieder geval goed vacuum blijven en niet uitdrogen. Verder is het geen goed idee om zo'n verpakking regelmatig te openen, want dan verstoor je het ecosysteem, om maar een analogie toe te passen (zie verder de FAQ van G.L. Pease die ik eerder heb gelinkt). De pot moet bij wijze van spreken 25 jaar lang vacuum blijven zonder aangeraakt te worden, in het meest extreme geval (hoewel ik me afvraag of ik zoveel geduld heb, tegen die tijd ben ik 50).

Of de theorieën over het rijpen van tabak kloppen is een andere discussie, maar in feite is dit gewoon een chemisch proces. Zo raken de verschillende componenten in de tabak na verloop van tijd meer met elkaar verweven. Hoewel ik geen uitgebreide ervaring heb met gerijpte tabak is het zelfs in mijn beperkte persoonlijke ervaring duidelijk merkbaar dat een tabak die (in mijn geval) vier jaar heeft gerijpt toch anders smaakt dan een vers blikje.

Met sigaren is dat ook zo. Een sigaar krijgt na een paar jaar veel meer karakter en een hele jonge sigaar moet eerst rusten alvorens gerookt te kunnen worden (anders smaakt hij niet goed, of zelfs naar amoniak).

P.S. Als je vooral aromatische tabak rookt, zoals de meeste in Nederland verkrijgbare tabak, maakt het inderdaad weinig uit. Die schijnt zich niet veel te ontwikkelen. Dit vergat ik er even bij te zeggen, omdat ik deze zelf niet gebruik. Overigens is de smaak voor mij niet de enige reden om tabak op te willen slaan, want qua prijs is het ook interessant gezien de belastingen en inflatie ieder jaar weer iets op de prijs doen. Bovendien wil een blend nog wel eens verdwijnen of veranderen en dan is het fijn om nog een flinke voorraad te hebben.

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door janneman »

Ik hou de tabak in geopende blikjes en pakjes doorgaans op peil met vochtknopen of stukken koffiefilder die ik af en toe met wat gewoon water bevochtig. Werkt prima, maar je moet wel even elke maand alles nakijken :?

Voornaamste reden voor mij om tabak lang te bewaren is wat fmw ook al noemt; prijsontwikkeling en vooral het feit dat tabakken nogal eens verdwijnen. De tabakken die ik wil bewaren worden gelukkig allemaal in blik geleverd, en zolang ik die niet open maak blijven ze prima.

In de tijd waarin ik met allerhande inmaakpotten bezig was mengde ik zelf tabak; basis was een meestal een fijn gesneden Marylandtabak, waar dan diverse kruidtabakken doorheen gingen. Qua snit moet je dan een beetje aan baaitabakken denken, zo fijn, en net als baaitabakken extra gevoelig voor uitdrogen. Bij het zelf mengen moesten die tabkken minstens een half jaar op elkaar inwerken, en twee jaar was veel beter, zolang stonden de meeste mengsles dus minimaal in die potten.
Wat ik deed met die tabak was wel erg kritisch, de meeste bulk-tabakken die je in de VS en ook in Duitsland kunt kopen zijn flink gebufferd; zo bewerkt dat ze de juiste vochtigheid veel beter vasthouden.
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

fmw
Berichten: 31
Lid geworden op: 11 aug 2010 00:37
Locatie: Tilburg

Bericht door fmw »

Ik wacht inmiddels op een antwoord van weckonline.com m.b.t. hun Leifheit potten. Bedankt voor alle tips!

Gebruikersavatar
Nekker
Erelid
Berichten: 5097
Lid geworden op: 29 jul 2010 21:16
Locatie: Duffel

Bericht door Nekker »

janneman schreef: In de tijd waarin ik met allerhande inmaakpotten bezig was mengde ik zelf tabak; basis was een meestal een fijn gesneden Marylandtabak, waar dan diverse kruidtabakken doorheen gingen.
Dankje, Janneman, nu ben ik al een stuk wijzer... :D Het stuk dat je hier neerpent over tabak zelf mengen met kruidentabak Intrigeerde me. Wat bedoel je dan met kruidentabak? En kan je zo een paar voorbeelden geven? Ik ben hier namelijk wel geïntresseerd in, ma vond nagenoeg nog geen informatie op het net, hieromtrent.
Groet, Nekker

.°. Het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet begrepen .°.

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door janneman »

Oeps, vermoedelijk een terminologie probleempje, kruidtabak is de -misschien wat ouderwertse- verzamelnaam voor tabakssoorten die gebruikt worden om tabaksmelanges op smaak te brengen. Heel kort samengevat: je hebt ene paar tabakken die vrij weinig smaak hebben (of in elk geval subtiel van smaak zijn) zoals Virginia, Burley en Maryland. Virginia is ook zo best wel veel in de handel, en Maryland is de basis voor onze oud hollandse baaitabakken.

Maar voor mensen die wat meer smaak willen kunnen daar andere tabakken doorheen gemengd worden die eigenlijk veel meer smaak hebben. Voorbeelden daarvan zijn Kentuky burley (gerookt), Latakia (sterker gerookt) en Perique (vergist). Er zijn nog vele meer van dat soort kruidtabakken. Ze hebben doorgaans veel meer smaak en worden zelden puur gerookt. Als je dit soort tabak aan een neutraler smakende tabak toevoegd dan neemt die neutrale tabak de smaak gedeeltelijk over, er ontstaat een nieuw smaakmengsel (de melange). Tabak die dus als het ware gekruid is met smaakjes van andere tabak.

Tegenwoordig worden tabakken vaak met voedsel essences op smaak gebracht, en dat is wat we nu kennen onder de naam gesausde tabak of cavendish; vanille, chocolade, rum, kersen, noem maar op. De manier waarop deze laatste groep gemaakt wordt is vaak de methode die bij cavandish tabak hoort (persen en stomen), maar in feite is cavendish ook een manier waarop normale tabak gemaakt kan worden, die niet naar koekjestrommel ruikt. Flake is een onderdeel van het cavendish proces...
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

fmw
Berichten: 31
Lid geworden op: 11 aug 2010 00:37
Locatie: Tilburg

Bericht door fmw »

Mooie samenvatting, Janneman. Ik moest ook even nadenken bij de term kruidentabak, maar dacht inderdaad aan iets in de trant van Latakia. Hoe is baaitabak? Ik heb die alleen gerookt toen ik, een jaar of acht geleden, mijn eerste pijpje aan het inroken was. Het was vrij flauw en ik heb het nooit meer gekocht. Misschien is het lekkerder in een kleipijpje?

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door janneman »

Baaitabakken hebben de neiging wat scherper te zijn, met tongbite, omdat ze tamelijk droog en fijn van snede zijn. Ze willen nogal fel branden dus.
De smaak is nogal subtiel; als je baai rookt uit een pijp waar eerder een zwaar gesausde tabak in zat dan duurt het wel een paar keer roken voordat je de baai echt begint te proeven. Ik hoe wel van de echte onverdunde tabakssmaak die baai meestal heeft.
Stenen pijpen hebben weliswaar de neiging de tongbite nog heftiger te maken, maar baai smaakt daarin wel erg goed. Ik heb een 'Weense koffiehuis pijp' met stenen kop waar ik voornamelijk baai uit rook omdat de kop smal en diep is, eigenlijk smaakt geen enkele andere tabak daar echt geweldig in, terwijl baai in geen enkele andere pijp zo goed smaakt.

Afbeelding
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

fmw
Berichten: 31
Lid geworden op: 11 aug 2010 00:37
Locatie: Tilburg

Bericht door fmw »

Is er een merk dat je kunt aanraden dat over het algemeen goed verkrijgbaar is in de Nederlandse tabakszaak?

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door janneman »

Koopvaert en Voorttrekker zijn denk ik het best verkrijgbaar. Friese Herenbaai en Vier Heren baai hadden vroeger mijn voorkeur, maar omdat ik ze hier nergens meer zie heb ik nu doorgaans Troost baai of Voorttrekker. Ik weet dat ik via internet die anderen nog kan bestellen, en zou dat eigenlijk ook weer eens moeten doen. Maar al met al rook ik de afgelopen jaren wat minder baai dan voorheen.
Laatst gewijzigd door janneman op 14 aug 2010 00:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

fmw
Berichten: 31
Lid geworden op: 11 aug 2010 00:37
Locatie: Tilburg

Bericht door fmw »

Dank je. Gaan we eens een keer proberen. Wellicht is het beter nu ik na al die jaren mijn rooktechniek een beetje onder controle heb.

Gebruikersavatar
Martin Romijn
Berichten: 4038
Lid geworden op: 23 sep 2009 14:19
Locatie: Leerdam
Contacteer:

Bericht door Martin Romijn »

Genoeg suggesties wat betreft de potten lijkt me :wink: Ikzelf gebruik weckpotten, maar ook glazen potten met schroefdeksel waar een rubberpakking in zit. Wat ik ook gebruik zijn potten waar bijv. olijven o.i.d. in hebben gezeten, een paar keer meedraaien in de vaatwasser en ze zijn als nieuw..... vond een poosje geleden mooie zeshoekige potten, kocht er gelijk 5. De olijven waren niet zo lekker, maar de potten staan erg mooi in mijn kast :wink:
Nog even over het bewaren van tabak voor eventuele smaakverbetering.
Het is dan het beste om de tabak in het orginele ongeopende blik te laten, met het vacuüm in tact dus. Met name virginia's kunnen soms verassend lekker (nóg lekkerder) zijn na wat jaartjes "rijpen". Altijd weer een leuke verassing, die glinsterende suikerkristallen op je tabak als je het blikje na een paar jaar open maakt...........
Afbeelding pijpen, tampers, en meer...

Gebruikersavatar
Luys
Moderator
Berichten: 2842
Lid geworden op: 10 jun 2010 12:14
Locatie: Zoetermeer

Bericht door Luys »

Ligt het aan mij, of is het principe van de Mason potten en de weckpotten hetzelfde?

Ik zou namelijk zeggen: beiden een glazen pot, beiden een rubberen ring voor de afdichting. Dat de ene een metalen deksel heeft dat met een losse ring erop geschroeft word, en dat de andere een glazen klapdeksel heeft lijkt mij (pardon my french) verdomd weinig uit te maken!

Denk dat de keuze voor de Mason potten meer iets te maken heeft met bekendheid/beschikbaarheid? Ik had ze nog nooit gezien, maar een weckfles ken ik dan weer wel...
Pijproker des forums

Plaats reactie