wat eten jullie tijdens het pijproken?

Voor al uw vragen, antwoorden en opmerkingen over het roken van de pijp...
Gebruikersavatar
remi
Berichten: 404
Lid geworden op: 20 okt 2009 01:57
Locatie: Wijchen

Bericht door remi »

Nja van melk en pindakaas krijg je volgens velen tegenwoordig al de engste ziektes dus snap ze eigenlijk niet helemaal en wat te denken van auto's die zoveel rommel uitstoten dan mensen die dicht bij n snelweg wonen 5 tot 10 jaar eerder doodgaan.

Bart

Bericht door Bart »

Ik ben ook gestopt met op verpakkingen te zoeken hoe (on)gezond iets is. Yoghurt is ook al niet goed. En van gezond bruin dwarsgebakken brood krijg ik darmkramp. Dus is het zoeken naar een nicotine-percentage op een pakje pijptabak aan mij niet besteed.

Groeten uit de Koog,
Bart

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door janneman »

remi schreef:Ik plaats mijn vraag even hier al heeft het er niet veel mee temaken, Waarom staat er op pakjes of blikken pijptabak niet op hoeveel nicotine erin zit etc? Dit is wel het geval bij shag en sigaretten maar waarom niet bij onze tabak?
Omdat bij pijptabak niet duidelijk is hoeveel nicotine je binnenkrijgt. Wettelijk is geregeld dat de cicotine per 'consumptie' dus per cigaret wordt aangegeven. Nu is de ene pijp de andere niet, en de ene pijproker de andere niet, waardoor de verschillen bij pijp roken veel groter kunnen zijn dna bij cigaretten. Meer of minder tabak, maar ook sneller en heter of langzamer en koeler roken, dat maakt allemaal uit, en kan echt twee of drie keer zoveel (of zo weinig) zijn als een andere pijp en pijproker. Bij shag is daar nog jaren over geprocedeerd, omdat daar ook de variabelen al wat groter zijn dan bij een gewone cigaret.
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Bart

Bericht door Bart »

Aldus Dhr. J. Wikki. Onze rokende en wandelende allesweter.


Hartelijk dank voor de heldere uiteenzetting,
Bart

Gebruikersavatar
Ronnie de Ponnie
Berichten: 222
Lid geworden op: 28 jul 2010 13:05
Locatie: Zwolle

Bericht door Ronnie de Ponnie »

Ik word altijd erg blij van menschen die nog cigaret en cigaar schrijven.
Zelf neig ik ook nog altijd naar 'vacantie', als ik de kans heb.

Sommige woorden moet je laten zoals ze horen.
Waarschijnlijk dat ik daarom ook een voorkeur voor de Statenvertaling heb, maar nou wordt het wel erg off-topic.
I'm thinking, Lewis...

Bart

Bericht door Bart »

Hoi die Ronnie,

Sorry webmaster. Even off-topic.

Hou jij van de Statenvertaling (voor outsiders: de Nederlandse Bijbel van de Hoogmogende Heren van de vergadering tot Dordt 1618-1619 - met de uitgave van 1637)?

Dus Ronnie, daar wordt gesproken over de man als: hij die tegen de wand pist. En de vrouw als mannin. Ha ha, laten ze het niet horen. Want wat zullen ze in 1650 gezegd hebben? "Kijk, daer loopt een wandpisser pijp te rooken". Ha ha. Mooi hé, die taal van de Statenvertaling.

Of bedoel jij gewoon: de ouderwetse spelling?

Groeten,
Bart

Gebruikersavatar
Ronnie de Ponnie
Berichten: 222
Lid geworden op: 28 jul 2010 13:05
Locatie: Zwolle

Bericht door Ronnie de Ponnie »

Ik bedoel meer het taalgebruik. De spelling wijkt namelijk nauwelijks af van wat we tegenwoordig schrijven. Ik bedoel dan de GBS-uitgave. Dus geen zoo met dubbel oo of menschen met sch.
De NBV (Nieuwe Bijbel Vertaling) is naar mijn smaak veel te populair. De inhoud gaat dan scheef lopen met de stijlvorm.
Ik bedoel: enige diepgang en verhevenheid is toch wel het minste dat bij een Bijbelvertaling hoort.

Als je een tijdje de Statenvertaling leest ben je er trouwens zo aan gewend, al is het in het begin wel even doorbijten.
I'm thinking, Lewis...

Bart

Bericht door Bart »

Dat is heel mooi.

Maar de tale Kanaans is in de kerken onmisbaar. Here Here kere van ons af, dat wil men horen.
Maar de echte Statenvertaling zoals wij die uit 1637 kennen is in de latere jaren vervuldig op fouten nagezien. Maar zowel taalkundig als de diepgang is het een juweel.

Wel eens van quantum-mechanica gehoord. Niets over lezen hoor, dan verliest de bijbel zijn verhalen. De diepgang echter niet.

Hartelijke groeten,
Bart

Gebruikersavatar
Ronnie de Ponnie
Berichten: 222
Lid geworden op: 28 jul 2010 13:05
Locatie: Zwolle

Bericht door Ronnie de Ponnie »

Ik denk dat de quantum-mechanica prima met de Bijbel samengaat.
Maar goed, dan kom je op het punt van het geloven, en niet op het punt van verklaren.
In mijn beleving is er zonder Bijbel namelijk geen quantum-mechanica.
I'm thinking, Lewis...

Gebruikersavatar
remi
Berichten: 404
Lid geworden op: 20 okt 2009 01:57
Locatie: Wijchen

Bericht door remi »

Oud Nederlands is mooier dan de spelling van tegenwoordig ook schreven de mensen toen dr tijd mooier als nu als ik n oude tekst zie met een handschrift van toen is dat voor mij niet na tedoen. Oud duits is ook erg mooi net als het oud nederlands een vergeten en verloren taal helaas.

Bart

Bericht door Bart »

Ja, hoor eens..

Je moet wel met de tijd meegaan! We roken het liefst uit hout. De kleipijpen laten we gewoon in de kast staan. En alleen Friesche Herenbaai roken is ook eentonig. Wat zal het een feest geweest zijn toen ze ontdekten dat wanneer je kruidnagelen in de tabak mengde dat je Clan kreeg. Jij tikt nu ook op een toetsenbord, het priegelen met een kroontjespen daar kun je geen forum mee vullen. Forum is een superoud woord, dus laten we maar blij zijn dat we dat nog hebben.

Met dank aan de webmaster dat we de vrijheid hebben gekregen om zo off-topic te gaan.

Hartelijke groeten,
Bart

Gebruikersavatar
remi
Berichten: 404
Lid geworden op: 20 okt 2009 01:57
Locatie: Wijchen

Bericht door remi »

Misschien leuk om ook een discussie topic te openen als daar nog ruimte is? zodat we niet alles (bevuilen) met onze off topic antwoorden:)

Gebruikersavatar
Ronnie de Ponnie
Berichten: 222
Lid geworden op: 28 jul 2010 13:05
Locatie: Zwolle

Bericht door Ronnie de Ponnie »

Ja, want dit heeft erg weinig met eten tijdens het pijproken van doen... 8)
I'm thinking, Lewis...

Harmen
Berichten: 448
Lid geworden op: 17 sep 2009 18:02
Locatie: Lelystad

Bericht door Harmen »

Conclusie....

Eten en pijproken is geen beste combi :lol:
Discussiëren echter!

Gebruikersavatar
multiballs
Berichten: 1230
Lid geworden op: 05 apr 2010 22:18

Bericht door multiballs »

gewoon deze taalzooi verplaatsen naar nieuw topic...
ik heb niets met taal,meer met een hartig hapje bij de pijp...
of een heerlijk gehaktballetje mayo...

Gebruikersavatar
stoffel
Berichten: 533
Lid geworden op: 28 mei 2009 22:22

Bericht door stoffel »

excuses om het taalonderwerp nog even voort te zetten...

praat gewoon wat je het beste verstaat! waarom moeilijk doen als het normaal ook gaat, ik vind het de natuurlijk dat een taal zich ontwikkeld, over 200 jaar zeggen ze dat onze taal toch mooier was met het hart vervuld van nostagie naar tijden die ze waarschijnlijk alleen van boekjes kennen.

een vrouw mannin??? allemaal manvrouwen zeker...
dat lijkt me een taalspeling om de man boven de vrouw te stellen,

Statenvertaling... zouw god oud nederlands praten? dan zal ik mijnen taal maar al beginnen oefenen

zo dit bericht kan nog net mee overgeplaatst? :)

smakelijk
heil Donar god van de donder!

Gebruikersavatar
Bommel
Berichten: 14871
Lid geworden op: 11 okt 2009 16:32
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Bommel »

Jos schreef:Eten tijdens het vrijen kan ik mij nog wel voorstellen. Maar tijdens het roken?? ':roll:'
Zeker met het snoepondergoed van tegenwoordig.
Houd de spanning erin en het calorie verbruik blijft beperkt. :lol:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Bommel
Berichten: 14871
Lid geworden op: 11 okt 2009 16:32
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Bommel »

Om de topic te redden dan maar even dit.
Bij het eerste pijpje met een nieuwe tabak eet ik altijd een stukje wit brood en drink ik een beetje water.
Lekker neutraal en je proeft de nieuwe tabak beter.
Daarna.............is volgens mij eten tijdens het roken uit den boze.
Drinken is volgens mij wel mogelijk, zeker als je een drank neemt die goed met de tabak te combineren is.
Apple and Kir van Stanwell gaat goed samen met b.v. Calvados.
Neptune combineerd weer fantatisch met Amaretto is mijn ervaring.
Dit zijn maar enkele voorbeelden.
Afbeelding

Plaats reactie