Schoonmaken

Voor al uw vragen, antwoorden en opmerkingen over het roken van de pijp...
Gebruikersavatar
Kapitein Haddock
Berichten: 530
Lid geworden op: 02 mei 2010 11:08
Locatie: Verenigd Koninkrijk

Re: Schoonmaken

Bericht door Kapitein Haddock »

ceasaium schreef:Ik gebruik spiritus als schoonmaakmiddel, het is de gewone alcohol, ondrinkbaar gemaakt door er methanol of aceton door te mengen. maar het is nog steeds 96 percent alcohol. in mijn werktijd gebruikte ik aceton om schoon te maken. werkte prima, na het drogen is de aceton gewoon weg, verdampt
Je haalt hier een aantal zaken door elkaar. Zuivere ethanol wordt na verloop van tijd een 96% water-ethanolmengsel, omwille van het water uit de lucht. Spiritus is zo'n 85% ethanol en bevat ook methanol, iets wat je achteraf niet zou willen inhaleren. Al zullen de concentraties waarschijnlijk zo laag zijn dat je geen onmiddelijk gezondheidsrisico loopt.

ceasaium
Berichten: 15
Lid geworden op: 26 jun 2011 00:02

Re: Schoonmaken

Bericht door ceasaium »

de aceton en methanol zijn toegevoegd om het niet lekker drinkbaar te maken, de kleurstof is alleen maar om het ondrinkbaar te laten lijken. de stoffen zijn toegevoegd om de inkomsten accijns zeker te stellen. bij grote hoeveelheden kan je er blind van worden, hetgeen wel eens gebeurt bij de zgn spiritusdrinkers. als de spiritus echt schadelijk zou zijn als je je pijp er mee schoonmaakt, zou ik na veertig jaar er allang iets van gemerkt hebben. de stoffen verbranden in de pijp, je inhaleert de rook niet echt, dus wat er binnenkomt is heel weinig, zeker als je de pijp laat drogen voor je hem weer gebruikt.

zuvere alcohol is ook maar 96 procent, omdat er inderdaad water aangetrokken wordt. als je pure alcohol (ethanol) koopt, de zgn p.a. kwaliteit, krijg je volgens etiket maar 96 %.

alchohol van 96 procent werkt prima. ik weet niet waar de houdbaarheid van een maand vandaan komt. misschien in de medische wereld, maar niet in de chemische wereld.

ceasaium
Berichten: 15
Lid geworden op: 26 jun 2011 00:02

Re: Schoonmaken

Bericht door ceasaium »

ik gebruik om de pijp goed schoon te krijgen ongeveer 300 ml. dus medinale alchol zou dus een dure zaak worden.

De verbranding in een pijp is ook geen gecontroleerde verbranding , er zullen best wel een heleboel bijprodukten ontstaan tijdens de verbranding, maar omdat je die weer uitblaast zal het weinig kwaad kunnen.

Als je liever veel geld uitgeeft aan medicinale alcohol, dat is ieder voor zich, ik vind het roken al duur genoeg.

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Schoonmaken

Bericht door janneman »

:shock: 300 ml?!? Hoe maak je je pijp schoon? Wat doe je precies?
Ik doe een paar druppels op een pijpenrager, en daarmee maak ik het rookkanaal schoon. Op die manier heb ik met 2 tot 4 pijpenragers de zaak brandschoon. Ik doe al jaren met een flesje van 100 ml alcohol...
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Winslow Collector

Re: Schoonmaken

Bericht door Winslow Collector »

janneman schreef::shock: 300 ml?!? Hoe maak je je pijp schoon? Wat doe je precies?
Ik doe een paar druppels op een pijpenrager, en daarmee maak ik het rookkanaal schoon. Op die manier heb ik met 2 tot 4 pijpenragers de zaak brandschoon. Ik doe al jaren met een flesje van 100 ml alcohol...
Dat vroeg ik me ook al af. :shock: Dat is drie pijpen met 1 liter spiritus? Daar doe ik alle ramen van ons hele huis mee.

Wat ik me ook afvraag is, wat iemand's tabakreview "waard" is, als men de pijpen schoonmaakt met diverse typen alcoholhoudende vloeistoffen (spiritus, diverse soorten drank), waaraan dus ook nog veel andere stoffen toegevoegd zijn.
Zuivere alcohol is smaak- en reukloos, er zit geen suiker in, geen "congeners" zoals in dranken en geen "foute alcoholen" zoals in spiritus.

Ik heb er geen ervaring mee, dus onderwijs mij maar in uw wijsheden, maar ik kan het niet rijmen wanneer iemand de kleinste nuances van een tabak kan omschrijven, terwijl hij in een niet-neutrale pijp zit te roken. Maar in een pijp waar onherroepelijk aroma- en smaakstoffen uit die "onzuivere" reinigingsvloeistoffen in het hout getrokken zullen zijn. Waarschijnlijk zie ik iets over het hoofd, dus ik ben benieuwd naar de juiste uitleg.

metaltommy
Berichten: 2035
Lid geworden op: 20 sep 2010 04:39
Locatie: Zuidwolde (DR)

Re: Schoonmaken

Bericht door metaltommy »

ik geloof dat er meerderen zijn die het niet snappen incl. ikke.. dompel je de stelen erin ofzo ? of je hebt misschien hele grote pijpen.?
Groet,
Tom

ceasaium
Berichten: 15
Lid geworden op: 26 jun 2011 00:02

Re: Schoonmaken

Bericht door ceasaium »

ik gooi de pijp gewoon in een bekerglas om in te weken. ik rag het mondstuk en de kop tot ik denk dat die schoon is. Hoeveel er achter blijft kan niemand inschatten, dus ook niet of de hoeveelheid schadelijk is. in al die tientallen jaren werkt alles zonder probleem, dat is alles wat ik kan zeggen.

Ik proef geen verschil tussen een pas schoongemaakte pijp en een die ik al weer een tijd in gebruik heb.

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15117
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Re: Schoonmaken

Bericht door Eliminator »

Een bruyere pijp onderdompelen ?? :shock:
Krijg er tranen van in m'n ogen :cry:
Afbeelding

Winslow Collector

Re: Schoonmaken

Bericht door Winslow Collector »

Eliminator schreef:Een bruyere pijp onderdompelen ?? :shock:
Krijg er tranen van in m'n ogen :cry:
Precies,en in een ander topic meldt Ceasaium dat hij vroeger aceton gebruikte. :shock:
Kun jij je het voorstellen: jouw Crowns of Winsløws of eender welke pijp zo te mishandelen? :evil:

Sorry Ceasaium, maar je moet het mij niet kwalijk nemen, dat ik jouw "adviezen" over reinigen ver uit de buurt van mijn pijpen houd. :?

metaltommy
Berichten: 2035
Lid geworden op: 20 sep 2010 04:39
Locatie: Zuidwolde (DR)

Re: Schoonmaken

Bericht door metaltommy »

klinkt als cleaning the lazy mans way .. nope liever wat elbow grease, en helemaal "uit de winkel nieuw schoon" hoeft van mij nou ook weer niet
Groet,
Tom

ceasaium
Berichten: 15
Lid geworden op: 26 jun 2011 00:02

Re: Schoonmaken

Bericht door ceasaium »

iedereen op zijn eigen manier. ik merk geen nadelen avn mijn handelswijzen, alleen met aceton schoonmaken wordt de buitenkant aangetast. nu heb ik omdat ik nuet meer werk geen beschikking meer over aceton. vandaar dat ik overgegaan ben op spiritus, werkt goed en is goedkoop

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15117
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Re: Schoonmaken

Bericht door Eliminator »

Krijg je de steel uberhaupt nog los als je op deze manier je pijpen 'reinigt' ?
Afbeelding

ceasaium
Berichten: 15
Lid geworden op: 26 jun 2011 00:02

Re: Schoonmaken

Bericht door ceasaium »

ik heb geen adviezen gegeven maar verteld hoe ik mijn pijp schoonmaak. Ik heb diverse methodes uitgeprobeerd. met aceton schoonmaken kwam ik erachter dat de laklaag oploste. voor mij maakte dat niets uit, ik rook om het roken, een verkleuring vind ik niet belangrijk. Wat anderen doen is hun zaak. Ik ben nu ik niet meer werk, overgegaan op spiritus. Heb hier gelezen dat er ook andere ethanolmengsesl te koop zijn. in ieder geval dus geen spirtus ketonautus. Ik heb de diverse mac waarden opgezocht. Daar springt ethanol vermengd met methanol er niet slecht uit. De houdbaarheid van ethanol van een maand kan ik nergens terugvinden

Kynikos
Berichten: 1891
Lid geworden op: 28 sep 2009 14:12

Re: Schoonmaken

Bericht door Kynikos »

ceasaium schreef:ik gooi de pijp gewoon in een bekerglas om in te weken.
:cry:

Ik heb eens een paar druppels alcohol gemorst op een pijp en zag daar al ellendige resultaten van. Ik kan me moeilijk voorstellen hoe zo'n in spiritus geweekte pijp eruit ziet en aanvoelt.

Gebruikersavatar
Martin Romijn
Berichten: 4013
Lid geworden op: 23 sep 2009 14:19
Locatie: Leerdam
Contacteer:

Re: Schoonmaken

Bericht door Martin Romijn »

Kynikos schreef:
ceasaium schreef:ik gooi de pijp gewoon in een bekerglas om in te weken.
:cry:

Ik heb eens een paar druppels alcohol gemorst op een pijp en zag daar al ellendige resultaten van. Ik kan me moeilijk voorstellen hoe zo'n in spiritus geweekte pijp eruit ziet en aanvoelt.
Goed geweekt in de spiritus blijft de pijp misschien wel makkelijker branden :lol: sorry....kon het niet laten.
Ik hou het toch maar bij de methode die voor mij prima werkt.... Pijpragers en wat alcohol, vaak Ströh rum 80%, totdat de ragers er schoon uit komen....
Afbeelding pijpen, tampers, en meer...

Gebruikersavatar
St Patrick
Berichten: 4498
Lid geworden op: 20 nov 2010 12:54
Locatie: Ermelo e.o.

Re: Schoonmaken

Bericht door St Patrick »

Ik heb thuis altijd een goedkope fles irisch whisky voor de Irisch Coffee staan. Hier maak ik ook regelmatig mijn stelen en ketels mee schoon... Werkt als een speer...
:B
*****Wie de pijp niet rooken kan, heeft er het Vermaak niet van*****

Gebruikersavatar
Vandaahl
Berichten: 1165
Lid geworden op: 27 okt 2009 10:45
Contacteer:

Re: Schoonmaken

Bericht door Vandaahl »

De opmerking van Martin bracht me even terug naar vroegere tijden. Als jochie van een jaar of 14 brande ik regelmatig de binnenzijde van de uitlaatpijp van mijn brommer schoon met benzine. Maar die benzine moest ik zelf betalen. Op zoek naar goedkopere alternatieven vond ik een fles spiritus van mijn moeder. Dat kan ook prima! Uitlaat er af, volgieten met spiritus, vlammetje erbij... nou ik ben blij dat ik niet met mijn hoofd achter de uitlaat stond. Wat een enorme vuurbal. Een vlammenwerper was er niets bij! :lol:
http://www.vandaahl.com
You're only young once... but you can be immature forever! (Neil Young)

Gebruikersavatar
Martin Romijn
Berichten: 4013
Lid geworden op: 23 sep 2009 14:19
Locatie: Leerdam
Contacteer:

Re: Schoonmaken

Bericht door Martin Romijn »

Laatst gewijzigd door Martin Romijn op 29 jun 2011 14:57, 2 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding pijpen, tampers, en meer...

Gebruikersavatar
St Patrick
Berichten: 4498
Lid geworden op: 20 nov 2010 12:54
Locatie: Ermelo e.o.

Re: Schoonmaken

Bericht door St Patrick »

:lol: , Jonguuuhhhh...
*****Wie de pijp niet rooken kan, heeft er het Vermaak niet van*****

Gebruikersavatar
pijpliefhebberrobin
Berichten: 1695
Lid geworden op: 23 mar 2011 18:41
Locatie: arnhem

Re: Schoonmaken

Bericht door pijpliefhebberrobin »

Martin Romijn schreef:
Goed gedaan k!t!
The eagle flies alone!

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15117
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Re: Schoonmaken

Bericht door Eliminator »

:lol:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Vandaahl
Berichten: 1165
Lid geworden op: 27 okt 2009 10:45
Contacteer:

Re: Schoonmaken

Bericht door Vandaahl »

Martin Romijn schreef:
ja, zo'n actie was het wel... :oops:

:lol:
http://www.vandaahl.com
You're only young once... but you can be immature forever! (Neil Young)

Gebruikersavatar
Terpentijn
Berichten: 469
Lid geworden op: 02 jul 2010 21:17

Re: Schoonmaken

Bericht door Terpentijn »

@vandaahl, wij mogen op dit forum dus dubbelblij zijn dat we zo'n goede pijprestaurateur aan je hebben, het had weinig gescheeld en je eerste - en laatste - pijp was een uitlaatpijp!
'Aan m'n zolen met die sigaretten!'

Aloys

Re: Schoonmaken

Bericht door Aloys »

robvoorburg schreef:Na iedere rookbeurt maak ik op jullie goede advies de pijp schoon. Af laten koelen. Rager door de steel. Oorwatje door de hals, hierdoor krijg ik dit gedeelte veel schoner dan met een rager.
Daarna draai ik een tissue in een punt en ga er nogmaals de hals mee in.
Schoner kan denk ik niet. Vervolgens tenminste 1 dag niet gebruiken. Het kan suggestie zijn, maar het lijkt alsof de pijp zoeter smaakt hierdoor.
Ik bewaar mijn pijpen in het donker op kamertemperatuur, net als de pijptabak trouwens.
Na roken maak ik de pijp ook grondig schoon zoals hierboven. Met een sate stokje draai langs de rand van de ketel, dus een mesje of iets dergelijks gebruik ik nooit. Van dat oorwatje wist ik niet, wel draai ik een stukje tissue om een sate stokje en ga door de hals. Bij de grote schoonmaak, eens per week, komen de rages aan te pas. Omdat ik een dunhill filter gebruik is de steel niet zo vuil. Maar wat doet de 70% alcohol nu precies :?:

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Schoonmaken

Bericht door janneman »

Alcohol lost een aantal zaken die in het vuil zitten op, waardoor ze gemakkelijker uit de pijp komen. Plat gezegd: de teer die neerslaat in het rookkanaal is dikke, plakkerige troep. Met alcohol wordt het dunne troep die je zo wegveegt met een pijpenrager of wattenstaafje. Teer lost niet op in water of iets dergelijks. Vandaar het gebruik van alcohol.
Door een hoog percentage alcohol te gebruiken (waar dus minder water in zit) krijg je minder water in de pijp, en hou je hem dus sneller en beter droog. En een droge pijp is weer belangrijk voor het aangenaam roken.
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Schoonmaken

Bericht door robvoorburg »

De oorwatjes/wattenstaafjes zijn voor Winslow pijpen gemaakt. Bij andere merken zoals Dunhill heeft het rookkanaal een smallere diameter. Wanneer je voorzichig wat van het watje weet af te pulken, zijn ze redelijk goed bruikbaar.

Winslow Collector

Re: Schoonmaken

Bericht door Winslow Collector »

janneman schreef:Alcohol lost een aantal zaken die in het vuil zitten op, waardoor ze gemakkelijker uit de pijp komen. Plat gezegd: de teer die neerslaat in het rookkanaal is dikke, plakkerige troep. Met alcohol wordt het dunne troep die je zo wegveegt met een pijpenrager of wattenstaafje. Teer lost niet op in water of iets dergelijks. Vandaar het gebruik van alcohol.
Door een hoog percentage alcohol te gebruiken (waar dus minder water in zit) krijg je minder water in de pijp, en hou je hem dus sneller en beter droog. En een droge pijp is weer belangrijk voor het aangenaam roken.
Waaraan ik dan nog even toe wil voegen (geheel eens zijnde met jouw woorden, Janneman), dat de meeste dranken tussen de 40-50% alcohol bevatten... en voor de rest (50-60%)water met 1-2% congeners die de smaak aan de drank geven (jenever, whisky) of meerdere procenten suiker (andere sterkere dranken), die in het geheel niet reinigen.
Alcohol uit de apotheek bevat 96% alcohol. Een vergelijking met drank, zuivere alcohol en Janneman's woorden is snel gemaakt lijkt me.

Natuurlijk staat of valt alles met ieders persoonlijke voorkeur van wel of geen smaakje aan de pijp, alvorens er tabak in te stoppen.

Gebruikersavatar
Master-Fan
Berichten: 467
Lid geworden op: 09 jun 2011 13:57
Locatie: Delluft

Re: Schoonmaken

Bericht door Master-Fan »

ben al een week behoorlijk ziek ( niet heel ernstig, maar toch kwalijk en wordt goed in de gaten gehouden door de doktoren ) maar kan zeker niet roken. Vandaag iets aan de beterende hand en mijn twee pijpen eens met goedkope blended schotse door gespoeld ze hebben immers dagen om te drogen. Ben heel benieuwd wat dat straks met de smaak gaat doen. In ieder geval kreeg ik de koppen goed schoon.
Winslow #1, Peterson de luxe Mixture, Peterson Connoisseur's choice, Stanwell Vanilla, Stanwell Guarana, Alsbo Vanilla, Danske Holger Mango & Vanilla, Kentucky Bird, WO Larsen golden dream, Alsbo Black, Mac Baren Navy Flake, Stad Ootmarsum extra krul

http://www.haraldmaas.nl

Winslow Collector

Re: Schoonmaken

Bericht door Winslow Collector »

Master-Fan schreef:ben al een week behoorlijk ziek ( niet heel ernstig, maar toch kwalijk en wordt goed in de gaten gehouden door de doktoren ) maar kan zeker niet roken. Vandaag iets aan de beterende hand en mijn twee pijpen eens met goedkope blended schotse door gespoeld ze hebben immers dagen om te drogen. Ben heel benieuwd wat dat straks met de smaak gaat doen. In ieder geval kreeg ik de koppen goed schoon.
Allereerst veel en snelle beterschap, Master-Fan. Ik hoop niet al te ernstig?

Geen kritiek, alleen een overdenking: met een Schotse blend poets je met gemiddeld 40% alcohol, 59% water en 1% congeners (foute stofjes die de whisky karakter geven).
Dat is veel beter dan met 100% water, natuurlijk. Maar "minder" dan met 96% alcohol. :wink:

Of je een smaakje gaat proeven als je de pijpjes gaat roken is natuurlijk de vraag (hoe gevoelig ben jij daar voor?) en ten tweede: misschien vind je het wel een lekkere toevoeging. Dus nogmaals: geen kritiek, alleen een overweging.

Sterkte en hopelijk kun je in no-time weer prettig van een pijpje tabak genieten.

Gebruikersavatar
Master-Fan
Berichten: 467
Lid geworden op: 09 jun 2011 13:57
Locatie: Delluft

Re: Schoonmaken

Bericht door Master-Fan »

worstel reeds zo'n jaar of 11 met ontstekingen op willekeurige plaatsen / organen in mijn lichaam. Steeds weer een tocht naar de huisarts en het ziekenhuis en behoorlijk ziek en wachten tot het hevig is maar nog net niet gevaarlijk. Ze willen niet meer direct antibioticum voorschrijven omdat ik zo onderhand resistent voor zou kunnen worden. Deze keer valt het mee, keel een luchtwegen. ( nu denk je keelontsteking dat valt toch wel mee,...nou niet in het geval er dus eerst 5 dagen 39C aan vooraf gaat en de kans op doorslaan groot is ) in december lag ik nog een maand met longontsteking. Soms gaat het een jaar of wat goed :) In 2002 is er een ontsteking doorgeslagen naar m'n darmen en buikvlies en dan ben je nog niet jarig kan ik je vertellen...

Maar goed on-topic : het is iig aangenaam de geur van whiskey vermengd met de roet resten. Het was ook meer een experimentje :D
Winslow #1, Peterson de luxe Mixture, Peterson Connoisseur's choice, Stanwell Vanilla, Stanwell Guarana, Alsbo Vanilla, Danske Holger Mango & Vanilla, Kentucky Bird, WO Larsen golden dream, Alsbo Black, Mac Baren Navy Flake, Stad Ootmarsum extra krul

http://www.haraldmaas.nl

Plaats reactie