Neuswarmers

Voor al uw vragen, antwoorden en opmerkingen over het roken van de pijp...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bart Iron
Moderator
Berichten: 3789
Lid geworden op: 07 sep 2010 06:49
Locatie: Leusden

Neuswarmers

Bericht door Bart Iron »

Roken zij prettig en is het een pijpsoort die je vaak gebruikt?

Ik vind ze er wel leuk uitzien, maar zij zijn niet alleen voor de sier, hé.

Gebruikersavatar
Rob
Berichten: 1838
Lid geworden op: 10 aug 2009 00:58
Locatie: Voorhout

Re: Neuswarmers

Bericht door Rob »

pijpeloentje schreef:Roken zij prettig en is het een pijpsoort die je vaak gebruikt?

Ik vind ze er wel leuk uitzien, maar zij zijn niet alleen voor de sier, hé.
Ik heb zo'n vestzakjepijpje: Savinelli Roley. Ik rook 'm niet veel, maar hij is wel goed (zie verder andere draadjes).
Verder heb ik een Ozark mini (http://www.corncobpipe.com/product.php? ... 289&page=1), gebruik ik ook niet veel maar is toch goed ook al ziet 'ie er niet zo uit.
Punt is gewoon: ik rook op dit moment niet veel, en pak dan eerder een andere pijp dan deze kleintjes.

Gebruikersavatar
Bommel
Berichten: 14897
Lid geworden op: 11 okt 2009 16:32
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Bommel »

Ze roken erg prettig en er gaat niet zoveel tabak in.
Het zijn dus echt tussen door pijpjes voor de korte afstanden.
Afbeelding

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door janneman »

Ik merk dat ik tegenwoordig vaker dan vroeger grijp naar pijpen met een iets kleinere kop. Voor een deel ligt dat aan de tabakken die ik nu rook (rope is het duidelijkste voorbeeld) maar het komt ook omdat ik dan meer verschillende pijpen met verschillende tabakken achter elkaar kan roken,

Kleine pijpen (kort, kleine kop) stellen wel vaak iets hogere eisen aan de manier van mijp roken; ze zijn gevoeliger voor te snel roken en kunnen dan scherp smaken. Bij kleine pijpen is een filter misschien iets eerder aan te raden dan bij normale pijpen. Het verschil is overigens niet heel groot, en uiteindelijk zijn kleine pijpen goed te roken.

Afbeelding

Big Ben Pipo, de pijp waarmee Big Ben ooit een prijs won en wereldwijd bekend werd.
9,5 cm, geen normaal filter maar wel een metalen filter. Dit is de enige pijp waarin ik dat metalen filter heb laten zitten.
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Kynikos
Berichten: 1891
Lid geworden op: 28 sep 2009 14:12

Bericht door Kynikos »

Ik heb zelf geen neuswarmers. Mijn idee van kleine pijpen is hetzelfde als kleine vrouwen. Niets mis mee, het heeft vaak zelfs een zekere charme, maar ik wil wel dezelfde verhoudingen als bij een groot exemplaar. Een mooie kleine billiard met een dunne steel vind ik dus prima, maar zo'n gedrongen ding hoeft van mij niet. Geen dwergen voor mij.

Winslow Collector

Bericht door Winslow Collector »

Kynikos schreef:Ik heb zelf geen neuswarmers. Mijn idee van kleine pijpen is hetzelfde als kleine vrouwen. Niets mis mee, het heeft vaak zelfs een zekere charme, maar ik wil wel dezelfde verhoudingen als bij een groot exemplaar. Een mooie kleine billiard met een dunne steel vind ik dus prima, maar zo'n gedrongen ding hoeft van mij niet. Geen dwergen voor mij.
:lol: :lol: :lol: Hilarische beeldspraak, dat van die vrouwen. Vooral omdat ik opeens bedacht, dat velen van jullie tweedehandsjes kopen en opknappen. :lol: :lol: :lol:
Maar goed, weer tot de orde van de dag.

Gebruikersavatar
boyenne
Berichten: 423
Lid geworden op: 26 okt 2009 16:55

Bericht door boyenne »

Ik ben op zoek naar een kleine pijp, met een kleine rookkamer. Ik neem aan dat dit een neuswarmer is .... ?

De pijp mag gerust de helft van een normale rookkamer hebben; geschikt voor een kwartier roken. Geen idee of er zulk soort pijpen zijn .. ik heb ze nog niet vaak gezien.
boyenne Afbeelding

Kynikos
Berichten: 1891
Lid geworden op: 28 sep 2009 14:12

Bericht door Kynikos »

Neuswarmer heeft vooral betrekking op een korte pijp. Dit zegt niet per se iets over de maat van de bowl, maar die kan inderdaad ook klein zijn. Zelf ben ik op dit moment geinteresseerd in de Stanwell featherweight pijpen. Wat kleine, lichte pijpjes maar zonder de lompheid van de gemiddelde neuswarmer. En wel met de kleine bowl waar jij naar zoekt, voor zover ik weet. Alhoewel het geen kwartier roken zou zijn. Ik heb één pijp die echt zo kort rookt, maar dat is een haast onhandelbaar ding. Kan je niet gewoon een plukje in een gewone pijp doen en dus gewoon minder tabak roken?

Afbeelding

Enkele voorbeelden van de Stanwells. Ze zijn er ook in andere finish, natuurlijk.

metaltommy
Berichten: 2035
Lid geworden op: 20 sep 2010 04:39
Locatie: Zuidwolde (DR)

Bericht door metaltommy »

op mysmoking shop
http://www.mysmokingshop.co.uk/index2.p ... man&cat=67
staan ook klein formaat pijpen, misschien daar is kijken boyenne?

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door janneman »

boyenne schreef:Ik ben op zoek naar een kleine pijp, met een kleine rookkamer. Ik neem aan dat dit een neuswarmer is .... ?
Zoals anderen al schreven, Een kleine rookkamer (ketel) hoeft nog geen neuswarmer te zijn, neuswarmer ('de Franse bijnaam is vrij vertaald 'bekverbrander'!) is ook kort, en eigenlijk vaak gebogen, dat is die ik laat zien ook weer niet.
Minder tabak in ene pijpo stoppen kan, maar minder dan 1/3 wordt toch een beetje moeizaam roken. En de tabak komt op die manier ook nooit tot volle smaak. Een pijp met een kleinere ketel komt voor mijn gevoel inderdaad sneller op smaak.

Gek genoeg zat ik de afgelopen dagen wat naar dat soort dingen te zoeken en kwma ik dnakzij een link hier een aardige verzameling tegen in Zuid Africa: http://www.wesleys.co.za/tenminutepipes.htm

Als je kijkt naar de Savinelli churchwardens op die pagina dan heb je pijpen met een kleinere kop die korter zijn dan een normale churchwarden, maar toch langer dan zelfs een normale pijp (ze zijn iets van 19 cm). De Lorenzo baby is ongeveer even lang als ene normale pijp (14 cm) maar ook met een kleinere kop, en dan staan er ook nog een aantal die echt een maatje kleiner zijn.

Overigens denk ik niet dat er echt 15 minuten pijpen op die pagina staan. Ik denk zelfs dat die niet echt bestaan (in elk geval niet voor de soorten tabak die ik rook, en de manier waarop ik rook. De vestzakpijp (op die pagina in het midden, de Savinelli Roley) heeft de kleinse kop van alle pijpen die ik heb, en zelfs die rook ik normaal nog wel een half uurtje.
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Kynikos
Berichten: 1891
Lid geworden op: 28 sep 2009 14:12

Bericht door Kynikos »

Waarom wil je trouwens een pijp die zo kort rookt, Boyenne? Pauze op het werk ofzo? In dat geval kan je ook gewoon je pijp stoppen en elke keer dat je pauze hebt een kwartiertje roken. Daarna simpelweg uit laten gaan en wegstoppen en verder roken zodra je de kans hebt.

Gebruikersavatar
Paasei
Berichten: 5382
Lid geworden op: 18 jan 2010 18:31
Locatie: Wuustwezel

Bericht door Paasei »

metalhead schreef:op mysmoking shop
http://www.mysmokingshop.co.uk/index2.p ... man&cat=67
staan ook klein formaat pijpen, misschien daar is kijken boyenne?
Boyenne;

Kijken bij de Dr Plumb pijpen, de dinky 9 mm.
12 cm lang, kleine kop (17 mm diameter) en toch met filter.
Was mijn eerste, en rook ik ze nog geregeld.
Weegt niks, maar zelfs met dat kleine kopje zit je toch snor voor een half uurtje. Voor de korte trek deze dan half stoppen

En... voor 20 pond + 7 pond verzending kan je niet sukkelen...
Laatst gewijzigd door Paasei op 27 okt 2010 20:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Koninklijke Eikel Des Forums.

Gebruikersavatar
Martin Romijn
Berichten: 4017
Lid geworden op: 23 sep 2009 14:19
Locatie: Leerdam
Contacteer:

Bericht door Martin Romijn »

Voor de liefhebbers...ik heb nog wat neuswarmertjes liggen, Big Ben pipo's..... moeten nog wel opgeknapt worden... Als iemand interesse heeft: stuur maar een PB
Afbeelding pijpen, tampers, en meer...

Gebruikersavatar
Paasei
Berichten: 5382
Lid geworden op: 18 jan 2010 18:31
Locatie: Wuustwezel

Bericht door Paasei »

juist janneman, Brûle-gueule !

adhocpipe.com

gevestigd in Saint-Claude.

Linkerkant 'pipe ewa' klikken en dan Brûle-gueule.

Er zitten er daar tussen van 10 cm, alleen staat er geen info over de kopgrootte.
Koninklijke Eikel Des Forums.

Gebruikersavatar
Bart Iron
Moderator
Berichten: 3789
Lid geworden op: 07 sep 2010 06:49
Locatie: Leusden

Bericht door Bart Iron »

Ik ben een beetje verrast!
Ik heb vandaag mijn zending binnengekregen van een Lorenzo en een BigBen en verbaas mij over de grootte.

Bij mijn Buldog pijpje van de eerste lichting pijpen die ik heb gekocht kan ik mijn eerste pink-kootje er net helemaal instoppen, maar bij de Lorenzo en de BB past mijn pink er ruim tot aan het tweede kootje in.

Is dat buldogje dan ook een neuswarmer. Hij is ook een stuk korter.
Is een neuswarmer altijd onder de 10 cm?

Winslow Collector

Bericht door Winslow Collector »

pijpeloentje schreef:Ik ben een beetje verrast!
Ik heb vandaag mijn zending binnengekregen van een Lorenzo en een BigBen en verbaas mij over de grootte.

Bij mijn Buldog pijpje van de eerste lichting pijpen die ik heb gekocht kan ik mijn eerste pink-kootje er net helemaal instoppen, maar bij de Lorenzo en de BB past mijn pink er ruim tot aan het tweede kootje in.

Is dat buldogje dan ook een neuswarmer. Hij is ook een stuk korter.
Is een neuswarmer altijd onder de 10 cm?
En nu? Wat is het probleem, die pijpenkoppen of het formaat van jouw pink?

Okay, sorry, dat was flauwe humor. :oops: In ieder geval feli's met de nieuwe aanwinsten en geniet ervan.

Gebruikersavatar
Bart Iron
Moderator
Berichten: 3789
Lid geworden op: 07 sep 2010 06:49
Locatie: Leusden

Bericht door Bart Iron »

Ja, ik had gehoopt dat bij de nieuwe pijpen mijn hele pink erin zou passen, maar dat viel dus tegen
:(

:D :wink:
Laatst gewijzigd door Bart Iron op 28 okt 2010 06:55, 1 keer totaal gewijzigd.

metaltommy
Berichten: 2035
Lid geworden op: 20 sep 2010 04:39
Locatie: Zuidwolde (DR)

Bericht door metaltommy »

je hele pink ?! das een aardig diepe bowl lijkt mij zo

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Bericht door robvoorburg »

Ik heb 2 neuswarmers, beiden Dunhills.
De ene gaat een beperkte hoeveelheid tabak in de ander is een pot met een behoorlijke inhoud.

Neuswarmers (ze heten niet voor niets zo) heb ik meestal buiten gerookt, omdat ze makkelijk voor langere tijd tussen de tanden gehouden kunnen worden.

Niet de meest voor de hand liggende pijp om mee te beginnen, om redenen die Janneman aangeeft.
Aardig om erbij te hebben, net als een churchwarden en een meerschuimen pijp.

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door janneman »

Paasei schreef:juist janneman, Brûle-gueule !
Dank U! En dat voor iemand wiens Frans niet meer is wat het nooit is geweest...
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Gebruikersavatar
boyenne
Berichten: 423
Lid geworden op: 26 okt 2009 16:55

Bericht door boyenne »

Dank Allen voor het antwoord en de reacties; ik haal er eentje uit ;)
Kynikos schreef:Waarom wil je trouwens een pijp die zo kort rookt, Boyenne? Pauze op het werk ofzo? In dat geval kan je ook gewoon je pijp stoppen en elke keer dat je pauze hebt een kwartiertje roken. Daarna simpelweg uit laten gaan en wegstoppen en verder roken zodra je de kans hebt.
Geen idee of het mogelijk is om een pijp lekker vol te stoppen, kwartiertje roken en daarna pas weer na een uur of twee aan te steken? Pijp is weer koud, tabak is weer koud ... iemand ervaring mee? Heb het nog nooit geprobeerd.

En ja, ik houd ervan om in de pauze even een pijp te roken en tevens in de auto :oops:
boyenne Afbeelding

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door janneman »

Dat opsteken, even roken, uit laten gaan en later weer opsteken is wel heel normaal, en er zijn zelfs nogal wat mensen die vinden dat tabak zo'n 2e ronde veel beter smaakt. Ook vorger, toen mensen een hele dag met een pijp in hun hoofd liepen was het toch heel normaal om die pijp ook uit te laten gaan en pas een half uur later of zo weer op te steken.

Mijn eigen ervaring is vooral dat dat eerste kwartiertje nergens naar smaakt. Voor mij is dat ook bij normaal roken zo; het eerste kwartier heb ik het gevoel dat de pijp en de tabak nog op gang moeten komen. Later, na uitgaan die pijp weer opnieuw opsteken geeft me het gevoel dat die pijp dan wel snel 'op smaak komt'.
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Gebruikersavatar
Joey Peters
Berichten: 1347
Lid geworden op: 20 mar 2009 17:46
Locatie: Heerlerheide

Bericht door Joey Peters »

Om een pijp op te steken moet ik in een bepaald gevoel zitten van lange rust. Ik rook dus amper korter dan 30 minuten. Dat is een tijd geleden wel anders geweest, in de zomer rook ik inderdaad meer. Maar als je net een volle bowl hebt gerookt heb je wel eens zin in iets extra's, waarna je een pipo van big ben pakt... :P
http://marktplaats.puffaway.nl/ - goedkope occasion pijpen voor ieder wat wils

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Bericht door robvoorburg »

Inderdaad Janneman, die ervaring heb ik ook, na enige tijd komt mijn pijp op smaak.

Plaats reactie