Het grote 'filter' topic

Voor al uw vragen, antwoorden en opmerkingen over het roken van de pijp...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Wowbagger
Berichten: 6403
Lid geworden op: 14 jun 2012 10:31

Re: Waar kan ik goedkoop Stanwell filters vinden?

Bericht door Wowbagger »

Ligt eraan hoe veel haast je hebt. Ik wil best wat uit de heimat voor je meenemen, maar geen idee wanneer dat gaat zijn. Ben je in Wuustwezel? Zou helemaal verzendkosten schelen.

Gebruikersavatar
Sidekickelvis
Berichten: 4951
Lid geworden op: 28 dec 2012 19:11
Locatie: Pijnacker

Re: Waar kan ik goedkoop Stanwell filters vinden?

Bericht door Sidekickelvis »

Willem Schimmel heeft ze ook volgens mij.... Per 180 ofzo.
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!

Gebruikersavatar
rivulus
Berichten: 1389
Lid geworden op: 01 jun 2014 13:44
Locatie: Leiden

Re: Waar kan ik goedkoop Stanwell filters vinden?

Bericht door rivulus »

Sidekickelvis schreef:Willem Schimmel heeft ze ook volgens mij.... Per 180 ofzo.
Wowbagger schreef:Ligt eraan hoe veel haast je hebt. Ik wil best wat uit de heimat voor je meenemen, maar geen idee wanneer dat gaat zijn. Ben je in Wuustwezel? Zou helemaal verzendkosten schelen.
Als Willem ze heeft pik ik ze daar wel op, daar kom ik regelmatig. Maar bedankt voor het aanbod Wilfred!
"I have some friends, some honest friends, and honest friends are few; My pipe of briar, my open fire, A book that's not too new."
Robert W. Service

Gebruikersavatar
Paasei
Berichten: 5380
Lid geworden op: 18 jan 2010 18:31
Locatie: Wuustwezel

Re: Waar kan ik goedkoop Stanwell filters vinden?

Bericht door Paasei »

Heb je deze al een keer geprobeerd?
Ook koolfilters, even vrijtrekkend als de stanwells volgens mij, een toch wat goedkoper lijkt me :

http://www.tobaccoshop.nl/tobaccoshop/p ... cts_id/301
Koninklijke Eikel Des Forums.

Gebruikersavatar
rivulus
Berichten: 1389
Lid geworden op: 01 jun 2014 13:44
Locatie: Leiden

Re: Waar kan ik goedkoop Stanwell filters vinden?

Bericht door rivulus »

Paasei schreef:Heb je deze al een keer geprobeerd?
Ook koolfilters, even vrijtrekkend als de stanwells volgens mij, een toch wat goedkoper lijkt me :

http://www.tobaccoshop.nl/tobaccoshop/p ... cts_id/301
Volgens mij heb ik nog een paar losse hiervan (Haddocks doet vaak een handje filters er bij). Ik zal nog eens proberen.
"I have some friends, some honest friends, and honest friends are few; My pipe of briar, my open fire, A book that's not too new."
Robert W. Service

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15117
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Re: Het grote 'filter' topic

Bericht door Eliminator »

Samengevoegd met het algemene filtertopic
Afbeelding

MGroenenberg

Re: Het grote 'filter' topic

Bericht door MGroenenberg »

Hallo rookfanaten!

Even een korte vraag. Ik was te lui om alle 28 pagina's van dit forum door te lezen om mijn antwoord te vinden en ga er vanuit dat dit een eenvoudige vraag is voor doorgewinterde pijprokers zoals de meeste van jullie:

Gooi je een pijpfilter na 1 keer gebruik weg of kun je het vaker gebruiken? Zoja, hoe vaak dan?

(Nieuw op dit forum. Ik wilde als sigarenliefhebber al langere tijd pijproken. Na meerdere ontmoetingen met verschillende van jullie in de rokerslounge van Schimmel in Zutphen de stap gezet en mijn eerste 'echte' pijp aangeschaft)

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15117
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Re: Het grote 'filter' topic

Bericht door Eliminator »

Afhankelijk van hoe snel en dus hoe vochtig je rookt kun je een filter vaker gebruiken, lang niet iedereen doet het, maar het kan wel zeker.
Mocht hij te vochtig zijn maar nog niet bruin kun je hem prima laten drogen en op een later tijdstip nogmaals gebruiken.
Zelf gebruikte ik (inderdaad, verleden tijd, door de tijd heen heb ik meer en meer de keuze gemaakt zonder filter te roken) een filter nooit meer dan twee keer.
Afbeelding

MGroenenberg

Re: Het grote 'filter' topic

Bericht door MGroenenberg »

bedankt. Dat is behulpzaam. Het eerste filter heb ik naar 1 keer weggegooid. Ik vond het er niet smakelijk uitzien. Waarschijnlijk rook ik als beginnende pijproker ook nog erg nat. Maar ik zal t in de gaten houden.

Gebruikersavatar
rivulus
Berichten: 1389
Lid geworden op: 01 jun 2014 13:44
Locatie: Leiden

Re: Het grote 'filter' topic

Bericht door rivulus »

Ik heb nogal wat pijpen waarbij de filters los zitten.Ze rammelen in de pijp en de rook gaat langs het filter in plaats van er doorheen. Vooral Savinelli's hebben er last van omdat de balsafilters net iets groter zijn dan koolfilters, maar ik heb het ook bij BigBens, Brebbia, Petersons etc etc,

Ik heb nu een goede oplossing gevonden: ik draai er een kort stukje (een centimeter of 6-8) teflon gastape om het filter heen. Het teflon bandje komt zo om het filter dat de rand van de flok ongeveer halverwege het teflon bandje uitkomt.
"I have some friends, some honest friends, and honest friends are few; My pipe of briar, my open fire, A book that's not too new."
Robert W. Service

Gebruikersavatar
Kees Flake
Berichten: 3038
Lid geworden op: 17 nov 2012 16:27
Locatie: dongen

Re: Het grote 'filter' topic

Bericht door Kees Flake »

Rivulus op you-tube stat een filmpje van een Duitser die met het lepeltje van het driepootje langzaam het plastic kapje iets verder in het filter duwt hierdoor ontstaat er een randje dat klemt in de pijp en je probleem is ook opgelost.
Eigenlijk moet het zo zijn als je rookt dat door het vocht het filter uitzet en dan gaat klemmen en afsluit anders is de kamer van het filter te groot geboord in mijn ogen.
Heb ook pijpen waar filter los in zit maar als ik paar minuten rook zit filter vast dus geen probleem.(althans voor mij)
Probeer het maar eens en dan hoor ik het nog wel.
Succes.
De grootste rijkdom is tevreden zijn met weinig.

gr. kees Flake

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Het grote 'filter' topic

Bericht door robvoorburg »

Jouw verhaal herken ik Kees, toen ik nog filters gebruikte gebeurde
na korte tijd precies wat je beschrijft.

Gebruikersavatar
rivulus
Berichten: 1389
Lid geworden op: 01 jun 2014 13:44
Locatie: Leiden

Re: Het grote 'filter' topic

Bericht door rivulus »

Kees Flake schreef:Rivulus op you-tube stat een filmpje van een Duitser die met het lepeltje van het driepootje langzaam het plastic kapje iets verder in het filter duwt hierdoor ontstaat er een randje dat klemt in de pijp en je probleem is ook opgelost.
Eigenlijk moet het zo zijn als je rookt dat door het vocht het filter uitzet en dan gaat klemmen en afsluit anders is de kamer van het filter te groot geboord in mijn ogen.
Heb ook pijpen waar filter los in zit maar als ik paar minuten rook zit filter vast dus geen probleem.(althans voor mij)
Probeer het maar eens en dan hoor ik het nog wel.
Succes.
Ik zal dat indrukken eens proberen. Maar ik heb behoorlijk wat pijpen waarin het filter nooit klem komt te zitten, ook niet na een tijdje roken. Ik heb het idee dat het met de boring te maken heeft. Bij het originele filter ontwerp liep de filterkamer licht taps toe zodat het filter achterin klem kwam te zitten. Ik heb het idee dat veel inserts gewoon cilindrisch zijn geboord, en vaak te ruim.

http://www.vauen.de/en/filter-informati ... ation.aspx

Afbeelding
"I have some friends, some honest friends, and honest friends are few; My pipe of briar, my open fire, A book that's not too new."
Robert W. Service

Gebruikersavatar
Sidekickelvis
Berichten: 4951
Lid geworden op: 28 dec 2012 19:11
Locatie: Pijnacker

Re: Het grote 'filter' topic

Bericht door Sidekickelvis »

Niet alle filters zijn even dik. Vauen Dr. Pearl Junior filters zijn iets dunner. In sommige pijpen erg handig omdat een Big Ben op Compaenen niet past.
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!

Gebruikersavatar
rivulus
Berichten: 1389
Lid geworden op: 01 jun 2014 13:44
Locatie: Leiden

Re: Het grote 'filter' topic

Bericht door rivulus »

Sidekickelvis schreef:Niet alle filters zijn even dik. Vauen Dr. Pearl Junior filters zijn iets dunner. In sommige pijpen erg handig omdat een Big Ben op Compaenen niet past.
Ik heb de schuifmaat er eens bij gepakt. Drie filters per soort (ben lui :-) )Afgerond op twee decimalen. Adsorba en Dr Perl zijn asymmetrisch, de gekleurde kant gaat in het roer. Mind, dit is een extreem kleine sample, maar het lijkt uit te middelen op 8.0 of 8.1 mm waarbij BigBen 8.1 is en Dr Perl 8.0. Je hebt dus gelijk, die 0.1 kan net het verschil zijn. Mijn standaard filter is Stanwell, dus daar is zo te zien niet veel winst meer te halen.

Stanwell
8.11
8.12
8.13

BigBen
8.16
8.07
8.13

Witte Olifant(?)
8.14
8.10
8.18

Peterson (groene kant)
8.05
7.90

Adsorba (groene kant, lijkt identiek Peterson)
8.06
7.93
8.00

Vauen Dr Perl (blauwe kant)
8.00
8.07
7.96
"I have some friends, some honest friends, and honest friends are few; My pipe of briar, my open fire, A book that's not too new."
Robert W. Service

Gebruikersavatar
Kees Flake
Berichten: 3038
Lid geworden op: 17 nov 2012 16:27
Locatie: dongen

Re: Het grote 'filter' topic

Bericht door Kees Flake »

Rivulus ik heb Blitz filters en deze meten 8.20 tot 8.30 heb er 6 gemeten.
Stuur een PB op met adres en ik stuur er enkele op om te proberen.
Volgens mij komen ze van Hu-tabacco af en ik ga daar bestellen dus zal even wachten en doe dan deze bij bestelling bij.
De grootste rijkdom is tevreden zijn met weinig.

gr. kees Flake

Gebruikersavatar
rivulus
Berichten: 1389
Lid geworden op: 01 jun 2014 13:44
Locatie: Leiden

Re: Het grote 'filter' topic

Bericht door rivulus »

Dank! Pb-tje verstuurd...
Kees Flake schreef:Rivulus ik heb Blitz filters en deze meten 8.20 tot 8.30 heb er 6 gemeten.
Stuur een PB op met adres en ik stuur er enkele op om te proberen.
Volgens mij komen ze van Hu-tabacco af en ik ga daar bestellen dus zal even wachten en doe dan deze bij bestelling bij.
"I have some friends, some honest friends, and honest friends are few; My pipe of briar, my open fire, A book that's not too new."
Robert W. Service

gupper
Berichten: 115
Lid geworden op: 01 jan 2016 18:02
Locatie: bij Zwolle

Re: Het grote 'filter' topic

Bericht door gupper »

Ik heb ook enkele pijpen waar de filters wat ruim ingaan. Ik gebruik geen teflon, maar gewoon een strookje papier er om heen. Dan zit hij net iets steviger. Vocht tijdens het roken doet de rest. Heb wat strookjes op voorraad bij de filters liggen. Ik doe meestal 2 keer met een filter met enkele dagen er tussen.

Gebruikersavatar
rivulus
Berichten: 1389
Lid geworden op: 01 jun 2014 13:44
Locatie: Leiden

Re: Het grote 'filter' topic

Bericht door rivulus »

Ik heb de Blitz filters geprobeerd (dank Kees!). Voor 2 van mijn pijpen passen deze inderdaad beter, maar de echte boosdoeners hebben een binnenmaat tot wel 9.0 mm. Als die achterin niet taps toelopen vallen de filters er gewoon uit.

Ik heb ook nog even gekeken hoeveel een nat filter opzwelt. Dat blijkt ook maar 0.1 mm extra op te leveren.
Al met al blijft voor een aantal pijpen opvullen de enige keus. En ik hou het nog even bij mijn teflon tape. :D

p.s. aan de caps te zien komen de Blitz filters uit dezelfde fabriek als die van BigBen
"I have some friends, some honest friends, and honest friends are few; My pipe of briar, my open fire, A book that's not too new."
Robert W. Service

Gebruikersavatar
Bommel
Berichten: 14892
Lid geworden op: 11 okt 2009 16:32
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Het grote 'filter' topic

Bericht door Bommel »

Bijna al mijn pijpen zijn filters en op een of twee daar gelaten ondervind ik geen enkel probleem met de Dr Perl filters van Vaunen.
De twee die willen gaan ploppen tijdens het roken dwingen mij nog rustiger aan de pijp te leurken.
Na een 1/4 van de pijp is het niet meer merkbaar.
Afbeelding

Gebruikersavatar
JoskeB
Berichten: 1329
Lid geworden op: 17 feb 2013 17:11
Locatie: Oss

Re: Het grote 'filter' topic

Bericht door JoskeB »

Na eerst altijd de Big Ben filters gebruikt te hebben welke vaak problemen gaven in mijn Peterson pijpen doordat de pijp dan zwaar rookte en bijna niet brandend te houden was, gebruik ik sinds enkele jaren gebruik alleen nog maar de Vauen Dr. Perl filters. Sindsdien geen problemen meer gehad. :D
in vermaak of in verdriet vergeet uw pijpken niet
smaakt de pijp tabak u goed zijt ge tevreden van gemoed

gupper
Berichten: 115
Lid geworden op: 01 jan 2016 18:02
Locatie: bij Zwolle

Re: Het grote 'filter' topic

Bericht door gupper »

Vauen Perl junior filters zijn te koop bij de grootste online chinees voor 16 euronogwat voor 250 stuks... Net iets meer dan 6 cent per stuk. Dan hoef je ze ook geen twee keer meer te gebruiken...

Gebruikersavatar
rivulus
Berichten: 1389
Lid geworden op: 01 jun 2014 13:44
Locatie: Leiden

Re: Het grote 'filter' topic

Bericht door rivulus »

Ik hou het bij Stanwell. Zijn in Nederland wat moeilijker te krijgen (maar na uit tips in deze thread bleek in Duitsland prima) en geven van alle filters die ik heb geprobeerd de minste weerstand.
"I have some friends, some honest friends, and honest friends are few; My pipe of briar, my open fire, A book that's not too new."
Robert W. Service

sim
Berichten: 160
Lid geworden op: 17 jun 2015 11:30
Locatie: Leuven

Re: Het grote 'filter' topic

Bericht door sim »

Excuus als dit al eerder gevraagd is, ik heb vijf minuutjes gezocht in deze thread, maar vond zo meteen niets wat leek op de vraag die ik wil stellen.
Ik heb net voor de eerste keer een pijp met filter gerookt. Ik had een pakje filters van Big Ben gekocht en er eentje in een pijp gestopt. De filter leek heel goed te passen. Ik had niet de indruk dat er een voorkant of achterkant aan de filter was, dus er is een kleine kans dat ik hem er omgekeerd heb ingestopt.
Eerst merkte ik geen verschil, maar na een minuut of twee - drie was er wel een verschil. De rook werd minder scherp, en ... er kwam een smaak bij die volgens mij niet van de tabak kwam. Ik rookte Joseph Martin's Langue de chien. De smaak die ik plots proefde leek op (een vleugje van) een zoete witte praline met pistachevulling. Mijn vraag: kan dat?
Ik moet erbij vertellen dat het, wegens verkoudheid, mijn eerste pijp in een dikke week was. Maar ik ken de smaak van deze tabak heel goed en dat extra vleugje leek me echt iets anders te zijn.
Love makes men sail from shore to shore, so doth tobacco.
'Tis fond love often makes men poor, so doth tobacco.

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15117
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Re: Het grote 'filter' topic

Bericht door Eliminator »

Ik zal de laatste zijn die zegt dat iets 'niet kan', maar ik vind het op z'n minst zeer opmerkelijk.
Ik rook al lang zonder filter maar in de tijd dat ik mét filter rookte heb ik een dergelijke ervaring nooit gehad.
Je zou toch mogen verwachten dat filters smaak- en geurloos zijn, ben erg benieuwd naar de ervaringen van anderen.
Afbeelding

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Het grote 'filter' topic

Bericht door robvoorburg »

Toen ik een tijdje filters gebruikte had ik dezelfde ervaring als
Eli: geur en smaakloos.

Roderick
Berichten: 14
Lid geworden op: 08 feb 2016 16:02
Locatie: Rijswijk
Contacteer:

Re: Het grote 'filter' topic

Bericht door Roderick »

ik werk de hele dag met nummertjes en soms vind ik het leuk om dingen in een nogal autistische wijzen uit te rekenen. Ik was opzoek naar big-ben filters voor mijn pijpen en kwam er achter dag je deze in verschillende hoeveelheden kan kopen. ik heb hier de site van de oude leeuw voor gebruikt:

Doosje van 10 stuks = 1.40 euro = 0.14 cent per filter
Doosje van 40 stuks = 4.80 euro = 0.12 cent per filter
Doosje van 100 stuks = 10.70 euro = 0.11 cent per filter
zak van 200 stuks = 20.35 euro = 0.10 cent per filter

nu geeft de oude leeuw ook de mogelijkheid om deze hoeveelheden in bulk in te kopen.

25 doosjes van 10 = 30.90 euro = 250 filters = 0.12 cent per filter
10 doosjes van 40 = 43.00 euro = 400 filters = 0.11 cent per filter
10 doosjes van 100 = 95.85 euro = 1000 filters = 0.10 cent per filter
16 zaken van 200 = 295.00 euro = 3200 filters = 0.09 cent per filter.

dat scheelt even 5 cent per filter als je dus in bulk koopt.
met een grote aankoop bespaar je dus aardig wat geld (156 euro)
"If I cannot smoke in heaven, then I shall not go." - Mark Twain

Gebruikersavatar
The_Undertaker
Administrator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 22 nov 2012 17:37

Re: Het grote 'filter' topic

Bericht door The_Undertaker »

3200 filters. Genoeg voor 3200 rooksessies. Gemiddelde rookduur van een uur, dus 3200 uur roken. Dat is dus ruim 133 dagen. Uitgaande van 14 uur activiteit op een dag, kun je dus 228 dagen onafgebroken roken. Uitgaande van 5 rooksessies per dag heb je genoeg filters voor 640 dagen. Iemand die slechts 1 of minder keer per dag rookt heeft dan toch al zeker genoeg filters voor een jaar of tien.
"The greatest difficulty is the mental resistance to things that arise, and the underlying assumption that they should not." - Eckhart Tolle

Gebruikersavatar
Bommel
Berichten: 14892
Lid geworden op: 11 okt 2009 16:32
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Het grote 'filter' topic

Bericht door Bommel »

The_Undertaker schreef:3200 filters. Genoeg voor 3200 rooksessies. Gemiddelde rookduur van een uur, dus 3200 uur roken. Dat is dus ruim 133 dagen. Uitgaande van 14 uur activiteit op een dag, kun je dus 228 dagen onafgebroken roken. Uitgaande van 5 rooksessies per dag heb je genoeg filters voor 640 dagen. Iemand die slechts 1 of minder keer per dag rookt heeft dan toch al zeker genoeg filters voor een jaar of tien.
Sommige hergebruiken soms filters na droging.
Dus ben je langer dan 10 jaar onder de pannen.
Afbeelding

Roderick
Berichten: 14
Lid geworden op: 08 feb 2016 16:02
Locatie: Rijswijk
Contacteer:

Re: Het grote 'filter' topic

Bericht door Roderick »

je kan er natuurlijk altijd een groepsaankoop van maken :D
"If I cannot smoke in heaven, then I shall not go." - Mark Twain

Plaats reactie