Het grote 'filter' topic

Voor al uw vragen, antwoorden en opmerkingen over het roken van de pijp...
Werner
Berichten: 111
Lid geworden op: 03 mei 2009 15:51
Locatie: Breda

Bericht door Werner »

Welke tabak is geschikt voor een kleine kop?
Een tabak die langzaam brandt, een mixture bijvoorbeeld. Wat rook je er nu in?

Groet, Werner

Gebruikersavatar
Victor Baarn
Berichten: 1021
Lid geworden op: 03 feb 2009 13:06

Bericht door Victor Baarn »

Ik heb erin gerookt:
- Peterson Sunset Breeze
- Mac Baren vanilla cream lose cut

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door janneman »

Hoi Victor,

Ik zou eens een mailtje aan Danpipe (http://www.danpipe.de/) of FF-Piper (http://www.ff-pipes.com/default.htm) proberen. Bij sommige merken (Lorenzo, Big Ben) maken ze zelf 'filterersatz' of 'adaptors' voor filterpijpen, misschien zijn die ook via een gewone handel te bestellen.
Ik laat in de meeste gevallen de filterruimte gewoon leeg. Zo'n filtervervanger heeft weer een beetje de neiging om een soort van bagger-vanger te worden.

Groetings, Janneman

Gebruikersavatar
Victor Baarn
Berichten: 1021
Lid geworden op: 03 feb 2009 13:06

Bericht door Victor Baarn »

Morgen ga ik naar Deventer. Daar zit een dealer van Big Ben dus ga er eens aankloppen. Hopelijk hebben ze dummy-filters op voorraad. Wil het gewoon een keer proberen aangezien ik een bepaalde filterpijp tegenwoordig altijd zonder filter rook.

Gebruikersavatar
dr. Watson
Berichten: 987
Lid geworden op: 20 feb 2009 12:46
Locatie: Meppel

Bericht door dr. Watson »

Victor Baarn schreef:Ik heb erin gerookt:
- Peterson Sunset Breeze
- Mac Baren vanilla cream lose cut
Probeer eens mixture scottish blend van mcbaren. Fantastische tabak waarvoor ik mijng pijp met kleine kop voor heb gereserveerd.

Gebruikersavatar
Victor Baarn
Berichten: 1021
Lid geworden op: 03 feb 2009 13:06

Bericht door Victor Baarn »

Dank, dat zal ik eens proberen. Gebruik die pijp namelijk nu zo weinig dat ik er over denk m te verkopen. Durf nu niet eens meer systeempijpen van Peterson aan te schaffen.

Gebruikersavatar
Victor Baarn
Berichten: 1021
Lid geworden op: 03 feb 2009 13:06

Bericht door Victor Baarn »

Nop dus, uiteindelijk bij Van Renssen in Delft geslaagd en daar 2 dummy-filters gekocht. 't Werkt alleen niet goed. In 1 pijp (nota bene een Hilson) past de filter eenvoudigweg niet. In de ander krijg ik er vervolgens nauwelijks nog een pijpenrager doorheen.

pim123
Erelid
Berichten: 297
Lid geworden op: 24 aug 2008 22:45

Bericht door pim123 »

Bij mij werken ze perfect

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door janneman »

Dat is jammer om te horen. Zijn het gewoon eenvoudige stukjes kunststof, of zit er nog iets van metaal aan of zo?
Ik heb er volgens mij één van Big Ben, en dat is gewoon een kunststof pijpje, bijna zoals een muurplug van plastic. In zoiets zou ik zelf even een boormachine zetten om de opening wat te ruimen. En wat is er met dat niet passen? Te dik of te lang?

Gebruikersavatar
Victor Baarn
Berichten: 1021
Lid geworden op: 03 feb 2009 13:06

Bericht door Victor Baarn »

Ik zal er nog eens een foto van maken maar het was een plastic pijpje met een randje en na dat randje een iets smaller deel (uit mn hoofd).

Voor de Hilson was die te dik (Terwijl daar wel 9 mm filters ingaan) en voor de Peterson te kort zodat bij het gebruiken van een rager het ding ging opschuiven en de rager ertegen bleef steken.

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door janneman »

Hmmm, echt lastig. Als de dames en heren pijpfabricanten nu eens even serieus naar dit soort dingen keken... Ik weet hier ook geen betere oplossing voor.

Tip voor de toekomst, hieruit geleerd: Als je een filterpijp koopt, kijk in die winkel dan meteen ook naar een adaptor of ander hulpmiddel om die pijp zonder filter te roken.

Ik onthou de tip ook...

Groet, Janneman

Gebruikersavatar
dr. Watson
Berichten: 987
Lid geworden op: 20 feb 2009 12:46
Locatie: Meppel

Bericht door dr. Watson »

Joey Peters schreef:Zonder vind ik ook fijner. En dan liever een pijp zonder mogelijkheid tot het invoegen van een filter.
Ik heb een oude pijp waarin geen filter kan worden geplaatst. Dit is mijn lievelingspijp en die gebruik ik alleen voor mijn Egelse blends. Het is geen systeempijp en tijdens het roken ontstaat vocht. Ik gebruik dan niet de "Kustersmethode" door met een pijpenragger het vocht uit de steel te halen, maar klop het mondstuk van de steel voorzichtig uit op de palm van mijn hand. Dit doe ik tijdens het roken van een volle pijp plm. vier keer, waarbij ik de steel uitklop totdat er geen vocht meer inzit. Je hand stinkt dan wel naar tabak, maar dat heb ik er graag voor over.

Doen meer mensen dit? Of kan ik spreken van de dr. Watson-methode :D :D :D

Groet,

Watson

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door janneman »

De Watson-klop. Klinkt goed! :D

Gebruikersavatar
Rob
Berichten: 1813
Lid geworden op: 10 aug 2009 00:58
Locatie: Voorhout

Bericht door Rob »

dr. Watson schreef:
Joey Peters schreef:Zonder vind ik ook fijner. En dan liever een pijp zonder mogelijkheid tot het invoegen van een filter.
[...] Ik [...] klop het mondstuk van de steel voorzichtig uit op de palm van mijn hand. Dit doe ik tijdens het roken van een volle pijp plm. vier keer, waarbij ik de steel uitklop totdat er geen vocht meer inzit. Je hand stinkt dan wel naar tabak, maar dat heb ik er graag voor over.

Doen meer mensen dit? Of kan ik spreken van de dr. Watson-methode :D :D :D
Vanmorgen deed ik iets vergelijkbaars; ik stond drie uur in de file om 25 km af te leggen, en was dus blij dat ik pijp en tabak bij me had. Ik rookte een Zenith Manhattan pijp, waarvan het lange mondstuk bijna direct in de keramieke pijp steekt dmv. een rubbertje. Ik heb het mondstuk gewoon eruit gehaald, leeg geblazen en daarna er weer in gestopt. Ondanks de warmte is er volgens mij geen schade omdat het rubber nog steeds lekker flexibel is. Het zal wel niet mogen, maar werkte wel :wink:

Gebruikersavatar
stoffel
Berichten: 533
Lid geworden op: 28 mei 2009 22:22

Bericht door stoffel »

een pijp uit elkaar halen terwijl hij warm is is niet aan te raden, ik deed dit in het begin altijd

nu zit het mondstuk zeer los
daarnet hield ik die pijp in mijn mond, boog voor over bij het aansteken en plof, daar lag de (volle) pijpenkop in het zand. Het verbaasde mondstuk zat nog in de nog verbaasdere mondhoek

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door janneman »

Die Zenith pijpen met dat rubber stopje kunnen inderdaad veel beter tegen warm uit elkaar halen. Vooral niet doen met een houten pijp met normaal mondstuk!

antonius
Berichten: 722
Lid geworden op: 16 feb 2009 18:05

Bericht door antonius »

Ha die rob

Zoals ik al las ben jij ook de gelukkige bezitter van een zenith pijp,ik zelf heb er al jaren ook een met een dubbel wandige kop,daar blijft het vocht mooi inzitten.
Af en toe uitspoelen met lauw warm water om hem schoon te maken,wel goed laten drogen hoor.
En inderdaad kun je bij een zenith de steel gewoon uit de kop halen ook als deze warm is,dat kan geen kwaad als het rubbertje nog lekker soepel is.
Mijn zenith pijp is al mooi verkleurd van gebroken wit naar cappacino kleur.
Hoe langer je hem rookt hoe mooier hij wordt.
Wees er zuinig op want ze worden niet meer gemaakt.

gr ton

Gebruikersavatar
Rob
Berichten: 1813
Lid geworden op: 10 aug 2009 00:58
Locatie: Voorhout

Bericht door Rob »

antonius schreef:Zoals ik al las ben jij ook de gelukkige bezitter van een zenith pijp,ik zelf heb er al jaren ook een met een dubbel wandige kop,daar blijft het vocht mooi inzitten.
Welk model heb jij? Ik heb een Wanta (type kalebas) en een Manhattan (lijkt op zo'n kleipijp uit de Gouden Eeuw). Ze roken heerlijk: altijd droog, je hoeft ze niet in te roken en ze zijn snel schoongemaakt.
antonius schreef:Mijn zenith pijp is al mooi verkleurd van gebroken wit naar cappacino kleur.
Hoe langer je hem rookt hoe mooier hij wordt.
Wees er zuinig op want ze worden niet meer gemaakt.
Ik heb twee Manhattans: eentje gekocht in Smokiana en de ander via Marktplaats, vrij kort daarop. De laatste is al helemaal verkleurd, de eerste nog wit! Ik zal fotootjes uploaden zodra ik doorkrijg hoe dat moet!

jurgen
Berichten: 173
Lid geworden op: 25 mei 2009 04:03
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door jurgen »

als mijn pijp een beetje prutteld, meestal als ik de tabak iets over de helft heb opgerookt, dan blaas ik het vocht heel zachtjes terug de kop en neem in ieder geval 10 sec. geen trekje, geen last van verder.
denk dat het verdampt en met de rook omhoog verdwijnt.

Jurgen.

antonius
Berichten: 722
Lid geworden op: 16 feb 2009 18:05

Bericht door antonius »

Ha rob

Ik weet niet wat voor type het is want er staat niets op alleen maar dat dit een type is met het hollow bowl systheem.
Hij rookt koel en volmaakt droog. 8) 8)
Het is een half gebogen model met een vrij groote kop en een ruime ruimte voor de z.g. gesausde tabakken en mixtures.

gr ton

edheij

papierfilters e.a. carey

Bericht door edheij »

Hallo,


Ik heb een pijp (gekregen) van het merk E.A. Carey. In de pijp zitten papierfilters. Het filter moet regelmatig vervangen worden. Ik weet alleen niet waar ik deze filters kan kopen. Het enige adres dat ik tegenkom is bij de leverancier zelf maar die zit in de VS. En het is natuurlijk een beetje zot om een pakje filters van 2 dollar via internet te bestellen en uit de VS te laten opsturen. Dus is er iemand die mij kan vertellen waar ik deze filters in Nederland kan kopen?

Ed

jurgen
Berichten: 173
Lid geworden op: 25 mei 2009 04:03
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door jurgen »

pijp open maken, filter eruit halen, pijp weer in elkaar steken.

hoef je ook geen filters meer te kopen :lol:

Jurgen.

Gebruikersavatar
Joey Peters
Berichten: 1347
Lid geworden op: 20 mar 2009 17:46
Locatie: Heerlerheide

Bericht door Joey Peters »

Precies. Wel regelmatig schoonmaken, want het word dan meestal drekkig.
http://marktplaats.puffaway.nl/ - goedkope occasion pijpen voor ieder wat wils

GeneralTrue
Berichten: 66
Lid geworden op: 21 aug 2009 17:06
Locatie: Delft

Re: papierfilters e.a. carey

Bericht door GeneralTrue »

edheij schreef:Hallo,


Ik heb een pijp (gekregen) van het merk E.A. Carey. In de pijp zitten papierfilters. Het filter moet regelmatig vervangen worden. Ik weet alleen niet waar ik deze filters kan kopen. Het enige adres dat ik tegenkom is bij de leverancier zelf maar die zit in de VS. En het is natuurlijk een beetje zot om een pakje filters van 2 dollar via internet te bestellen en uit de VS te laten opsturen. Dus is er iemand die mij kan vertellen waar ik deze filters in Nederland kan kopen?

Ed

Je ken hem er natuurlijk uithalen.maar volgens mij ken je ze in elke tabaks winkel kopen hoor vraag daar is voor advies voor waar ze te verkrijgen zijn.ik kreeg er zelfs èèntje bij me pijp bij de tabaks winkel.dus gewoon daar vragen.
Laatst gewijzigd door GeneralTrue op 14 sep 2009 16:18, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Victor Baarn
Berichten: 1021
Lid geworden op: 03 feb 2009 13:06

Bericht door Victor Baarn »

Wat zijn papierfilters? Hoe ziet dat eruit? :?:

GeneralTrue
Berichten: 66
Lid geworden op: 21 aug 2009 17:06
Locatie: Delft

Bericht door GeneralTrue »

Victor Baarn schreef:Wat zijn papierfilters? Hoe ziet dat eruit? :?:

Papieren filters voor de pijp houd wat vuil teggen en maakt het roken minder sterk.hier is een foto.



Afbeelding

Gebruikersavatar
Tati60
Berichten: 286
Lid geworden op: 05 sep 2009 22:54
Locatie: Hasselt (BE)

Bericht door Tati60 »

Probeer hier eens : http://www.danpipe.de/Verbrauchsmateria ... 14275.html

Maar hierboven heeft men gelijk: het lukt ook zonder filters.
Vriendelijke groet,
B.

_____________________________
Nothing is more fulfilling than doing something you truly enjoy, whether with the enthusiasm of a novice or the deep appreciation of an old hand.

Gebruikersavatar
Victor Baarn
Berichten: 1021
Lid geworden op: 03 feb 2009 13:06

Re: papierfilters e.a. carey

Bericht door Victor Baarn »

edheij schreef:Hallo,


Ik heb een pijp (gekregen) van het merk E.A. Carey. In de pijp zitten papierfilters. Het filter moet regelmatig vervangen worden. Ik weet alleen niet waar ik deze filters kan kopen. Het enige adres dat ik tegenkom is bij de leverancier zelf maar die zit in de VS. En het is natuurlijk een beetje zot om een pakje filters van 2 dollar via internet te bestellen en uit de VS te laten opsturen. Dus is er iemand die mij kan vertellen waar ik deze filters in Nederland kan kopen?

Ed
Overigens een nieuw forumlid als ik zo naar het aantal postings kijk!

Gebruikersavatar
stoffel
Berichten: 533
Lid geworden op: 28 mei 2009 22:22

Bericht door stoffel »

kan je ze zelf niet rollen?
tipjes maar dan voor een pijp

GeneralTrue
Berichten: 66
Lid geworden op: 21 aug 2009 17:06
Locatie: Delft

Bericht door GeneralTrue »

stoffel schreef:kan je ze zelf niet rollen?
tipjes maar dan voor een pijp
Naja ik denkt dat ze nogal stevig moeten zijn he.neem niet zulke risico`s met een al te duren pijp.

Plaats reactie