Smaak van de pijp neutraliseren tusse twee tabakken?

Voor al uw vragen, antwoorden en opmerkingen over het roken van de pijp...
Plaats reactie
cookiemonster
Berichten: 247
Lid geworden op: 16 jan 2015 19:13
Locatie: België

Smaak van de pijp neutraliseren tusse twee tabakken?

Bericht door cookiemonster »

Ik heb in één van mijn pijpen tot nu toe enkel en alleen WO Larsen simply unique gerookt, de volgende tabak dat ik wil roken is Davidoff Danisch mixture.
Mijn vraag is wat ik moet doen aan de pijp als ik van tabak wissel?
Om de smaak te neutraliseren bijvoorbeeld.
Of moet ik kost wat kost vermijden om uit die pijp iets anders te roken en moet ik voor een ander tabak ook een ander pijp nemen?

De pijp is nog altijd redelijk zuiver, het koollaagje is zeker nog niet aan uitschrapen toe en het mondstuk is proper en de pijp ruikt ongerookt en koud heerlijk naar de Larsen tabak.

Bedankt en een prettige dag aan iedereen!

Gebruikersavatar
Sidekickelvis
Berichten: 4951
Lid geworden op: 28 dec 2012 19:11
Locatie: Pijnacker

Re: Smaak van de pijp neutraliseren tusse twee tabakken?

Bericht door Sidekickelvis »

Mits de smaak van de tabakken niet te veel verschilt kun je gewoon uit dezelfde pijp roken. Het verdient aanbeveling om voor heel overheersende tabakssmaken zoals Latakia, Lakeland of heel heftige Aromaten zoals BiBo een pijp te reserveren. Van aromaat naar aromaat levert geen noemenswaardige problemen op meestal.
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!

Winslow Collector

Re: Smaak van de pijp neutraliseren tusse twee tabakken?

Bericht door Winslow Collector »

Helemaal eens met Sidekickelvis. Voor Latakia en VaPer's heb ik enkele pijpen apart. Eveneens voor BiBo en Mediterraneo. De rest van mijn aromatische tabakken, dat zijn minder zoete dan BiBo en Mediterraneo, rook ik gewoon in het grootste deel van mijn pijpen, zonder pijpen apart te reserveren voor de verschillende aromaten.

Mocht je de pijp toch willen neutraliseren, rook er dan een paar pijpen neutrale Virginia uit.

cookiemonster
Berichten: 247
Lid geworden op: 16 jan 2015 19:13
Locatie: België

Re: Smaak van de pijp neutraliseren tusse twee tabakken?

Bericht door cookiemonster »

Bedankt voor de antwoorden
Welke zijn neutrale virginia tabakken?
In de winkel stond nog een gele 100gr pot VB (tabaksmerk uit Brussel denk ik)
Is dat virginia?

Mvg,

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Smaak van de pijp neutraliseren tusse twee tabakken?

Bericht door robvoorburg »

Nee, het is een mixture, overigens niet de slechtste,
die ik ooit rookte.

Gebruikersavatar
Luys
Moderator
Berichten: 2846
Lid geworden op: 10 jun 2010 12:14
Locatie: Zoetermeer

Re: Smaak van de pijp neutraliseren tusse twee tabakken?

Bericht door Luys »

cookiemonster schreef:In de winkel stond nog een gele 100gr pot VB (tabaksmerk uit Brussel denk ik)
Mvg,
Zijn, zover mij bekend, twee soorten: met een rode band (zoet meen ik), en met een groene band (bevat ietwat Latakia, maar niet overheersend).
Pijproker des forums

Gebruikersavatar
Paasei
Berichten: 5382
Lid geworden op: 18 jan 2010 18:31
Locatie: Wuustwezel

Re: Smaak van de pijp neutraliseren tusse twee tabakken?

Bericht door Paasei »

Rattrays Old Gowry zou heel goed kunnen dienen.
Koninklijke Eikel Des Forums.

Gebruikersavatar
rivulus
Berichten: 1389
Lid geworden op: 01 jun 2014 13:44
Locatie: Leiden

Re: Smaak van de pijp neutraliseren tusse twee tabakken?

Bericht door rivulus »

Ik heb een aantal estates (meestal uit het zuiden) waar een soort weeë parfumlucht aan zit die er vrijwel niet uit te krijgen is. Het enige wat ik nog niet heb geprobeerd is ze gevuld met actieve kool een paar uur bij 80 C in de oven zetten.

Enig idee welke tabak dit is? Als je de koppen in de alcohol zet zit de lucht daarna aan je handen. Ook aan kunststof blijft het hangen.
"I have some friends, some honest friends, and honest friends are few; My pipe of briar, my open fire, A book that's not too new."
Robert W. Service

Gebruikersavatar
Massis
Administrator
Berichten: 5240
Lid geworden op: 11 mei 2010 15:07
Locatie: Bilzen - Belgie
Contacteer:

Re: Smaak van de pijp neutraliseren tusse twee tabakken?

Bericht door Massis »

rivulus schreef:Ik heb een aantal estates (meestal uit het zuiden) waar een soort weeë parfumlucht aan zit die er vrijwel niet uit te krijgen is. Het enige wat ik nog niet heb geprobeerd is ze gevuld met actieve kool een paar uur bij 80 C in de oven zetten.

Enig idee welke tabak dit is? Als je de koppen in de alcohol zet zit de lucht daarna aan je handen. Ook aan kunststof blijft het hangen.
Lijkt me best dat je dan de mondstukken verwijdert, maar sowieso lijkt het me geen aan te raden methode...

Dan zou ik eerder de kop vol actieve kool doen, er alcohol bijgieten tot de kop vol staat, en dan een nachtje laten staan.
Website: massispipes.com
Instagram:@MassisPipes
Facebook: MassisPipes

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4211
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: Smaak van de pijp neutraliseren tusse twee tabakken?

Bericht door Ribbon »

rivulus schreef:
Enig idee welke tabak dit is?
Mijn vermoeden is dat het gaat om klassieke Engelse aromatics, vaak aangeduid als 'Lakelands' Ook ik heb een keer een estate gekocht waar dit moeilijk uit te krijgen was. Een paar alcoholbehandelingen en een rookbeurt of 5 hebben er uiteindelijk voor gezorgd dat de ghost verdween.
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Gebruikersavatar
Jan
Berichten: 36
Lid geworden op: 04 apr 2014 16:36

Re: Smaak van de pijp neutraliseren tusse twee tabakken?

Bericht door Jan »

Kop tot de rand vullen met keukenzout, paar druppels gedenatureerde alcohol erop (96%) en na een dag of twee het bruine, hard geworden zout er weer uit steken [emoji106]


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
polleke
Berichten: 337
Lid geworden op: 16 feb 2013 21:36

Re: Smaak van de pijp neutraliseren tusse twee tabakken?

Bericht door polleke »

Ik had pas een paar ( voor mij) nieuwe tabakken gekocht , en bij een van hen , Peterson aran mixture en een voortrekker ( had ik jaren niet meer gerookt) maar bij een van deze bleek er later zoveel teer in mijn pijp te zitten dat ik er wel een schip mee kon teren ! En een nare smaak in de pijp achteeliet

Gebruikersavatar
polleke
Berichten: 337
Lid geworden op: 16 feb 2013 21:36

Re: Smaak van de pijp neutraliseren tusse twee tabakken?

Bericht door polleke »

Sorry ! Was te vroeg verzonden [emoji12]er was toen nog een andere tabak mogelijk de oorzaak , waarvan ik even de naam kwijt ben , maar om dus die ( gore) smask uit de pijp te krijgen heb ik diverse malen gecleant met alcohol !

Plaats reactie