Hoe rookt men een pijp met conische kop

Voor al uw vragen, antwoorden en opmerkingen over het roken van de pijp...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
L.deJong
Berichten: 565
Lid geworden op: 07 jan 2015 15:36
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Hoe rookt men een pijp met conische kop

Bericht door L.deJong »

Beste forumleden,

Ik rook inmiddels een jaar pijp (begonnen op 8 december 2014), heb inmiddels ook al een aardig aantal pijpen.
Waarvan twee pijpen met een conische kop.
De ene pijp heeft een grote conische kop, waar ik dan ook vooral de grove troost special cavendish in rook.
De andere pijp, mijn enige Dunhill, heeft een kleinere kop en daar rook ik vooral flake uit, vooral golden sliced.

Beide pijpen roken erg fijn, maar ik heb het idee dat ik iets fout doe.
Het eerste gedeelte van de pijp rook ik met veel genoegen,
maar uiteindelijk als ik ongeveer de helft van de tabak heb opgerookt gaat de pijp uit en komt er een natte prop in.
Ik heb echter het idee dat ik niet te snel rook, want ik kan met mijn andere pijpjes gemakkelijk tot het einde door roken.
Wat doe ik fout? wellicht stop ik de pijp verkeerd,
maar het zou natuurlijk ook kunnen dat ik toch te snel rook voor het type tabak in combinatie met de pijp.
Wat zijn jullie 'gouden' tips?
I have some friends, some honest friends, and honest friends are few; My pipe of briar, my open fire, A book that's not too new.
-Robert W. Service

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Hoe rookt men een pijp met conische kop

Bericht door robvoorburg »

Denk dat je zeker niet te snel rookt, maar tijdens het roken
van een pijp krijgt de tabak ook de nodige hoeveelheid aan
zuurstof binnen, via het uitademen door het rookkanaal.

Ik herken dat en weet dat ik halverwege voorzichtig moet
aandrukken, voorzichtiger dan voorheen.
Op die wijze weet ik in de regel een pijp goed in de hand
te houden en op prettige wijze leeg te roken.

Gebruikersavatar
Wowbagger
Berichten: 6405
Lid geworden op: 14 jun 2012 10:31

Re: Hoe rookt men een pijp met conische kop

Bericht door Wowbagger »

Conisch heeft de eigenschap dat in het relatief kleine volume onderin de kop zich veel vocht ophoopt van het verbranden van het grotere volume tabak bovenin. Hierdoor wordt de smaak bij conische koppen op het laatst meestal ook wat intenser. Rustig aan met de tamper lijkt mij het juiste devies!

kiske

Re: Hoe rookt men een pijp met conische kop

Bericht door kiske »

Ik heb 4 pijpen met echt conische ketel. 3 BigBens en 1 Hilson, allen model 205. Deze gebruik ik ook voornamelijk voor flakes. Tevens zijn dit ideale ketels voor tabak die aan smaak inboet naarmate de ketel leegraakt, waarschijnlijk omdat de tabak steeds meer geconcentreerd raakt.
Bij deze ketelvorm zorg ik dat ik zeer secuur ben met het stoppen van de pijp en ook aantampen doe ik voorzichtiger. Omdat door het te hard aantampen je de tabak in dit soort ketels heel erg snel in elkaar drukt. De tabak wordt namelijk niet alleen naar beneden gedrukt, maar tegelijk ook naar binnen door de schuine ketelwand. Dat kan zorgen voor een dusdanig compacte prop tabak onder in de ketel dat er onvoldoende zuurstof meer door de tabak kan worden gezogen. Hierdoor ga je al heel snel onbewust wat harder aan de pijp trekken en dat kan in zo'n ketel die onderin vrij smal is zeer snel tot vochtophoping leiden. Het oppervlak van de koollaag is onder in de ketel ook veel kleiner dan bij een vlakkere ketel, dus ook hierin is er een vermindering van vergevingsgezindheid waardoor het risico voor natroken nog verder toeneemt.
Als ik een pijp met zo'n ketel nieuw aanschaf rook ik deze zeer secuur in. In plaats van 3 tot 5x 1/3 ketel, doe ik dat minstens 10 keer. Het maakt me niet uit of zo'n pijp is behandeld met inrookpasta. Deze ketelvormen vragen meer dan anderen een gedegen koollaag onder in de ketel.
Ik hoop dat je hier iets mee kunt.

Gebruikersavatar
Sidekickelvis
Berichten: 4951
Lid geworden op: 28 dec 2012 19:11
Locatie: Pijnacker

Re: Hoe rookt men een pijp met conische kop

Bericht door Sidekickelvis »

Wat Kiske zegt.

Je kunt ook stoppen met een soort luchtkamer onder de tabak waar je de smeulende tabak langzaam in tampt tijdens het roken. Dan duurt het langer tot zich een 'Waddle' vormt (de natte prop onderin). Evt. vocht verdampt ook (iets) makkelijker volgend mij.
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!

Gebruikersavatar
Toon
Berichten: 1153
Lid geworden op: 27 sep 2010 21:22
Locatie: Achterhoek

Re: Hoe rookt men een pijp met conische kop

Bericht door Toon »

Nooit geprobeerd, maar misschien een paar van die vulcanische korreltje onderin leggen.

Ik ken en heb ze niet, maar er zijn een aantal forumleden dat de heeft. Misschien kunnen zij dit beamen.
-- Laat het leven ook eens van jou genieten --

Gebruikersavatar
smoorder
Dichter des Forum
Berichten: 1254
Lid geworden op: 23 apr 2009 12:43
Locatie: Mechelen B

Re: Hoe rookt men een pijp met conische kop

Bericht door smoorder »

'n pijp met een conische ketel neigt inderdaad tot vochtophoping onderin; zoals Kiske beschrijft het gevolg van een gedegen compactering van de tabak.
Met de priem quasi achteloos doch met enige terughoudendheid om de koollaag niet te beschadigen tussen tabak en wand porren wil al eens helpen, voorzichtiger roken is nog beter.
Maar ... daar staat tegenover dat de smaakbeleving bij een conische kop per gram tabak vele malen hoger ligt dan bij een kop met parallelle kegelwanden.
Om een verstandig man te citeren : elk nadeel heb zijn voordeel !
S.

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Hoe rookt men een pijp met conische kop

Bericht door janneman »

Ik ben lang niet dol geweest op conische koppen, maar wat ervaring helpt wel; nu heb ik er geen problemen meer mee. Zoals de meesten al schreven, conische koppen hebben inderdaad de neiging toe naar het einde toe klammer roken, deels door concentratie in een kleinere ruimte, maar ook omdat ze in feite steeds sneller, steeds harder gaan branden. Daardoor hebben ze ook de neiging naar het einde toe wat scherper te worden. Mijn truc bestaat in feite gewoon uit naar het einde toe steeds voorzichtigere trekjes nemen.
Hoe rook je een conische pijp? Kalm aan, en dan steeds kalmer...
De beloning is een pijp die naar het einde toe steeds meer smaak krijgt. Bij de tabakken die ik het meest rook (geen grote zoeterikken) is dat in alle pijpen het geval, maar bij conische pijpen nog meer dan bij een rechte pijp. Op die manier blijft een tabak lekker, zelfs als je aan de smaak went tijdens het roken.
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Gebruikersavatar
L.deJong
Berichten: 565
Lid geworden op: 07 jan 2015 15:36
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Re: Hoe rookt men een pijp met conische kop

Bericht door L.deJong »

Hartelijk dank voor de tips en trucs. Ik dus nog voorzichtiger roken en tampen.
En ik ben van plan de conische kop extra veel te roken zodat ik er meer bedreven in wordt en het dus steeds beter gaat, oefening baart kunst.
I have some friends, some honest friends, and honest friends are few; My pipe of briar, my open fire, A book that's not too new.
-Robert W. Service

Gebruikersavatar
wiele
Berichten: 350
Lid geworden op: 13 jul 2015 10:59

Re: Hoe rookt men een pijp met conische kop

Bericht door wiele »

Ik heb ook zo een pijp waar ik moeite mee heb. Het is een brebbia tundra. Het lijkt ook zo dat het gat in de ketel iets hoger uitkomt en er dus nog een spitse bodem onder het gat ligt?

De ketel is ook niet erg groot en zeker niet breed (krijg er mijn pijp bestek maar tot de helft in). Aantampen is dan zowiezo een kunst.

Dan rook ik er ook nog semois in en werkelijk na 10 minuten is de pret over.
Veel overschot van tabak heb ik niet want dat gaat vooruit en krijgt Denk ik de kans niet om uit te gaan. Mr ik Denk wel dat ik te heet rook want mn tong reageert nogal :D .

Zou ik met andere soorten tabak in zulke pijpen meer en langer succes hebben? M.a.w. welk soort tabak is ideaal vr zo een ketel?

Gebruikersavatar
Paasei
Berichten: 5382
Lid geworden op: 18 jan 2010 18:31
Locatie: Wuustwezel

Re: Hoe rookt men een pijp met conische kop

Bericht door Paasei »

Semois is inderdaad wel de laatste tabak die ik uit een conische kop zou roken. Hou die maar voor een rechte grote.

Een normale mix zou al kunnen, ready rub en flakes sowieso.
(van belang is de cut van de tabak ivm kop, niet zozeer of de tabak al dan niet gesausd is)
Koninklijke Eikel Des Forums.

Gebruikersavatar
wiele
Berichten: 350
Lid geworden op: 13 jul 2015 10:59

Re: Hoe rookt men een pijp met conische kop

Bericht door wiele »

dan ga ik nog veel werk hebben want om die semois smaak eruit te krijgen ....

Gebruikersavatar
Paasei
Berichten: 5382
Lid geworden op: 18 jan 2010 18:31
Locatie: Wuustwezel

Re: Hoe rookt men een pijp met conische kop

Bericht door Paasei »

wiele schreef:dan ga ik nog veel werk hebben want om die semois smaak eruit te krijgen ....
Een pijp of tien...
En afhankelijk van wat je er in rookt, kan dat zelfs interessante combinaties opleveren !
Koninklijke Eikel Des Forums.

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15122
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Re: Hoe rookt men een pijp met conische kop

Bericht door Eliminator »

Eén keer Bibo er in en je bent gegarandeerd de semois smaak kwijt geloof me ! :mrgreen:
Afbeelding

Gebruikersavatar
wiele
Berichten: 350
Lid geworden op: 13 jul 2015 10:59

Re: Hoe rookt men een pijp met conische kop

Bericht door wiele »

Heb een blikje 1792 flake van SG opengetrokken. Da zal ook wel volstaan Denk ik :shock:

Plaats reactie