Pijp verstopt! Help!

Voor al uw vragen, antwoorden en opmerkingen over het roken van de pijp...
Plaats reactie
evholten

Pijp verstopt! Help!

Bericht door evholten »

Hallo allemaal, ik heb ene pijp en daarvan is de hals nu verstopt geraakt. Ik heb t met een opgerold velletje wcpapier proberen schoon te vegen maar nu lijk ik t alleen maar te hebben samengeveegd :s Hoe krijg ik die smeurie er uit en hoe is dat er überhaupt ingekomen terwijl ik een filter gebruik? Wel toevallig dat gister de hals uit zn houder is losgeraakt, zou dat met elkaar te maken kunnen hebben? Lijkt me niet, maar toch. Anyway, het lijkt tijd voor een nieuwe pijp, maar ik zou deze desondanks wel schoon willen krijgen. Iemand een idee hoe ik daar bij kom, want het mondstuk is de smal voor t ragertje. Een dunner staafje kan natuurlijk, maar het lijkt te schoner te worden.

Tnx!
Mvg, Erwin (N.Brabant)

Gebruikersavatar
rivulus
Berichten: 1389
Lid geworden op: 01 jun 2014 13:44
Locatie: Leiden

Re: Pijp verstopt! Help!

Bericht door rivulus »

Ik heb wel eens een stuk gestript montagedraad gebruikt. Koper is hard genoeg om te porren en buigzaam genoeg voor een bent roer.
evholten schreef:Hallo allemaal, ik heb ene pijp en adaarvan is de hals nu verstopt geraakt. Ik heb t met een opgerold velletje wcpapier proberen schoon te vegen maar nu lijk ik t alleen maar te hebben samengeveegd :s Hoe krijg ik die smeurie er uit en hoe is dat er überhaupt ingekomen terwijl ik een filter gebruik? Wel toevallig dat gister de hals uit zn houder is losgeraakt, zou dat met elkaar te maken kunnen hebben? Lijkt me niet, maar toch. Anyway, het lijkt tijd voor een nieuwe pijp, maar ik zou deze desondanks wel schoon willen krijgen. Iemand een idee hoe ik daar bij kom, want het mondstuk is de smal voor t ragertje. Een dunner staafje kan natuurlijk, maar het lijkt te schoner te worden.

Tnx!
Mvg, Erwin (N.Brabant)
"I have some friends, some honest friends, and honest friends are few; My pipe of briar, my open fire, A book that's not too new."
Robert W. Service

evholten

Re: Pijp verstopt! Help!

Bericht door evholten »

hey, da's n goeie! tnx!

Gebruikersavatar
Paasei
Berichten: 5382
Lid geworden op: 18 jan 2010 18:31
Locatie: Wuustwezel

Re: Pijp verstopt! Help!

Bericht door Paasei »

Je gebruikt een filter, én je lijkt verrast dat het mondstuk los is gekomen, of snap ik het niet helemaal.

Alleszins : post een paar foto's zou ik zeggen.

Ook schrijf je dat het mondstuk te smal is voor een rager. Laat een rager nu net dienen om oa het mondstuk schoon te maken.
Lijkt mij dus dat daar nog nooit een rager door is gegaan, en ook nog nooit een door het rookkanaal (ik neem aan dat dat is wat je bedoelt met 'hals') Dus om op je vragen te antwoorden : na elke rookbeurt je pijp laten afkoelen, uit elkaar halen en een rager erdoor is zowat het standaard onderhoud van een pijp. Zo zal ook het rookkanaal open blijven.
Dit wil niet zeggen dat je pijp verloren is. Binnenkant mondstuk reinigen met zuiver alcohol van de drogist of apotheek, met een injectiespuit in de hals, wat laten trekken, weer wat bij, rager proberen, etc... tot je rager er netjes wit terug uit komt.
De kop lijkt me dat die moet geruimd worden (= de koolaanslag eruit krabben) en het rookkanaal met een fijn boortje proberen te ontdoen van smurrie. (= kool en teer die zich daar ophoopt).
Let wel, boortje manueel gebruiken, niet met een boormachine.
Koninklijke Eikel Des Forums.

Gebruikersavatar
L.deJong
Berichten: 565
Lid geworden op: 07 jan 2015 15:36
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Re: Pijp verstopt! Help!

Bericht door L.deJong »

Om nou meteen de koollaag te ruimen, ik weet niet of dat echt nodig is.
Daarvoor heb je, naar mijn mening, foto's nodig om dat goed de kunnen beoordelen.
Voor de rest denk ik dat je gelijk hebt Paasei.
Kijk anders naar de super leerzame filmpjes van onze Janneman:
Tips voor beginnende pijprokers
En een hele uitgebreide schoonmaak beurt.

En, als je het leuk vind, stel je dan even voor in het daartoe behorende topic: http://pijprokersforum.nl/viewforum.php?f=6

Veel succes met schoonmaken!
I have some friends, some honest friends, and honest friends are few; My pipe of briar, my open fire, A book that's not too new.
-Robert W. Service

Plaats reactie