Omgekeerde wereld

Voor al uw vragen, antwoorden en opmerkingen over het roken van de pijp...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
wiele
Berichten: 350
Lid geworden op: 13 jul 2015 10:59

Omgekeerde wereld

Bericht door wiele »

Vind het soms wel grappig.
Ik kom al geruime tijd in een winkel waar ik soms eens een pijp koop en vooral ragers en tabak. De winkel ga ik hier niet nader noemen, mr ik ben er wel naar klantvriendelijkheid toe zeer tevreden over.
Geregeld sla ik een praatje met de eigenaar over, jawel, pijpen en tabak.
Heel veel voorraad is er niet mr bestellen kan altijd. Dat lees ik hier ook wel vaker van anderen.

Maar tijdens mijn bezoek vandaag hoorde ik de eigenaar zeggen tg de medezaakvoerster:"tja, maar meneer kent meer van tabakken en pijpen als wij 2 bijeen".
Het is dan ook wel zo dat ik vaak naar tabakken vraag en ze hun wenkbrauwen fronsen en zeggen:"nooit van gehoord", wat ook geen schande is. Ik heb hem dan de site van tobacco reviews alsook deze site aangeraden. Termen als baai, burley, virginia of flakes of twist tabakken tieren rond hun oren alsof de bliksem ter plekke inslaat. Echt niet erg en ik vind dat ergens wel leuk om mn kennis, die ik dankzij jullie waarde forumleden heb mogen ontdekken, kan inzetten om anderen tebinformeren en te adviseren. Tenslotte krijgen ze mss ooit klanten over de vloer die vragen gaan stellen waar ze niet op knn antwoorden.

Al leuk om te weten dat ik wel geapprecieerd word in die mate dat een sigaar of 2 als klantencadeau steeds meegegeven worden. Top!

Gebruikersavatar
The_Undertaker
Administrator
Berichten: 8798
Lid geworden op: 22 nov 2012 17:37

Re: Omgekeerde wereld

Bericht door The_Undertaker »

Leuk verhaal inderdaad! Een beetje de omgekeerde wereld, maar dat is soms ook niet verwonderlijk natuurlijk. Hoewel een ondernemer ook gerust wat meer kennis mag nemen van de producten en variaties die die verkoopt, of zou kunnen verkopen. Zal helaas wel een vraag en aanbod dingetje blijven ;)
"The greatest difficulty is the mental resistance to things that arise, and the underlying assumption that they should not." - Eckhart Tolle

kiske

Re: Omgekeerde wereld

Bericht door kiske »

Leuk verhaal Wiele!

Zo heb ik in een slijterij waar de verkoper zeer veel kennis van wijnen, cognac, calvados, grappa en armagnac had maar tekort kwam op het gebied van whisky, als adviseur opgetreden. De klant ging tevreden met 2 flessen naar huis en via de slijter kreeg ik achteraf nog een bedankje dat ze precies hadden wat ze zochten. Dat was voordat de whisky in de grote belangstelling van de laatste 10 à 15 jaren stond dus deze kennis was niet zo uitgebreid aanwezig bij iedere slijter.
Leuke ervaringen zijn dat.

Gebruikersavatar
teunis
Berichten: 1495
Lid geworden op: 26 nov 2010 09:21
Locatie: Coevorden

Re: Omgekeerde wereld

Bericht door teunis »

Leuke verhalen, maar ergens is het van den zotte!

Het klinkt alsof een bakker van brood niet weet dat er ook tom pouces bestaan.....

Men spreidt vooral het eigen gebrek aan vakkennis ten toon.
Wie zoekt naar (een) waarheid, moet durven twijfelen.

Gebruikersavatar
Bommel
Berichten: 14871
Lid geworden op: 11 okt 2009 16:32
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Omgekeerde wereld

Bericht door Bommel »

Als een tabakszaak enkel leeft van krasloten, tijdschriften, sigaretten, shag, een handje vol sigaren en af en toe een verdwaalde pijproker die ook nog eens genoegen neemt met wat hij of zij al eeuwen rookt zal verdere interesse in pijorookbenodigdheden niet aangewakkerd worden.
Gelijk een Halal slagerij niets weet van varkenshaas ed.
Afbeelding

Gebruikersavatar
wiele
Berichten: 350
Lid geworden op: 13 jul 2015 10:59

Re: Omgekeerde wereld

Bericht door wiele »

Het geluk is soms dat men wel bereidwillig is te leren en moeite doet het juist gezochte product te vinden.
Zo zocht ik een pijp ruimer en dat heeft even geduurd voor er eentje opdook in de winkel na verschillende keren vragen en testen (eerste model leek veel te moeilijk voor gebruik en viel haast uit elkaar dus ging men verder zoeken) .
Uiteindelijk heb ik nu een fantastisch model met boortje bij voor het rookkanaal open te houden :lol:

Gebruikersavatar
teunis
Berichten: 1495
Lid geworden op: 26 nov 2010 09:21
Locatie: Coevorden

Re: Omgekeerde wereld

Bericht door teunis »

Bommel schreef:Als een tabakszaak enkel leeft van krasloten, tijdschriften, sigaretten, shag, een handje vol sigaren en af en toe een verdwaalde pijproker die ook nog eens genoegen neemt met wat hij of zij al eeuwen rookt zal verdere interesse in pijorookbenodigdheden niet aangewakkerd worden.
Gelijk een Halal slagerij niets weet van varkenshaas ed.
Lijkt mij een beetje appels en peren verhaal. Een Lada dealer hoeft ook geen diepgaand verstand te hebben van Ferrari, maar zou minstens moeten weten dat het bestaat en wat het doet. Een tabakverkoper zou toch verstand moeten hebben van tabak en niet alleen van de TV gids. Het zou het mij echter niet verbazen als een kooshere of halal slagerij meer verstand heeft van varkensvlees dan een Primera van pijptabak.

Wat wel uit alle verhalen naar boven komt is imo dat het genieten van de pijp uitsterft, en er steeds minder punten zijn waar informatie gehaald kan worden.
Wie zoekt naar (een) waarheid, moet durven twijfelen.

Gebruikersavatar
gewoon ik
Berichten: 1149
Lid geworden op: 26 aug 2013 11:48
Locatie: Flora

Re: Omgekeerde wereld

Bericht door gewoon ik »

Is de naam van een café in Gent. Ze hebben er een relatief groot rooklokaal.

Gebruikersavatar
PhilipV
Berichten: 2120
Lid geworden op: 04 aug 2012 21:07
Locatie: Deinze, België

Re: Omgekeerde wereld

Bericht door PhilipV »

gewoon ik schreef:Is de naam van een café in Gent. Ze hebben er een relatief groot rooklokaal.
Heb me spullen al mee ;-)
“It is quite a three pipe problem, and I beg that you won't speak to me for fifty minutes.”
― Arthur Conan Doyle, The Red Headed League

robvoorburg
Berichten: 12670
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Omgekeerde wereld

Bericht door robvoorburg »

teunis schreef:
Bommel schreef:Als een tabakszaak enkel leeft van krasloten, tijdschriften, sigaretten, shag, een handje vol sigaren en af en toe een verdwaalde pijproker die ook nog eens genoegen neemt met wat hij of zij al eeuwen rookt zal verdere interesse in pijorookbenodigdheden niet aangewakkerd worden.
Gelijk een Halal slagerij niets weet van varkenshaas ed.
Lijkt mij een beetje appels en peren verhaal. Een Lada dealer hoeft ook geen diepgaand verstand te hebben van Ferrari, maar zou minstens moeten weten dat het bestaat en wat het doet. Een tabakverkoper zou toch verstand moeten hebben van tabak en niet alleen van de TV gids. Het zou het mij echter niet verbazen als een kooshere of halal slagerij meer verstand heeft van varkensvlees dan een Primera van pijptabak.

Wat wel uit alle verhalen naar boven komt is imo dat het genieten van de pijp uitsterft, en er steeds minder punten zijn waar informatie gehaald kan worden.
Natuurlijk heb je gelijk Teunis en het is jammer dat te moeten constateren, toch
zijn er in Nederland een aantal zaken waar je als pijp/sigarenroker op de juiste
wijze wordt ontvangen. PRF leden kennen ze.
Het aanbod van zowel rookwaar als spulletjes is dermate groot dat je er in de
regel goed slaagt. De verkoper heeft kennis van zaken, maar jij eveneens, iets
dat niet iedere verkoper zich realiseert.
De meeste weten ook op welke wijze je omgaat met deze groep consumenten,
de boel wordt niet opgedrongen, of bijna door de strot geduwd, nee het gaat
op een prettige wijze, ik ben daar gevoelig voor.
Koffie erbij, zeker na een lange autorit, is iets dat ik als heel attent zie, praatje
pot, er wordt tijd voor je gemaakt, precies de juiste sfeer scheppen.

Maar er is ook een zaak, best een goed gesorteerde, waar men je graag iets
meer verkoopt, ik betrap me erop er met steeds meer moeite naar toe te gaan.
En steeds bij het betalen: de ragers niet vergeten? Alsof ik aan vergeetachtig-
heid lijdt.
Dan hebben ze mij ooit gevraagd: wil je onze nieuwsbrief ontvangen? Ik
word er mee doodgegooid, heel irritant.
Teveel ijver keert zich tegen je.

Een meester in het verkopen was wijlen meneer Frits de Graaff. Hij vertelde
honderduit, liet het nodige zien, maar wist, zonder dat te zeggen, de indruk
te wekken dat hij het liever niet verkocht, heerlijk die houding en wat werd
ik er kooplustig van!
Bob van Renssen wist op zijn wijze hetzelfde resultaat te bereiken, steeds
prettig, gemoedelijk en bovendien hoefde hij nooit het onderste uit de kan,
hetzelfde geldt overigens voor Willem Schimmel, prima mensen.

Gebruikersavatar
Bommel
Berichten: 14871
Lid geworden op: 11 okt 2009 16:32
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Omgekeerde wereld

Bericht door Bommel »

Een goede verkoper kent zijn handelswaar en zijn klanten.
Zonder opdringerig te zijn weet hij de klant te bewegen iets te kopen en dat gebeurt in het volste vertrouwen.
Soms nood dit om iets te uitbundig te winkelen.
Ik wilde ooit op een meeting een pijpje kopen maar had niet voldoende centjes in de portefeuille ivm de PKZ.
In vertrouwen werd ik in de gelegenheid gebracht het verschuldige thuis over te maken.
Afbeelding

Plaats reactie