Pijptabak

Voor al uw vragen, antwoorden en opmerkingen over het roken van de pijp...
Plaats reactie
Quirinus

Pijptabak

Bericht door Quirinus »

Wat zijn de voor en nadelen van traag brandde tabak,heeft dit ook te maken met de tijdsduur van het roken?

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Pijptabak

Bericht door robvoorburg »

Het liefst rook ik traag brandende tabak, ik ervaar de smaak als voller,
het brandt rustiger, de kop wordt minder warm en zoals de naam
al aangeeft je doet er langer mee dan bijvoorbeeld baai.

Aan de andere kant zullen er pijprokers zijn die niet een uur of nog
langer willen doen over een vulling, een kleinere kop, of minder
tabak gebruiken zou dan een oplossing kunnen zijn.

Quirinus

Re: Pijptabak

Bericht door Quirinus »

Welke soorten zijn traag brandend?
Er staan wel een aantal tabak soorten op Internet maar er staat jammer genoeg niet bij of ze traag brandend zijn.

Gebruikersavatar
Wowbagger
Berichten: 6405
Lid geworden op: 14 jun 2012 10:31

Re: Pijptabak

Bericht door Wowbagger »

Over het algemen zit je dan in de hoek van flakes en ready rubbed tabakken.

Gebruikersavatar
wiele
Berichten: 350
Lid geworden op: 13 jul 2015 10:59

Re: Pijptabak

Bericht door wiele »

Hoe samengeperster de tabak Hoe trager de brandtijd. Eigenlijk zoals een gewoon vuurtje. Heb je hooi, dan Brand dat verschrikkelijk snel. Heb je hout, dan duurt het langer.

Zo ook bij tabak. Losse tabak zoals baai, te vergelijken met sigarettensjag, dan Brand dat snel en is de pijp op in een half uur tot een uur (afhankelijk van de grootte van de pijpkop)
Dan heb je de ready rubbed tabakken. Dat zijn eigenlijk plakken tabak die uiteen gewreven zijn in losse stukken van verschillende groottes. Sommige stukjes zijn wat dikker dan de ander. Veel Mac baren tabakken zijn zo. Deze tabakken brander trager dan de echt losse tabakken.

Dan heb je flakes. Dat zijn trage branders omdat het vuurtje langer doet om de opeengeperste tabakken volledig op te doen branden. Flakes moet je zelf eerst wat uit elkaar halen tot een brandbaar goedje. Dit doe je naar gelang eigen voorkeur. Sommigen halen die helemaal uit elkaar of knippen ze zelfs fijn. Dan Brand het mss iets sneller op. Anderen wrijven ze wat uit elkaar maar behouden iets grovere stukken wat de brandbaarheid vertraagt.

En als laatste zijn er plug tabakken. Dat is een vaste blok tabak die je in plakjes kan snijden en dan weer behandelen als flakes. Smaken in plus en flakes zijn iets geconcentreerder dan bij losse tabakken. Hoewel sommige baai tabakken ook stevig smaken (zoals semois).

Enfin. Ik hoop je een beetje op weg geholpen te hebben. Tis vooral proberen. Ik ben sinds kort de flakes aan het ontdekken. Er zit veel goed spul tussen.

Plaats reactie