Waar beginnen?

Voor al uw vragen, antwoorden en opmerkingen over het roken van de pijp...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Odile
Berichten: 20
Lid geworden op: 23 mei 2016 21:58

Waar beginnen?

Bericht door Odile »

Ik (v) ben enige maanden geleden gestopt met sigaretten. Ik zou graag heel af en toe roken, maar sigaretten hebben als nadeel dat er redelijk wat in een pakje zitten, het gaat vlug, en het is geen beleving maar meer routine. Ik zoek dus een rustige, aandachtige manier van roken. Ik dacht: als ik een man was, kocht ik een pijp. Maar waarom moet ik daar een man voor zijn? Een tochtje over het internet leert me dat er ook vrouwelijke pijprokers zijn, dus waarom ook niet. Beginnen is een tweede. Want wat koop ik voor iets als ik wil proberen of het wat voor me is? Bestellen in China vind ik eng. Wie weet wat daar voor troep in zit. Maar ik heb ook weinig zin om veel aan uit te geven aan dit experiment. Ook heb ik begrepen dat je meer nodig hebt dan alleen een pijp. Een gaasje, een rager, enz. En dan heb je ook nog al die soorten tabak ... Mijn vader rookte kersentabak, dat rook lekker, maar is het ook lekker voor de pijproker? Of is er een andere goede ´beginnerstabak´?

Kortom: help?

Gebruikersavatar
teunis
Berichten: 1495
Lid geworden op: 26 nov 2010 09:21
Locatie: Coevorden

Re: Waar beginnen?

Bericht door teunis »

Welkom, Odile.

Lees het werk van Jan Kusters eens door, of bekijk zijn YouTube filmpjes.

Verder is er op het forum in de verkooprubriek wel een leuke pijp te koop voor weinig.

Welke tabak, tja, dat is eigen smaak. Mijn beleving met kersentabak is matig, ik proefde zelden de kersen. Als je het richting zoet zoekt, zal iets met vanille of caramel je ook kunnen bevallen.

Lees ook de topics over beginnerstabak eens door, daar kan je misschien iets vinden wat je helpen kan.

Even advocaat van de duivel spelen: wel eens gedacht aan sigaar, snuff of dampen?
Ook daarover kan je hier wat vinden bij ander tabaksgebruik of andere hobbies.
Wie zoekt naar (een) waarheid, moet durven twijfelen.

Gebruikersavatar
Sidekickelvis
Berichten: 4951
Lid geworden op: 28 dec 2012 19:11
Locatie: Pijnacker

Re: Waar beginnen?

Bericht door Sidekickelvis »

Welkom Odile.

Volgens mij heeft Marielle nog wat goede pijpjes te koop die misschien wel wat zijn voor een vrouw. Mits je een kleurige pijp wilt natuurlijk. Puffaway heeft ook wel mooie aanbiedingen.
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!

Gebruikersavatar
Janno
Berichten: 2360
Lid geworden op: 29 aug 2014 00:14
Locatie: Dieren
Contacteer:

Re: Waar beginnen?

Bericht door Janno »

Welkom en veel plezier hier.
I would rather have questions that can't be answered than answers that can't be questioned

Arclaud
Berichten: 1406
Lid geworden op: 02 jan 2012 23:28
Locatie: Antwerpen

Re: Waar beginnen?

Bericht door Arclaud »

Van harte welkom. Als je wat zoekt zal je hier op al jouw vragen zeker een antwoord vinden.
Het leven is wat onze gedachten ervan maken.

Gebruikersavatar
wiele
Berichten: 350
Lid geworden op: 13 jul 2015 10:59

Re: Waar beginnen?

Bericht door wiele »

Hoi.
Er is inderdaad veel te vinden en te ontdekken. Een heel mazennet van tabakken en pijpen in vormen en kleuren.

Ik wil niet teveel de expert uithangen. Maar als ik het goed begrijp ben je eerder voor zoete tabakken uit te proberen op dit moment.
Met mijn beperkte kennis kan ik je misschien aanraden enkele tabakken hier op het forum eens na te lezen: kentucky bird, STG Indian summer, Mac Baren Vanilla cream. Daarbij kan ik je ook wel wat samples sturen van Oud brugge (vanille smaak) en Kohlhaze en Kopp Winter edition 2015 (beetje nougatine met appel of citrus). Misschien zijn er nog mensen die je samples kunnen sturen. De meesten zijn daar wel voor te vinden. De tabakken die ik je kan sturen zijn niet al te moeilijk in een pijp te stoppen en aan te steken. Dat zal je Succes ervaring alleen maar ten goede komen.

Voor een pijp zijn er veel mogelijkheden. Maar ik raad je een gewone rechte billiard aan. Zoals Jan het zegt in zijn verhalen: de oervorm der pijpen.
In een winkel zou je advies kunnen vragen als je een winkel in je buurt hebt die pijpen verkoopt. Een goede pijp vind je toch al aan 50 euro of soms minder. Maar 50 euro is realistisch.

Maar de puffaway website biedt goede modellen aan voor een heel goede prijs (zelf al enkele pijpen van gekocht). Als je wat geduld hebt en kan waxhten op je pijp is dat een goede optie (een weekje levertijd of zo?). man is hier ook actief op het forum en je kan hem wel een mailtje sturen met een vraag naar zijn advies. Hij vindt wel iets.

Ik hoop dat ik je hiermee wat heb kunnen helpen. Wees vooral geduldig in het leren en ervaring op doen. Lees vooral veel in de pijpen boek van Jan en kijk zijn filmpjes zeker!

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Waar beginnen?

Bericht door robvoorburg »

Waar beginnen? Dat herken ik wel, toen ik begon een pijp te
roken bestond internet niet en moest ik het doen met de
(vaak) gebrekkige kennis van de tabakswinkel.

Ten opzichte van toen heb je nu de beschikking over uitgebreide
en gespecificeerde informatie van hen die je voorgingen.

Toch zal je zelf, stapje voor stapje, erachter moeten komen waar
jouw voorkeur ligt wat tabak betreft.
Zoet, virginia, latakia zijn de meest voorkomende "smaken".

Dan zal je "door te doen" moeten ontdekken voor welke vorm
van een pijp en mogelijk ook een merk je gaat.

Zie het bovenstaande niet als een opgave, eerder als een ontdek-
kingsreis.

Succes!

Gebruikersavatar
Odile
Berichten: 20
Lid geworden op: 23 mei 2016 21:58

Re: Waar beginnen?

Bericht door Odile »

Dank, dank voor alle reacties. Inmiddels heb ik via Claude een Big Ben-pijpje gevonden, daar zou het mee moeten gaan lukken. Ragers, stopper en standaardje zijn ook besteld. Vrijdag a.s. ga ik eens naar de tabaksboer, voor tabak en voor lucifers natuurlijk, anders rookt het moeilijk.

Gebruikersavatar
The_Undertaker
Administrator
Berichten: 8807
Lid geworden op: 22 nov 2012 17:37

Re: Waar beginnen?

Bericht door The_Undertaker »

Odile schreef:en voor lucifers natuurlijk
Een voordeelverpakking neem ik aan? :wink:

Veel succes overigens, en welkom alhier!
"The greatest difficulty is the mental resistance to things that arise, and the underlying assumption that they should not." - Eckhart Tolle

Gebruikersavatar
fransp
Berichten: 753
Lid geworden op: 08 feb 2013 19:29
Locatie: Elst (Gld)

Re: Waar beginnen?

Bericht door fransp »

Hartelijk welkom
Wacht niet op een goede dag, maak er een!

Gebruikersavatar
Wowbagger
Berichten: 6405
Lid geworden op: 14 jun 2012 10:31

Re: Waar beginnen?

Bericht door Wowbagger »

Een warm welkom Odile.

Gebruikersavatar
Asmodeus
Berichten: 4159
Lid geworden op: 18 jul 2014 16:42
Locatie: Ooltgensplaat

Re: Waar beginnen?

Bericht door Asmodeus »

Welkom

Gebruikersavatar
JoskeB
Berichten: 1329
Lid geworden op: 17 feb 2013 17:11
Locatie: Oss

Re: Waar beginnen?

Bericht door JoskeB »

Welkom en veel leesplezier op dit forum. :D
in vermaak of in verdriet vergeet uw pijpken niet
smaakt de pijp tabak u goed zijt ge tevreden van gemoed

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Waar beginnen?

Bericht door janneman »

En nog een hartelijk welkom! Blij dat je alvast een fatsoenlijke pijp hebt gevonden, succes!
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Gebruikersavatar
TommyLF
Berichten: 724
Lid geworden op: 05 apr 2016 22:57
Locatie: Playa Almeria
Contacteer:

Re: Waar beginnen?

Bericht door TommyLF »

Welkom hier en succes in je zoektocht!

Op dit forum vindt je ladingen info over alle facetten, Zeker zou ik Janneman's filmpjes aanbevelen te kijken... En zo zijn er nog wat van die Tijgers hier, die mooie stukjes proza over de ontdekkingstocht in de pijpelarij hebben gepost ;)

Veel plezier en groet
Tom
Een pijp- en/of sigarenroker is geen onruststoker... :-?

"Ask not what your country can do for you. Ask what you can do for your country" JFK

Gebruikersavatar
Odile
Berichten: 20
Lid geworden op: 23 mei 2016 21:58

Re: Waar beginnen?

Bericht door Odile »

wiele schreef:Maar als ik het goed begrijp ben je eerder voor zoete tabakken uit te proberen op dit moment.
Mwa, niet direct hoor, maar dat ´ken´ ik een beetje al. Qua sigaretten was/ben (ik rook nog wel heel soms een sigaret) ik juist wel van de uitgesproken smaken naar ´t schijnt, Gauloises blauw bv. en Gitanes.
kentucky bird, STG Indian summer, Mac Baren Vanilla cream. Daarbij kan ik je ook wel wat samples sturen van Oud brugge (vanille smaak) en Kohlhaze en Kopp Winter edition 2015 (beetje nougatine met appel of citrus). Misschien zijn er nog mensen die je samples kunnen sturen. De meesten zijn daar wel voor te vinden. De tabakken die ik je kan sturen zijn niet al te moeilijk in een pijp te stoppen en aan te steken.
Ik hou me aanbevolen voor samples, maar alleen als ´t niet te veel moeite is en uiteraard (minimaal) tegen vergoeding van de porto.
Maar de puffaway website biedt goede modellen aan voor een heel goede prijs (zelf al enkele pijpen van gekocht). Als je wat geduld hebt en kan waxhten op je pijp is dat een goede optie (een weekje levertijd of zo?). man is hier ook actief op het forum en je kan hem wel een mailtje sturen met een vraag naar zijn advies. Hij vindt wel iets.
Inmiddels een Big Ben-pijpje besteld bij Claude, maar voor een volgende keer zeker een optie. Ik heb al een lijstje. :mrgreen:

Gebruikersavatar
Lonny
Berichten: 1112
Lid geworden op: 07 feb 2014 15:28
Locatie: Luxemburg

Re: Waar beginnen?

Bericht door Lonny »

Hoi Odile,

Vroeger, lang geleden, was ik ook een liefhebber van Gauloises en Gitanes.
Misschien is Semois iets voor jou......

http://www.wawmagazine.be/nl/tabak-aan- ... -de-semois

Groeten uit Luxemburg en welkom op dit machtig mooie forum.

Gebruikersavatar
Odile
Berichten: 20
Lid geworden op: 23 mei 2016 21:58

Re: RE: Re: Waar beginnen?

Bericht door Odile »

Lonny schreef:
Vroeger, lang geleden, was ik ook een liefhebber van Gauloises en Gitanes.
Misschien is Semois iets voor jou......
Ik heb de naam inmiddels horen vallen. A.s. donderdag ben ik in Parijs en heb ook tijd om op jacht te gaan. Ik zal eens kijken of ik een Semois kan vinden. Elysee staat ook al op de lijst. Geen idee alleen waar de tabaktempel daar zit.

Verstuurd vanaf mijn SM-A300FU met Tapatalk

Gebruikersavatar
rivulus
Berichten: 1389
Lid geworden op: 01 jun 2014 13:44
Locatie: Leiden

Re: Waar beginnen?

Bericht door rivulus »

Marcella's rokerspaleis is weliswaar niet meer wat het was, maar heeft nog steeds een 50-tal soorten pijptabak en een kleine selectie pijpen.

Als het weer weer wat beter is moeten we eens zien of we niet eens een terrasjes minimeet in leiden kunnen opzetten, er zitten meer leden hier in de buurt.
"I have some friends, some honest friends, and honest friends are few; My pipe of briar, my open fire, A book that's not too new."
Robert W. Service

Gebruikersavatar
Lonny
Berichten: 1112
Lid geworden op: 07 feb 2014 15:28
Locatie: Luxemburg

Re: Waar beginnen?

Bericht door Lonny »

Misschien een goed idee om volgende keer, als je weer in Frankrijk bent, een pakje Saint Claude of Caporal te kopen.

Contessa

Re: Waar beginnen?

Bericht door Contessa »

Ik ben beginnende pijproker.
Ik zoek momenteel een ZEER licht tabak.
Graag enkele voorstellen aub.

Groeten,

Contessa

Gebruikersavatar
rivulus
Berichten: 1389
Lid geworden op: 01 jun 2014 13:44
Locatie: Leiden

Re: Waar beginnen?

Bericht door rivulus »

"I have some friends, some honest friends, and honest friends are few; My pipe of briar, my open fire, A book that's not too new."
Robert W. Service

Gebruikersavatar
Stoker
Berichten: 846
Lid geworden op: 19 jul 2016 21:00
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Waar beginnen?

Bericht door Stoker »

daarom heb ik als beginnend pijp roker ook maar om wat samples van zoete en lichte tabak gevraagd hier op het Forum .
inmiddels al wat reacties gehad en als het goed is zal ik eerdaags wat ontvangen .
beter hier en daar wat samples eerst vergaren en dan pas grote blikken kopen van wat JIJ lekker vind roken//smaken .
tenminste dat is mijn insteek
het zou toch zonde zijn als je voor honderden euro's tabak koopt en er vervolgens niks mee doet omdat je het toch niet zo lekker vind roken als dat het ruikt :P ( al is er ook een ruil thema hier op het forum)
alsnog welkom hier op het forum en veel rook plezier gewenst

:-? :-? :-?
:-T [-X GonE .......... LiKe A FaRt iN ThE WinD !! :roll: :lol:

Mijn PijpenCollectie : viewtopic.php?f=41&t=10069
Mijn Tabakken : viewtopic.php?f=48&t=9841

Plaats reactie