Ghost in nieuwe pijp

Voor al uw vragen, antwoorden en opmerkingen over het roken van de pijp...
Plaats reactie
Rist
Berichten: 26
Lid geworden op: 05 okt 2016 13:15

Ghost in nieuwe pijp

Bericht door Rist »

Beste iedereen,

Ik ben een nieuwe pijproker die binnenkort zijn eerste nieuwe pijp gaat kopen en inroken. Nu heb ik al wel een paar tabakken gerookt in oudere pijpen van mijn overgrootvader, en kom ik tot de conclusie dat ik veel te pruimen vind (my mixture 965, Vincent zijn semois, mcbaren virginia nr.1, florina semois) en ik graag nog wat wil experimenteren met verschillende soorten tabak. Mijn vraag is nu of ik in mijn 1ste pijp al deze verschillende stijlen mag combineren? Als ik nu in deze nieuwe pijp nu een zware latakia rook om te kijken of ik dit lekker vind, is die pijp dan omzeep om ooit nog pure virginia te roken? Of moet ik ze best eerst in roken met lichtere burleys en/of virginias en stilletjes aan zwaardere tabaks proberen zoals engelse blends/orientals en latakias?

Tabaks die ik graag zou proberen zijn: SG navy flakes, SG squadron leader, SG full virginia flake, SG ST.James, HH vintage syrian, Dunhill nightcap, Mac baren navy flake, Mac baren Capstan original navy cut.

Is er een bepaalde volgorde die ik best aanhoud? Of kan ik alles onder elkander roken of gaat de pijp voor altijd om zeep zijn eenmaal ik er een nightcap in rook? En is er 1 van deze tabakken beter geschikt om een nieuwe pijp in te roken?

Mijn excuses voor de vele vragen, ik hoop dat ze in het juiste sectie in het forum staan. Alvast hartelijk bedank!

Met vriendelijke groeten,

Rist

Gebruikersavatar
Sidekickelvis
Berichten: 4927
Lid geworden op: 28 dec 2012 19:11
Locatie: Pijnacker

Re: Ghost in nieuwe pijp

Bericht door Sidekickelvis »

Dat ligt een beetje aan jezelf. Ik vind een ghost in een pijp niet zo heel erg. Met uitzondering van Lakelands dan, die verkloten de daaropvolgende 20 bowls. Daar zit hem dus de kneep. Voor inroken gebruik je liefst een wat heter rokende tabak als een baai of een semois. Is wat droger ook zodat je koollaag er sneller inzit. Een behandelde pijp(geen blank hout in de ketel) zou je helemaal niet hoeven inroken zeggen sommigen en de pijpmakers. Ik doe dat wel maar minder langzaam als een blanke ketel. Maar het ligt dus aan jezelf, wat vind jij vervelend. Voor de zekerheid inroken met semois lijkt me het slimst in jouw geval.
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7978
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Ghost in nieuwe pijp

Bericht door Arno »

Persoonlijk heb ik pijpen waarin ik specifiek bepaalde soorten tabak rook. Zo heb ik pijpen voor alle blends waar latakia in zit, een pijp voor Semois, pijpen voor naturelle tot redelijk naturelle Virginia/Perique/Burley/Orientaalse blends en pijpen voor aromatische tabakken. Hoewel het ook wel eens lekker kan zijn een Virginia blend in een latakia pijp te roken of vice versa. Ga in ieder geval geen latakia blends roken uit pijpen waar je altijd aromatische blends in hebt gerookt..
Afbeelding

Gebruikersavatar
Marielle32
Berichten: 1662
Lid geworden op: 05 sep 2014 22:39
Locatie: Geldermalsen

Re: Ghost in nieuwe pijp

Bericht door Marielle32 »

Ik ben dan weer een rare denk ik want ik vind de combinatie van aromatische en Latakia tabak juist weer wel lekker :oops:
Arno schreef:Persoonlijk heb ik pijpen waarin ik specifiek bepaalde soorten tabak rook. Zo heb ik pijpen voor alle blends waar latakia in zit, een pijp voor Semois, pijpen voor naturelle tot redelijk naturelle Virginia/Perique/Burley/Orientaalse blends en pijpen voor aromatische tabakken. Hoewel het ook wel eens lekker kan zijn een Virginia blend in een latakia pijp te roken of vice versa. Ga in ieder geval geen latakia blends roken uit pijpen waar je altijd aromatische blends in hebt gerookt..
Afbeelding

Gebruikersavatar
Sidekickelvis
Berichten: 4927
Lid geworden op: 28 dec 2012 19:11
Locatie: Pijnacker

Re: Ghost in nieuwe pijp

Bericht door Sidekickelvis »

Marielle32 schreef:Ik ben dan weer een rare denk ik want ik vind de combinatie van aromatische en Latakia tabak juist weer wel lekker :oops:
Nee hoor, ik heb dat ook wel. Hoewel ik geen echte aromaten rook. Maar een Latakia ghost vind ik niet vervelend.
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!

Gebruikersavatar
Marielle32
Berichten: 1662
Lid geworden op: 05 sep 2014 22:39
Locatie: Geldermalsen

Re: Ghost in nieuwe pijp

Bericht door Marielle32 »

Gelukkig ! Betekend dat dan dat we niet gek zijn of gewoon allebij :lol:
Sidekickelvis schreef:
Marielle32 schreef:Ik ben dan weer een rare denk ik want ik vind de combinatie van aromatische en Latakia tabak juist weer wel lekker :oops:
Nee hoor, ik heb dat ook wel. Hoewel ik geen echte aromaten rook. Maar een Latakia ghost vind ik niet vervelend.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7978
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Ghost in nieuwe pijp

Bericht door Arno »

Ik zeg allebei gek :wink: Nee hoor, smaken verschillen :mrgreen:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Marielle32
Berichten: 1662
Lid geworden op: 05 sep 2014 22:39
Locatie: Geldermalsen

Re: Ghost in nieuwe pijp

Bericht door Marielle32 »

Hahaha ik was er al bang voor...
Arno schreef:Ik zeg allebei gek :wink: Nee hoor, smaken verschillen :mrgreen:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Sidekickelvis
Berichten: 4927
Lid geworden op: 28 dec 2012 19:11
Locatie: Pijnacker

Re: Ghost in nieuwe pijp

Bericht door Sidekickelvis »

Marielle32 schreef:Hahaha ik was er al bang voor...
Arno schreef:Ik zeg allebei gek :wink: Nee hoor, smaken verschillen :mrgreen:
Ach, wat weet Arno nou van tabak.....
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!

Gebruikersavatar
Smokomang
Berichten: 1520
Lid geworden op: 16 sep 2014 22:23
Locatie: Goes

Re: Ghost in nieuwe pijp

Bericht door Smokomang »

Sidekickelvis schreef:
Marielle32 schreef:Hahaha ik was er al bang voor...
Arno schreef:Ik zeg allebei gek :wink: Nee hoor, smaken verschillen :mrgreen:
Ach, wat weet Arno nou van tabak.....
[emoji23][emoji23][emoji23][emoji23]


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
The fact is, the moment a man takes to a pipe, he becomes a philosopher. It's the poor man's friend; it calms the mind, soothes the temper, and makes a man patient under difficulties. It has made more good men, good husbands, kind masters, indulgent fathers, than any other blessed thing on this universal earth.

Gebruikersavatar
Marielle32
Berichten: 1662
Lid geworden op: 05 sep 2014 22:39
Locatie: Geldermalsen

Re: Ghost in nieuwe pijp

Bericht door Marielle32 »

Sidekickelvis schreef:
Marielle32 schreef:Hahaha ik was er al bang voor...
Arno schreef:Ik zeg allebei gek :wink: Nee hoor, smaken verschillen :mrgreen:
Ach, wat weet Arno nou van tabak.....
:lol:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7978
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Ghost in nieuwe pijp

Bericht door Arno »

:oops:
Afbeelding

Rist
Berichten: 26
Lid geworden op: 05 okt 2016 13:15

Re: Ghost in nieuwe pijp

Bericht door Rist »

Alvast bedankt voor Julie reacties! Zouden jullie een tabak kunnen aanraden uit het lijstje dat ik heb gepost om mijn pijp in te roken? Gaat dit met squadron leader of ga ik daarna de Virginia flakes niet meer proeven? Kan ik ze ook in roken met bv. Rubbed flakes? heb gelezen dat semois ook een sterke ghost achterlaten.

Gebruikersavatar
Paasei
Berichten: 5379
Lid geworden op: 18 jan 2010 18:31
Locatie: Wuustwezel

Re: Ghost in nieuwe pijp

Bericht door Paasei »

Welke ghost je ook hebt, die is weg na een tiental keer met een andere tabak.
Behalve, zoals aangehaald door SKE, Lakeland tabak. Die krijgt je pijp echt om zeep... letterlijk dan, want zo smaakt dat imo.
Koninklijke Eikel Des Forums.

Gebruikersavatar
teunis
Berichten: 1495
Lid geworden op: 26 nov 2010 09:21
Locatie: Coevorden

Re: Ghost in nieuwe pijp

Bericht door teunis »

Ach, wat is ghost?

In mijn winslow rookte ik om en om Grousemoor en BIBO, maar nog nooit last gehad van een ghost.
Ook in de Falcons werd elke tabak (maar latakia rookte ik niet), in elke vorm, gepropt zonder ooit sporen van de vorige tabak geproefd te hebben. Misschien dat Smoorder daar anders over denkt nu hij mijn Falcons heeft.

Dat kan iets, of veel, zeggen over mijn smaakpapillen, maar ook over een overdreven "angst" voor een bijsmaakje, of mogelijk voor nog iets anders: de PKZ!

De ghost IS een ijzersterk argument om voor elke tabak een aparte pijp, of meerdere, aan te mogen schaffen; zelfs voor je eigen rechtvaardiging om aan de PKZ toe te geven.
Wie zoekt naar (een) waarheid, moet durven twijfelen.

Genieter
Berichten: 29
Lid geworden op: 11 mei 2016 08:59

Re: Ghost in nieuwe pijp

Bericht door Genieter »

Ik sluit me eigenlijk wel aan bij Teunis.

Ikzelf heb maar 1 pijp. Jaren geleden toen ik begon met pijproken rookte ik uit deze pijp meerdere tabakken omdat ik nog niet wist welke tabak nu net mijn tabak ging worden. Ik kan me niet herinneren dat ik last heb gehad van een ghost of toch niet in de mate dat mij dat stoorde.

Nu rook ik enkel nog Semois en heb ik al helemaal geen last van ghost.

Eigenlijk is dus slechts 1 tabak roken de oplossing voor vele problemen denk ik zo.

Gebruikersavatar
The_Undertaker
Administrator
Berichten: 8798
Lid geworden op: 22 nov 2012 17:37

Re: Ghost in nieuwe pijp

Bericht door The_Undertaker »

Er zijn voldoende tabakken die volgens mij zeker wel een ghost achterlaten, dat is immers wat ik proef. Of het storend is? Dat weer niet zo vaak, hoewel ik niet zo dol ben op de combinatie van de latakia-ghost en een aromaat. Toch een verschil in de smaakpapillen? :lol:
"The greatest difficulty is the mental resistance to things that arise, and the underlying assumption that they should not." - Eckhart Tolle

Gebruikersavatar
Sidekickelvis
Berichten: 4927
Lid geworden op: 28 dec 2012 19:11
Locatie: Pijnacker

Re: Ghost in nieuwe pijp

Bericht door Sidekickelvis »

teunis schreef:Ach, wat is ghost?

In mijn winslow rookte ik om en om Grousemoor en BIBO, maar nog nooit last gehad van een ghost.
Dat vind ik niet zo gek....... Bibo komt overal over heen.....
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Ghost in nieuwe pijp

Bericht door janneman »

Een van mijn oudste pijpen, een Big Ben Billiard, is de standaardpijp waarmee ik elke nieuwe tabak verken; ik weet hoelang die pijp normaal rookt, en krijg zo een idee over hoe snel of langzaam een nieuwe tabak is, en ik weet hoe droog die pijp normaal rookt, zodat ik een idee krijg over hoe droog of nat die nieuwe tabak rookt. En de smaak natuurlijk...
Het is dus een pijp waar letterlijk alles uit is gerookt. Ghost? Niet echt, niks, nada. Ik grijp die pijp voor nieuwe tabakken onder andere omdat hij neutraal smaakt. In het ergste geval is het inderdaad een aantal keren roken met baai of virginia voor de pijp weer helemaal normaal smaakt, maar in veel gevallen is het na 1 of 2 keer roken alweer over, en in ongeveer evenveel gevallen proef ik eigenlijk alleen de eerste paar minuten nog wat van een vorige tabak.

Voor mijn gevoel is het reserveren van een bepaalde pijp voor een bepaalde tabak of groep tabakken niet zozeer een kwestie van de ghost van vorige tabakken kwijtraken, dat lost zich wel weer op. Het is vooral zo dat dezelfde tabak uit dezelfde pijp die tabak op den duur wat kan versterken. In feite gebruik je dus de ghost van tabak dan om die tabak een ruggensteuntje te geven. En met name de meest subtiele tabakken (virginia's, baai) profiteren daar het meest van.
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Rist
Berichten: 26
Lid geworden op: 05 okt 2016 13:15

Re: Ghost in nieuwe pijp

Bericht door Rist »

Dank u zeer voor uw antwoorden! Ik ga me dus niet teveel zorgen maken over die zogenaamde ghost(behalve dan bij die zgn lakelands), misschien het excuus wel later aanhalen bij mijn vrouw voor een 2de, 3de, 4de pijp etc... Ik ben benieuwd naar mijn ontdekkingsreis in de tabaks en pijpwereld. Volgende week ga ik mijn eerste nieuwe pijp kopen, en hopelijk heeft hij ook een paar van de bovenvermelde tabakken in voorraad. Allen nog eens bedankt voor uw hulp!

Plaats reactie