verkleuren steel

De gadgets die het pijproken extra leuk maken...
Plaats reactie
Toon58

verkleuren steel

Bericht door Toon58 »

hallo pijproken collega's
even een vraag op dit nieuwe form voor mij.Van mijn Peterson pijp verkleurd met mondstuk vrij snel gelig.
Wat kan ik hier aan doen? Met mijn ander pijper( andere merken) heb ik dit niet.
Wie kan mij verder helpen.

m,vr.gr. Toon

Gebruikersavatar
Nekker
Erelid
Berichten: 5097
Lid geworden op: 29 jul 2010 21:16
Locatie: Duffel

Re: verkleuren steel

Bericht door Nekker »

Vermoedelijk is jouw steel van pararubber en is de rest van acryl. Pararubber heeft de neiging om snel te verkleuren. In principe heb je niet meer nodig dan een versleten tandenborstel en wat cif. En dan met volle kracht oppoetsen.

Pararubber kan je herkennen aan zijn zachtere structuur in de mond. Acryl voelt harder aan.

Aangezien je hier een nieuw lid ben, hebben wij altijd graag dat je jezelf voorstelt in het daarvoor bestemde sub-forum: "Stel je even voor". :D
Groet, Nekker

.°. Het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet begrepen .°.

Gebruikersavatar
Bart Iron
Moderator
Berichten: 3789
Lid geworden op: 07 sep 2010 06:49
Locatie: Leusden

Re: verkleuren steel

Bericht door Bart Iron »

Een schuursponsje werkte bij mij beter. Dan kon ik wat meer kracht uitoefenen.

Gebruikersavatar
Toon
Berichten: 1153
Lid geworden op: 27 sep 2010 21:22
Locatie: Achterhoek

Re: verkleuren steel

Bericht door Toon »

Leuk, een naamgenoot.
-- Laat het leven ook eens van jou genieten --

Gebruikersavatar
Luys
Moderator
Berichten: 2846
Lid geworden op: 10 jun 2010 12:14
Locatie: Zoetermeer

Re: verkleuren steel

Bericht door Luys »

Toon schreef:Leuk, een naamgenoot.
Niet waar; jij heet Toon, hij Toon58 ;) Maarrrr, misschien had hij wel gewoon Toon geheten als jij er niet al was? :mrgreen:

on-topic: inderdaad: Cif (of ander mild vloeibaar schuurmiddel) en een oude (mag ook nieuwe, maar die kan je nog gebruiken waar die voor bedoeld is) tandeborstel en poetsen. Regelmatig even een vochtig doekje er overheen om te kijken hoever je bent, en goed afspoelen en laten drogen als het weer schoon is.
Pijproker des forums

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: verkleuren steel

Bericht door janneman »

Zoals anderen al schreven, een mondstuk van pararubber (ook wel vulcaniet of eboniet genoemd) heeft inderdaad de neiging langzaam geelbruin te verkleuren. Ik sluit me aan bij de3 Cif/Vim en tandenborstelpoetsers. Oppassen om geen krassen te maken, die maken het probleem op lange termijn erger.
Het helpt als je een pijp ook niet in de (zon)licht laat liggen (pijpenrek op de vensterbank is dus geen goed idee). De verkleuring gebeurd onder andere door licht en vocht inwerking op de steel.
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Plaats reactie