Tabakgebruik in de populaire muziek

Muziek, literatuur, beeldende kunst etc.
Plaats reactie
QuintusNSachs
Berichten: 10
Lid geworden op: 21 jun 2017 11:48

Tabakgebruik in de populaire muziek

Bericht door QuintusNSachs »

Het eerste lied dat ik kende met tabak was "Opa Bakkebaard". Die rookte een pijp. Helaas is die pijp tegenwoordig in alle versies bij YT verdwenen.



Toen ik me met Country ging bezig houden, ontdekte ik een mooi stukje Western Swing; Smoke, Smoke, Smoke that Cigarette! Het origineel van Tex Williams, maar ik kende het allereerst van Commander Cody and the Lost Planet Airmen.





In die tijd kocht ik een dubbel-LP van Les Paul en zijn vrouw Mary Ford. Daarop stond de mooie ballade Smoke Rings. Een heel andere versie is die van de Mills Brothers. Toen ik zocht naar een opname bij YT ontdekte ik, dat "smokerings" tal van mooie video's gaf met allerlei kunstige truuks met tabaksrook.





Voor de pruimers onder ons maakte Billy Braggs twee mooi songs; Chew Tobacco Rag en Chew Tobacco Rag Nr 2. Voor de uke-spelers onder ons; maar twee akkoorden! Schijnbaar in die tijd een heel geliefd nummer, aangezien je het ook vindt in versies van Zeb Turner, Pee Wee King, Lucky Millinder met zijn band. Ik vind de versies van Billy Briggs goed bruikbaar als ringtone voor je mobieltje. Maar... ik heb al de Rockabilly Boogie van het Johnny Burnette Trio.





En... zijn er nog meer songs waarin tabak en roken (geen wiet, dat is veel te makkelijk, je hoeft alleen maar het Reggae-repertoire door te luisteren, dan Hip Hop, en je externe harde schijf is vol) voorkomen? Misschien wil iemand wel de teksten uitzoeken en de akkoorden erbij, dan kunnen we voor de meetings een Songbook maken. In ukulele-kringen een wijdverbreid fenomeen.

Plaats reactie