prijs / kwaliteit

Alles over de pijp zelf...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
roocker
Berichten: 957
Lid geworden op: 01 nov 2016 19:31
Locatie: Geertruidenberg

prijs / kwaliteit

Bericht door roocker »

Ik vraag me af of een dure pijp beter rookt dan een goedkopere . Afgezien van design , materiaal en afwerking . Waar zit het hem in ? Ben zelf in het bezit van een 7 tal pijpen welke niet duur zijn . Ze roken allemaal fijn en zijn van bruyere .

Zit het in het optische ? Een dure pijp van bruyere is dat ook niet een blokje hout met een rookkanaal en een mondstuk ? Wil in de toekomst best een bedrag uitgeven aan een dure pijp maar twijfel nog .

Graag wat feedback .

Gebruikersavatar
Wowbagger
Berichten: 6405
Lid geworden op: 14 jun 2012 10:31

Re: prijs / kwaliteit

Bericht door Wowbagger »

Daar is toevallig recent al wat over gefilosofeerd: http://www.pijprokersforum.nl/viewtopic ... 73#p347573

Gebruikersavatar
Meester W
Berichten: 1803
Lid geworden op: 28 jan 2014 15:39

Re: prijs / kwaliteit

Bericht door Meester W »

Ach,het is allemaal niet zo moeilijk hoor

Eenvoud is een betrouwbare levensgezel

Indien jij met een relatief goedkope doch goede ,zeg 50 Euro pijp tevreden bent en die met smaak rookt is dat toch voldoende ?

Er worden pijpen voor duizenden euro's / dollars verkocht die bij protserige lieden niet verder komen dan in hun vitrine

Wat is daar dan zo bijzonder aan dat die een exorbitante prijs zou rechtvaardigen ?

Kennelijk een " uniek" exemplaar van een in die kringen verafgode pijpmaker die in zijn vuistje lacht

De nerf en tekening van het stuk hout zijn dan in veler ogen zo bijzonder...

Tsja, maar de duurste tabak die men er in kan roken kost ca 15 Euro het blikje... :D

Met een Ferrari in de file :D

Veel plezier gewenst !
I wasn’t born to follow..

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4212
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: prijs / kwaliteit

Bericht door Ribbon »

Ik vraag me af of een dure pijp beter rookt dan een goedkopere . Afgezien van design , materiaal en afwerking . Waar zit het hem in ? Ben zelf in het bezit van een 7 tal pijpen welke niet duur zijn . Ze roken allemaal fijn en zijn van bruyere .
De vraag is natuurlijk: wat is beter roken? In al de jaren dat ik aan zo'n ding zuig heb ik een eigen manier van roken ontwikkeld. Daarnaast gebruik ik de blends van mijn voorkeur. Vanzelf heb ik gemerkt dat bepaalde types/merken pijpen het beste aansluiten bij mijn manier van roken. Zo is dat bij iedereen anders. De een rookt liefst baai uit een mandjespijp en is content en vol onbegrip over de Sasieni-roker die alleen Penzance rookt (sorry dinck ;) )
Zit het in het optische ? Een dure pijp van bruyere is dat ook niet een blokje hout met een rookkanaal en een mondstuk ? Wil in de toekomst best een bedrag uitgeven aan een dure pijp maar twijfel nog.
Bepaalde vergelijkingen komen vaak terug, en ik zie dat Meester W de autovergelijking al heeft genoemd. Ik vergelijk het meestal met kunst. Een pijp heeft voor sommigen ook een esthetische waarde. Net als auto's (een Ferrari is ook maar een vervoersmiddel met vier wielen en een stuur), en kunst (een schilderij van de Ikea heeft ook decoratieve waarde, net als de Nachtwacht) hebben pijpen inderdaad ook een optische kant. Voor velen (inclusief mezelf) is dit aspect moeilijk los te zien van de rookeigenschappen. Ik ben liefhebber van een bepaalde stijl en dat zijn vaak niet de goedkoopste. Het is altijd een afweging hoeveel geld ik uit wil geven voor een pijp die past bij mijn manier van roken en ook nog eens voldoet aan m'n esthetische eisen.
Maar er zijn meer dingen die een rol spelen zoals emotie (mijn opa werkte in de Big ben fabriek) en fascinatie met de geschiedenis van bijvoorbeeld Dunhill of Peterson.
Anderen laten pijpen 'custom' maken bij een pijpmaker die ze goed vinden.
Of de mandjespijproker die in volle tevredenheid zijn Scottish blend wegpaft.

Veel plezier :)
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Gebruikersavatar
Kees Flake
Berichten: 3038
Lid geworden op: 17 nov 2012 16:27
Locatie: dongen

Re: prijs / kwaliteit

Bericht door Kees Flake »

Meester W kleine update voor u wilt u zo vriendelijk zijn om op de pagina van Oude Leeuw te kijken naar WO Larsen Hand Pressed Pijptabak 2015 met de vriendelijk geprijsde prijs van 900 euro hier krijg je dan wel 100 gram van.
Dus echt een tabak voor de duurdere pijpen lijkt mij.


met vriendelijke groet Kees Flake.
De grootste rijkdom is tevreden zijn met weinig.

gr. kees Flake

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: prijs / kwaliteit

Bericht door robvoorburg »

Het zal door mijn opvoeding gekomen zijn dat ik steeds in het
leven koos voor zaken die goed tot zeer goed waren, echter
nooit extreem en zelden spotgoedkoop.

Gebruikersavatar
The_Undertaker
Administrator
Berichten: 8807
Lid geworden op: 22 nov 2012 17:37

Re: prijs / kwaliteit

Bericht door The_Undertaker »

robvoorburg schreef:Het zal door mijn opvoeding gekomen zijn dat ik steeds in het
leven koos voor zaken die goed tot zeer goed waren, echter
nooit extreem en zelden spotgoedkoop.
Datzelfde heb ik ook een beetje, ook dankzij mijn opvoeding, hoewel ik niet het voorbeeld volg. Of nouja, een slecht voorbeeld is ook een voorbeeld ;-) Mijn oude buurvrouw, wijs mens, leerde mij (in tegenstelling tot m'n eigen ouders) dat goedkoop vaak duurkoop is. Sommige zaken in mijn huishouden zijn relatief goedkoop, mijn wasmachine bijvoorbeeld, echter doet ie 't al wat langer dan menig ander van een duurder merk/duurdere prijs. Kwaliteit staat dus niet altijd in relatie tot de prijs. Het is denk ik de kunst om daar de juiste inschatting in te maken.
"The greatest difficulty is the mental resistance to things that arise, and the underlying assumption that they should not." - Eckhart Tolle

Gebruikersavatar
rivulus
Berichten: 1389
Lid geworden op: 01 jun 2014 13:44
Locatie: Leiden

Re: prijs / kwaliteit

Bericht door rivulus »

https://en.wikipedia.org/wiki/Choice-supportive_bias

Als je een vermogen hebt neergeteld *moet* die pijp wel beter zijn.
"I have some friends, some honest friends, and honest friends are few; My pipe of briar, my open fire, A book that's not too new."
Robert W. Service

Gebruikersavatar
Meester W
Berichten: 1803
Lid geworden op: 28 jan 2014 15:39

Re: prijs / kwaliteit

Bericht door Meester W »

Er van uitgaande dat iemand dan reeds zeg 50 dure pijpen bezit , blijft de wet van het afnemend grensnut toenemen

Nmm eerder progressief dan lineair
I wasn’t born to follow..

Gebruikersavatar
Asmodeus
Berichten: 4159
Lid geworden op: 18 jul 2014 16:42
Locatie: Ooltgensplaat

Re: prijs / kwaliteit

Bericht door Asmodeus »

Meester W schreef:Er van uitgaande dat iemand dan reeds zeg 50 dure pijpen bezit , blijft de wet van het afnemend grensnut toenemen

Nmm eerder progressief dan lineair
Lijkt me ook
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Eerste_wet_van_Gossen

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: prijs / kwaliteit

Bericht door robvoorburg »

Meester W schreef:Er van uitgaande dat iemand dan reeds zeg 50 dure pijpen bezit , blijft de wet van het afnemend grensnut toenemen

Nmm eerder progressief dan lineair
Dacht eerst even aan Keynes, maar het moet Gossen
geweest zijn bij nader inzien.

Gebruikersavatar
Meester W
Berichten: 1803
Lid geworden op: 28 jan 2014 15:39

Re: prijs / kwaliteit

Bericht door Meester W »

Heel juist !

Maar om eveneens bij het door ons lid roocker gestarte onderwerp te blijven de volgende vraag mijnerzijds :

Welk verband is er eventueel te leggen met een zin uit mijn eerste bericht in deze en....:

de meerwaardetheorie van Marx ?


Ben benieuwd !
I wasn’t born to follow..

Gebruikersavatar
Peterone
Berichten: 19
Lid geworden op: 06 feb 2017 16:06

Re: prijs / kwaliteit

Bericht door Peterone »

Het verband zou zijn dat de eenvoud het de ondernemer ontzegt meer te verdienen dan verantwoord.
De ambachtsman heeft een draaibank en schuurmachine met afzuiging gekregen en loopt geen stoflongen meer op. In ruil daarvoor moet hij meer produceren opdat de kapitalist zijn winst uit kleinere marge door grotere omzet vergroot.

Dat is al even geleden misgelopen.

Wat eigen streek u biedt, haal dat ergens anders niet. Dan had de dolle jacht op ‘alles beschikbaar voor iedereen’ de wereld niet zo druk gemaakt. En de wegen niet zo vol en de zeeschepen niet zo talrijk.

Nu kiezen we er inmiddels voor de pijp status te laten verlenen (of is dat ons door marketing ingefluisterd?). En status is nog duurder. We kiezen merk en model eerst vanwege de manier waarop het ding ons hoofd benadrukt en hopelijk mooier maakt. We proberen er ons ook en vooral herkenbaar mee te maken. “Ik zie een full bent Peterson zónder P-lip in de asbak liggen, dan moet Pietje in de buurt zijn.” Of: “Ik ruik een blend van Latakia met Clan, Klaas is er zeker.” We hopen op herkenbaarheid en vertrouwelijkheid om niet onzichtbaar te worden in de massa. Geen combinatie is te gek. En geen bedrag te hoog bij sommigen.

De ambachtslieden die dat bloed ruiken vragen 20.000 piek voor een stukje hout en de fabrieksdirecteuren met hun enorme productiedwang krabben zich achter de oren en hopen dat er niet meer dan 6% ziekte verzuim is onder de overwerkte productiemieren. Hij beseft met voortgeschreden inzicht dat grote marge beter is dan hoge productie en vervloekt zijn vader die zonodig wilde uitbreiden.

Mijn Ferrari was naar verhouding heel schappelijk geprijsd. Maar ik heb hem weg gedaan omdat het een loeder was om de caravan mee te trekken.
Ik heb mijn keuze dus zelf beperkt. Ik wil wat goed voor mij is, in weerwil tot wat mijn dokter vindt overigens, en overweeg dat wat de ambachtslieden mij in redelijkheid kunnen bieden. De extreme overwaarde van de producten betaal ik alleen als ik die terecht vind, vrijwel nooit. Los van de verdienmodellen van de kapitalisten. En altijd met zo veel mogelijk boeren verstand.

Gebruikersavatar
Meester W
Berichten: 1803
Lid geworden op: 28 jan 2014 15:39

Re: prijs / kwaliteit

Bericht door Meester W »

Dank voor je mooi verwoorde analyse !
I wasn’t born to follow..

Gebruikersavatar
The Fonz
Berichten: 313
Lid geworden op: 06 aug 2015 15:52
Locatie: Posterholt

Re: prijs / kwaliteit

Bericht door The Fonz »

Ik sluit me aan bij Meester W: fraai verwoord!

Het onderwerp zal ons altijd wel blijven boeien.
Om terug te komen op de vraagstelling van roocker: persoonlijk ben ik ervan overtuigd dat een duurdere pijp niet per definitie beter rookt dan een goedkopere. Concreet: ik kan eigenlijk niet zo gauw iemand bedenken die vindt dat een corncob (maïspijpje) van Missouri Meerschaum niet goed zou roken. Die dingetjes kosten in de Verenigde Staten pakweg een dollar of vier à vijf en alhier zijn ze in principe verkrijgbaar voor een tientje of minder, al of niet met een filtertje. Die gaan dan toch al gauw zo'n rookbeurtje of vijftig mee en als je het handig aanpakt (bijvoorbeeld niet altijd helemaal tot op de bodem leeg roken) haal je er ook nog wel een keertje of honderd mee, zeker met de iets minder goedkope exemplaren met een hardhouten bodempje in de ketel. Zijn die dan duur of goedkoop? Voor beide antwoorden is iets te zeggen.

Ook heel concreet: ik kom heel af en toe wel eens ergens waar ze een heleboel pijpen op voorraad hebben. Als ik dan die pijpjes nauwkeurig bekijk dan zie ik vaak van die series van een bepaalde maker c.q. fabriek liggen of staan, die dan allemaal min of meer hetzelfde kosten. Toch zie ik er dan regelmatig exemplaren tussen waarvan de steel dan wel de tige niet helemaal recht op de ketel staat of - erger nog - waarbij het rookgat niet helemaal onderin de ketel zit (hetgeen dan echt direct de rookeigenschappen negatief beïnvloedt). Toch kosten die dan hetzelfde als de andere collega's uit de serie. Onterecht mijns inziens. En dan hebben we het nog niet over zichtbare en onzichtbare "fouten of foutjes" in het hout (die dan overigens niet de rookeigenschappen hoeven te beïnvloeden).

Tja, en wat is dan een "dure" pijp? Ergens is het inderdaad ook wel weer makkelijk, zoals Meester W eerder al opmerkte. Enerzijds is uiteindelijk iets waard "wat de gek ervoor geeft" en "de gustibus non est arduum": over smaak valt niet te twisten. Een hele hoop factoren beïnvloeden de prijs van een pijp en ik ben ervan overtuigd dat "de naam" (van de maker) daar ook een belangrijke rol in speelt. Anderzijds: zo'n "naam" krijg je natuurlijk niet zomaar...
De kans dat een wat "duurdere" pijp betere rookeigenschappen heeft dan een wat "goedkopere" is natuurlijk wel groter: in principe heeft men de ervaring en het vakmanschap en ook nog een naam hoog te houden. Toch?

Een kleine rijtjeswoning in de randstad die drie ton of meer moet kosten, vind ikzelf schreeuwend duur. Maar ik kan me heel goed voorstellen dat er mensen zijn die er dolgelukkig van worden als ze zoiets "op de kop kunnen tikken". Enzovoorts, enzovoorts.

Mijn persoonlijk advies zou zijn: als je gelukkig bent met "gewone" pijpen van een min of meer gemiddelde prijs en je vindt dat die goed roken, dan is daar niks mis mee! Houden zo! Wil je toch eens een keer wat meer geld uitgeven aan het pijproken, probeer dan eens een of twee van die corncobs van Missouri Meerschaum uit en/of probeer wat tabakken uit (al of niet na het lezen van wat reviews en al of niet na het uitproberen van wat samples die je op ons forum relatief makkelijk kunt krijgen). Ook het aanleggen van een bescheiden "keldervoorraadje" tabak, vind ik een aanrader. Enerzijds omdat die tabakken alsmaar duurder (blijven) worden en anderzijds omdat de meeste tabakken (mits vacuüm verpakt en enigszins donker en koel gelagerd) in de loop der jaren alleen maar beter worden (dat schijnt overigens te komen door het natuurlijke fermentatie proces).
Zo'n voorraad zou ik persoonlijk dan ook weer niet te groot maken omdat je smaakbeleving en voorkeuren zo goed als zeker zullen veranderen en evolueren in de loop der jaren. Dat is althans de ervaring van mijzelf en van vele anderen met mij.

Al met al kan ik me echter heel goed voorstellen (wie niet op ons forum?!) dat je vroeger of later toch ook eens een keer een wat duurdere pijp wil hebben en uitproberen. Ik zou zeggen: schuif dat dan richting verlanglijst voor Kerst, Sinterklaas, vaderdag of verjaardag of iets dergelijks. Voor mij persoonlijk heeft dat tot nog toe in ieder geval prima gewerkt...!

Happy smoking!

The Fonz
Zonder polijsten, geen glans...

Men hoort gemakkelijker het geruis van het vallen van één boom dan het groeien van een heel bos...

Gebruikersavatar
Tobias Tobit
Berichten: 1626
Lid geworden op: 03 mar 2015 12:23

Re: RE: Re: prijs / kwaliteit

Bericht door Tobias Tobit »

The Fonz schreef: "de gustibus non est arduum"
Over smaak is niet de klif?

Goed verhaal, je bedoelt hier alleen de gustibus non disputandum est. [emoji4]
Tobias 6:8,9 indien iemand gekweld wordt van de duivel of boze geest, moet gij roken die voor die man of die vrouw, en hij zal niet meer gekweld worden.

Gebruikersavatar
wiele
Berichten: 350
Lid geworden op: 13 jul 2015 10:59

Re: prijs / kwaliteit

Bericht door wiele »

Ik heb een set van peterson antique collection liggen. De pijpen zijn mooi om te zien en hebben een mooie afwerking. (Een zilveren ring, ...) De set kost 300 euro voor de 2.

Maar wat me wel opviel is dat er wel degelijk vullingen te zien zijn wat toch erg jammer is. Ze zijn duidelijk zichtbaar.

In heb pijpen liggen van 50 euro die zeer weinig tot bijna geen vulling vertonen, een mooie grain hebben en erg fijn hanteren ( vb mijn VB Jacky bent apple).

Beide pijpen, de peterson als de VB rook ik regelmatig en ze roken beiden erg fijn. Ik kan niet zeggen dat de een beter is dan de ander.

Vaak heeft het te maken met afwerking natuurlijk. Ik heb erg goedkope pijpen (vb een stanislav) die goed rookt maar die minder uitnodigt tot met de pijp "spelen". De tige lijkt ook niet echt recht waardoor de pijp een scheve indruk geeft.
Je steekt zo een pijp gewoon in de mond en rookt hem leeg. Smaken doet ie alleszins en zeker niet minder dan een andere.

Maar pijproken is complexer dan tabak aansteken en opbranden.
Het is een totaalplaatje.
Welke "mood" ben je in. Welke (soort) pijp trekt je oog.

Als je een pijp koopt is ook veel onderhevig aan sfeer en "mood", althans bij mij. Welk soort pijp heb je nog niet. Welke vorm wil je nog toevoegen aan de collectie? Heb je een bepaalde affiniteit met een merk?
Wat aanspreekt bij de ene spreekt de ander minder aan ( de ene rijdt graag in mercedes, de ander in een audi).
De prijzen doen er misschien dan minder toe. En geef toe. Bruyere is bruyere? Je kan er tabak in stoken, of je er nu veel voor betaalt of niet.

De Peterson's die ik heb vind ik leuke pijpen maar hebben hun onvolkomenheden. Maar ik zal zeker nog peterson's kopen. Ze trekken me nu eenmaal aan. Hun vorm en uitstraling doen me iets. Ze hebben toch precies hun eigen stijl die herkenbaar is. Iets wat ik minder heb met bvb big ben.

Maar goed. Mijn thread wordt wat lang misschien. En misschien niet altijd even on topic?

Maar een kleine conclusie kan misschien zijn dat wanneer je je goed voelt bij het uitgeven van een bepaalde prijs aan een bepaalde pijp, zit het we goed. Maar garantie van beter roken zou in het niet geven.

Gebruikersavatar
The Fonz
Berichten: 313
Lid geworden op: 06 aug 2015 15:52
Locatie: Posterholt

Re: prijs / kwaliteit

Bericht door The Fonz »

Tobias Tobit, je hebt gelijk - bedankt!
Mijn latijn is onderhand nog roestiger dan ikzelf...

Groet, The Fonz
Zonder polijsten, geen glans...

Men hoort gemakkelijker het geruis van het vallen van één boom dan het groeien van een heel bos...

Gebruikersavatar
Tobias Tobit
Berichten: 1626
Lid geworden op: 03 mar 2015 12:23

Re: prijs / kwaliteit

Bericht door Tobias Tobit »

Bij mij is het onderhand ook minstens twintig jaar geleden dat ik voor het laatst een lesje Latijn heb gevolgd hoor. En zoals ik al aangaf was het voor de rest een heel solide verhaal. Ik wilde niet betweterig lopen doen maar doordat ikzelf redelijk leesblind ben kan ik soms niet over dit soort dingen heen stappen. Ik blijf dan" hangen" op de fout en door een correctie aan te brengen kan ikzelf weer verder met het verhaal. Misschien toch ook nog wel een lichte vorm van autisme? In ieder geval ik heb ermee leren leven hopelijk de mensen op het forum ook[emoji5]
Tobias 6:8,9 indien iemand gekweld wordt van de duivel of boze geest, moet gij roken die voor die man of die vrouw, en hij zal niet meer gekweld worden.

Gebruikersavatar
Peterone
Berichten: 19
Lid geworden op: 06 feb 2017 16:06

Re: prijs / kwaliteit

Bericht door Peterone »

Maar nu een mooi staaltje ambivalentie.
Mijn Savinelli 1641 rookt als een droom. Geeft me op maandagochtend het gevoel alsof het vrijdagmiddag is. Droogrook systeem, 6 mm filter (ik ben dol van balsa) en het gat aan de bovenkant van het mondstuk. Het ding schijnt uit de jaren 80 te stammen.
Gekocht bij de fabriekswinkel voor €100,=

http://eu.pipeaporter.com/savinelli-dry ... -1641.html

Nu zeggen ze….
Dat Peterson ook zoiets heeft. Dat ze dat systeem hebben uitgevonden een jaar of 100 geleden. Dat het mondstuk daar P-lip heet.
Ik heb ook al gehoord dat Peterson tegenwoordig de koppen laat maken in Italië en alleen de afwerking nog zelf doet. Bruyere komt goeddeels uit Noord Italië.

En warempel, de 302 van doorsnee kwaliteit:

http://www.turmeaus.co.uk/peterson-rust ... 17375.html

Ja er zijn verschillen, maar die vind ik marginaal. Boring en diepte zijn gelijk, de Peterson is 2 cm langer en de bocht zit meer in het mondstuk en bij de Savinelli wat meer in de kop. Maar als ik ze niet naast elkaar zie liggen zou ik niet heel nauwkeurig kunnen uitleggen wat de verschillen zijn. Is dit nu jatwerk?
De laatste heb ik gezien voor £60,= (ongeveer €70,=) dus zijn die Italiaanse rovers dan zoveel duurder per uur?

Maar waarom dan toch de Savinelli gekocht?
1 Ik heb banden met Italië.
2 Bij Peterson is alles altijd uitverkocht. Of je moet een wereldreis naar Jamie Fox maken om er veel meer voor te betalen.
3 Peterson laat me kiezen uit verschillende kwaliteiten, wat ik niet kan omdat ik meer verstand van ijzer heb dan van hout.
4 de site van Savinelli is mooier.
5 Die Italianen zijn gewoon betere verkopers (?).
6 Zo kan ik nog wel even doorgaan.

Dus dan heb je hem gevonden en dan ben je nog niet klaar met kiezen…
Waar blijf je dan met je boeren verstand?

Plaats reactie