Fijne rookpijp

Alles over de pijp zelf...
Plaats reactie
tomatamot

Fijne rookpijp

Bericht door tomatamot »

Wat maakt nu een pijp tot een fijne rookpijp?

Gebruikersavatar
Massis
Administrator
Berichten: 5240
Lid geworden op: 11 mei 2010 15:07
Locatie: Bilzen - Belgie
Contacteer:

Re: Fijne rookpijp

Bericht door Massis »

Een samenwerking tussen goede interne constructie (juiste boring, breed genoeg rookkanaal, dik genoege wanden), comfortabel mondstuk (zeer belangrijk!), Goed hout (correct gedroogd bijv) en een mooi uiterlijk.

Een aantal kenmerken zijn enorm subjectief, een aantal zijn objectief na te lopen.

Maar zelfs als alles goed zit, moet de pijp gekoppeld worden met de juiste tabak om echt die klik te krijgen met de pijproker waardoor je zegt:"ja, dit is er een"
Website: massispipes.com
Instagram:@MassisPipes
Facebook: MassisPipes

Gebruikersavatar
George Bertram
Berichten: 1390
Lid geworden op: 28 dec 2017 15:36
Locatie: Hulst

Re: Fijne rookpijp

Bericht door George Bertram »

Massis schreef: 18 jun 2018 07:02 Een samenwerking tussen goede interne constructie (juiste boring, breed genoeg rookkanaal, dik genoege wanden), comfortabel mondstuk (zeer belangrijk!), Goed hout (correct gedroogd bijv) en een mooi uiterlijk.

Een aantal kenmerken zijn enorm subjectief, een aantal zijn objectief na te lopen.

Maar zelfs als alles goed zit, moet de pijp gekoppeld worden met de juiste tabak om echt die klik te krijgen met de pijproker waardoor je zegt:"ja, dit is er een"
Volledig eens.
Fumo et Emergo ;p

Gebruikersavatar
Meester W
Berichten: 1803
Lid geworden op: 28 jan 2014 15:39

Re: Fijne rookpijp

Bericht door Meester W »

Een duidelijke analyse !
I wasn’t born to follow..

Gebruikersavatar
Massis
Administrator
Berichten: 5240
Lid geworden op: 11 mei 2010 15:07
Locatie: Bilzen - Belgie
Contacteer:

Re: Fijne rookpijp

Bericht door Massis »

Om nog wat meer details te geven zoals ik ze (zowel als roker als vanuit pijpmaker oogpunt) zie. Dit zijn ook de zaken waar ik naar kijk als ik een pijp beoordeel of poog te maken. Een aantal van deze voorkeuren zijn subjectief, maar het merendeel wordt gehandhaafd door zowat alle professionele pijpmakers.

Voor het hout:
- mooie nerf is altijd leuker :-) Dat kan natuurlijk ook een mooie nerf qua zandstralen zijn (groeiringen ipv nerf in dat geval)
- minimaal een 3-tal maanden gedroogd (anders kans op scheuren), maar bij voorkeur meer dan een jaar
- egaal van kleur (als pijpmaker bij het ruwe hout, als pijpkoper de afwerking & beits)
- geen grote sandpits (zwarte stipjes), die zijn vaak indicatie van insluitingen onder de oppervlakte, met meer kans op doorbranden van de pijp
- geloof het of niet: een goede geur. Goed gedroogd en kwalitatief bruyere herken je voor een deel aan de geur...

Voor de kop:
- het rookkanaal moet minstens 3.2mm zijn, liefst 4mm. Breder dan dat laat dan weer té veel lucht door
- een ketel kan diameters van 16 tot 26mm hebben, maar 19-21mm is het meest gangbaar. hangt wat van de tabakskeuze af
- keteldiepte is minder relevant, maar zal je meestal tussen 20-40mm vinden
- de vorm van de ketel kan verschillen van wat ronder met rechte wanden, tot wat puntiger met parabole wanden, belangrijk is een mooi egale wand die gelijk verloopt en geen hoeken heeft, waarbij het midden van de ketel logischerwijs het diepste punt is
- het rookkanaal komt mooi in het midden van de ketel uit, langs de zijkant, zodat de onderzijde van het rookkanaal mooi overloopt in het diepste punt van de ketel. Dat rookt het makkelijkste mooi leeg.

Voor het mondstuk: (technisch is alles hier grotendeels terug te voeren op: turbulentie = slecht)
- liefst een conish rookkanaal, 4mm bij uiteinde van de flok, taps toelopend tot op ruwweg 1cm van de button (diameter daar is dan 1.5-2mm)
- geen "trapjes" in het rookkanaal
- een mooi uitgewerkte "funnel" (=trechtervorm) tot in de button
- een bit (dikte net achter de button) van max 4.25mm, alles daarboven is minder comfortabel (zelf mik ik op zo'n 3.9mm)
- de button zelf zit best rond de 17-18mm breed, 5-7mm hoog en 2-3mm dik

Dat zijn zowat de belangrijkste technische "basiskenmerken"...

Zoals je ziet, een flink gevalletje "beroepsmisvorming" :lol:
Website: massispipes.com
Instagram:@MassisPipes
Facebook: MassisPipes

tomatamot

Re: Fijne rookpijp

Bericht door tomatamot »

[quote=Massis post_id=373428 time=1529323078 user_id=151]

[b]Voor het mondstuk: (technisch is alles hier grotendeels terug te voeren op: turbulentie = slecht) [/b]
- liefst een conish rookkanaal, 4mm bij uiteinde van de flok, taps toelopend tot op ruwweg 1cm van de button (diameter daar is dan 1.5-2mm)
- geen "trapjes" in het rookkanaal
- een mooi uitgewerkte "funnel" (=trechtervorm) tot in de button
- een bit (dikte net achter de button) van max 4.25mm, alles daarboven is minder comfortabel (zelf mik ik op zo'n 3.9mm)
- de button zelf zit best rond de 17-18mm breed, 5-7mm hoog en 2-3mm dik

Dat zijn zowat de belangrijkste technische "basiskenmerken"...

Zoals je ziet, een flink gevalletje "beroepsmisvorming" :lol:
[/quote]

Bedankt voor de heldere uitleg!
Alleen dat conische rookkanaal in de steel fabriceren, wel, dat kan ik niet overzien.
En bij mij moet de kop altijd wel "lekker in de hand liggen".

Gebruikersavatar
Massis
Administrator
Berichten: 5240
Lid geworden op: 11 mei 2010 15:07
Locatie: Bilzen - Belgie
Contacteer:

Re: Fijne rookpijp

Bericht door Massis »

Er bestaan eenvoudigweg conische boortjes ;-)
Website: massispipes.com
Instagram:@MassisPipes
Facebook: MassisPipes

Gebruikersavatar
Elmer
Berichten: 668
Lid geworden op: 21 sep 2017 15:34

Re: Fijne rookpijp

Bericht door Elmer »

Massis schreef: 19 jun 2018 09:46 Er bestaan eenvoudigweg conische boortjes ;-)
en als ze dun zijn an de boorkop kant en dik aan het uiteinde, dan heb je ze fout in je boormachine geplaatst...lol.
The bitter comes out better on a stolen guitar...

tomatamot

Re: Fijne rookpijp

Bericht door tomatamot »

Gisteren een "fijne" Olijf Houten pijp binnen gekregen.
Vandaag een start gemaakt met het inroken, van onder naar boven, 5 mm tabak per rook beurt vermeerderen.



p.s. foto`s plaatsen zit er voor mij niet in.

Gebruikersavatar
Massis
Administrator
Berichten: 5240
Lid geworden op: 11 mei 2010 15:07
Locatie: Bilzen - Belgie
Contacteer:

Re: Fijne rookpijp

Bericht door Massis »

tomatamot schreef: 21 jun 2018 10:37 Gisteren een "fijne" Olijf Houten pijp binnen gekregen.
Vandaag een start gemaakt met het inroken, van onder naar boven, 5 mm tabak per rook beurt vermeerderen.



p.s. foto`s plaatsen zit er voor mij niet in.
Er bestaan zoveel manieren van "inroken". Per 5mm, per 1/3e om de 3 rookbeurten, ...
Eerlijk gezegd: ik heb mijn pijpen altijd meteen gewoon tot boven gevuld en rustig gerookt, en dat werkt primà.
Pijpen die ik zelf maak behandel ik echter bijna altijd (tenzij expliciet anders gevraagd door een klant) met inrookpasta, dan is de hele inrookdiscussie sowieso van de baan en doe je gewoon waar je zin in hebt :)
Website: massispipes.com
Instagram:@MassisPipes
Facebook: MassisPipes

tomatamot

Re: Fijne rookpijp

Bericht door tomatamot »

Ja, zoals je het maakt heb je het. :wink:

tomatamot

Re: Fijne rookpijp

Bericht door tomatamot »

De afgelopen week een stel meerschuim pijpjes binnen gekregen.
Zien er heel mooi uit maar het blijken fopperts te zijn. Witte resin kopjes met een goed in de mond liggend rode gebogen mondstuk.
Tsja daar zit je dan.
Het trekgat onder in de ketel met behulp van een driepotertje ietwat uitgepeutert, condensfilter verwijderd.
Tabak er in en roken maar, nee dus een hoop gereutel, dat was het dus helaas niet.
Nou dan maar er een wietkezen filter ingepropt, tabak er in en roken maar op goed geluk.
Wat schetst mijn verbazing, veel geluk dus: een héél fijn pijpje om mee te roken.
Daar wordt een mens vrolijk van en de kosten voor dit viertal...........$ 15,00 bezorgt aan de voordeur. :-?
Komende week verwacht ik de komst van een moeras paffertje, maar daar over later.

Gebruikersavatar
Deadl0ck
Berichten: 2151
Lid geworden op: 09 mar 2012 15:07
Locatie: Fout bij GPS bepaling.

Re: Fijne rookpijp

Bericht door Deadl0ck »

tomatamot schreef: 23 jun 2018 23:36 De afgelopen week een stel meerschuim pijpjes binnen gekregen.
Zien er heel mooi uit maar het blijken fopperts te zijn. Witte resin kopjes met een goed in de mond liggend rode gebogen mondstuk.
Tsja daar zit je dan.
Het trekgat onder in de ketel met behulp van een driepotertje ietwat uitgepeutert, condensfilter verwijderd.
Tabak er in en roken maar, nee dus een hoop gereutel, dat was het dus helaas niet.
Nou dan maar er een wietkezen filter ingepropt, tabak er in en roken maar op goed geluk.
Wat schetst mijn verbazing, veel geluk dus: een héél fijn pijpje om mee te roken.
Daar wordt een mens vrolijk van en de kosten voor dit viertal...........$ 15,00 bezorgt aan de voordeur. :-?
Komende week verwacht ik de komst van een moeras paffertje, maar daar over later.
en stel "meerschaum" pijpen voor 15 dollar? Nog in geen 15 jaar...

En resin roken laat ik me ook wel uit mijn hoofd. God mag weten wat voor resin het is voor dat soort prijzen, en wat er voor giftige stoffen vrijkomen tijdens het roken.

Mag ik een gok nemen en zeggen dat het chinese makelij betreft?
Groet, Mark

tomatamot

Re: Fijne rookpijp

Bericht door tomatamot »

Toen ik die 4 Chineesjes bestelde wist ik nog niet dat het resin fop meerschuimpijpen waren. Wel vermoedde ik dat er best nog een onverwacht konijn uit de hoed zou kunnen komen. Dat blijkt dus ook zo te zijn. De steel is lastig te reinigen omdat er in de bocht een naad ( vanwege spuitgiet productie? ) zit.
Resin neemt geen vocht op. Na elke rook beurt moet ik de tige droog "dweilen".
Verder blijft het ( voor mij althans ) een beslist niet onaangenaam te roken pijpje.
Dat dit nu ook nog eens gif pijpen zijn ? Denk je of weet je dat ? Ik in ieder geval niet.

tomatamot

Re: Fijne rookpijp

Bericht door tomatamot »

Het " moeras paffertje " heb ik vandaag naar de fabrikant terug gestuurd.
Daar zit n.l. een ( materiaal ? ) , fout in, jammer het is niet anders.

Robbie-san
Berichten: 2084
Lid geworden op: 20 jan 2013 21:41

Re: Fijne rookpijp

Bericht door Robbie-san »

Petje af voor het avontuur dat je bent aangegaan.
Persoonlijk zou ik die pijpen niet aanraken, nog niet met een stok, maar een ieder staat vrij om dit te doen.
Ergens heb ik een artikel gelezen over het warm worden van deze pijpen en de dampen die dan vrij komen, die dampen zouden niet goed zijn.

Blijkbaar heb jij er een goeie rokert aan,......................................................
Ad impossibile nemo tenetur

tomatamot

Re: Fijne rookpijp

Bericht door tomatamot »

Heb een jaren lange ervaring met het kopen van goederen op het WWW. ( o.a. China )
Zie de aankoop, van in dit geval rook pijpjes, dan ook niet als een avontuur.
Ik heb echter wel het gevoel gekregen dat posten over deze pijpjes door een kern van het forum niet erg gewaardeerd wordt.
Geen probleem, mij hoor je er niet meer over.
Sans Rancune.

Gebruikersavatar
Sidekickelvis
Berichten: 4951
Lid geworden op: 28 dec 2012 19:11
Locatie: Pijnacker

Re: Fijne rookpijp

Bericht door Sidekickelvis »

Niet zo zeer niet gewaardeerd, iedereen is vrij zijn centen te besteden hoe hij wil. Maar de hele goedkope pijpen uit China zijn meestal van plastic met een gelakte, metalen ketel en daaruit roken is een gevaar voor de gezondheid. Daar maken wij ons meer zorgen om. Dat je iets koopt wat je gezondheid kan schaden als je er uit rookt.
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!

Gebruikersavatar
Massis
Administrator
Berichten: 5240
Lid geworden op: 11 mei 2010 15:07
Locatie: Bilzen - Belgie
Contacteer:

Re: Fijne rookpijp

Bericht door Massis »

Sidekickelvis schreef: 11 jul 2018 20:50 Niet zo zeer niet gewaardeerd, iedereen is vrij zijn centen te besteden hoe hij wil. Maar de hele goedkope pijpen uit China zijn meestal van plastic met een gelakte, metalen ketel en daaruit roken is een gevaar voor de gezondheid. Daar maken wij ons meer zorgen om. Dat je iets koopt wat je gezondheid kan schaden als je er uit rookt.
En dan niet 'roken is dodelijk' ongezond, maar 'morgen lig je met stuiptrekkingen op spoed' ongezond ;-)
Website: massispipes.com
Instagram:@MassisPipes
Facebook: MassisPipes

Gebruikersavatar
Deadl0ck
Berichten: 2151
Lid geworden op: 09 mar 2012 15:07
Locatie: Fout bij GPS bepaling.

Re: Fijne rookpijp

Bericht door Deadl0ck »

tomatamot schreef: 11 jul 2018 19:11
Ik heb echter wel het gevoel gekregen dat posten over deze pijpjes door een kern van het forum niet erg gewaardeerd wordt.
Zoals al door anderen gezegd, het heeft niks te maken met gewaardeerd of niet, rook waar je uit wilt, en voel je vrij erover te posten. Het was meinerzijds meer verbazing dat iemand die lid is van dit forum zo'n gok neemt, gezien er in de jaren al genoeg geschreven is over chinese makelij.

Ook ik doe meer dan genoeg zaken met China, al 8 jaar lang ofzo. Handig voor hebbedingen, starten van nieuwe hobbies, en een boel nep producten zoals, zakmessen, computer meuk, spellen, etc. Daardoor weet ik ook dat China het niet zo nauw neemt met de europese richtlijnen voor gezonde producten, ze voor CE producten (Chinese Export, niet de europese CE keuring, die nagenoeg hetzelfde logo heeft) graag wat meer kantjes eraf lopen, en dat goedkoop, voor producten die ik van hoge kwaliteit wil hebben, nogal eens duurkoop is vanwege het gebrek aan quality control.

Mijn eerste rook gerei kwam er ook vandaan. Was gelukkig binnen 50 gram tabak kapot gerookt. daarna hier op het forum terecht gekomen, en genoeg gelezen over tabakspijpen uit china.

Weet ik dat jouw pijpjes giftige dampen afgeeft? Nee. Maar ik weet wel dat menig vorm van plastic over het algemeen niet goed met hitte overweg kan, en dat er genoeg documentatie online te vinden is over de giftige dampen van verschillende resins en plastic bij verwarming.

Dat jij ze fijn vind roken, en dat blijft doen, is geheel aan jou. Ik lig er niet wakker van. Zou het alleen jammer vinden als het fout gaat, een mede pijproker verliezen is nooit tof.
Groet, Mark

Plaats reactie