Éen pijp of twaalf pijpen

Alles over de pijp zelf...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
smoorder
Dichter des Forum
Berichten: 1254
Lid geworden op: 23 apr 2009 12:43
Locatie: Mechelen B

Éen pijp of twaalf pijpen

Bericht door smoorder »

brave lieden,
behalve Jan Kusters, de man die reeds velen op het slechte pad gebracht heeft ..... zijn er weinig die een verzameling van zestig pijpen op regelmatige basis kunnen vertroetelen, ttz regelmatig roken ... want ik kan me voorstellen dat een pijp na een tijdje écht begint te treuren ...
ik heb drie pijpen "in gebruik", goeie eigenlijk ;
en een kleine poll zou hier niet misstaan .. want de hamvraag blijft :
een paar goeie, en daarmee bedoel ik een degelijke freehand, misschien een Falcon of een andere koele systeempijp, én natuurlijk een meerschuimpijp, the all-time-favorite ...
òf een dozijn allerlei "mandjespijpen" die hét ook wel doen, maar ... je kent het gevoel wel ...

3 of 12 ?

S

Gebruikersavatar
Joey Peters
Berichten: 1347
Lid geworden op: 20 mar 2009 17:46
Locatie: Heerlerheide

Bericht door Joey Peters »

Ik heb ook 3 pijpen die ik gebruik van mijn collectie van 8.

Liever een paar goede, zeker weten.
http://marktplaats.puffaway.nl/ - goedkope occasion pijpen voor ieder wat wils

Gebruikersavatar
dr. Watson
Berichten: 987
Lid geworden op: 20 feb 2009 12:46
Locatie: Meppel

Bericht door dr. Watson »

Ik kies voor drie goede.

Henk de Jong
Berichten: 263
Lid geworden op: 13 apr 2009 17:57
Locatie: Leusden

Bericht door Henk de Jong »

Ik herinner me een artikel op een Amerikaanse pijprokerssite waarin iemand uitprobeerde hoe lang een pijp ideaal gezien moet rusten om iedere vorm van smaakbederf te voorkomen en hij kwam tot de conclusie dat dat 1 week is.
Als je 3 pijpen per dag rookt zou dat dus betekenen dat je 21 pijpen moet bezitten om optimaal te kunnen genieten van de tabak.
"Mandjespijpen" zijn m.i. out of the question dus ik zou zeggen liever wat meer pijpen van niveau Big Ben dan een paar Dunhills.

Gebruikersavatar
Hanske
Berichten: 171
Lid geworden op: 11 mei 2009 11:55
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door Hanske »

ik heb zelf 10 pijpen. ik vind het ook belangrijk om niet verschillende tabakken uit eenzelfde pijp te roken... dus sommige van mijn pijpen zijn al jaren gerookt met 1 tabakssoort.. ook ligt het aan de soort tabak die je rookt...
voor baai gebruik je een pijp met een ruimere kop.. dus heb je al snel meerdere pijpen...

je favoriete tabak wil je natuurlijk ook vaker roken (aangezien een pijp moet rusten) dus heb je daar meerdere pijpen voor...

en een andere reden is dat je jezelf gewoon af en toe wilt trakteren op een nieuwe pijp
:lol:

Gebruikersavatar
Joey Peters
Berichten: 1347
Lid geworden op: 20 mar 2009 17:46
Locatie: Heerlerheide

Bericht door Joey Peters »

Ik neem het iets breder; ik heb een pijp voor gearomatiseerde tabak, eentje voor baai tabak, en eentje voor kruiden tabak.
http://marktplaats.puffaway.nl/ - goedkope occasion pijpen voor ieder wat wils

Gebruikersavatar
superpelic
Berichten: 287
Lid geworden op: 18 mar 2009 23:46
Locatie: Westerlo, Belgie
Contacteer:

Bericht door superpelic »

Beter 1 goede dan 3 slechte pijpen...
Ik zou steeds sparen voor een goede pijp dan nu snel geld uit te geven aan een goedkopere.

Dick

Bericht door Dick »

Afbeelding

Zelf heb ik er 7.

Een Hilson , Big Ben Racine Gambon, Big Ben Ranger, Georg Jensen, Falcon, Peterson K&P Standard en een Peterson Sterling Silver.

Ik prefereer een rechte pijp met als voorkeur de Big Ben Racine Gambon en de Peterson Sterling Silver.
Laatst gewijzigd door Dick op 25 jul 2009 09:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
stoffel
Berichten: 533
Lid geworden op: 28 mei 2009 22:22

Bericht door stoffel »

ikzelf heb een pijp, misschien dat ik later er nog meer wil maar voorlopig is het genoeg :)

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door janneman »

Hallo allemaal

Als de grote verleider tot het kwaad zelf ook eens een duit uit het zakje mag doen...

Mijn tip: om te beginnen minsten één fatsoenlijke pijp, en liever een paar maiskolf pijpen erbij dan te snel teveel goedkope pijpen erbij kopen. Hier spreekt ervaring, bij mijn 60 of zo pijpen zitten wel een paar miskopen; zonden uit een vroeger leven zeg maar, toen ik nog jong en dol was. Zo'n maiskolf pijp is beter dna een mandjespijp, heeft een beperkte levensduur, maar is lang niet slecht.

En hoeveel heb je er dan nodig? Mijn idee is zoveel als je op een dag rookt. Rook je 's avonds één of twee pijpen, dan heb je genoeg aan twee pijpen. Mijn volle rek is een bedrijfsongeval uit een ander verleden, toen je nog overal kon roken en zelfs op verschillende plaatsen een pijpenrek had staan...

Ik ben het eens met de meesten van jullie; liever 3 goeie dan 6 mandjespijpen zeg maar.

Ik wil wel even reageren op de bijdrage van Henk; die had gelezen dat iemand na tests tot de conclusie was gekomen dat een pijp een week moest rusten. Mijn advies aan iedereen: probeer zulke zaken voor jezelf uit. Het is leuk om te experimenteren, en zorgt dat je echt dingen over pijproken leert. Bovendien verschillen mensen; mijn doorgerookt en geasfalteerd binnenwerk komt ongetwijfeld tot andere conclusies dan de tong van iemand die net een maand pijp rookt. Hoe je rookt, welke tabak, het maakt allemaal uit. Voorbeeld? Ik rook regelmatig baai, en pijpen wara ik baai uit rook hebben aanzienlijk minder rust nodig dan pijpen waar ik een zware zoete gesausde tabak uit rook.

Pak eens een pijp, en rook hem eens drie keer achter elkaar. Normaal gesproken kan dat geen kwaad voor je pijp, hij heeft alleen de dag erna eens wat liefdevolle verzorging nodig; goed schoonmaken, en dan een paar dagen vakantie.

Door de pijp drie keer achter elkaar te roken leer je wat er dan mis gaat. Gaat hij scherper smaken of niet? Blijft hij even goed branden, gaat hij beter of slechter branden, kun je hem de 3e keer net zo goed leegroken als de eerste keer?

Na die ervaring weet je waar je op moet gaan letten, wat er mis gaat als een pijp niet genoeg rust krijgt. En dan kun je gaan experimenteren;
1 dag rust, twee dagen rust, drie dagen rust... Merk je na 1 dag nog iets van de andere smaak of het slechter roken, dan is 1 dag voor jou niet genoeg. Twee dagen? Probeer het echt zelf.

En onthou altijd dat wat voor jou werkt, niet voor anderen hoeft te werken...

Groetings, Janneman
Laatst gewijzigd door janneman op 02 sep 2009 19:19, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Victor Baarn
Berichten: 1024
Lid geworden op: 03 feb 2009 13:06

Bericht door Victor Baarn »

Stiekem zijn we natuurlijk best wel benieuwd naar je collectie van 60 pijpen. Daar zal toch een hoop moois tussenzitten. Iedereen die 'recent' begonnen is met pijproken en via internet informatie zoekt komt al gauw op je site uit. Dus inderdaad de grote verleider :wink:
Laatst gewijzigd door Victor Baarn op 19 aug 2009 16:21, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Joey Peters
Berichten: 1347
Lid geworden op: 20 mar 2009 17:46
Locatie: Heerlerheide

Bericht door Joey Peters »

Ja, show us your pipes! :P

U schrijft wel interessant. Weet niet goed hoe erop te reageren, je hebt alles al behandeld wat er te vragen valt... Vandaar deze korte post.

(ik kom overigens uit Hoensbroek)
http://marktplaats.puffaway.nl/ - goedkope occasion pijpen voor ieder wat wils

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door janneman »

Uhm... Ik kom altijd tijd te kort, vandaar dat dingen nooit opschieten. Het is al heel wat dat ik eindelijk mijn 'pijpenboek' op de site heb staan, die grap heeft me jaren geduurd! Maar vroeger of later zal ik het hoofdstuk 'de opschepper' nog wel eens uitbreiden met het een en ander.

Overigens ben is serieus in mijn mededeling dat mijn pijpenrek een 'bedrijfsongeval' is; staar je daar vooral niet blind op. In mijn geval: een stuk of 10 pijpen vallen in de catagorie volslagen miskoop (te goedkoop, slecht gemaakt, mandjespijpen en noem maar op). Nog eens iets van 15 pijpen zijn amper bedoeld voor serieus roken, meer gekocht vanwege uiterlijk of uitzonderlijkheid (waterpijpen, kalabaspijp, een 'alpenpijp' een antieke meerschuimpijp, dat soort zaken). Wat rest is doorgaans heel behoorlijk, maar in feite zitten er veel pijpen tussen die erg vele op elkaar lijken. En dat is weer een gevolg van het feit dat ik jaren lang op verschillende plekken een pijperek had staan: niet alleen bij mij thuis, maar ook op mijn werk, bij mijn ouders, bij mijn toenmalige vriendin, bij een vriend. Als je op al die plekken genoeg pijpen wilt hebben om een dag door te komen... Naarmate de rookfobie toesloeg kwamen al die rekjes een voor een naar huis. En toen besloot ik dus maar eens een serieus pijpenrek te bouwen. Het formaat werd uitgerekend aan de hand van wat ik had, en toen ik de triplex achterwand op de grond had liggen sloeg me de schrik om het hart. En nu kijk ik met enige regelmaat met iets van schaamte naar dat rek...

Twee of drie pijpen heb je al snel nodig als pijproken blijkt te bevallen. Als je na jaren pijproken een stuk of 7 goeie pijpen hebt is dat al heel mooi. Uiteraard hangt dat ook af van wat het eerder genoemde experiment oplevert...

Groetings, Janneman

ps, alstublieft geen U voor mij, dat hoor ik al genoeg op m'n werk... Ikke janneman, Oek!

Gebruikersavatar
Joey Peters
Berichten: 1347
Lid geworden op: 20 mar 2009 17:46
Locatie: Heerlerheide

Bericht door Joey Peters »

janneman schreef:ps, alstublieft geen U voor mij, dat hoor ik al genoeg op m'n werk... Ikke janneman, Oek!
Ach, je bent ouder als mij, en mij is geleerd dan U te zeggen ;) Maar goed, bij deze onthouden.

Ik had inderdaad binnen no-time 3 pijpen. Mijn eerste pijp is een vaag merk wat van mijn vader is geweest. Hij rookte wel lekker maar raakte snel verstopt. Daarna heb ik een bij de lidle gekocht, heel vreemd eigenlijk, dat een supermarkt een pijp verkoopt. Maar dat schijnt vaker voor te komen ook met andere producten. De 3e voor Kerstmis, een Big Ben, en die rook ik nog steeds vaak.

Licht gebogen bruyere is mijn favoriet, en de uwe?
http://marktplaats.puffaway.nl/ - goedkope occasion pijpen voor ieder wat wils

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door janneman »

Hoi Joey,
Is het hier geen bezwaar als we afdwalen van de eerste vraag? Je set van drie klinkt me nog helemaal niet zo slecht in de oren, al blijft een pijp van de Lidl me wel speciaal in de oren klinken :shock:
Mijn eigen favorieten? Moeilijk. Ik zou zeggen recht en ouderwets, een billiard. Dat is ook het enige model waarvan ik echt meer dan een heb.
Maar als ik mijn rek doorkijk staan er veel meer lichtgebogen pijpen dan rechte pijpen. Ik denk dat mijn top drie wel minstens een billiard zou bevatten; de bovenste of de onderste van deze drie:
Afbeelding

Verder een prince of een apple, iets in deze geest (het model rechts-onder):
Afbeelding

De derde pijp wordt dan moeilijker. Een leespijp met extra steel, als deze Lorenzo? Afbeelding

Het is overigens een aardige oefening om met enige regelmaat eens echt na te denken over wat nu je favoriete pijp is en waarom...

Groetings, Janneman

Gebruikersavatar
Victor Baarn
Berichten: 1024
Lid geworden op: 03 feb 2009 13:06

Bericht door Victor Baarn »

Beste Janneman,

heb je niet de neiging om de miskopen gewoon weg te doen? Dan hou je alleen maar de pijpen over waar je je niet aan ergert en die je ook daadwerkelijk gebruikt. En natuurlijk weer ruimte in je pijpenrek :-)
Pijpen waar ik niks aan heb ergeren me namelijk.

De Peterson Sherlock Holmes hoort niet bij je favorieten?

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door janneman »

Hoi Victor.

In het begin had ik dat ook, dat pijpen die uiteindelijk een miskoop bleken me ergerden, en ik heb denk ik twee of drie pijpen uit de mandjes-catagorie weggegooid. Daarna verdwenen ze jaren lang in een oude schoenendoos. Maar toen ik alle pijpen thuis had en een nieuw rek ging maken, haalde ik ze weer tevoorschijn, en eigenlijk ergeren ze me nu niet meer. Nu zijn ze, net als alle andere pijpen, een soort van dagboek van mijn pijprokersgeschiedenis geworden. En ergens ben ik wel blij dat ik ze ook bewaard heb, een goeie herinnering aan de verkeerde keuzes uit het verleden is meteen een les. Wie zijn geschiedenis niet kent is gedoemt ze te herhalen...

Ik wil eigenlijk nog wel eens ooit een soort van 'knekelhuis' maken voor alle pijpen die in ongebruik zijn geraakt. Geen mooi rek, maar een ossuarium, een kistje waar je nog net in kan kijken, waar de versleten en slechte pijpen samen in rusten. Ik wil namelijk eigenlijk weer een veel kleiner pijpenrek. Liever geen groot rek met veel lege plaatsen, ik heb al genoeg pijpen :oops:

De Sherlock Holmes van Peterson is een prima pijp, en ik rook hem geregeld, maar ik denk inderdaad niet dat die in mijn top drie hoort. Iets groter dan ik echt prettig vind, en de ver gebogen vorm maakt hem al snel tot een pruttelaar. Ik vind hem heel mooi, en als ik zit te lezen is het, samen met de Lorenzo en een leespijp van Stanwell wel een van mijn favorieten.

Groetings, Janneman

Gebruikersavatar
Victor Baarn
Berichten: 1024
Lid geworden op: 03 feb 2009 13:06

Bericht door Victor Baarn »

Tsja, die argumenten zijn ook weer helder. Krijg bijna spijt van het weggooien van mn eerste pijp :lol:

Ik ben ook niet zo van de gebogen pijpen, omdat het zo ouwelijk staat. Dacht ik. Want ik heb een gebogen Hilson en dat bevalt uitstekend. Houdt lekker vast en rookt op zich wel makkelijk (kan er mij de pijpenrager goed in).

jurgen
Berichten: 173
Lid geworden op: 25 mei 2009 04:03
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door jurgen »

ik heb nog maar 1 pijp maar zat net te denken dat ik er nog een nodig heb omdat op de dagen dat ik een pijp rook, 1 a 2 dagen per week, ik vaak nog zit heb in een 2e, zoals ook vandaag.

na het lezen van dit topic ga ik 'm gewoon nog maar een keer opsteken om te kijken of het ergens "fout" gaat :lol:

Jurgen.

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door janneman »

Jurgen -en anderen- laat vooral horen wat jou ervaring daarmee is!

Gebruikersavatar
smoorder
Dichter des Forum
Berichten: 1254
Lid geworden op: 23 apr 2009 12:43
Locatie: Mechelen B

Bericht door smoorder »

ik heb er intussen al "een paar";
en als ik naar de pub ga neem ik er steevast twee mee, en toch blijf ik vaak aan dezelfde hangen.
Falcon heeft hier geen probleem mee, m'n goede oude meerschuimpijp ook niet, maar de meeste andere pruttelen toch wat tegen na herhaalde inspanning op dezelfde avond .. maar doen we dat niet allemaal een beetje ?

jurgen
Berichten: 173
Lid geworden op: 25 mei 2009 04:03
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door jurgen »

ik heb enkel een Big Ben mustang 042
en nadat ik deze een tweedde keer opstak op dezelfde avond werd de kop veel heter en ook sneller heet, normaal op het eind pas (ik rook alle tabak op) en nu al halverwege,

vond het toch niet voor herhaling vatbaar, minimaal 1 dag laten rusten dus ... mischien wel langer maar dat zie ik wel als ik er nog een pijp bij heb.

Jurgen

Gebruikersavatar
Tati60
Berichten: 289
Lid geworden op: 05 sep 2009 22:54
Locatie: Hasselt (BE)

Bericht door Tati60 »

janneman schreef: In het begin had ik dat ook, dat pijpen die uiteindelijk een miskoop bleken me ergerden, en ik heb denk ik twee of drie pijpen uit de mandjes-catagorie weggegooid. Daarna verdwenen ze jaren lang in een oude schoenendoos. Maar toen ik alle pijpen thuis had en een nieuw rek ging maken, haalde ik ze weer tevoorschijn, en eigenlijk ergeren ze me nu niet meer.
Dit herken ik erg goed... Ik rook al zo'n vijfendertig jaar de pijp en in die tijd bouw je een collectietje op waar zowat van alles in terecht gekomen is. Ik heb al enkele keren moeten vechten tegen de verleiding er toch enkele in de vuilnisbak te kieperen (en daarmee ook mijn vrouw te plezieren), wegens diverse feilen en daarom toch niet meer vaak in gebruik. Ik ben ook een hele tijd sigarettenroker geweest en toen "stonden die pijpen daar maar..;" (dixit mijn echtgenote).
Ik heb ondertussen twee oude pijpenrekjes van elk zes in de huiskamer en de rest "rust" in een oude Butz Choquindoos... En ik ben nu regelmatig blij dat ik niets weggegooid heb, want eigenlijk horen al mijn pijpen - ook de kneusjes en de zorgenkindjes - inderdaad zoals Janneman ook suggereerde bij mijn "dagboek", mijn "geheugen" als pijproker. Ze hebben elk een eigen geschiedenis en achtergrond en soms is het leuk daar nog eens aan herinnerd te worden. Door bv. die oude doos nog eens open te doen...
Vriendelijke groet,
B.

_____________________________
Nothing is more fulfilling than doing something you truly enjoy, whether with the enthusiasm of a novice or the deep appreciation of an old hand.

Big Peter
Berichten: 14
Lid geworden op: 08 sep 2009 13:56
Locatie: Groningen

Bericht door Big Peter »

Precies mijn sentiment Erasmus. In mijn verzameling van zo'n 40 pijpen zijn het toch altijd een stuk of 10 die het meest voor het grijpen liggen. Maar elke pijp in mijn collectie heeft zo zijn eigen plekje en wegdoen.... nee zelfs niet met die exemplaren die een reparatie nodig hebben of de miskopen (een Comoys van 300 gulden, ja ja is al een poosje geleden, die maar geen goede smaak wil ontwikkelen).

Big P.

Plaats reactie