Mijn andere pijpen

Alles over de pijp zelf...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rob
Berichten: 1838
Lid geworden op: 10 aug 2009 00:58
Locatie: Voorhout

Mijn andere pijpen

Bericht door Rob »

Hierbij nog andere pijpen:

de bovenste is een Raoul Amiel, die hebben we al eens eerder hier besproken. Prima pijp voor een lage prijs, en het was mijn eerste, dus daar heb ik een speciaal plekje voor.
De onderste is een Genod. Hij is klein, en het mondstuk is helemaal van hoorn. Het is mijn lievelingspijp! Zo heerlijk als deze is er bijna geeneen. Misschien de meerschuimpijp, maar die rookt niet zo zoet...
Mondstukken van hoorn worden niet meer gemaakt, dus ik moet er zuinig op zijn!
Afbeelding

Vraag: je moet naar een onbewoond eiland, welke pijp uit je verzameling neem je mee?

Gebruikersavatar
Rob
Berichten: 1838
Lid geworden op: 10 aug 2009 00:58
Locatie: Voorhout

Re: Mijn andere pijpen

Bericht door Rob »

Ook een favoriet: een Meerschuimpijp door mijn schoonmoeder meegenomen uit Turkije (ja ja, ze bestaan wel, ideale schoonmoeders!):

Afbeelding

Hij ziet er mooi uit, hij rookt prima, echt een toppertje!
Laatst gewijzigd door Rob op 06 sep 2009 23:01, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Rob
Berichten: 1838
Lid geworden op: 10 aug 2009 00:58
Locatie: Voorhout

Re: Mijn andere pijpen

Bericht door Rob »

Vergeet ik deze nog! Een Savinelli Roley. Handig hoor, zo'n zakpijpje, en rookt nog verbazingwekkend goed. Hij zit altijd in m'n tas, samen met wat tabak en een aansteker.
Afbeelding

pim123
Erelid
Berichten: 297
Lid geworden op: 24 aug 2008 22:45

Bericht door pim123 »

Wat een grappig ding...nog nooit zoiets gezien :D

Gebruikersavatar
Rob
Berichten: 1838
Lid geworden op: 10 aug 2009 00:58
Locatie: Voorhout

Bericht door Rob »

pim123 schreef:Wat een grappig ding...nog nooit zoiets gezien :D
En het werkt zo lekker makkelijk! Soms doe ik er thuis al tabak in, ik draai de steel even om en dan doe ik 'm in een foedraaltje waar 'ie precies inpast. Makkelijk mee te nemen: je voelt en ziet 'm niet!

Gebruikersavatar
stoffel
Berichten: 533
Lid geworden op: 28 mei 2009 22:22

Bericht door stoffel »

mooie pijpen
rob je pijp met hoornen mondstuk is een plezier voor het oog!

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door janneman »

Ik heb wel vaker naar die vestzakpijpjes staan kijken, en eigenlijk wil ik er ook een hebben, maar ik vrees dat ik zoiets niet erg vaak zal roken. Ik heb een paar kleine pijpen, en ik snap de Franse bijnaam voor zulke pijpen (bekverbrandertje....) Maar het ziet er wel zo apart uit!

Mooie reeks pijpen Rob!

Groet, janneman

Gebruikersavatar
stoffel
Berichten: 533
Lid geworden op: 28 mei 2009 22:22

Bericht door stoffel »

bekverbrandertje, bij ons noemen ze dat neusbrandertjes denk ik (als je dezelfde voor hebt :roll: )

Gebruikersavatar
Rob
Berichten: 1838
Lid geworden op: 10 aug 2009 00:58
Locatie: Voorhout

Bericht door Rob »

janneman schreef:Ik heb wel vaker naar die vestzakpijpjes staan kijken, en eigenlijk wil ik er ook een hebben, maar ik vrees dat ik zoiets niet erg vaak zal roken. Ik heb een paar kleine pijpen, en ik snap de Franse bijnaam voor zulke pijpen (bekverbrandertje....) Maar het ziet er wel zo apart uit!

Mooie reeks pijpen Rob!

Groet, janneman
Dank je wel! Ik ben ook wel een beetje trots op m'n pijpen. Zo na een dik jaartje sparen merk ik dat ik het wel leuk vind om verschillende soorten te sparen. Alleen daarom al vind ik dat zo'n pijpje er bij hoort.
Vandaag heb ik van één van m'n studentes uit Missouri een -jawel- corn cob pijp gekregen. Weer een nieuwe aanwinst! De eerste bowl ging al 40 minuten mee. Heerlijk zoet, ondanks dat er alleen Kentucky Bird in zat.
Wat ik ooit nog wil: een Bent Rhodesian van Dunhill en een echte freehand. Voor beiden wordt het nog wel even sparen... En wie weet snij ik ooit nog wel eens mijn eigen pijp.

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door janneman »

Ik zit al jaren met enige regelmaat piekerend hiernaar te kijken:
http://www.danpipe.de/Bloecke-K_14288.html
Die jongens dara hebben werkelijk alles om zelf een nette pijp te maken, en ik weet zeker dat, als je er eens l;angs zou gaan, nog veel meer mogelijk is.

Groet, Janneman

Gebruikersavatar
stoffel
Berichten: 533
Lid geworden op: 28 mei 2009 22:22

Bericht door stoffel »

ze hebben piijpenstandaards :D

zelf snijden lijkt me moeilijk vermits bruyerehout een harde houtsoort is?

Gebruikersavatar
Rob
Berichten: 1838
Lid geworden op: 10 aug 2009 00:58
Locatie: Voorhout

Bericht door Rob »

stoffel schreef:zelf snijden lijkt me moeilijk vermits bruyerehout een harde houtsoort is?
Ik heb al wat gutsen en beitels, en wie zegt dat het morgen klaar moet zijn? Het lijkt me prachtig om misschien wel een jaar te doen over zo'n pijp snijden. Wat zal dat dan voldoening schenken om je echt eigen pijp te roken!

Gebruikersavatar
stoffel
Berichten: 533
Lid geworden op: 28 mei 2009 22:22

Bericht door stoffel »

da's wel waar, ik heb zelf al menig project erop zitten in een poging om een pijp te maken, conclusie; niet het juiste materiaal in huis. Vormgeving gaat redelijk (gebruikte vogelkers, wortelstukken) maar het boren van de gaatjes liep altijd mis. Wegens gebrek aan een draaibank kan ik het uiteinde niet perfect rond maken voor een mondstuk dus trachte ik altijd om een pijp met vaste steel te maken, dat resulteerde dan weer in knoeiwerk wegens te korte boren :roll:

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door janneman »

Het vormgeven is vooral een kwestie van raspen en daarna eindeloos schuren. Een van de belangrijkste gereedschappen van een pijpmaker is zijn flexibele schuurband; boven en onder een wiel, en over die wielen loopt een band van schuurlinnen. Een roterende schuurschijf op een boormachine of een bandschuurmachine die je vast kunt zetten helpt ook al.
Gutsen worden vooral gebruikt bij een eventuele rustica-afwerking (namaak sandblast zeg maar).

Vriendelijke groet, janneman (die even zijn vingers natelt)

Plaats reactie