Pijpen weer in gebruik nemen

Alles over de pijp zelf...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tati60
Berichten: 286
Lid geworden op: 05 sep 2009 22:54
Locatie: Hasselt (BE)

Pijpen weer in gebruik nemen

Bericht door Tati60 »

Met pijproken ben ik begonnen tijdens mijn studententijd, zo'n veertig jaar geleden. Spijtig genoeg heb ik het niet altijd volgehouden : tijdens de drukke jaren ging ik over op de sigaret. Dat ging "sneller", want in mijn job was er niet altijd genoeg ruimte om een pijp te stoppen... Toch bleef ook de pijp met tussenpozen mijn belangstelling houden en vaak rookte ik ze wanneer er wat meer tijd voor was. Van tijd tot tijd werd er wel eens een pijp bijgekocht, ook al kreeg ze later niet altijd de belangstelling die ze verdiende.
Ik heb nu de sigaret definitief afgezworen (kost nog altijd veel moeite) en ben weer fulltime met de pijp aan de slag. Voor mijn verjaardag kreeg ik een Stanwell Hans Christian Anderson cadeau en om mee te nemen buitenshuis kocht ik zelf een Big Ben Bora... Ik ben van beide erg tevreden. Maar ik heb nog een vijftiental andere, o.a. een Jensen, een kleine Butz Choquin, een Chacom en nog enkele andere. Ik zou die pijpen weer rookklaar willen maken, zodat ik binnenkort een beetje op mijn gevoel kan kiezen en ook andere tabaksoorten kan proberen.
Vraag is : hoe begin ik hier aan? Ik heb op dit forum al een aantal tips gevonden, maar ik blijf toch zitten met een aantal vragen.

1. Hoe krijg je de ebonieten steel van zo'n pijp weer mooi zwart? Bestaan daar producten (of keuken- en tuinmiddeltjes) voor?
2. Hoe kun je de koolaanslag in de kop verwijderen? Er wordt hier vaak gepraat over een "ruimer". Wat is dat? En waar vind ik er een? In België is het aantal tabakspeciaalzaken op één hand te tellen en de zaak waar ik mijn tabak koop heeft het niet.
3. Hoe rook je zo'n gebruikte pijp weer in? Kan dat op de normale manier? (Mijn grootvader vertelde me lang geleden dat hij daar cognac of whisky voor gebruikte, maar ik heb geen flauw idee waar dat op sloeg).
4. Of is al het vorige gewoon onmogelijk en moet ik het maar opgeven mijn gebruikte pijpen weer tot leven te krijgen?

Excuus voor dit toch wel lange eerste epistel :oops:, maar ik vind het geweldig dat ik een Nederlandstalig forum gevonden heb waar ik met dergelijke vragen terecht kan. Vriendelijke groet aan iedereen.

Gebruikersavatar
Joey Peters
Berichten: 1347
Lid geworden op: 20 mar 2009 17:46
Locatie: Heerlerheide

Bericht door Joey Peters »

Op twee vragen kan ik antwoord geven.

Een gebruikte pijp is al ingerookt genoeg; het gaat erom dat er een kool laagje in de pijp zit die het droogroken bevorderd. Als die laag te dik word moet je het "lepeltje" gebruiken van je pijpenbestek om het eruit te krabben (wees wel voorzichtig en doe het gelijkmatig). Je hebt ook speciale pijpruimers die makkelijk in het gebruik zijn, maar een pijpbestek is in principe genoeg.

Je zou alcohol kunnen gebruiken om het mondstuk schoon te maken, maar ik weet niet of dat helpt.
http://marktplaats.puffaway.nl/ - goedkope occasion pijpen voor ieder wat wils

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door janneman »

Hallo Erasmus

Oude pijpen zijn prima te restaureren, en ik vind het zelfs redelijk leuk werk om te doen.

Kort gezegd: de binnenkant van de steel schoonmaken met wat alcohol en pijpenragers, de buitenkant van de steel kun je poetsen met een mild schuurmiddel zoals vim of polijstende tandpasta, en daarna een minimale hoeveelheid olijfolie of iets dergelijks die je goed uitwrijft.

Afbeelding

Het doosje met bruine dingen links is een setje pijpenruimers. Zoals Vicor heeft laten zien kan een opgerold stuk schuurpapier ook heel wat doen op dat gebied.

Hier heb ik een heel verhaal over het knutselen aan pijpen: http://members.home.nl/j.kusters/PIJPEN ... #onderhoud


Veel moeilijk te krijgen zaken zijn via internet te bestellen, bijvoorbeeld bij Danpipe in Duitsland, vlak bij Hamburg. Ik heb er nog nooit iets via internet besteld, maar ik ben er wel een paar keer zelf naartoe geweest, en heb de indruk dat het een goeie en betrouwbare zaak is.

Pijpenruimer: http://www.danpipe.de/Pfeifen-Zigarren- ... 16547.html

reiniger, schuurmiddel voor mondstukken en was voor de buitenkant van de kop: http://www.danpipe.de/Pfeifen-Zigarren- ... 16541.html
(ik heb dit drietal nooit geprobeerd, voor reiniger gebruik ik alcohol die ik bij de drogist koop, als schuurmiddel voor het mondstuk gebruik ik Vim, en ik heb 'droge' was, maar dit lijkt me een prima beginsetje).

Vriendelijke groet, Jan

Gebruikersavatar
Tati60
Berichten: 286
Lid geworden op: 05 sep 2009 22:54
Locatie: Hasselt (BE)

Bericht door Tati60 »

janneman schreef:Het doosje met bruine dingen links is een setje pijpenruimers. Zoals Vicor heeft laten zien kan een opgerold stuk schuurpapier ook heel wat doen op dat gebied.
(ik heb dit drietal nooit geprobeerd, voor reiniger gebruik ik alcohol die ik bij de drogist koop, als schuurmiddel voor het mondstuk gebruik ik Vim, en ik heb 'droge' was.
Vriendelijke groet, Jan
Heel hartelijk dank, Jan, voor de uitvoerige uitleg en de referenties naar waar ik aan materiaal kan geraken. Ik heb nog een vraagje i.v.m. de ruimers. Op de site die je doorgaf komt ook een ruimer voor die instelbaar is. Is het setje met de vier "vaste" ruimers beter, handiger in gebruik, duurzamer dan zo'n verstelbare ruimer?
Afbeelding

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door janneman »

Hallo Erasmus

Voor dit setje van 4 had ik een zogenaamde pijpsleutel, en dat is wat je op je foto laat zien. Die werken redelijk, en in sommige gevallen is dat zelfs het enige dat bruikbaar is (bij pijpenkoppen die een conische boring hebben, zeldzaam maar ze bestaan).

Over het algemeen vind ik de ruimer-set die ik nu heb zoveel handiger dat ik nooit meer iets anders gebruikt heb. Omdat deze ruimers 4 schrapers hebben die ook nog eens allemaal onwrikbaar vast zitten maak je de binnenkant van de kop op een veel nettere en strakkere manier schoon. Voorheen moest ik een pijp na ruimen altijd weer een beetje voorzichtig inroken om dat ik hier en daar tot op het blote hout was gegaan, met deze ruimers is me dat nooit meer gebeurd.

Een probleem zou kunnen zijn dat je een pijp hebt die niet keurig binnen die 4 maten van schrapers past, bij mijn verzameling heb ik dat nooit gehad.

Groet, janneman

Gebruikersavatar
Tati60
Berichten: 286
Lid geworden op: 05 sep 2009 22:54
Locatie: Hasselt (BE)

Bericht door Tati60 »

janneman schreef: Over het algemeen vind ik de ruimer-set die ik nu heb zoveel handiger dat ik nooit meer iets anders gebruikt heb.
Hartelijk dank voor het advies. Ik probeer zo'n ruimerset op de kop te tikken en dan ga ik aan de slag. Ik hou jullie op de hoogte van de vorderingen. Goed ?
Vriendelijke groet,
B.

_____________________________
Nothing is more fulfilling than doing something you truly enjoy, whether with the enthusiasm of a novice or the deep appreciation of an old hand.

Gebruikersavatar
Victor Baarn
Berichten: 1021
Lid geworden op: 03 feb 2009 13:06

Bericht door Victor Baarn »

Op Youtube staat een mooi filmpje van een Duitser die laat zien hoe je pijp moet ruimen. Hij heeft daarbij een ruimer die je door er aan te draaien steeds iets groter kunt maken. Werkt prachtig. Zal eens kijken of ik het filmpje terug kan vinden.

Plaats reactie