Tabakspijpen voor beginners

Alles over de pijp zelf...
Gebruikersavatar
Dukdalf
Berichten: 2558
Lid geworden op: 18 okt 2011 08:08
Locatie: Gouda

Re: Tabakspijpen voor beginners

Bericht door Dukdalf »

Winslow Collector schreef:
Dukdalf schreef:Het spijt me zeer als ik je boos gemaakt heb, maar ik verwijs alleen maar naar Rudiger Will omdat jij verwijst naar je eerdere ervaringen en bezoeken bij blenders en je aankondigt dit jaar Will te gaan bezoeken. Ik denk te weten dat hij ervaring genoeg heeft om je correcte informatie te verstrekken maar verder heb ik niks met Will. Integendeel zelfs, en als jij graag wilt volhouden dat alle tabak die wij roken ooit geperst is geweest heb je bij deze mijn zegen. Ik vind het deze toon niet waard, in elk geval. Mijn bronnen zijn overigens de auteurs van het standaardwerk "The Pipe": Alexis Liebaert en Alain Maya, in de vertaling van Jacques P. Cole na te lezen op pagina 103 en verder plus wat persoonlijke ervaring op de mengvloer bij Murray's, Petersen en Niemeyer.
Quote van mijn reactie van 5:55 uur:
Zeker zullen er blends zijn die niet geperst worden en anders versneden worden, maar volgens mij is dat niet veel meer. De meeste tabak wordt wél geperst, al dan niet met verhitting door stoom.
Dus ik heb nergens geclaimd dat ALLE tabakken geperst wordt en heb niemands neerbuigende zegen nodig.

Bovendien ben ik zeker niet boos, maar ik voer graag inhoudelijke gesprekken als het om feiten gaat of adviezen naar anderen. Maar goed, laat maar zitten verder. Blijkbaar zijn mijn ogen niet goed, begrijp ik het Engels en Duits niet van Per Jensen van Mac Baren en de mensen bij Planta en DTM en heb ik fata morgana's gefotografeerd. Mij allemaal best, Dukdalf. Jammer, maar met beter lezen (zie citaatje hierboven) en inhoudelijk reageren had het niet zover hoeven komen. :mrgreen:


Volgens mij heeft nog geen dertig procent van de pijptabak die in onze contreien algemeen verkrijgbaar is ooit een pers van binnen gezien en dan ben ik nog royaal. Met dat gevoel kruip ik nu graag in mijn hok, voor de komende twee jaar of zo :shock:

Gebruikersavatar
dewitte
Berichten: 1012
Lid geworden op: 16 apr 2012 19:57
Locatie: Lier

Re: Tabakspijpen voor beginners

Bericht door dewitte »

Laafke schreef:Nadat de beginnende roker allerhande heeft kunnen lezen over het tot stand komen van de tabak schoot me het volgende nog te binnen.
Als hij het forum doorleest en de enthousiaste verhalen over Falcon systeempijpen leest kan ik me voorstellen dat de gedachte: "dat is ideaal voor mij" opkomt.
Ik zet daar mijn vraagtekens bij. (Ik weet dat ik nu een heleboel liefhebbers tegen me in het harnas jaag)
M.i is bruyere (in combinatie met eboniet of acryl)het onovertroffen materiaal om de kleipijpen te vervangen, daar hoort geen ijzeren systeem tussen. Voeg daar het esthetische aspect bij, dan valt volgens mij deze pijp af. Ik heb zelf in een opwelling eens een Kirsten pijp gekocht en bij nadere inspectie viel deze pijp zo tegen dat er nog steeds geen gram tabak in verbrand is. Dat is al minstens 5 jaar zo, ik heb hem vaak in de hand gehad maar steeds viel de keuze op een bruyere pijp.
Maar goed, dit is mijn persoonlijke mening en mijn raad: koop voor het geld dat je voor een systeempijp kwijt bent een bruyere pijp.
Hier volg ik je deels in Laafke. Ook ik vind een falcon pijp behoorlijk tegenslagen. Goed als reispijp maar mijns inziens geen concurrentie voor een bruyerepijp. Maar als het over Kirsten gaat ben ik het volledig oneens. Over het esthetische valt natuurlijk niet te twisten, maar de rookeigenschappen van een Kirsten zijn fenomenaal en in niks met een falcon te vergelijken. Mijn Kirsten is misschien niet mijn favoriete pijp, maar ik moet toegeven dat ze ongelofelijk goed rookt. Als je jezelf over het esthetische aspect kan zetten zou ik je Kirsten toch eens een serieuze kans geven Laafke. Mocht je ze toch uit je collectie willen dan hou ik me altijd aanbevolen :).

Even on-topic : Toch ook eens aan Savinelli denken als beginnerspijpen. Je hebt ze in alle prijsklassen en ik heb er nog niet veel slechts over gehoord.

Laafke

Re: Tabakspijpen voor beginners

Bericht door Laafke »

Hallo de witte,

Klopt Savinelli zijn prima pijpen,ook qua prijs, om mee te beginnen (was daar nou niet iets met balsahoutjes als filter......of vergis ik me????). Ik heb er zelf 2 in de wat luxere uitvoeringen en ben er zeer tevreden mee.

Gebruikersavatar
dewitte
Berichten: 1012
Lid geworden op: 16 apr 2012 19:57
Locatie: Lier

Re: Tabakspijpen voor beginners

Bericht door dewitte »

Laafke schreef:Hallo de witte,

Klopt Savinelli zijn prima pijpen,ook qua prijs, om mee te beginnen (was daar nou niet iets met balsahoutjes als filter......of vergis ik me????). Ik heb er zelf 2 in de wat luxere uitvoeringen en ben er zeer tevreden mee.
Dat van die balsa filters klopt. Ik gebruik nooit filters dus over de werking kan ik niet meespreken.

Laafke

Re: Tabakspijpen voor beginners

Bericht door Laafke »

Een pijp voor beginners die ik tegenkwam bij Esterval. Naar mijn smaak is de kop ietsje te hoog maar hij heeft een meerschuimen voering en is duidelijk anders dan de standaard modellen die je tegenkomt. Voor de serieuze beginner die zich rustig wil bekwamen in het pijproken. Geschikt voor meerdere soorten tabak,alleen de meerschuimen voering vraagt enige voorzichtigheid: Hilson Club. (Conic Chimney)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
maboc
Berichten: 1323
Lid geworden op: 17 feb 2012 13:05
Locatie: Wateringen

Re: Tabakspijpen voor beginners

Bericht door maboc »

Ik vermoed dat de prijs van deze Hilson menig beginner zal afschrikken.
(overigens niet naar de prijs gezocht hoor. Wellicht zit ik er helemaal naast)

Mijn eerste pijpje kostte 39 Euro. Dat had ook niet veel meer moeten zijn, dan had ik nu nog steeds noiit een pijp gerookt :-)
Daarnaast denk ik dat de kop inderdaad wat hoog is.
--
Cheers maboc

Laafke

Re: Tabakspijpen voor beginners

Bericht door Laafke »

Hallo maboc,

De prijs ligt op hetzelfde niveau als een middenklasser van Stanwell. Naar mijn mening bederf je het plezier van een pijproker met een heel goedkope pijp. Net als bij alle gereedschap werkt het het beste als je gewoon kwalitatief goed spul hebt. Ik weet ook dat de gemiddelde tabakszaak aan een beginner een Big Ben zal adviseren en dan kun je inderdaad voor 4 a 5 tientjes klaar zijn. Maar ik weet uit eigen ervaring dat het rookplezier uit een wat duurdere pijp groter is. Maar inderdaad het is maar net wat je er voor over hebt.

Gebruikersavatar
maboc
Berichten: 1323
Lid geworden op: 17 feb 2012 13:05
Locatie: Wateringen

Re: Tabakspijpen voor beginners

Bericht door maboc »

Laafke schreef:Hallo maboc,

De prijs ligt op hetzelfde niveau als een middenklasser van Stanwell. Naar mijn mening bederf je het plezier van een pijproker met een heel goedkope pijp. Net als bij alle gereedschap werkt het het beste als je gewoon kwalitatief goed spul hebt. Ik weet ook dat de gemiddelde tabakszaak aan een beginner een Big Ben zal adviseren en dan kun je inderdaad voor 4 a 5 tientjes klaar zijn. Maar ik weet uit eigen ervaring dat het rookplezier uit een wat duurdere pijp groter is. Maar inderdaad het is maar net wat je er voor over hebt.
Zo zat ik er in ieder geval wel in ja :-)
Ik wilde het maar eens gewoon proberen. Om veel meer neer te tellen dan 40 a 50 Euro om een voor mij onbekende hobby mogelijk te ontdekken was (en is) voor mij al snel te gortig.
--
Cheers maboc

Gebruikersavatar
eka_nl
Berichten: 413
Lid geworden op: 01 mar 2013 22:43
Locatie: Arnhem

Re: Tabakspijpen voor beginners

Bericht door eka_nl »

aangezien ik nog een vrij beginnende pijproker ben (een jaar) en ik had niemand in de buurt om te vragen waar ik het beste mee kon beginnen is het voor mij een beetje een zoektocht geworden. Wel leuk trouwens :-D
Ik had wel het 1 en ander gelezen, zoals ook hier op het forum, maar dan is het toch nog best veel abracadabra. De doorgewinterde pijproker heeft zoveel ervaring met tabak en pijpen dat ook niet altijd alle advies van hen (no disrespect) handig is.

Mijn zoektocht is begonnen met een Angelo pijp van 25 euro en een pakje Clan, gekocht bij de dichtsbijzijnde primera met 2 eigenaars die niets wisten van pijp roken. ten eerste raad ik zo'n Angelo pijp af om mee te beginnen (of uberhaubt altijd eigenlijk.....), het is lastig roken. Ik kwam er door die tips van Janneman achter dat de boring echt verschrikkelijk verkeerd is en is daarom gewoon niet leeg te roken is. Je blijft met zo'n prop tabak zitten onderin. Ik gebruik hem nu af en toe nog eens om Clan te roken, dat wil ik niet in een andere pijp roken.
Ik heb een paar maanden later een Big Ben gold medal 504 bij de oude leeuw besteld voor 40 euro en dat was een openbaring. Dat rookt zoveel beter. Dat heeft er ook voor gezorgd dat ik meer pijp ben gaan roken. Dus kijk idd voor een pijp van rond de 4/5 tientjes.
Ik ben deze pijp gaan roken met Dunhill standard mixture mellow. Is ook niet echt aan te raden voor de beginnende roker, is toch wel vrij heftig gelijk. Ik vind hem wel erg lekker overigens, maar is mischien iets meer een tabak voor als je iets langer pijp rookt. Sinds kort heb ik een Chacom nature gekocht van 17,5 cm lang. Dat is ook wel een tip, dit rookt wat koeler omdat hij langer is. Deze pijp was dan wel 75 euro en moet ingerookt worden.
Wat mij niks uitmaakt is of een pijp gebogen is of recht. Mischien is dat persoonlijk maar ik merk geen verschil in het wel of niet makkelijk roken. Nou heb ik wel vaker verschillende soorten (water) pijp gerookt maar dan niet met tabak :-D (of wel maar dan een echte traditionele waterpijp) mischien is dat een voordeel.
Ook nog, koop liever een goedkopere pijp van een "duur" merk dan een duurdere pijp van een "goedkoop" merk. Dat maakt wel degelijk uit.
Ik rook overigens zonder filter. In mijn Big Ben zat een metalen mesje, dat is dus een soort filter, en wist niet waar het voor diende.
De eerste keer dat ik de pijp rookte had ik dat onding erin gelaten en na het roken zat het onder de vloeibare teer en troep. Tijdens het roken had ik ook de hele tijd teer in mijn mond. Heb het er dus maar gelijk uitgesloopt en de pijp rookt heerlijk. Verder nog nooit met filter gerookt en ik denk dat dat ook zo blijft eigenlijk. In mijn Chacom pijp zat het ook en die heb ik er gelijk uit gehaald.

Clan is mischien niet de beste tabak om mee te beginnen. Het ruikt wel lekker, is vrij licht en ik als hardcore shag roker (Javaanse Jongens Tembaco) kan dit zelfs over de longen roken. Het rookt wel snel heet en ik vind de smaak nogal "chemisch". Toch rook ik het af en toe nog en kan er heel soms best van genieten :-).
Ik ben er inmiddels achter dat ik beter had kunnen beginnen met bv de Troost Special Cavendish of Mac Baren vanilla toffee cream.
Dit zijn geen hele zware tabaksoorten. De troost geeft een hele lekkere pure tabak smaak, lekker mild maar geeft toch heel subtiel telkens wat dieper liggende smaak door, blijft heel goed branden en ik heb werkelijk iedere pijp tot aan de bodem leeg kunnen roken met helemaal niet of mischien 1/2 keer opnieuw aansteken.
Ook de Mac Baren vanilla toffee cream is erg lekker. De naam geeft de smaak goed weer vind ik. Ook een vrij milde tabak met een duidelijke smaak van vanille, toffee en cream maar niet zo verschrikkelijk overweldigend geparfumeerd dan de Clan. Rookt ook koeler en makkelijker. Wel wat vochtig dus je krijgt sporadisch een beetje gepruttel. Maar dat hoort er bij :-)
Koop een paar verschillende soorten tabak en probeer ze allemaal. Je zal dan pas merken wat jou persoonlijke voorkeur heeft en dat pijp roken toch echt wel zo lekker kan zijn dan dat jij jezelf van tevoren had voorgesteld.

Belangrijk voor sigaretten/shag rokers: ROOK RUSTIG EN NIET INHALEREN! Pijp roken is totaal iets anders dan een sigaret roken. In het begin zal dat denk ik de meeste problemen opleveren. Ik heb er nog wel last van. Inhaleren kan er letterlijk voor zorgen dat je nooit meer een pijp aanraakt en dat zou zonde zijn. Denk na bij iedere hijs die je neemt, hou je aandacht erbij. Je paft het niet zo onnadenkend weg dan een sigaret.

Doe een beetje research. Ik heb toch wel heel veel geleerd van bv dit forum, tabak recensies en andere sites over pijp roken. Is ook leuk om al die verhalen te lezen en er gaat een wereld voor je open.

Heb lak aan wat de mensen om je heen zeggen. Ik heb gemerkt dat heel veel mensen het verschrikkelijk vreemd vinden dat je pijp gaat roken.
"dat is toch voor ouwe lullen!" "hey, Sherlock!" "Niemand rookt toch meer pijp?" "Ik vind het helemaal niet bij jou passen!" "Ik vind het maar raar hoor!" en het altijd leuke "lekker pijpen!"
zul je echt regelmatig gaan horen. Wat mij ook is opgevallen is dat over het algemeen mannen deze opmerking maken en dat vrouwen zullen zeggen: "Ik vind het zo lekker ruiken" :-D

Het gepruttel van de tabak hoort erbij. 10 of 20 keer opnieuw aansteken hoort erbij. af en toe je bek verbranden hoort erbij. per ongeluk een te grote hijs nemen hoort erbij. een beetje raar in je hoofd worden van de nicotine hoort erbij. Kwijlen hoort erbij. Tabak kopen die je niet lekker vind hoort erbij. enz. enz. enz.
Laat dit je alsjeblieft niet stoppen en ga niet uit van ervaren rokers die bv de hele pijp leeg roken zonder opnieuw aan te steken.
Je moet pijp roken echt leren. Neem hier de tijd voor. Iedereen rookt anders is mij ook opgevallen. Probeer uit te zoeken wat wat jij het prettigste en lekkerste vind. Zie de zoektocht als iets leuks, een avontuur en je zult opmerken dat je steeds vaker naar de pijp grijpt, dat je niet zo vaak meer opnieuw moet aansteken, dat je niet zoveel gepruttel meer hoort, dat je tot je verbazing in 1 keer de pijp hebt leeg gerookt, dat je steeds vaker 1 bepaalde soort tabak grijpt en dat mensen om je heen het ook normaal gaan vinden :-D :-D

Ik hoop dat dit een beetje helpt.
Succes en veel plezier met het avontuur dat pijp roken heet :-)
Laatst gewijzigd door eka_nl op 02 jun 2013 16:30, 1 keer totaal gewijzigd.

Laafke

Re: Tabakspijpen voor beginners

Bericht door Laafke »

Hoi eka,

Jammer dat je niemand had die je kon adviseren, hetzelfde overkwam mij ook en ik had ook geen internet dus ook geen forum om navraag te doen. Ik heb in een ander topic over dit onderwerp al gezegd: zoek een handelaar die verstand van zaken heeft. Ik kwam bij het kopen van mijn eerste pijp thuis met een Tattoo inclusief dat doosje cubes en een stampertje.( Van ragers is niet gesproken daar kwam ik later pas achter) Deze "pijp" werd mij verkocht onder het mom van: Hier is veel vraag naar. Het roken was een ramp. In een andere zaak later een Amphora gekocht ivm het luchregelingssysteem want: dat zou zo goed zijn voor het droog roken van de tabak en de intensiviteit van de rook/smaak.
Hoe het anders kan vertelde een lid van een Duits forum. Veerig jaar geleden was pijp roken "cool" en was er een aanbieding van Lincoln. Een setje van pijp, stampertje en een pakje tabak. De verkoper vroeg aan de man: gaat U roken omdat het stoer staat of wilt U werkelijk pijproker worden?? Toen hij zei dat hij echt pijp wilde gaan roken zei de verkoper: Dan verkoop ik U de Lincoln niet. Nam hem mee naar de andere kant van de zaak en toonde hem een Pijp (ik weet helaas niet meer welk merk, wel dat het een klassiek engels model was) met de woorden: Dan moet U deze nemen, hij is duurder dan de Lincoln, U krijgt er geen pakje tabak bij maar hiermee kunt U pijproken leren. (40 jaar later rookt hij deze pijp iedere week nog een keer)
Kijk, dat bedoel ik met een serieuze verkoper.
Ik ben, zoals men hier op t forum wel weet, geen fan van Big Ben (vanwege de houding van Gubbels t.a.v het stellen van vragen) ik heb er wel 2.
Roken op zich goed als je het filter er maar uit laat, maar gezien de nieuwe modellen zal ik niet gauw een derde kopen(kan dus ook niet zeggen of het goede pijpen zijn,weet ook geen prijs, heb ze alleen maar gezien en ben doorgelopen.)
Als iemand mij vraagt wat is een goede pijp/tabak om mee te beginnen dan zeg ik: als je werkelijk serieus van plan bent om pijp te gaan roken trek dan een 100, 150 euro er voor uit en koop een Stanwell of een Peterson (zonder systeem) Zoek een tabak die zo natuurlijk mogelijk is (dus ook geen McBaren!!) maar neem, als het niet te duur mag zijn een Troost Cavendish bv. Wil je werkelijk een goede tabak erbij neem dan een Virginia evt gemixt met Burley en/of Cavendish of een VaPer. Kost meer dan een pakje Troost, is bijna niet te krijgen in Nederland (en zeker niet bij de Primera om de hoek, die verkoopt liever damesblaadjes en sexboekjes want daar is meer mee te verdienen) maar je geeft jezelf wel de gelegenheid om pijproken te leren en waarderen.
Maar dat is allemaal puur mijn eigen mening gebaseerd op mijn eigen ervaringen.
Veel succes!!

Godfrey59

Re: Tabakspijpen voor beginners

Bericht door Godfrey59 »

Eka , of tik een gebruikte pijp van een goed merk op de kop die goed gerefurbished is .
Deze zijn vaak voor een paar euro te koop en sommige nauwelijks of mischien maar 5 keer gerookt .

Op die manier heb je een qualitatief goede pijp die nieuw mischien 200 euro of meer heeft gekost en nu voor een paar euro nog jaren mee kan .
Of een Mr Brog pijp :wink: sorry admin voor de sluikreclame in het verkeerde topic .

Godfrey

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Tabakspijpen voor beginners

Bericht door robvoorburg »

Aangezien het relatief lang duurt voor een Peterson's pijp
op smaak komt zou ik deze een beginner niet aanraden.

Gebruikersavatar
eka_nl
Berichten: 413
Lid geworden op: 01 mar 2013 22:43
Locatie: Arnhem

Re: Tabakspijpen voor beginners

Bericht door eka_nl »

Ik snap je Laafke maar 100 of 150 euro is voor heel veel beginnende pijp rokers wel een hoop geld voor iets waarvan je niet zeker bent of je het wel wil blijven doen. 40 tot 50 euro is nog overheen te komen als het niet zo'n succes blijkt te zijn. Ik geef het er nu zelfs nog niet aan uit. Mischien volgend jaar een keer ofzo maar wil in de tussen tijd ook nog wat andere goedkopere pijpjes aanschaffen :-D
Maar wat je zegt over naar een goede tabakszaak te gaan heb je helemaal gelijk in.

Godfrey, Ik zat laatst al op dreampipes te neuzen :-D gevonden via google. Ik zocht naar een churchwarden, die wil ik graag hebben namelijk. Maar ook die Keyser Hygenic en de Morta zat ik uitvoeriger te bestuderen dan de andere pijpen :-D Ik zie ze wel zitten eigenlijk....

Laafke

Re: Tabakspijpen voor beginners

Bericht door Laafke »

Ja eka, je hebt gelijk 100-150 euro is voor een beginner veel geld. Maar als je de anekdote over de Lincoln pijp ook gelezen hebt en dus weet hebt van het feit dat de duurdere pijp na 40 jaar nog gerookt kan worden wat kost die pijp dan per jaar.
Mijn ervaring met goedkopere pijpen is gewoon slecht. Zelfs de Amphora (van Gubbels) droeg ertoe bij dat ik het bijltje erbij neer wilde gooien. Het geluk twee mooie Stanwells (125,= gulden per stuk) te vinden en daarbij een goede niet gearomatiseerde tabak deden mij het werkelijke rookgenot ontdekken.
Die pijpen heb ik van begin jaren 90. Dus reken maar uit wat ze me per jaar hebben gekost. Toevallig bleken het ook nog 2 modellen te zijn die door Sixten waren ontworpen. Daardoor steeg de waarde van de pijpen voor mij nog meer. En ik rook ze nog steeds. De kwaliteit is zo goed, ik heb er nog nooit problemen mee gehad en ik was gelijk van dat ellendige 9mm filter gedoe af.
Goed gereedschap, zelfs bij roken van tabak, werkt nu eenmaal beter en prettiger

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Tabakspijpen voor beginners

Bericht door janneman »

Ik sluit me aan bij de wat voorzichtigere adviezen; hoewel goedkoop inderdaad duurkoop kan zijn, zou ik toch een pijp van meer dan 100 euro pas adviseren als iemand al een paar pijpen heeft en echt weet wat hij of zij wil hebben. Dat weet je niet na een maand pijproken, en zelfs na een jaar kun je nog dingen leren die je op een andere koers zetten. Maar na een jaar heb je tenminste meer kans dat je die pijp van 150 of meer euro ook daadwerkelijk nog over 10 en 20 jaar rookt. Ik ken heel wat enthousiast begonnen pijprokers waar dat toch binnen een jaar ook weer over gaat.

Om die reden raad ik, zeker in een begin stadium, ook niet aan om pijpen te kopen die echt anders zijn (lange leespijpen, meerschuimers, falcon's, maar ook allerlei gadgetdingen zoals de Tatoo, de Zeppelin en de Amphorapijpen met hun luchtschuiven). Ontdek eerst hoe een normale pijp rookt, en ga dan eens verder kijken naar wat anders en eventueel beter kan. De enige uitzondering op deze 'hou het normaal' regel maak ik voor corncobs; niet omdat ik die ook wel goed vind, maar vooral omdat die zo goedkoop zijn dat je je daar niet echt een buil aan kunt vallen.

Ik behoor tot de aanraders van Big Ben, Stanwell, en voor zover ik de laatste jaren kan beoordelen kan Vauen daar nu ook wel bij. Nu is het wel zo dat de markt voor met name deze massaproducenten de laatste jaren fors in beweging is; wie laat waar zijn pijpen maken? En met die veranderingen kunnen ook oude wijsheden verloren gaan, en nieuwe wijsheden bovenkomen. Het blijft altijd zaak om veel pijpen in het echt te bekijken om kwaliteitsverschillen te leren zien. Dingen als forummeetings zoals vandaag zijn ook daarvoor zo geweldig, je ziet andere pijpen en kunt horen wat mensen ervan vinden. Zo leer je bij, daar ben ik na dik 30 jaar ook nog steeds mee bezig.

Aangaande die 'oude' vertrouwde merken: de truc is niet wie de goedkoopste pijpen maakt, maar wie heeft een manier van pijpen produceren die zover gemechaniseerd is dat bepaalde kwaliteitskenmerken toch min of meer gegarandeerd zijn (uitzonderingen blijven altijd mogelijk). De grap is een beetje dat bij die merken die ik hierboven noem de goedkoopste pijp technisch even goed is als de duurste. De duurste is hooguit wat mooier gebeitst en gepolijst. Bij veel andere merken is nu net dat niet zo; de minder gelukte pijpen krijgen een andere merknaam -vandaar de eindeloze reeks merken in pijpen- en gaan voor minder geld weg. En dan is een goedkopere pijp ineens wel slechter. Het echte probleem is dat, op een uitzondering na, geen enkele fabrikant met 10 merknamen onder zijn hoede ooit zal zeggen dat merk b, c en dergelijke de mindere goden zijn.

Ik heb in alle jaren dat ik hier nu mee bezig ben pas één Big Ben en geen Stanwell gezien waarbij de boring echt mislukt was (de Big Ben was in een winkel en werd toen ik erop wees meteen weg gelegd voor inruil). Van vrijwel elk ander merk heb ik vaker pijpen gezien met een (iets) te hoog of te laag rookkanaal. Dat zegt niet zozeer iets over de kwaliteit van dat merk, maar over de manier waarop ze pijpen maken; bij Big Ben en Stanwell werden al lang mallen gebruikt die dat soort problemen min of meer automatisch voorkwamen. Bij de betere, minder machinaal gemaakte pijpen gaat het nu net daarbij vaker een klein beetje mis. Dat hoeft geen ramp te zijn, ook een iets te hoge boring laat zich met wat handigheid redelijk tot goed leegroken, en een iets te lage boring leidt nog niet meteen tot een gat in de bodem van je pijp. Maar nu net voor een beginnend pijprokers zijn dat complicaties die je kunt missen.

De voorbehandelingen van hout, voor er een pijp van gemaakt wordt, zijn ook vaker van belang. Een grote fabrikant koopt grote hoeveelheden hout in en behandeld die allemaal hetzelfde. Op die manier kun je ook min of meer rekenen op een gelijke kwaliteit voor de meeste van hun pijpen. Bij kleinere fabrikanten kunnen er tussen verschillende jaren grotere verschillen optreden in de kwaliteit van hun hout. En dan zijn er nog fabrikanten die gewoon iets verkeerd deden (maar dat soms zelf ontdekten en bijstuurden, ja, ik kijk nu naar jou Meneer Peterson, met je eindeloos in te roken pijpen uit de jaren '70).
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Laafke

Re: Tabakspijpen voor beginners

Bericht door Laafke »

@ Janneman,

T.a.v. Heb jij de nieuwe modellen van Big Ben al gezien en weet je er ook een prijs van??
T.A.V Vauen, een aantal jaren geleden kwamen er vreselijk veel klachten over de afwerking van de pijp in de fora aan de orde. Daar ik het merk maar terzijde volg weet ik niet hoe de prijs/kwaliteit verhouding nu ligt. Wat me wel opvalt is dat veel modellen een hoog Big Ben gehalte hebben. Als ik iemand een duitse seriepijp zou moeten aanraden dan kwam ik bij Design Berlin terecht.(uit eigen ervaring)
Waar staat de bijdrage van Meneer Peterson of bedoel je daar iemand mee??

Fijne avond/nacht

Gebruikersavatar
Dukdalf
Berichten: 2558
Lid geworden op: 18 okt 2011 08:08
Locatie: Gouda

Re: Tabakspijpen voor beginners

Bericht door Dukdalf »

Een bijzonder zinnig verhaal, janneman. Ik sluit me dan ook graag aan bij de strekking 'koop een normale bruyere en kijk hoe het bevalt'. Een enkele aanvulling heb ik wel: begin met een nieuwe pijp. Hoeveel je er aan uit wilt geven ligt aan je portemonnee, maar ik zou iedere beginner willen aanraden om met een schone lei te beginnen.

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Tabakspijpen voor beginners

Bericht door janneman »

Laafke schreef:@ Janneman,

T.a.v. Heb jij de nieuwe modellen van Big Ben al gezien en weet je er ook een prijs van??
T.A.V Vauen, een aantal jaren geleden kwamen er vreselijk veel klachten over de afwerking van de pijp in de fora aan de orde. Daar ik het merk maar terzijde volg weet ik niet hoe de prijs/kwaliteit verhouding nu ligt. Wat me wel opvalt is dat veel modellen een hoog Big Ben gehalte hebben. Als ik iemand een duitse seriepijp zou moeten aanraden dan kwam ik bij Design Berlin terecht.(uit eigen ervaring)
Waar staat de bijdrage van Meneer Peterson of bedoel je daar iemand mee??

Fijne avond/nacht
Over de 'nieuwe' Big Ben pijpen: ik heb nog niets gezien van wat ze maken sedert de herstart, daar kan ik dus ook weinig over zeggen. Maar in de meeste winkels waar ik kom zie ik Big Ben pijpen uit de jaren '70 tot zeg maar 2010. Overigens is het altijd de vraag wanneer een pijp die je nu in de winkel tegen komt gemaakt is, ik heb een paar jaar geleden nog een Big ben gekocht met daarop de prijssticker uit de jaren '70; pijpen kunnen lang in een winkel liggen...
Daarin herken ik wel 3 verschillende fasen, maar voor wat betreft de techniek zit daar geen verschil in, de verschillen gaan voornamelijk over de afwerking:
Oudste series met beits en was, waarbij de beits in de loop der jaren nogal donkerder werd, en pararubber mondstukken
de jaren 80 en 90: een beits die minder nadonkert, een andere afwerklaag die sterker glanst, en meestal acryl mondstukken
sedert midden jaren '90 tot nu: mooiere contrastbeitsen, weer vaker een was als afwerking, en zowel acryl als pararubber mondstukken.

Vauen heeft voor zover ik dat in een paar grote Duitse winkels kan zien, en bij een paar vrienden die Vauen kopen, een grote sprong vooruit gemaakt in hun basisproductie. Van wanneer die sprong vooruit stamt weet ik niet, maar je zegt dat iets over een hoog Big ben gehalte? Wel, ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat ze of met Big Ben, of met Stanwell eens goed hebben zitten praten... Overigens ga ik wat minder af op wat ik op internet tegenkom, of op wat fabrikanten vertellen. Ik probeer wat ik vertel altijd helemaal op wat ik zelf zie te baseren. Fabrikanten vertellen nu eenmaal van alles, dat is hun vak. En internet... 8)

Aangaande Peterson, ik bedoelde het merk Peterson; RobVoorburg verwees er al naar; hij zou niet zo snel iemand een Peterson aanraden als eerste pijp. Ik ook niet, en dat komt vooral omdat Peterson heel lang -en soms nu nog- pijpen leverde die veel langer ingerookt moesten worden. Op de een of andere manier was het vroeger net alsof die pijpen pas na een jaar of langer echt goed droog begonnen te roken. Daarnaast is ook zoiets als die Peterson P-lip, een bijzonderheid die ik niet voor een eerste pijp zou aanraden. Kan best fijn zijn, maar alleen als je zeker weet dat het je ligt.
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Laafke

Re: Tabakspijpen voor beginners

Bericht door Laafke »

@ Janneman,

De nieuwste modellen van Big Ben schaar ik onder de noemer alledaags, niet iets waar mn hart een sprongetje van maakt of het PKZ virus aktiveert . Ik zal vandaag eens informeren wat ze kosten. Maar om bovenstaande redenen en omdat het 9mm is zal ik ze niet kopen.

Biij Vauen heb dan wel een Big Ben gehalte gezien maar om nou echt van danish design a la stanwell te spreken, nee dat lukt me niet. Of ze moeten er de bont gekleurde modellen mee bedoelen. En de klachten over de kwaliteit zijn inmidels een paar jaar geleden.

Ook ik heb een pijp het liefst even vast voor ik hem koop. Maar sinds Rudi weg is uit Middelburg is het enige wat er hier vast te houden valt een mandjespijp of een Big Ben. Ik heb gelukkig (op aanraden van mensen van een forum) een aantal i-shops die mijn stortvloed aan vragen over een evt. te kopen pijp willen beantwoorden en waar ik tot op heden nog maar één keer een aankoop gedaan heb die me tegenviel. Ik moet pijpen echt van foto's kopen.

Toch gek, ik heb al vrij snel een Peterson , het Sherlock Holmes model, gekocht en nooit problemen zoals beschreven gehad. Ook bij de andere Petersons die ik heb....geen problemen/

Godfrey59

Re: Tabakspijpen voor beginners

Bericht door Godfrey59 »

Wat ik gisteren gezien en gehoord heb door de vertegenwoordigers van Vauen die bij Willem aanwezig waren en ook diverse pijpen goed bekeken , kan ik zeggen dat ze een enorme stap voorwaarts hebben gemaakt .
En zeker hoger in kwaliteit staan momenteel als de Petersons maar dat is mijn eigen mening .

Godfrey

Laafke

Re: Tabakspijpen voor beginners

Bericht door Laafke »

Hallo Godfrey,

Dan vind ik het dubbel jammer dat ik niet aanwezig was. Ik had graag de Vauens willen vasthouden om zelf een oordeel te vormen. Want ik kan nog steeds niet begrijpen hoe het komt dat een, in mijn ogen, B merk zo succesvol is in Duitsland. Zelfs de LOTR pijpen en hun opvolger maken geen PKZ bij me los. De LOTR worden niet meer gemaakt maar gaan voor gigantische prijzen (daar is een Dunhil leen koopje bij)bij ebay over de de toonbank.
Dus Vauen moet iets hebben....ben er alleen nog niet achter wat.

Gebruikersavatar
teunis
Berichten: 1495
Lid geworden op: 26 nov 2010 09:21
Locatie: Coevorden

Re: Tabakspijpen voor beginners

Bericht door teunis »

Laafke schreef:Hallo Godfrey,

Dan vind ik het dubbel jammer dat ik niet aanwezig was. Ik had graag de Vauens willen vasthouden om zelf een oordeel te vormen. Want ik kan nog steeds niet begrijpen hoe het komt dat een, in mijn ogen, B merk zo succesvol is in Duitsland. Zelfs de LOTR pijpen en hun opvolger maken geen PKZ bij me los. De LOTR worden niet meer gemaakt maar gaan voor gigantische prijzen (daar is een Dunhil leen koopje bij)bij ebay over de de toonbank.
Dus Vauen moet iets hebben....ben er alleen nog niet achter wat.
Misschien komt dat omdat het geen B-merk (meer) is? Als ze slechte pijpen zouden maken, houdt een fabrikant het toch niet al meer dan 150 jaar vol?

Als veel pijprokers in Duitsland dit merk hoog waarderen kan dat betekenen dat het gewoon een goede pijp is! Natuurlijk kan het ook een cultusvorming zijn, maar ook dan moet er een kern van waarheid inzitten. :D

Om maar weer op mijn stokpaardje terug te komen, Falcons zijn niet mooi, hebben geen esthetische waarde, maar zijn uiterst handig voor op reis, en in tegenstelling tot de heersende mening, vind ik ze wel degelijk geschikt als beginnerspijp.: makkelijk schoon te maken, geen gepruttel, tot de bodem leeg te roken en weinig risico op tongbite. Door de snellere opwarming van de kop is er zelfs een ingebouwde waarschuwing tegen te heet roken :lol:

Het feit dat 1persoon geen klik heeft met dit systeem, kan toch niet betekenen dat de pijp niet deugd? Er zijn genoeg pijprokers die het systeem wel waarderen!
Wie zoekt naar (een) waarheid, moet durven twijfelen.

Gebruikersavatar
Bommel
Berichten: 14892
Lid geworden op: 11 okt 2009 16:32
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Tabakspijpen voor beginners

Bericht door Bommel »

Na zo'n 30 jaar weer eens een echte MM Corncob bij Schimmel aangeschaft en ik ben tot de conclusie gekomen dat er geen andere pijp voor beginners zijn dan een goede Corncob.
En wel hierom.
Een beginner weet niet of de gestarte hobby een blijvende hobby is.
Pijproken is tenslotte van tabak genieten die een techniek met zich meedraagt die een lange termijn heeft.
Het is gecompliceerde manier van roken dat met oefenen naar genot kan brengen en vele hebben dat geduld niet.
Een Corncob pijp is goed koop in aanschaf, rookt goed droog, is makkelijk in de omgang die de beginner goed kan sturen in het beoefenen van de techniek.
Deze relatief goedkope aanschaf van het rookintrument stelt de beginner instaat om een wat kwalitatiever en duurdere pijptabak te kopen of zelfs meerdere tabakken ter afwisseling.
Zeker als de latente pijproker zich op forum eerst inleest en zich een weg heeft gebaand door de schrikbarende soorten " beginners " tabakken.
Met de Corncob is de beginner instaat direct te kunnen genieten van zijn of haar nieuwe hobby waarna het avontuur een volgend hoofdstuk kan ingaan.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Wowbagger
Berichten: 6403
Lid geworden op: 14 jun 2012 10:31

Re: Tabakspijpen voor beginners

Bericht door Wowbagger »

Bommel schreef:Na zo'n 30 jaar weer eens een echte MM Corncob bij Schimmel aangeschaft en ik ben tot de conclusie gekomen dat er geen andere pijp voor beginners zijn dan een goede Corncob.
En wel hierom.
Een beginner weet niet of de gestarte hobby een blijvende hobby is.
Pijproken is tenslotte van tabak genieten die een techniek met zich meedraagt die een lange termijn heeft.
Het is gecompliceerde manier van roken dat met oefenen naar genot kan brengen en vele hebben dat geduld niet.
Een Corncob pijp is goed koop in aanschaf, rookt goed droog, is makkelijk in de omgang die de beginner goed kan sturen in het beoefenen van de techniek.
Deze relatief goedkope aanschaf van het rookintrument stelt de beginner instaat om een wat kwalitatiever en duurdere pijptabak te kopen of zelfs meerdere tabakken ter afwisseling.
Zeker als de latente pijproker zich op forum eerst inleest en zich een weg heeft gebaand door de schrikbarende soorten " beginners " tabakken.
Met de Corncob is de beginner instaat direct te kunnen genieten van zijn of haar nieuwe hobby waarna het avontuur een volgend hoofdstuk kan ingaan.
Ik ben afgelopen weekend nog even terug gegaan naar Schimmel om 2 cobs te halen. Had spijt dat ik ze bij de bijeenkomst toch niet had meegenomen. Heb er nu een aantal keren uit gerookt en tot op zekere hoogte moet ik je gelijk geven. Het probleem is een beetje dat ze in Nederland volgens mij niet zo goed verkrijgbaar zijn, dus de beginneling die bij de plaatselijke tabakelier zijn eerste pijp wil halen zal niet zo snel in aanraking komen met een cob. Ook de internetaanbieders als Oude Leeuw, Haddocks etc. hebben ze niet in het assortiment. Enkel Godfrey heeft ze van de Nederlandse webwinkels erop staan.

Laafke

Re: Tabakspijpen voor beginners

Bericht door Laafke »

Heb zelf nog 2 corncobs liggen, paar keer uit gerookt....tis jammer van de verpakkings en verzendkosten (10 euro) anders had ik ze weggegeven. Is 2 a 3 keer uit gerookt, maar ja voor een tientje heb je ook 2 nieuwe, ...... dus wie in Zeeland komt en ze wil hebben kan ze meekrijgen... ze zitten tusse klein en medium in...

Gebruikersavatar
Bommel
Berichten: 14892
Lid geworden op: 11 okt 2009 16:32
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Tabakspijpen voor beginners

Bericht door Bommel »

In zo'n beetje elke tabakswinkel met een kleine serieus aanbod van pijptabak en pijpen ben ik cobs tegen gekomen.
Dus de beginner die in mijn omgeving woont kan ze gemakkelijk aanschaffen.
Afbeelding

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Tabakspijpen voor beginners

Bericht door robvoorburg »

Dat wordt dan voor velen verhuizen naar Alphen.

Laafke

Re: Tabakspijpen voor beginners

Bericht door Laafke »

en dan elkendag moar balen van ut leaven in de grote stad...... :mrgreen:

Gebruikersavatar
Bommel
Berichten: 14892
Lid geworden op: 11 okt 2009 16:32
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Tabakspijpen voor beginners

Bericht door Bommel »

Laafke schreef:en dan elkendag moar balen van ut leaven in de grote stad...... :mrgreen:
Kleine correctie: Alphen aan den Rijn is nog steeds een dorp maar met stadse perikelen. :mrgreen:
Afbeelding

Laafke

Re: Tabakspijpen voor beginners

Bericht door Laafke »

Ja ik bun moar un eenvoudige boerenlul..wette gaar neet wo Alphen lig...bun altied al bli-j as ik de weg van ut cafe noar huus weette noa een feest.
(en dan kom i-j thuus , steet ow vrouwe doar al kloar en zeg: Kiek doar hei-j dat zatte beest!! :mrgreen: )

Plaats reactie