Pijpvormen

Alles over de pijp zelf...
Laafke

Re: Pijpvormen

Bericht door Laafke »

Daar heb je gelijk aan Janneman. Op het pijpenmakersforum in Oostenrijk heb ik die vraag ook gesteld en een heel uitvoerig antwoord gekregen, waar ik het absoluut niet mee eens was. En er wordt in de verschillende landen verschillend over de Cutty (en dan vooral het voetje) gedacht...een discussie waar je nooit uitkomt maar die ik zo interessant vind dat ik er uren over kan praten en alles probeer te kunnen lezen wat er over geschreven is/wordt....maar dank voor je reactie...ik hoop dat er meer mensen zijn met een mening en dat ze die dan geven....
(Maar het mooiste vind ik nog wel mijn discussie met Roger Wallenstein en dat hij op mijn uitlating dat hij alleen maar extravagante pijpen kon maken en het maar de vraag was of hij de moeilijkste vorm, een Cutty dus, wel kon maken....dat zou pas zijn vakmanschap bewijzen drie weken lang niks van zich liet horen en plots met twee Cutty's voor de dag kwam. En als verlaat huwelijksgeschenk mocht ik er eentje uitkiezen!! zie avatar)

Gebruikersavatar
Dukdalf
Berichten: 2558
Lid geworden op: 18 okt 2011 08:08
Locatie: Gouda

Re: Pijpvormen

Bericht door Dukdalf »

janneman schreef:Op zo'n vraag bestaat geen definitief antwoord Laafke, pijpvormen zijn nu eenmaal nergens officieel vastgelegd, zoals een liter, een meter of andere gestandaardiseerde zaken. Je kunt bij verschillende fabrikanten kijken, en dan 'de meeste stemmen gelden' hanteren, maar voor weinig gemaakte vormen als de Cutty en de Belge werkt dat eigenlijk ook niet. Zelfs over veelgemaakte modellen als Buldog en Rhodesian bestaat geen overeenstemming tussen verschillende fabrikanten.
Veel weten betekent ook weten wanneer iets niet met zekerheid te weten is :D
+1. Dat laatste inzicht heb ik ook bereikt, na tientallen shape-charts bestudeerd te hebben. Over zowat elke vorm valt een oeverloze discussie te beginnen.

Laafke

Re: Pijpvormen

Bericht door Laafke »

Weet iemand toevallig wanneer en door wie de BARREL is ontworpen. Ik heb al gegoogled maar krijg alleen info over de Peterson Barrel....terwijl er meer zijn (o.a. Winslow). Nog een vraagje de Peterson Barrel (net als de ander Speciality Pipes) zou een Dry System hebben maar ik kan niks bijzonders ontdekken.....

Derde vraagje zijn de shapechart van Janneman en de bierpul/mok (?) nog ergens verkrijgbaar??
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
Dukdalf
Berichten: 2558
Lid geworden op: 18 okt 2011 08:08
Locatie: Gouda

Re: Pijpvormen

Bericht door Dukdalf »

De barrel heet zo omdat hij op een 'barrel' oftewel ton of vat lijkt. Net als de apple, de tomato, de horn, enzovoort. Als je shapecharts wilt heb ik hier nog wel een stapeltje liggen van diverse fabrikanten.

Laafke

Re: Pijpvormen

Bericht door Laafke »

Hoi Dukdalf,

Alles wat te maken heeft met Rattray's, Peterson en Stanwell heeft mijn belangstelling....

Laafke

Re: Pijpvormen

Bericht door Laafke »

"Vroeger" was er de site van ASP met de meeste pijpvormen wel in beeld. Echter die site is er niet meer....zijn ze verhuisd of bestaat ASP niet meer??

Laafke

Re: Pijpvormen

Bericht door Laafke »

Een overzichtje van de Stanwell shapes by designer (voor zover bekend)

Sixten Ivarsson:

01 (Nefertiti), 01 (Pick Ax), 02, 06, 07, 09, 10, 11, 13, 15, 17, 19, 20 (Free Hand Boot), 20 (Bent Dublin), 21, 22, 23, 24, 25, 30, 32 (Free Hand), 33, 34, 35 (Bent Free Hand), 37, 38, 41, 43, 48, 55, 59, 62, 63, 64, 70 (Free Hand Volcano/Sitter), 75 (Billiard w/oval shank), 79, 82, 85 (Bent Egg), 86, 87, 90, 91R, 95, 96, 105, 109, 119, 124, 2606 (Sitter), POY 1993.


Tom Eltang:

32 (redesign), 84, 126, 129, 131,135, 136, 137, 138, 164 (Trio), 177, 180, 181, 190, 204, 208, 209, 210, 211, 212, 213, 227, 232, POY 1986, POY 1987, POY 1988, POY 1990, POY 1992, POY 1996, POY 1997, POY 1998, POY 2000, POY 2001, POY 2002, POY 2003, POY 2004, POY 2005.


Jess Chonowitsch:

139, 140, 141, 142, 143, 144, 145, 146, 147, 148, 156, 157, 158, 159, 161, 162 (Calabash), 163 (Facet), 166, 167, 168, 171 (Hexagon), 172 (Viking), 217, POY 1985, POY 1989, POY 1991.


Poul Winslow:

207, 234


Anne Julie:

26, 35, 36, 183


Bang:
169, 170, 178, 179, 182, 189, POY 1989


Poul Ilsted:

215

Information copy-right and compiled by Basil D. Stevens

Gebruikersavatar
Martin Romijn
Berichten: 4013
Lid geworden op: 23 sep 2009 14:19
Locatie: Leerdam
Contacteer:

Re: Pijpvormen

Bericht door Martin Romijn »

Ik was ' vroeger ' actief op ASP. Het bestaat nog wel maar in een andere vorm. De shapecharts zijn hier te vinden http://aspipes.net/Shapes/Shapes%20Chart.htm
Afbeelding pijpen, tampers, en meer...

Gebruikersavatar
Timmy
Berichten: 452
Lid geworden op: 30 sep 2013 13:57
Locatie: Beuningen gld

Re: Pijpvormen

Bericht door Timmy »

hier een zeer apart model
Calabash Black Barrel
http://www.smokingpipes.com/pipes/new/w ... _ID=136886

Afbeelding

Gebruikersavatar
Kees Flake
Berichten: 3038
Lid geworden op: 17 nov 2012 16:27
Locatie: dongen

Re: Pijpvormen

Bericht door Kees Flake »

Dat is geen pijpje roken maar een boomstammetje.
Smaken verschillen maar dit is dus niet mijn smaak.
De grootste rijkdom is tevreden zijn met weinig.

gr. kees Flake

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Pijpvormen

Bericht door janneman »

Timmy schreef:Afbeelding
Voor de ouderwetse SF fans; Star Trek IV, the voyage home...

Afbeelding
Laatst gewijzigd door janneman op 01 mar 2014 22:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Gebruikersavatar
Timmy
Berichten: 452
Lid geworden op: 30 sep 2013 13:57
Locatie: Beuningen gld

Re: Pijpvormen

Bericht door Timmy »

hier nog een vorm, de whiskybarrel. Ontdek net dat Winslow er ook een paar heeft gemaakt. WC zal hem wel hebben....

Afbeelding

met enige fantasie kan ik m'n crown daar een beetje van afleiden

Afbeelding

Laafke

Re: Pijpvormen

Bericht door Laafke »

Hallo Timmy,

Ik vermoed dat de Barrel van Winslow uitverkocht is. Wat wel te krijgen is (al zijn ze zeldzaam) is de Peterson Barrel. Scheelt in qua prrijs en formaat aardig wat. Je moet er alleen wel rekening mee houden dat de Peterson een P-lip heeft en zonder filter is. Ik heb er 2 en ze zijn dagelijks in gebruik.

Gebruikersavatar
Timmy
Berichten: 452
Lid geworden op: 30 sep 2013 13:57
Locatie: Beuningen gld

Re: Pijpvormen

Bericht door Timmy »

ja, die winslows zijn allemaal weg. bedoel je deze?

Afbeelding
Afbeelding

vind ik toch teveel op gewone billiards lijken, die randjes van winslow zijn leuk. We zijn bezig een whiskybarrelpijp met metalen ringen om de kop te regelen.... geheim projectje :wink:

Laafke

Re: Pijpvormen

Bericht door Laafke »

Nou als je hem in handen hebt, neerlegt naast een echte billiard dan zie je toch echt het verschil. De Peterson is toch echt een vaatje.

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15117
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Re: Pijpvormen

Bericht door Eliminator »

Timmy schreef: We zijn bezig een whiskybarrelpijp met metalen ringen om de kop te regelen.... geheim projectje :wink:
Meindert aan het werk gezet ? :mrgreen: :wink:
Afbeelding

Winslow Collector

Re: Pijpvormen

Bericht door Winslow Collector »

Timmy schreef:hier nog een vorm, de whiskybarrel. Ontdek net dat Winslow er ook een paar heeft gemaakt. WC zal hem wel hebben....

Afbeelding
:mrgreen: Ja, wat dacht jij dan? Tuurlijk heb ik die. En ik zag er op de beurs in Dortmund vorig jaar september nog eentje bij STG liggen. Dus als die nog niet verkocht is, is er in ieder geval nog eentje te koop.
Dit was één van Winsløw's "thema-pijpen", een kleine serie die hij ieder voorjaar uitbrengt met elk jaar een ander thema.

Laafke

Re: Pijpvormen

Bericht door Laafke »

Ik heb nog een Winsløw Barrel grade D (400,= euro ex verzend) gevonden. Ik heb eerst Timmy een PB gestuurd omdat hij het er als eerste over had. Mocht hij de pijp niet willen dan is de info bij mij te krijgen.

Gebruikersavatar
Timmy
Berichten: 452
Lid geworden op: 30 sep 2013 13:57
Locatie: Beuningen gld

Re: Pijpvormen

Bericht door Timmy »

Dank Laafke, moet alleen nog even laten passeren. Blijft prachtig maar boven m'n budget. Zelfs
naar Suriname laten sturen om de btw te missen is nog iets te gek. Helaas. En met de vatvorm van Peterson bedoelde ik alleen dat ik de ringen miste, verder echt mooi model.

Gebruikersavatar
boyenne
Berichten: 423
Lid geworden op: 26 okt 2009 16:55

Re: Pijpvormen

Bericht door boyenne »

Leuk om al die vormen eens te bezien.

Al enige tijd ben ik gecharmeerd van het zogenaamde Prince-model. Ik vraag me echter af welke tabakken zich hier zoal voor lenen.
boyenne Afbeelding

Gebruikersavatar
Sidekickelvis
Berichten: 4951
Lid geworden op: 28 dec 2012 19:11
Locatie: Pijnacker

Re: Pijpvormen

Bericht door Sidekickelvis »

Vooral Latakia houdende mixtures hoor ik vaak. Heb er zelf ook een princemodelletje voor maar ik merk dat verschil niet heel erg. Ligt aan mij, ik ben na tops 3 kwartier wel klaar met een pijp. Dat kost me een gedeelte smaakbeleving gok ik.
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!

Gebruikersavatar
Paasei
Berichten: 5380
Lid geworden op: 18 jan 2010 18:31
Locatie: Wuustwezel

Re: Pijpvormen

Bericht door Paasei »

boyenne schreef:Leuk om al die vormen eens te bezien.

Al enige tijd ben ik gecharmeerd van het zogenaamde Prince-model. Ik vraag me echter af welke tabakken zich hier zoal voor lenen.
Hey, dat is lang geleden dat we je gelezen hebben !
Koninklijke Eikel Des Forums.

Gebruikersavatar
boyenne
Berichten: 423
Lid geworden op: 26 okt 2009 16:55

Re: Pijpvormen

Bericht door boyenne »

Helder, Sidekick. Da's een bevredigend antwoord. Zeker gezien ik wel van Latakia Tabakken houd.

Inderdaad, Paasei! Jou ben ik zeker niet vergeten hoor! ;)

Klopt, ik ben een tijdje niet al te actief geweest, maar oude liefde roest niet, soms keer ik terug naar het forum.
Het is best wel groot en druk geworden, maar ik stam een beetje uit de tijd dat het forum NET online was en nog opgebouwd moest worden.

Goed om nog zo veel Heeren (wellicht dames?) te zien die zo veel van het pijproken houden. =D>
boyenne Afbeelding

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4211
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: Pijpvormen

Bericht door Ribbon »

Het is ook goed te zien dat zo af en toe leden van het eerste uur terugkeren Boyenne. :)
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Pijpvormen

Bericht door robvoorburg »

Inderdaad, leuk je weer te lezen.

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Pijpvormen

Bericht door janneman »

Ha, herwelkom back dan Boyenne!
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Gebruikersavatar
Bommel
Berichten: 14893
Lid geworden op: 11 okt 2009 16:32
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Pijpvormen

Bericht door Bommel »

Het is inderdaad lang geleden dat we bericht ontvingen van waarde heer Boyenne.
Ik vind het altijd plezierig als er weer terug gekeerd wordt op het forumnest.
Welkom terug.
Afbeelding

Gebruikersavatar
boyenne
Berichten: 423
Lid geworden op: 26 okt 2009 16:55

Re: Pijpvormen

Bericht door boyenne »

Leuke, warme berichten. Dank, Heeren! :)

Ben onlangs verhuisd richting Eindhoven (net over de grens, woon nu in België) dus heb nu de mogelijkheid om eens te bekijken welke tabakken er zoal in de Belgische winkels liggen....... :)

En misschien zijn er ook wel mooie tabakszaken in Eindhoven. Dat Prince-model moet er nu toch maar eens komen.... :sw
boyenne Afbeelding

kiske

Re: Pijpvormen

Bericht door kiske »

boyenne schreef:Leuke, warme berichten. Dank, Heeren! :)

Ben onlangs verhuisd richting Eindhoven (net over de grens, woon nu in België) dus heb nu de mogelijkheid om eens te bekijken welke tabakken er zoal in de Belgische winkels liggen....... :)

En misschien zijn er ook wel mooie tabakszaken in Eindhoven. Dat Prince-model moet er nu toch maar eens komen.... :sw
In Eindhoven heb je Piet van Kuyk en Tabakado. (Er zijn er wel wat meer maar daar is behalve 2 blikken macbaren en een pouch voortrekker niets te vinden. In Veldhoven heb je Dillen. Op dezelfde volgorde de omvang van assortiment. Verwacht echter zeker geen echt grote hoeveelheden of keus.

Piet van Kuyk heeft dunhill, peterson, robert macconnel, hajenus, troost, orlik, solani, skandinavik, voortrekker, sail, en nog wat standaard spul. Echter behalve van peterson geen (bijna) complete reeksen.

Pijpen zijn bigben, wat chacom, vauen, een enkele peterson, porche, bq.

Zeker een compleet geheel maar geen uitschieters.

Tabakado heeft behalve de standaard spullen wat rattrays tabak en is qua pijpen chacom en lagere klassen.

Dillen zit vrij ruim in de standaard tabakken en verder qua pijpen voornamelijk bigben, chacom en vauen.

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Pijpvormen

Bericht door janneman »

boyenne schreef:Leuke, warme berichten. Dank, Heeren! :)

Ben onlangs verhuisd richting Eindhoven (net over de grens, woon nu in België) dus heb nu de mogelijkheid om eens te bekijken welke tabakken er zoal in de Belgische winkels liggen....... :)

En misschien zijn er ook wel mooie tabakszaken in Eindhoven. Dat Prince-model moet er nu toch maar eens komen.... :sw
Hola, geen buurman meer! Maar gefeliciteerd met de nieuwe vestiging Boyenne!
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Plaats reactie