Uit de operatiekamer : koolaanslag verwijderen uit een meer?

Alles over de pijp zelf...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tati60
Berichten: 289
Lid geworden op: 05 sep 2009 22:54
Locatie: Hasselt (BE)

Uit de operatiekamer : koolaanslag verwijderen uit een meer?

Bericht door Tati60 »

Graag jullie mening... De twee meerschuimen pijpen van mijn grootvader (zie: http://pijprokersforum.forum2go.nl/uit- ... -t298.html) hebben last van serieuze koolaanslag in de kop. Kun je de zout/alcoholmethode ook bij een meerschuimen pijp toepassen ?
Vriendelijke groet,
B.

_____________________________
Nothing is more fulfilling than doing something you truly enjoy, whether with the enthusiasm of a novice or the deep appreciation of an old hand.

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door janneman »

BRRRRR ik zou het zeker niet durven proberen! Dat zout zet uit als er alcohol bij komt, ik hoor al die naargeestige 'knap'! Behandel meerschuim met uiterste zachtheid! Veel meer dan wat alcohol op een pijpenrager of oude sok zou ik er niet op loslaten...

Ik zou denk ik de huidige koollaag met rust laten, en voornamelijk proberen te voorkomen dat er nog veel meer bij komt. En dat laat zich redelijk eenvoudig doen door de pijpen na elke keer roken goed uit te vegen (oude sok of een prop keukenrol doen wonderen). Omdat meerschuim geen hout is vormt zich ook niet echt het soort van koollaag dat je in bruyere pijpen tegenkomt. Het meeste in Meerschuim is oude tabak en teer, en dat geeft wel mee als je uitveegt met een druppeltje alcohol. Bij de oude laag die in deze pijpen zit kan het wel een paar keer vegen hebben, vermoed ik.

Als het echt heel erg is -in de zin van niet te roken en liever kapot dan zoals ze nu zijn-, zou ik een echte pijpenruimer inzetten. Met jou familieband voor deze pijpen zou ik dan dus denk ik niet doen...

Ik bezie alle pogingen om oude pijpen te 'ontsmetten' met enige verbazing. Er zijn niet zo heel veel microobjes die een ferme stoot nicotine overleven, en er zijn nog minder virusjes die zich echt thuis voelen in een warme pijpenkop en die ook nog een bedreiging voor de mens vormen. Als we het hebben over algemene reinheid hebben dat zou ik hooguit de nodige aandacht aan een monstuk besteden, niet aan de kop.

Groet, Janneman

Online
Gebruikersavatar
Martin Romijn
Berichten: 4017
Lid geworden op: 23 sep 2009 14:19
Locatie: Leerdam
Contacteer:

Bericht door Martin Romijn »

zout /alcohol.... niet doen ! Uitschuren is veiliger en afdoende.
Afbeelding pijpen, tampers, en meer...

Gebruikersavatar
smoorder
Dichter des Forum
Berichten: 1254
Lid geworden op: 23 apr 2009 12:43
Locatie: Mechelen B

Bericht door smoorder »

my honest opinion ...
de zout-alcohol - die eigenlijk correcter als zout-alcohol+water-methode kan omschreven worden, is heel gangbaar in de VS.
Geen zinnig mens waagt het daar nog om in 't openbaar een niet-ontsmette pijp op te steken. Vooreerst maak ik hier een uitzondering voor de Paper-mate die uiterst handig is om in het luchtledige op het plafond te schrijven - wat met een potlood overigens óok lukt. Maar verder is Amerika is niet echt exporteur van verstandig gedachtengoed te noemen. Want er zit soms een gaatje in de redenering.
De zout-alcoholmethode zal zeker een aantal "smaakstoffen" uit de pijp absorberen, maar zout water kruipt -osmose- naar de minst zoute kant; evengoed wordt je pijp dus verzadigd. En een gepekelde pijp ...
Meerschuim is op zich zeer poreus en drinkt alles wat in de buurt komt.
Ik sluit me aan bij Janneman en Martin; heel voorzichtig schrapen, daarna alcohol en een oude sok. Of eventueel een katoenen lapje ...

Gebruikersavatar
dr. Watson
Berichten: 987
Lid geworden op: 20 feb 2009 12:46
Locatie: Meppel

Bericht door dr. Watson »

Probeer het eens met kukident. Dat is 100% veilig. Ik heb dit ook gedaan met mijn pijp met meerschuiminleg die verstopt was.

Gebruikersavatar
Victor Baarn
Berichten: 1024
Lid geworden op: 03 feb 2009 13:06

Bericht door Victor Baarn »

smoorder schreef:my honest opinion ...
de zout-alcohol - die eigenlijk correcter als zout-alcohol+water-methode kan omschreven worden, is heel gangbaar in de VS.
Geen zinnig mens waagt het daar nog om in 't openbaar een niet-ontsmette pijp op te steken.
Die Amerikanen zou ik maar niet als voorbeeld gebruiken. Ik citeer uit de Bob Evers serie:
'Amerikanen zijn overtuigd dat zij aan de rand van het graf wankelen als zij water moeten drinken dat warmer is dan vier graden Celsius, een tandenborstel moeten gebruiken die niet in luchtdicht cellofaan is afgeleverd, of een keer van tafel opstaan zonder zich helemaal rond te hebben gegeten.'

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door janneman »

Glaasje ijswater, Arie?

Gebruikersavatar
Victor Baarn
Berichten: 1024
Lid geworden op: 03 feb 2009 13:06

Bericht door Victor Baarn »

janneman schreef:Glaasje ijswater, Arie?
Doe maar een Londen Tonic :wink:

Plaats reactie