Kirsten pijp

Alles over de pijp zelf...
Gebruikersavatar
multiballs
Berichten: 1241
Lid geworden op: 05 apr 2010 22:18

Kirsten pijp

Bericht door multiballs »

onlangs twee kirsten pijpen besteld,
en kwam daarna online een folder tegen,hieronder enkele afbeeldingen ervan,
is een zeer fijne pijp om te roken,
zeer gemakkelijk schoon te maken

http://www.kirstenpipe.com/

Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding
WINSLOW Waarom niet ?

Gebruikersavatar
multiballs
Berichten: 1241
Lid geworden op: 05 apr 2010 22:18

Re: Kirsten pijp

Bericht door multiballs »

speciale kirsten pijpruimer voor reinigen van de ketel

Afbeelding


exploded vieuw van de pijp


Afbeelding
WINSLOW Waarom niet ?

Gebruikersavatar
multiballs
Berichten: 1241
Lid geworden op: 05 apr 2010 22:18

Re: Kirsten pijp

Bericht door multiballs »

doorsnede tekening


Afbeelding
WINSLOW Waarom niet ?

Gebruikersavatar
smoorder
Dichter des Forum
Berichten: 1254
Lid geworden op: 23 apr 2009 12:43
Locatie: Mechelen B

Re: Kirsten pijp

Bericht door smoorder »

't zijn schatjes ..
zelfs beter - nOg beter - dan Falcon,
en dat , my dear friend MB, kan ik slechts schrijven zodat het niet over mijn lippen moet komen.
Begrijp dat, op dit eigenste moment, een lichte vlaag van deemoed door mijn huis waait, weliswaar richting terras, waar de vlaag bestendigd zal worden met gueuze, en Erinmore flake in een Falcon.
Be Blessed, want de Kirsten zal je tabak heel anders laten smaken.
S

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Kirsten pijp

Bericht door janneman »

Dat zietr er uit als ene erg mooi duo, MUltiballs!

Ik moet eerlijk bekennen, ik schreef het ook al eerder naar aanleiding van ik meen Antonius' Kirsten pijp, die Kirsten pijpen blijven toch wel erg mooie Art Deco gevallen. Alle pijpen met metaal blijven in mijn ogen wat on-pijps, maar Falcon's en Falcon-achtigen maken dat wel weer goed door echt prettig te roken. Hoe die Kirsten's roken weet ik niet, ik heb er geen, maar door de vierkante gegroefde stam en en dergelijke hebben die in mijn ogen bijna iets weg van architectuur.
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Kynikos
Berichten: 1891
Lid geworden op: 28 sep 2009 14:12

Re: Kirsten pijp

Bericht door Kynikos »

multiballs schreef:Afbeelding
Van alle pijpen is de Kirsten nog het meest geschikt om het label 'steampunk' te dragen. Vooral deze diepgebogen variant in deze kleurencombinatie. Deze technisch aandoende afbeelding inclusief terminologie benadrukt dit nog eens. Fascinerende dingen.

antonius
Berichten: 722
Lid geworden op: 16 feb 2009 18:05

Re: Kirsten pijp

Bericht door antonius »

Ik hoop dat ze snel bij je zijn,ik zelf heb er al jaren eentje en rook die met veel plezier.
Hij is inderdaad makkelijk schoon te maken en je rookt zonder filter maar als je ziet wat voor een troep er achter blijft in de stem, :shock: dat wil je niet weten.
Volgens mij werkt dit systheem beter als een koolstof filter.
Nog een voordeel,als je de valve dicht zet wanneer je de as er uit klopt wordt het hout niet nat en je kunt hem dus de hele dag door roken.
Het bruyere wat ze ervoor gebruiken is erg hard,net als een peterson,dus het inroken duurt wel even.
Veel rook genot ermee.

gr ton

Gebruikersavatar
Pieter
Berichten: 1183
Lid geworden op: 31 mei 2011 13:19
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Kirsten pijp

Bericht door Pieter »

Ik word altijd een beetje huiverig bij het zien va zo'n ingewikkelde systeempijp.

Maar krijg wel het idee dat een pijp als deze hetzelfde systeem gebruikt als de keramische pijpen van Zenith, die hebben ook een extra ruimte waar de rook nog eens doorheen moet.

Rest mij wel het stellen van de volgende vraag: als nu blijkt dat een pijpragertest bij een type pijp als dit onmogelijk succesvol kan worden uitgevoerd, maar deze rookt juist uitzonderlijk koel en droog... Hoe veel waarde moeten we dan nog aan de pijpragertest hechten? Ik hoor graag uw mening.
"U bent schijt in een zijden kous." - Napoleon tegen Talleyrand

Gebruikersavatar
Joey Peters
Berichten: 1347
Lid geworden op: 20 mar 2009 17:46
Locatie: Heerlerheide

Re: Kirsten pijp

Bericht door Joey Peters »

Dit is een uitzondering denk ik ;)
http://marktplaats.puffaway.nl/ - goedkope occasion pijpen voor ieder wat wils

Gebruikersavatar
multiballs
Berichten: 1241
Lid geworden op: 05 apr 2010 22:18

Re: Kirsten pijp

Bericht door multiballs »

de pijpragertest is zeer gemakkelijk bij deze,
deze komt gewoon door het losse mondstuk,
de rest is allemaal in losse delen te halen,

de ketel kun je eraf schroefen,maar ook als hij gemonteerd is op de steel,
kun je er de rager van bovenin de ketel erin drukken,

als hey mondstuk eraf gehaald is,deze is geklemt dmv een rubber afdichtringetje,
en de onderzijde de valve eruit is,klemt ook op rubber afdichtringetje,
dan kan er gewoon een propje keukenrol door de steel heen,
gemakkelijker kan het niet,
en je krijgt hem echte helemaal glimmend schoon een binnenzijde,

dus eigenlijk is de ragertest overbodig bij dit systeem
WINSLOW Waarom niet ?

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Kirsten pijp

Bericht door janneman »

De ragertest is prima, maar niet voor alle pijpen... De meeste van dit soort systeem pijpen doen er niet aan mee, veel stenen pijpen doen er niet aan mee, DZogenaamde Gesteckpfeifen doen niet mee, filterpijpen zijn met filter ook uitgesloten van competitie... Het zegt niets over de pijp, de ragertest zegt alleen wat over pijpen die gewoon een egaal doorlopend rookkanaal horen te hebben. De ragertest zegt ook niet zo heel veel over het koel en droog roken van een pijp, maar vooral over de nauwkeurigheid waarmee een pijp en rookkanaal is gemaakt. En bij een pijp waar de ragertest soepel verloopt kun je iets doen als je te nat rookt, maar als het goed is, dan heb je dat zelden nodig.

Bij alle andere vormen van pijpen heb je weinig aan de ragertest, en moet je het hebben wat wat andere rokers, die die pijpen hebben erover vertellen. Dan wordt een forum als dit van belang :D
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Gebruikersavatar
St Patrick
Berichten: 4498
Lid geworden op: 20 nov 2010 12:54
Locatie: Ermelo e.o.

Re: Kirsten pijp

Bericht door St Patrick »

Het zijn hele mooie pijpjes om te zien, en ze zullen echt wel heel lekker roken. Maar ik toch meer een hout man. Ik kan uren naar een handgemaakte bruyere/olijfhouten pijp kijken, roken en weer kijken... Zo heeft iedere gek zijn gebrek zeg maar :mrgreen:
:B
*****Wie de pijp niet rooken kan, heeft er het Vermaak niet van*****

Gebruikersavatar
Forza1961
Berichten: 121
Lid geworden op: 17 mar 2011 13:07
Locatie: Vroomshoop

Re: Kirsten pijp

Bericht door Forza1961 »

Mag ik vragen wat zo'n pijp kost?
Succes hebben is één keer vaker opstaan dan het aantal keren dat je valt......

Gebruikersavatar
multiballs
Berichten: 1241
Lid geworden op: 05 apr 2010 22:18

Re: Kirsten pijp

Bericht door multiballs »

de prijs per model staat op de link in eerste post
WINSLOW Waarom niet ?

Gebruikersavatar
Pieter
Berichten: 1183
Lid geworden op: 31 mei 2011 13:19
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Kirsten pijp

Bericht door Pieter »

Dank voor jullie input, heren!

Kende zelf het volgende fabeltje: de pijpragertest wordt gedaan om te controleren of de rook in een mooi recht kanaal vloeit. Bochten zorgen theoretisch voor hetere rook omdat deze in allerlei rare bochten wordt getrokken.

Die gaat van de lijst af.
"U bent schijt in een zijden kous." - Napoleon tegen Talleyrand

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Kirsten pijp

Bericht door janneman »

Niet helemaal afstrepen Pieter, al klopt het ' heter roken' niet. Maar wel meer kans op pruttel- en gorgelgeluidjes en vocht op de tong, omdat in de bochten eerder vocht uit de rook neerslaat. En dat vocht is dan weer niet echt prettig. Bovendien kunnen hoekjes en bochten meer plekken vormen waar zich vuil kan afzetten. Over het algemeen kun je wel zeggen dat een pijp met een regelmatig en recht rookkanaal prettiger zal roken, maar je kunt dat niet doortrekken naar alle pijpen.
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Gebruikersavatar
Luys
Moderator
Berichten: 2846
Lid geworden op: 10 jun 2010 12:14
Locatie: Zoetermeer

Re: Kirsten pijp

Bericht door Luys »

Hmm, ik weet nog steeds niet of ik dat soort pijpen echt lelijk vind, of dat het gewoon niet mijn ding is...

Overigens toen ik de foto's voor het eerst snel bekeek, deed het me hieraan denken:
Afbeelding

Da's overigens een airbrush, geen pijp... Ik zou kunnen proberen hoe het rookt, ik heb zo'n ding (maar dat ga ik toch maar niet proberen!)

Misschien zit daar ook wel mijn probleem: een airbrush is van metaal, een pijp niet?
Pijproker des forums

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15122
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Re: Kirsten pijp

Bericht door Eliminator »

Als jij met dat ding aankomt en je zet eerst een zwarte zonnebril op je hoofd, begin ik toch op te letten hoor :? :wink:


Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Luys
Moderator
Berichten: 2846
Lid geworden op: 10 jun 2010 12:14
Locatie: Zoetermeer

Re: Kirsten pijp

Bericht door Luys »

Eliminator schreef:Als jij met dat ding aankomt en je zet eerst een zwarte zonnebril op je hoofd, begin ik toch op te letten hoor :? :wink:


Afbeelding
Rofl, da's een iets ander model:

Afbeelding

Het verschil? De 'pijpekop'...
Pijproker des forums

Gebruikersavatar
Luys
Moderator
Berichten: 2846
Lid geworden op: 10 jun 2010 12:14
Locatie: Zoetermeer

Re: Kirsten pijp

Bericht door Luys »

Oke meneer de moderatert... Het was leuk, maar nu weer on-topic!

Heb zelf ook een aluminium pijp; een BBB volgens het stempel... Het vreemde is: ik heb heel Google afgezocht (o.a. 42 pagina's aan images), en ik kom van BBB (Best British Briar) geen aluminium pijpen tegen...

Het is iig een vreemd geval, maar ook met een afschroefbare kop en er moeten van die ringvormige filters in. Kreeg via het forum ooit een tip om het met een pijperager te proberen (op maat geknipt en rond gebogen) om erachter te komen hoe die rookt. Een pijperager word dus veel te heet, ging smeulen en dat gaf me een gore lucht en smaak!

Kortom, moet hem een keer proberen met een filter... Mocht het bevallen dan ga ik hem misschien wel gebruiken (heb begrepen dat Falcons, Kirsten en dus vermoedelijk ook deze BBB erg prettig en koel roken, maar ik vind het er niet cool uitzien). Anders gaat 'ie het forum op voor de liefhebber (tenzij het een echt collector's item blijkt te zijn, dan wil ik er nog wel iets voor hebben).

Multiballs: ook al vind ik het niets: geniet van je aankoop en negeer mijn negatieve posts gewoon!
Pijproker des forums

Gebruikersavatar
multiballs
Berichten: 1241
Lid geworden op: 05 apr 2010 22:18

Re: Kirsten pijp

Bericht door multiballs »

uiteraard mag ieder zijn mening hebben,
ik heb hem ook voornamelijk gekocht,
omdat ik hem juist supermooi vind,
en eens wou proberen hoe het rookt,
en valt me zeker niet tegen!!
WINSLOW Waarom niet ?

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15122
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Re: Kirsten pijp

Bericht door Eliminator »

Luys schreef:Oke meneer de moderatert... Het was leuk, maar nu weer on-topic!!
:mrgreen: I like that !..... Okay, ontopic maar weer, net zoals de Falcon pijpen ben ik zelf niet gecharmeerd van deze modellen, apart zijn ze zeker, en lelijk durf ik ze ook zeker niet te noemen, ze hebben op zich wel 'iets', alleen dat 'iets' is niet helemaal mijn ding.
Smaken enzo,.. we kennen 't wel, die verschillen wel eens,... uiteraard met alle vormen van respect wens ik de liefhebbers heel veel rookplezier.
Wellicht ben ik wel degene die een hoop mist,.. maar in mijn hoofd niet zo'n alu. pijp !
Afbeelding

endevos
Berichten: 839
Lid geworden op: 11 mar 2010 21:14
Locatie: gent

Re: Kirsten pijp

Bericht door endevos »

Luys schreef: Heb zelf ook een aluminium pijp; een BBB volgens het stempel... Het vreemde is: ik heb heel Google afgezocht (o.a. 42 pagina's aan images), en ik kom van BBB (Best British Briar) geen aluminium pijpen tegen...

Het is iig een vreemd geval, maar ook met een afschroefbare kop en er moeten van die ringvormige filters in. Kreeg via het forum ooit een tip om het met een pijperager te proberen (op maat geknipt en rond gebogen) om erachter te komen hoe die rookt. Een pijperager word dus veel te heet, ging smeulen en dat gaf me een gore lucht en smaak!

Kortom, moet hem een keer proberen met een filter... Mocht het bevallen dan ga ik hem misschien wel gebruiken (heb begrepen dat Falcons, Kirsten en dus vermoedelijk ook deze BBB erg prettig en koel roken, maar ik vind het er niet cool uitzien). Anders gaat 'ie het forum op voor de liefhebber (tenzij het een echt collector's item blijkt te zijn, dan wil ik er nog wel iets voor hebben).

Multiballs: ook al vind ik het niets: geniet van je aankoop en negeer mijn negatieve posts gewoon!

http://www.pijpenkabinet.nl/Artikelen/S ... mpijp.html
Dit is een interessante site ivm de systeempijpen.
Ctrl+f is praktisch om het stukje over BBB vinden, alles lezen is natuurlijk ook een optie :wink:

Afbeelding
Deze noemt "the peacemaker" :)

Afbeelding: the titan

Afbeelding: the colibri

Als ik het goed heb, zijn deze allen van BBB.

Gebruikersavatar
Luys
Moderator
Berichten: 2846
Lid geworden op: 10 jun 2010 12:14
Locatie: Zoetermeer

Re: Kirsten pijp

Bericht door Luys »

endevos schreef: http://www.pijpenkabinet.nl/Artikelen/S ... mpijp.html
Dit is een interessante site ivm de systeempijpen.
Ctrl+f is praktisch om het stukje over BBB vinden, alles lezen is natuurlijk ook een optie :wink:

Afbeelding
Deze noemt "the peacemaker" :)

Als ik het goed heb, zijn deze allen van BBB.
Die heb ik dus! Alleen met een iets andere kop. En nu weet ik eindelijk wat er op de bodem staat: "peacemaker" dus; dat is niet echt leesbaar meer (England wel, maar dat bevestigt alleen maar Best British Briar).

Blijft opmerkelijk. Heb op afbeeldingen gezocht met Google. Respectievelijke zoektermen: BBB Pipe, BBB Peacemaker, BBB Peacemaker pipe. En guess what? Heel veel Dr Plumb's en de plaatjes van het pijpenkabinet...
Pijproker des forums

endevos
Berichten: 839
Lid geworden op: 11 mar 2010 21:14
Locatie: gent

Re: Kirsten pijp

Bericht door endevos »

Luys schreef:...
Blijft opmerkelijk. Heb op afbeeldingen gezocht met Google. Respectievelijke zoektermen: BBB Pipe, BBB Peacemaker, BBB Peacemaker pipe. En guess what? Heel veel Dr Plumb's en de plaatjes van het pijpenkabinet...

:lol: :lol:

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Kirsten pijp

Bericht door janneman »

Een oud draadje maar weer eens tot leven wekken in verband met heuglijke feiten en aanwinsten...
(http://www.pijprokersforum.nl/viewtopic.php?f=10&t=4420

Na het genereuze aanbod van Bob Renssen ben ook ik voor de bijl gegaan. En vandaag was het dan zover, eindelijk tijd om een pakketje dat sedert woensdag al bij het postagentschap op me lag te wachten af te halen.

Afbeelding Afbeelding
Yessss!

Afbeelding
Het is zowaar ongeveer een heel pijpenrek; drie verschillende afwerkingen/kleuren steel, met een gladde en een sandblast kop. Ha!

Afbeelding
De kop heeft aan de onderzijde een metaaldeel, dat verwisselbaar is omdat het in kleur bij de steel kan horen, Schroef in de kop losdraaien, en het kapje komt los en kan van een andere kleur kapje voorzien worden. Verder zit er aan het uiteinde van de metalen steel (op de foto links) een metalen dop die niet alleen eruit kan, maar ook gedraaid kan worden. Zo kun je desgewenst de trek van de pijp aanpassen. Het mondstuk zelf heeft een lange metalen pen waarmee je een doekje/stukje keukenrol door de steel kunt drukken om hem schoon te maken. De schutters onder ons herkennen het schoonmaken van een geweerloop... Deze pijp moet al net zo goed als een Falcon schoon te houden zijn.

Als een splinternieuwe Kirsten slecht lijkt te trekken even het mondstuk eruit halen; dan duikt er ineens ook een strak opgerold papiertje op. Filter?
Afbeelding
Nee, gebruiksaanwijzing...

Afbeelding
De -gloednieuwe- koppen zijn van binnen met inrookmateriaal bewerkt, en een stuk groter dan de normale koppen van Falcon. Dit zijn ferme pijpen, en ik moest nu eerst maar eens beginnen met ze rustig in te roken (ondanks de inrookpasta; door met kleine stapjes te beginnen leer ik een pijp ook beter kennen).

Ha, dit is weer eens een goede dag!

(Meer volgt als ik de pijpen wat beter heb leren kennen...)
Laatst gewijzigd door janneman op 03 jun 2012 20:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Gebruikersavatar
Bommel
Berichten: 14897
Lid geworden op: 11 okt 2009 16:32
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Kirsten pijp

Bericht door Bommel »

Mooi verhaal weer Janneman met goede tips voor andere Kirsten beginners.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Pieter
Berichten: 1183
Lid geworden op: 31 mei 2011 13:19
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Kirsten pijp

Bericht door Pieter »

Nu weet alleen wel heel het internet waar je woont.
"U bent schijt in een zijden kous." - Napoleon tegen Talleyrand

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Kirsten pijp

Bericht door janneman »

Pieter schreef:Nu weet alleen wel heel het internet waar je woont.
Oeps, crap! Even bijwerken... Niet dat het een groot geheim is voor hen die het telefoonboek machtig zijn, maar toch...
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Gebruikersavatar
St Patrick
Berichten: 4498
Lid geworden op: 20 nov 2010 12:54
Locatie: Ermelo e.o.

Re: Kirsten pijp

Bericht door St Patrick »

Mooie systeempijpen Janneman... Ik heb gisteren weer mijn Falcons en Super Twist gerookt, maar het blijven fantastische pijpen. Denk zelf dat ik voor de komende vakantie nog een paar losse koppen ga aanschaffen... Kunnen de andere houtstukken veilig en wel thuisblijven.
Veel rookplezier gewenst en ik ben zeer benieuwd of deze beter/ anders bevallen dan de Falcons...:)
:B
*****Wie de pijp niet rooken kan, heeft er het Vermaak niet van*****

Plaats reactie