Doorrokers

Alles over de pijp zelf...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bommel
Berichten: 14871
Lid geworden op: 11 okt 2009 16:32
Locatie: Alphen aan den Rijn

Doorrokers

Bericht door Bommel »

Ik kan mij nog herinneren dat mijn vader vroeger een Doorrook pijp had.
Niet dat hij een pijproker was, maar een of twee keer per jaar stak hij bij bijzondere gelegeheden deze pijp op.

Het was een aarderwerkpijp dat geglazuurd was.
Als de ketel warm werd verscheen er een tafereeltje van een herdertje met een schaap.

Weet een van jullie of dit soort pijpen nog gemaakt worden.
Helaas is mij niet bekent welk merk de pijp was.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Hanske
Berichten: 171
Lid geworden op: 11 mei 2009 11:55
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door Hanske »

Er worden zeker pijpen van keramiek gemaakt... of ze ook zo'n bijzondere figuratieve voorstelling hebben durf ik zo niet te zeggen. Ik weet wel dat het pijpenkabinet in amsterdam een grote collectie keramiek heeft....

groet
Hans

DriesM
Berichten: 71
Lid geworden op: 22 jun 2010 09:44
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Doorrokers

Bericht door DriesM »

Bommel schreef:Ik kan mij nog herinneren dat mijn vader vroeger een Doorrook pijp had.
Niet dat hij een pijproker was, maar een of twee keer per jaar stak hij bij bijzondere gelegeheden deze pijp op.

Het was een aarderwerkpijp dat geglazuurd was.
Als de ketel warm werd verscheen er een tafereeltje van een herdertje met een schaap.

Weet een van jullie of dit soort pijpen nog gemaakt worden.
Helaas is mij niet bekent welk merk de pijp was.
Dit zou ik ook wel graag weten. Klinkt enorm fascinerend.

Dries
De goede dingen in het leven:
Een goede scheerbeurt
Zonlicht
Tabak in een pijp
Brertellen
Muziek

Gebruikersavatar
Rob
Berichten: 1813
Lid geworden op: 10 aug 2009 00:58
Locatie: Voorhout

Re: Doorrokers

Bericht door Rob »

DriesM schreef:
Bommel schreef:Ik kan mij nog herinneren dat mijn vader vroeger een Doorrook pijp had.
Niet dat hij een pijproker was, maar een of twee keer per jaar stak hij bij bijzondere gelegeheden deze pijp op.

Het was een aarderwerkpijp dat geglazuurd was.
Als de ketel warm werd verscheen er een tafereeltje van een herdertje met een schaap.

Weet een van jullie of dit soort pijpen nog gemaakt worden.
Helaas is mij niet bekent welk merk de pijp was.
Dit zou ik ook wel graag weten. Klinkt enorm fascinerend.

Dries
Hier zijn er drie te koop: http://link.marktplaats.nl/359998268

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door janneman »

De pijpen met een tijdelijk zichtbare afbeelding zijn zogenaamde doorrokers. Omdat de afbeelding maar tijdelijk zichtbaar was en niet al te gedetailleerd kon zijn werden er ook steeds meer pijpen gemaakt waar gewoon een afbeelding op geschilderd was, die ook onder de naam doorroker werden verkocht. Voor een hoop plaatjes:
http://www.groenehartvertellingen.nl/Pa ... rokers.htm

Onderaan op die pagina staan een paar echte doorrokers; pijpen waarbij, naarmate de kop donkerder werd, een afbeelding in wit zichtbaar werd. In het begin gebeurde dat alleen tiojdens het roken door het vocht dat vrijkwam, maar naarmate de pijp ouder en bruiner werd bleef de afbeelding langer zichtbaar. Het spannende was dat je bij aankoop eigenlijk niet wist wat voor afbeelding je ging krijgen.

Ik heb er een paar gehad. Het waren naar mijn idee verschrikkelijke pijpjes om te roken, gruwelijk scherp van smaak en gloeiend heet om vast te houden. Maar het effect was wel leuk.
Ze waren erg kwetsbaar. Niet de aardenwerken kop, maar het metalen buisje tussen kop en mondstuk begon heel vaak in te scheuren, warana op gegeven moment de kop van het mondstuk viel.

Groet, Janneman

Plaats reactie