Brigham pijpen

Alles over de pijp zelf...
Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15085
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Re: Brigham pijpen

Bericht door Eliminator »

Paul Tummers schreef: Brigham adverteerde hier ook mee in de trend van "Don't worry about the finish- there isn't any!
Verder claimden ze dat, omdat het kostbare afwerken verviel, men voor weinig geld een pijp kon kopen in een hogere kwaliteitsklasse, Ik heb er zelf enkele 3 en 4 dots, stuk voor stuk geweldige pijpen.Ze worden helaas al jaren niet meer gemaakt.
Geweldig dat je na jaren nog steeds nieuwe zaken leest hier, ben erg benieuwd naar deze onafgewerkte pijpen, zou je er eens wat foto's van willen nemen, als je de kans ziet.
Afbeelding

Paul Tummers
Berichten: 315
Lid geworden op: 16 mei 2012 23:52
Locatie: Berg en Terblijt

Re: Brigham pijpen

Bericht door Paul Tummers »

Eliminator schreef:
Paul Tummers schreef: Brigham adverteerde hier ook mee in de trend van "Don't worry about the finish- there isn't any!
Verder claimden ze dat, omdat het kostbare afwerken verviel, men voor weinig geld een pijp kon kopen in een hogere kwaliteitsklasse, Ik heb er zelf enkele 3 en 4 dots, stuk voor stuk geweldige pijpen.Ze worden helaas al jaren niet meer gemaakt.
Geweldig dat je na jaren nog steeds nieuwe zaken leest hier, ben erg benieuwd naar deze onafgewerkte pijpen, zou je er eens wat foto's van willen nemen, als je de kans ziet.
Zal kijken of me dat morgen gaat lukken.
De meeste dingen zijn te verbeteren- niet in de laatste plaats door ze te vereenvoudigen.

Gebruikersavatar
dr. Watson
Berichten: 987
Lid geworden op: 20 feb 2009 12:46
Locatie: Meppel

Re: Brigham pijpen

Bericht door dr. Watson »

robvoorburg schreef:Wanneer ik naar dat onderste prentje kijk moet ik onwillekeurig
denken aan twee andere merken: Parkers en Masta's.
Daar moest ik ook aan denken Robvoorburg. Precies dezelfde modellen. Zelf ben ik een liefhebber van Parker. De Mastapijpen vind ik ondingen. Ik ben alleen benieuwd of ze allemaal het filtersysteem hebben.
Gediplomeerd Clan Roker

Paul Tummers
Berichten: 315
Lid geworden op: 16 mei 2012 23:52
Locatie: Berg en Terblijt

Re: Brigham pijpen

Bericht door Paul Tummers »

Iedere Brigham heeft het filtersysteem.
Ik heb een paar foto's gemaakt van de 2 Sportsman pijpen die op dit moment binnen mijn bereik zijn, de andere liggen op een plek waar ik gezien mijn conditie nog niet durf te komen- steile vliezotrap.
De pot is nog nooit gerookt, de bulldog heeft al enige kilo's tabak in rook en as omgezet.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
De meeste dingen zijn te verbeteren- niet in de laatste plaats door ze te vereenvoudigen.

Gebruikersavatar
annie69
Berichten: 1716
Lid geworden op: 30 dec 2009 20:11
Locatie: maasgouw
Contacteer:

Re: Brigham pijpen

Bericht door annie69 »

Zo nu tijd voor die brigham van mij hoe hij rookt zal ik later eens beschrijven.
Afbeelding
en dit zijn de trypis waar ik over schreef
Afbeelding

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15085
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Re: Brigham pijpen

Bericht door Eliminator »

Dankje voor het plaatsen van de foto's Paul, toch heeft het wel wat, pijpen die nét niet af zijn,.... de grove structuur, geen hoogglans, de overgang van het mondstuk naar de kop niet lekker in lijn,... mooi, nee,.. robuust, dat zeker !
En dat heeft dan ook wel weer z'n charme, een pijp zonder fratsen, idd ideaal voor de jager of visser,... of bouwvakker / chauffeur, die WEL een goede pijp wil roken, maar tijdens het werk GEEN duur pronkstuk in de mond wil hebben.
Afbeelding

Paul Tummers
Berichten: 315
Lid geworden op: 16 mei 2012 23:52
Locatie: Berg en Terblijt

Re: Brigham pijpen

Bericht door Paul Tummers »

Eliminator schreef:Dankje voor het plaatsen van de foto's Paul, toch heeft het wel wat, pijpen die nét niet af zijn,.... de grove structuur, geen hoogglans, de overgang van het mondstuk naar de kop niet lekker in lijn,... mooi, nee,.. robuust, dat zeker !
En dat heeft dan ook wel weer z'n charme, een pijp zonder fratsen, idd ideaal voor de jager of visser,... of bouwvakker / chauffeur, die WEL een goede pijp wil roken, maar tijdens het werk GEEN duur pronkstuk in de mond wil hebben.
Precies! Voor mij schiet een en ander dan toch weer zijn doel voorbij want als een pijp mij goed smaakt behandel ik hem ongeacht de afwerking toch met de uiterste zorg.
De meeste dingen zijn te verbeteren- niet in de laatste plaats door ze te vereenvoudigen.

Paul Tummers
Berichten: 315
Lid geworden op: 16 mei 2012 23:52
Locatie: Berg en Terblijt

Re: Brigham pijpen

Bericht door Paul Tummers »

annie69 schreef:Zo nu tijd voor die brigham van mij hoe hij rookt zal ik later eens beschrijven.
Afbeelding
en dit zijn de trypis waar ik over schreef
Afbeelding
Laat maar iets weten,ben benieuwd!
Haal na afkoelen de filter eruit en spoel hem goed af onder de koude kraan en laat hem goed drogen, je kunt dan gemakkelijk een pakje/blikje tabak roken met diezelfde filter.
De meeste dingen zijn te verbeteren- niet in de laatste plaats door ze te vereenvoudigen.

Gebruikersavatar
annie69
Berichten: 1716
Lid geworden op: 30 dec 2009 20:11
Locatie: maasgouw
Contacteer:

Re: Brigham pijpen

Bericht door annie69 »

Heb de brigham getest maar is niets voor mij hoe het toch op 9mm filter.
hij staat op puffaway.

Paul Tummers
Berichten: 315
Lid geworden op: 16 mei 2012 23:52
Locatie: Berg en Terblijt

Re: Brigham pijpen

Bericht door Paul Tummers »

annie69 schreef:Heb de brigham getest maar is niets voor mij hoe het toch op 9mm filter.
hij staat op puffaway.
Wat was het probleem, de ghost van de tabak van de vorige eigenaar of bevalt het filtersysteem niet?
De meeste dingen zijn te verbeteren- niet in de laatste plaats door ze te vereenvoudigen.

Gebruikersavatar
annie69
Berichten: 1716
Lid geworden op: 30 dec 2009 20:11
Locatie: maasgouw
Contacteer:

Re: Brigham pijpen

Bericht door annie69 »

Paul Tummers schreef:
annie69 schreef:Heb de brigham getest maar is niets voor mij hoe het toch op 9mm filter.
hij staat op puffaway.
Wat was het probleem, de ghost van de tabak van de vorige eigenaar of bevalt het filtersysteem niet?
het was het filtersysteem,ben gewoon een filterroker heel af en toe eens de falcon.
Nee had hem goed gereinigd en een een keer of 4/5 gerookt,hij trekt goed maar ik mis iets gewoon(filter).

Paul Tummers
Berichten: 315
Lid geworden op: 16 mei 2012 23:52
Locatie: Berg en Terblijt

Re: Brigham pijpen

Bericht door Paul Tummers »

annie69 schreef:
Paul Tummers schreef:
annie69 schreef:Heb de brigham getest maar is niets voor mij hoe het toch op 9mm filter.
hij staat op puffaway.
Wat was het probleem, de ghost van de tabak van de vorige eigenaar of bevalt het filtersysteem niet?
het was het filtersysteem,ben gewoon een filterroker heel af en toe eens de falcon.
Nee had hem goed gereinigd en een een keer of 4/5 gerookt,hij trekt goed maar ik mis iets gewoon(filter).
Dat vind ik zelf nu een van de mooie dingen van het systeem; het is net of je een filterloze pijp rookt en dat vind ik persoonlijk heel prettig, ook met het stoppen.
Met een filterpijp heb ik toch altijd de neiging de tabak eigenlijk iets te los te stoppen om te compenseren voor de weerstand die het filter veroorzaakt.
De meeste dingen zijn te verbeteren- niet in de laatste plaats door ze te vereenvoudigen.

Godfrey59

Brigham

Bericht door Godfrey59 »

Brigham pipes began in Toronto, Canada, in 1906 when Roy Brigham opened a shop. The business grew, and there were five other craftsmen by 1918 working on pipes that became famous all over Canada. The early 1900s saw great innovation from pipe companies around the globe, and Brigham focused on removing the dreaded 'tongue bite' that so many smokers experienced. By inventing a rock maple insert in 1938 Brigham was able to help smokers enjoy a pipe without scalding their tongue. The 3-inch-long wooden insert is about as large in diameter as a sucker stick, and has a hole drilled through the center which allows a pipe cleaner to pass through. While smoking, tars and moisture are absorbed by the maple and the smoker can enjoy pure tobacco flavor.

All Brigham pipes have the rock maple insert which fits securely in the long, nylon tenon on the stem. The insert can be changed when darkened, or cleaned with alcohol to further the life. Both vulcanite and acrylic mouthpieces are used, though the Chinook, Heritage, and Gigante pipes each have a hand-cut acrylic bit. Most shapes are classic variations that will be smooth, sandblasted, or rusticated and feature Brigham's unique "precarb" that consists of red clay to protect the bowl.

Interessant :-T :-T

Godfrey

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4215
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: Brigham

Bericht door Ribbon »

Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15085
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Re: Brigham pijpen

Bericht door Eliminator »

Samengevoegd
Afbeelding

Plaats reactie