Zenith

Alles over de pijp zelf...
robvoorburg
Berichten: 12670
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Bericht door robvoorburg »

Kan de kwispedoor even doorkomen

drfretboard

Bericht door drfretboard »

Misschien toch eens proberen... Wellicht een opwekkend effect?

Kynikos
Berichten: 1891
Lid geworden op: 28 sep 2009 14:12

Bericht door Kynikos »

Met mogelijke constipatie zal het in ieder geval snel gedaan zijn. Als je je bedenkt dat sommigen al naar de wc moeten rennen als ze oraal teveel nicotine naar binnen werken kan ik me voorstellen wat dit voor gevolgen kan hebben.

Gebruikersavatar
Rob
Berichten: 1813
Lid geworden op: 10 aug 2009 00:58
Locatie: Voorhout

Bericht door Rob »

witte rasta schreef:de zenith rookt zalig,je kan rustig doorpaffen zonder dat ze heet wordt
het kleintje dient dan weer met de nodige rust gerookt te worden,omdat dat enkelwandig is
maar ze roken beide zeer lekker,en droog
WR
Ik ben jaloers op je vondst, voorl de enkelwandige vind ik mooi! Zowel Antonius als ik zijn hartstochtelijk pleitbezorgers van Zenith. Het toeval wil dat ik deze week op Marktplaats een Zenith-pijp heb gekocht, en nog wel het model dat ik zo graag wilde. Ik ga 'm morgen proberen.

antonius
Berichten: 722
Lid geworden op: 16 feb 2009 18:05

Bericht door antonius »

Ja rasta dit is een mooie vonst en een heel mooi prijsje :D
Ook ik rook al een aantal jaren de zenith old amsterdam,dat is wel een van de grootste modellen van zenith en ze rookt nog steeds geweldig,droog en lekker.
Nog een voordeel van keramieken pijpen ze nemen niet de smaak aan van de tabak dus veel wisselen kan geen kwaad.
En schoonmaken is een koud kunstje,steel eruit en dan met lauw water uitspoelen,daarna goed laten drogen en gewoon weer verder roken.
Afbeelding
En dan hebben we ook nog een old mokum maar die is nog maagdelijk wit en dat hou ik zo nog wel even.
8) :lol:
Hoewel ik van het weekend bij mijn lokale tabakswinkeltje toch ook nog een mooie zenith heb gezien,misschien koop ik die ook nog wel. :oops:
Kortom een zenith rookt gewoon geweldig en is een zeer ondergewaardeerd rook instrument

gr ton

witte rasta
Berichten: 648
Lid geworden op: 24 okt 2010 12:08
Locatie: Moos-Herk

Bericht door witte rasta »

ik vind ze zalig!!!
en leegmaken is ook geen kunst,je draait ze gewoon om boven de asbak en leeg!
het speciale mondstuk past ook stukken beter tussen m'n tanden
kortom,een fantastische pijp
'k ga der zeker nog kopen
WR
rasta live up!!
beat down babylon!!
Clan-smoker

Afbeelding

Gebruikersavatar
annie69
Berichten: 1716
Lid geworden op: 30 dec 2009 20:11
Locatie: maasgouw
Contacteer:

Bericht door annie69 »

Ik heb deze porseleinen pijpen bemachtig,maar zijn volgens mij gewone en geen zenith.
Maar op allebei staat een afbeelding van het troost teken.
Afbeelding
Eens deze dagen kijken hoe ze roken met het laatste beetje troost slice.
Moet eerlijk zijn dat ik de houten standaard mooier vindt.

Gebruikersavatar
Rob
Berichten: 1813
Lid geworden op: 10 aug 2009 00:58
Locatie: Voorhout

Bericht door Rob »

annie69 schreef:Ik heb deze porseleinen pijpen bemachtig,maar zijn volgens mij gewone en geen zenith.
Maar op allebei staat een afbeelding van het troost teken.
Afbeelding
Eens deze dagen kijken hoe ze roken met het laatste beetje troost slice.
Moet eerlijk zijn dat ik de houten standaard mooier vindt.
Hé, volgens mij heb ik deze op markplaats gezien. Zijn ze dubbelwandig (hollow bowl)? Zo ja, dan zijn het onmiskenbaar Zenith pijpen, en nog oud ook. Hoe is de aansluiting van het roer op de tige? Zit er een kurkje? Zo ja, dan is 'ie oud!
Mocht een hollow bowl niet bevallen, laat het weten en dan ben ik geïnteresseerd om 'm over te nemen.

Gebruikersavatar
annie69
Berichten: 1716
Lid geworden op: 30 dec 2009 20:11
Locatie: maasgouw
Contacteer:

Bericht door annie69 »

Yep er zit een kurkje aan het mondstuk bij beide, ik heb wel het gevoel dat ze dubbelwandig zijn.
Ze zien er ook goed uit,gebruikt maar netjes.
Ben nu met de zoon zijn computer bezig dus heb even wat minder tijd.

Gebruikersavatar
Tati60
Berichten: 286
Lid geworden op: 05 sep 2009 22:54
Locatie: Hasselt (BE)

Re: Zenith - Troost pijp?

Bericht door Tati60 »

witte rasta schreef: ik vermoed dat ze blij waren dat ze nog eens een pijp verkochten,ze lagen achterin de winkel in een vergeethoekje,nog een 100 tal pijpen
Dat adres mag je mij ook wel doorgeven... :-)
Vriendelijke groet,
B.

_____________________________
Nothing is more fulfilling than doing something you truly enjoy, whether with the enthusiasm of a novice or the deep appreciation of an old hand.

witte rasta
Berichten: 648
Lid geworden op: 24 okt 2010 12:08
Locatie: Moos-Herk

Re: Zenith - Troost pijp?

Bericht door witte rasta »

erasmus59 schreef:
witte rasta schreef: ik vermoed dat ze blij waren dat ze nog eens een pijp verkochten,ze lagen achterin de winkel in een vergeethoekje,nog een 100 tal pijpen
Dat adres mag je mij ook wel doorgeven... :-)
dagbladhandel ' t posteke ,st -Truiderstraat te Tongeren,belgie

grtz
WR
rasta live up!!
beat down babylon!!
Clan-smoker

Afbeelding

witte rasta
Berichten: 648
Lid geworden op: 24 okt 2010 12:08
Locatie: Moos-Herk

Bericht door witte rasta »

Rob schreef:
annie69 schreef:Ik heb deze porseleinen pijpen bemachtig,maar zijn volgens mij gewone en geen zenith.
Maar op allebei staat een afbeelding van het troost teken.
Afbeelding
Eens deze dagen kijken hoe ze roken met het laatste beetje troost slice.
Moet eerlijk zijn dat ik de houten standaard mooier vindt.
Hé, volgens mij heb ik deze op markplaats gezien. Zijn ze dubbelwandig (hollow bowl)? Zo ja, dan zijn het onmiskenbaar Zenith pijpen, en nog oud ook. Hoe is de aansluiting van het roer op de tige? Zit er een kurkje? Zo ja, dan is 'ie oud!
Mocht een hollow bowl niet bevallen, laat het weten en dan ben ik geïnteresseerd om 'm over te nemen.
de mijne heeft een zwart rubbertje
grtz
WR
rasta live up!!
beat down babylon!!
Clan-smoker

Afbeelding

Gebruikersavatar
Rob
Berichten: 1813
Lid geworden op: 10 aug 2009 00:58
Locatie: Voorhout

Bericht door Rob »

witte rasta schreef:de mijne heeft een zwart rubbertje
grtz
WR
Da's dan een nieuwere, denk ik. De mijnen hebben ook allemaal een zwart rubbertje, op één uitgezonderd: de kalebas (de linker op de fot boven).
Degene die ik als laatste heb gekocht heeft een valse trek. Zou dus eigenlijk een nieuw rubbertje nodig hebben.

Laafke

Re: Zenith

Bericht door Laafke »

Hallo Rob,

De fa Goedewaagen in Gouda maakt nog steeds kleipijpen. Al zijn dat wel lakpunten (40cm)

zie: http://www.goedewaagen.nl/webshop_produ ... tlijn_id=1

Ook Markus Fohr uit Duitsland maakt nog kleipijpen. Ik heb echter geen website kunnen vinden en heb hem gevraagd of hij misschien een katalogus heeft.

Laafke

Re: Zenith

Bericht door Laafke »

Marcus Fohr maakt o.a de pijpen zoals bijgaand op de foto. Mocht er interesse bestaan stuur me dan een emailadres dan stuur ik het document waarin de prijzen en nog meer foto's staan.

Ook http://www.mysmokingshop.co.uk/index2.p ... =52&man=68 bied kleipijpjes aan
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Laafke op 07 jan 2013 18:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Rob
Berichten: 1813
Lid geworden op: 10 aug 2009 00:58
Locatie: Voorhout

Re: Zenith

Bericht door Rob »

Laafke schreef:Marcus Fohr maakt o.a de pijpen zoals bijgaand op de foto. Mocht er interesse bestaan stuur me dan een emailadres dan stuur ik het document waarin de prijzen en nog meer foto's staan
Euhm, lief dat je aan me denkt, maar m'n post was van tweeenhalf jaar geleden. Ik ben nu ruim voorzien in lakpuntpijpen en kleinere kleipijpjes.

Grappig detail: uitgerekend vandaag staat in het Leidsch Dagblad een artikel over Kees Moerings, delaatste ambachtelijke Goudsepijpenmaker in Nederland!

Online
Gebruikersavatar
Martin Romijn
Berichten: 4038
Lid geworden op: 23 sep 2009 14:19
Locatie: Leerdam
Contacteer:

Re: Zenith

Bericht door Martin Romijn »

Rob schreef:
Laafke schreef:Marcus Fohr maakt o.a de pijpen zoals bijgaand op de foto. Mocht er interesse bestaan stuur me dan een emailadres dan stuur ik het document waarin de prijzen en nog meer foto's staan
Euhm, lief dat je aan me denkt, maar m'n post was van tweeenhalf jaar geleden. Ik ben nu ruim voorzien in lakpuntpijpen en kleinere kleipijpjes.

Grappig detail: uitgerekend vandaag staat in het Leidsch Dagblad een artikel over Kees Moerings, delaatste ambachtelijke Goudsepijpenmaker in Nederland!

Ik dacht dat Kees al gestopt was ?!? Ik ben een paar keer in zijn shop geweest...wat pijpjes en een tabakspot van hem gekocht.
Afbeelding pijpen, tampers, en meer...

Gebruikersavatar
Rob
Berichten: 1813
Lid geworden op: 10 aug 2009 00:58
Locatie: Voorhout

Re: Zenith

Bericht door Rob »

Martin Romijn schreef:
Rob schreef:
Laafke schreef:Marcus Fohr maakt o.a de pijpen zoals bijgaand op de foto. Mocht er interesse bestaan stuur me dan een emailadres dan stuur ik het document waarin de prijzen en nog meer foto's staan
Euhm, lief dat je aan me denkt, maar m'n post was van tweeenhalf jaar geleden. Ik ben nu ruim voorzien in lakpuntpijpen en kleinere kleipijpjes.

Grappig detail: uitgerekend vandaag staat in het Leidsch Dagblad een artikel over Kees Moerings, delaatste ambachtelijke Goudsepijpenmaker in Nederland!

Ik dacht dat Kees al gestopt was ?!? Ik ben een paar keer in zijn shop geweest...wat pijpjes en een tabakspot van hem gekocht.
Na drie jaar kocht hij z'n mallen weer terug en is hij weer begonnen. Volgens het artikel zoekt hij nu iemand als gezel die het van hem wil leren.
Als ik in Gouda zou wonen zou ik het wel weten...

Whitesnake

Re: Zenith

Bericht door Whitesnake »

Ik denk dat ons medelid Georges er ook enkele te koop heeft. Kijk op zijn website Georgespipes.

Laafke

Re: Zenith

Bericht door Laafke »

Hallo Rob,

En anders ik wel......Toch leuk dat zich iemand met het oude beroep bezig houdt! Nu moeten er alleen nog pijpenmakers opstaan die de modellen weer in bruyere gaan vervaardigen.
*brutaal* Zou je misschien een scan of een kopie van het artikel willen maken voor mij?? *brutaal*

Gebruikersavatar
Rob
Berichten: 1813
Lid geworden op: 10 aug 2009 00:58
Locatie: Voorhout

Re: Zenith

Bericht door Rob »

Laafke schreef:Hallo Rob,

En anders ik wel......Toch leuk dat zich iemand met het oude beroep bezig houdt! Nu moeten er alleen ng pijpenmakers opstaan die de modellen weer in bruyere gaan vervaardigen.
*brutaal* Zou je misschien een scan of een kopie van het artikel willen maken voor mij?? *brutaal*
ik zal 'm scannen aks ik 'm niet heb weggegooid. Ik ga meteen kijken bij 't oud papier!

Online
Gebruikersavatar
Martin Romijn
Berichten: 4038
Lid geworden op: 23 sep 2009 14:19
Locatie: Leerdam
Contacteer:

Re: Zenith

Bericht door Martin Romijn »

Ik moet wel zeggen dat Kees destijds veel "toeristenpijpjes" maakte, veelal delftsblauw beschilderd. Maar ook veel lakpuntpijpen uiteraard. Ik heb wel begrepen dat de kwaliteit van de hedendaagse kleipijp niet te vergelijken is met de pijpen van weleer. Dit heeft te maken met de kwaliteit van de gebruikte klei. De rookeigenschappen van de oudere kleipijpen is stukken beter is mij verteld.
Zijn winkeltje was destijds wel het bezoeken waard. Behalve pijpen verkocht hij vanalles, potten, vazen etc. Bovendien kon je in de winkel zien hoe hij aan het werk was.
Afbeelding pijpen, tampers, en meer...

Laafke

Re: Zenith

Bericht door Laafke »

Buiten de normale kleipijpen (cutty's en figurale) en de standaard Zenithpijpen had ik het geluk een Kerstpijp van Zenith te kunnen bemachtigen. Gevonden in een lade met een restant pijpen "waar toch geen vraag naar was". Het enige nadeel van de Zeniths vind ik het rubbertje waarmee de steel in de kop zit.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Zenith

Bericht door janneman »

Hmmm, naar mijn ervaring zijn de zenith pijpen met een rubber pakking tussen steel en kop duurzamer dan die met een kurken pakking; die kurk begon bij mij altijd af te brokkelen, terwijl de rubber 'stoppen' tot op de dag van vandaag goed zijn.
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

antonius
Berichten: 722
Lid geworden op: 16 feb 2009 18:05

Re: Zenith

Bericht door antonius »

en wat onze goeroe(janneman) op pijpen gebied hier boven schreef kan ik dat alleen maar bevestigen dat de rubbertjes in de steel van de zenith pijpen gewoon jaren en jaren goed blijft werken ten op zichte van het kurk wat er vroeger in zat.




gr antonius

Gebruikersavatar
lestat
Berichten: 2491
Lid geworden op: 25 mei 2012 06:29
Locatie: antwerpen

Re: Zenith

Bericht door lestat »

weet niet of het van zenith is, maar huis verloo heeft op het moment 2 lakpunten liggen
Het is niet leuk als je pijp de pijp uit is
http://m.youtube.com/user/Doelie5457
https://www.youtube.com/user/Lestat2705
Het ongezondste in het leven is geboren worden. Uiteindelijk ga je eraan dood

Gebruikersavatar
teunis
Berichten: 1495
Lid geworden op: 26 nov 2010 09:21
Locatie: Coevorden

Re: Zenith

Bericht door teunis »

Ik heb vorige week van een vriend een Zenith gekregen van 30 jaar oud. De kop is van een hard soort plastic (of een raar soort hout) met een meerschuimen inlay.
Nu valt mij op dat de kop behoorlijk warm wordt; hoort dat, of moet een Zenith nog rustiger dan een houten pijp gerookt worden?
Wie zoekt naar (een) waarheid, moet durven twijfelen.

Laafke

Re: Zenith

Bericht door Laafke »

Ik weet dat er alternatieve materialen zoals kunststof en bakeliet gebruikt zijn in de fabricage van pijpen. Op de site van Claypipes staan voorbeelden en zelf heb ik een aantal kunststoffen pijpjes met een koperen inleg om de tabak op te verbranden.Ik kan me niet voorstellen dat kunststof of bakeliet prettig rookt.....het probleem van te warm worden van de kop lijkt me voor de hand liggend.
Laatst gewijzigd door Laafke op 11 mei 2013 22:40, 1 keer totaal gewijzigd.

antonius
Berichten: 722
Lid geworden op: 16 feb 2009 18:05

Re: Zenith

Bericht door antonius »

teunis schreef:Ik heb vorige week van een vriend een Zenith gekregen van 30 jaar oud. De kop is van een hard soort plastic (of een raar soort hout) met een meerschuimen inlay.
Nu valt mij op dat de kop behoorlijk warm wordt; hoort dat, of moet een Zenith nog rustiger dan een houten pijp gerookt worden?
hoe rustiger,hoe beter teunis,maar dat geld eigenlijk met alle rook waar dat komt de smaak wel het beste tot z`n recht.
maar een zenith pijp kan wel wat warmer worden ja,de warmte afgifte is niet zo goed als bij bruyere en de wanddikte heeft daar ook mee te maken.
en als de buitenkant van porselijn is kan die dat wel hebben


gr antonius

Gebruikersavatar
Rob
Berichten: 1813
Lid geworden op: 10 aug 2009 00:58
Locatie: Voorhout

Re: Zenith

Bericht door Rob »

Laafke schreef:*brutaal* Zou je misschien een scan of een kopie van het artikel willen maken voor mij?? *brutaal*
Ik heb er bijna een week over gedaan, maar hier is 'ie dan:

Afbeelding

Afbeelding

Plaats reactie