Le Nuvole

Alles over de pijp zelf...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Martin Romijn
Berichten: 4017
Lid geworden op: 23 sep 2009 14:19
Locatie: Leerdam
Contacteer:

Le Nuvole

Bericht door Martin Romijn »

Een naam die niet vaak voorbijkomt en waar ik een lans voor wil breken is Le Nuvole. Maurizio Tombari werkt voor zichzelf vanaf 1996, na gewerkt te hebben voor Mastro de Paja en Ser Jacopo.
Samen met zijn vrouw ontwerpt en maak hij bijzondere en soms qua model wat afwijkende, maar kwalitatief hoogstaande pijpen. Hij gebruikt bruyere uit Calabrië en Toscane en de pijpen uit het wat hogere segment vertonen een schitterende nervatuur. Hier een link naar zijn website : http://www.lenuvolepipes.com/
Deze straight grain Le Nuvole behoort tot 1 van mijn favorieten, perfecte boring en mooie balans, een pijpje dat heerlijk comfortabel in de mondhoek hangt en zich iedere keer weer tot de laatste kruimel tabak laat leegroken.

Afbeelding
Afbeelding pijpen, tampers, en meer...

Gebruikersavatar
Toon
Berichten: 1153
Lid geworden op: 27 sep 2010 21:22
Locatie: Achterhoek

Re: Le Nuvole

Bericht door Toon »

Mooie pijp Martin.

Ik ga zeker zijn site eens bekijken in alle rust.
-- Laat het leven ook eens van jou genieten --

Gebruikersavatar
maboc
Berichten: 1323
Lid geworden op: 17 feb 2012 13:05
Locatie: Wateringen

Re: Le Nuvole

Bericht door maboc »

Errug mooi zeg.
--
Cheers maboc

Whitesnake

Re: Le Nuvole

Bericht door Whitesnake »

+1 Maboc!!

Vette pijp maar ook vette prijzen als je 't mij vraagt. :(

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4212
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: Le Nuvole

Bericht door Ribbon »

Sinds kort ben ik in het bezit van 2 Le Nuvole's. Prachtige pijpen, maar ik zit momenteel wel met een probleempje. Omdat ik niet zo goed weet wat het probleem precies is plaats ik het hier maar even.

De pijpen heb ik in 1 koop gekocht met een Dunhill en 3 Big Ben pijpen. Toen ik ze (het waren estates) binnenkreeg heb ik alle pijpen schoongemaakt met alcohol volgens de methode die ik ook toepas bij mijn andere pijpen. Ik gebruik hiervoor gedenaturaliseerde alcohol. Ik doop ragers in alcohol en reinig ze tot de ragers er 'schoon' uitkomen. Vervolgens heb ik de pijpen een aantal dagen laten staan voor ik ze ging roken.

Ter zake, ze smaken niet. Sterker nog ze smaken 'chemisch'. Ik zou niet weten hoe ik het anders moet omschrijven. Ik heb al een aantal soorten tabak uit de pijpen gerookt, maar de 'chemische smaak' overheerst. Ik proef bijna geen tabakssmaak. De ene Le Nuvole heb ik nu 3 keer gerookt, de andere 1 keer.

Het vreemde is dat ik ze alleen goed het gereinigd en er verder niets bijzonders mee heb gedaan. De andere pijpen die ik binnenkreeg (Dunhill en Big Ben) hebben dat chemische smaakje niet. Dat laatste vind ik vooral merkwaardig.

Wat is er aan de hand. Heb ik teveel alcohol gebruikt? Of de verkeerde alcohol? Worden Le Nuvole's niet uitgekookt om de houtsappen er uit te krijgen waardoor ik nu tanines o.i.d. rook? Moet ik ze gewoon blijven roken tot de smaak weggaat?
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Gebruikersavatar
Dukdalf
Berichten: 2560
Lid geworden op: 18 okt 2011 08:08
Locatie: Gouda

Re: Le Nuvole

Bericht door Dukdalf »

Alle ebauchons worden uitgekookt (de keus is in water of olie) dus alleen dat kan het niet zijn. Misschien iets met wel of geen (of het soort) inrookpasta?

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15122
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Re: Le Nuvole

Bericht door Eliminator »

Misschien de zout/alcohol of keukenpapier/alcohol een keer proberen, dat ook de kop zelf aan de binnenzijde goed gereinigd wordt ?
Mogelijk is er een vreemde tabakssoort uitgerookt ?!

Weet niet of je die typische 'lakeland' smaak/reuk kent, da's wat zeepachtig wat misschien bestempeld zou kunnen worden als 'chemisch', zomaar een idee !
Afbeelding

gezel
Berichten: 1642
Lid geworden op: 05 okt 2012 12:39
Locatie: Nederlands Limburg

Re: Le Nuvole

Bericht door gezel »

Ik heb eens een pijp gekocht die waarschijnlijk zo'n 40 jaar ergens in een winkel gelegen heeft.
De eerste keer de rager erdoor en er kwam een propje stof en een spinnetje uit.
Dat gezien hebbende de pijp goed gereinigd met alcohol, 2 dagen laten liggen en toen met een beetje tabak gaan roken.
Ik kreeg toen een weerzinwekkende mottenballensmaak.
Na 2 teugjes maar leeggemaakt en nogmaals royaal met strorum gereinigd en nat van de rum weggelegd om te drogen.
Nog was de vieze smaak er niet uit.
Heb de pijp daarna zeker een maand of zo in een pouch sterk gearomatiseerde tabak bewaard.
Daarna was de pijp rookbaar en normaal in te roken.
De eerste paar pijpjes meende ik wel nog iets van muffe mottenballen waar te nemen, maar dat kan ook suggestie zijn geweest.
Momenteel is het een van mijn favouriete pijpen. :B

Gebruikersavatar
dewitte
Berichten: 1012
Lid geworden op: 16 apr 2012 19:57
Locatie: Lier

Re: Le Nuvole

Bericht door dewitte »

Robb schreef:Sinds kort ben ik in het bezit van 2 Le Nuvole's. Prachtige pijpen, maar ik zit momenteel wel met een probleempje. Omdat ik niet zo goed weet wat het probleem precies is plaats ik het hier maar even.

De pijpen heb ik in 1 koop gekocht met een Dunhill en 3 Big Ben pijpen. Toen ik ze (het waren estates) binnenkreeg heb ik alle pijpen schoongemaakt met alcohol volgens de methode die ik ook toepas bij mijn andere pijpen. Ik gebruik hiervoor gedenaturaliseerde alcohol. Ik doop ragers in alcohol en reinig ze tot de ragers er 'schoon' uitkomen. Vervolgens heb ik de pijpen een aantal dagen laten staan voor ik ze ging roken.

Ter zake, ze smaken niet. Sterker nog ze smaken 'chemisch'. Ik zou niet weten hoe ik het anders moet omschrijven. Ik heb al een aantal soorten tabak uit de pijpen gerookt, maar de 'chemische smaak' overheerst. Ik proef bijna geen tabakssmaak. De ene Le Nuvole heb ik nu 3 keer gerookt, de andere 1 keer.

Het vreemde is dat ik ze alleen goed het gereinigd en er verder niets bijzonders mee heb gedaan. De andere pijpen die ik binnenkreeg (Dunhill en Big Ben) hebben dat chemische smaakje niet. Dat laatste vind ik vooral merkwaardig.

Wat is er aan de hand. Heb ik teveel alcohol gebruikt? Of de verkeerde alcohol? Worden Le Nuvole's niet uitgekookt om de houtsappen er uit te krijgen waardoor ik nu tanines o.i.d. rook? Moet ik ze gewoon blijven roken tot de smaak weggaat?
Ik had je al gezegd dat ik die ene nuvole mooi vond, dus stuur em nou maar gewoon naar mij en ik vergiftig me wel met die chemische rommel. :D
Nu effe serieus, heb je de kop binnenin behandeld met de zout/alchohol of watjes/alchohol methode behandeld? Deze methode heeft me nog nooit in de steek gelaten.

Gebruikersavatar
jarnogab
Berichten: 2694
Lid geworden op: 20 feb 2011 16:21
Locatie: Nieuwpoort (Vlaanderen)

Re: Le Nuvole

Bericht door jarnogab »

Misschien is het wel wat om de pijp even in een pouch met tabak te laten liggen, zoals hier al geopperd werd.
Of zelfs de pijp lichtjes te vullen met tabak?

Zelfs al gebruik je veel alcohol, dit is vluchtig genoeg om te verdwijnen na de pijp wat te laten liggen.
Ik denk niet dat het daaraan ligt (zoals je eigenlijk zelf al aangeeft).
Groeten,
jarnogab

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4212
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: Le Nuvole

Bericht door Ribbon »

Eliminator schreef:Misschien de zout/alcohol of keukenpapier/alcohol een keer proberen, dat ook de kop zelf aan de binnenzijde goed gereinigd wordt ?
Mogelijk is er een vreemde tabakssoort uitgerookt ?!

Weet niet of je die typische 'lakeland' smaak/reuk kent, da's wat zeepachtig wat misschien bestempeld zou kunnen worden als 'chemisch', zomaar een idee !
Er zat in beide pijpen een klein koollaagje. Ik zal de zout/alcoholmethode is proberen. Maar toch vind ik het extreem als dit een 'ghost' is. Het is allesoverheersend en zorgt ervoor dat welk kenmerk dan ook overschaduwd wordt. Ik was vergeten te melden dat ik er ook een flinke tonguebite van krijg.
dewitte schreef:Ik had je al gezegd dat ik die ene nuvole mooi vond, dus stuur em nou maar gewoon naar mij en ik vergiftig me wel met die chemische rommel. :D
Nu effe serieus, heb je de kop binnenin behandeld met de zout/alchohol of watjes/alchohol methode behandeld? Deze methode heeft me nog nooit in de steek gelaten.


Haha, de boodschap is duidelijk dewitte, ik zal aan je denken als het echt niks wordt tussen mij en de Italianen. :)

De zout/watjes/keukenrol/alcohol methode gebruik ik meestal alleen als ik latakia- of aromaticghosts uit pijpen wil krijgen. Nogmaals, het lijkt me sterk dat het om 'n ghost gaat, maar ik ga het gewoon proberen. Als dat niet werkt ga ik wat anders proberen, wellicht wat gezel en jarnogab opperen
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4212
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: Le Nuvole

Bericht door Ribbon »

Eliminator schreef: Weet niet of je die typische 'lakeland' smaak/reuk kent, da's wat zeepachtig wat misschien bestempeld zou kunnen worden als 'chemisch', zomaar een idee !
Even hier op terugkomend; ik rookte vandaag een pijpje St. Bruno ready rubbed. Hier in Portugal 1 van de weinige blends die in reguliere tabakswinkels te koop is. Als klassieke Engelse blend (let wel; niet de English Mixtures van tegenwoordig!) was ik hier wel nieuwsgierig naar.

Zoals vaker heb ik me ingelezen voor ik tot aanschaf overging, maar blijkbaar niet genoeg. Dit is dus een klassieke Lakeland (of Kendal) blend kom ik nu achter. Vandaag rookte ik een pijp St. Bruno in een James Upshall, dus niet 1 van de Le Nuvole's. Na de eerste paar trekjes ging er gelijk een lichtje op. Ik heb toen iets gedaan wat ik vrijwel nooit doe, ik heb hem gelijk leeggegooid.

Dit is dus hoogstwaarschijnlijk waar de Le Nuvole's ook mee gevuld werden denk ik.

Eli, je lijkt toch gelijk te hebben. Ik kon alleen niet voorstellen dat het een ghost van tabak was. Ieder z'n meug, maar ik kan me niet voorstellen dat iemand hier zijn bruyere mee vult. Als ik thuis kom ga ik nog 1 keer St. Bruno roken in een testpijp, maar als het dan niks wordt gaat hij mee naar Wuustwezel voor een 'liefhebber' :wink:

edit: het heeft dus waarschijnlijk niets te maken met het merk Le Nuvole, dus wat mij betreft kunnen de laatste posts verplaatst worden naar een relevanter topic.
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15122
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Re: Le Nuvole

Bericht door Eliminator »

Lijkt me niet nodig, als het niet aan de pijp ligt lijkt me het merk gelijk gevrijwaard en kan dit best hier blijven staan, men kan maar weten dat het verder een prima pijp is toch.

Ikzelf heb inmiddels meerdere tabakken gerookt van Gawith & Hoggarth waar die smaak vaak terug komt dus ik snap je antipatie,... maar daarover, mocht er nog verder over gebabbeld worden, meer in een ander topic (of volgende week in de auto :wink: )
Afbeelding

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4212
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: Le Nuvole

Bericht door Ribbon »

Inmiddels zijn de pijpen alweer enige tijd in gebruik en ik moet zeggen dat ik er zeer over te spreken ben. Na de alcohol/keukenrol-reiniging is het de goeie kant op gegaan. Ik kan Martins opmerking dat ze tot de laatste kruimel leegroken alleen maar beamen. Het valt me op dat dit bij mijn Le Nuvole's een stuk makkelijker afgaat dan bij de meeste andere pijpen die ik bezit.

In eerste instantie leken het modellen die me niet zo aanspraken, maar ik heb er verrassend snel een klik mee gekregen. Normaal gaat mijn voorkeur uit naar ebonieten mondstukken, maar het acryl (ik ga er van uit dat het acryl is) vind ik totaal niet hinderlijk bij deze pijpen. Hieronder nog een foto van het tweetal die ik voor een onwaarschijnlijk bedrag op de kop tikte.

Afbeelding

Afbeelding

Voor de mensen die overwegen een handgemaakte Italiaanse pijp aan te schaffen: Le Nuvole is op zijn minst het overwegen waard :)
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Gebruikersavatar
Martin Romijn
Berichten: 4017
Lid geworden op: 23 sep 2009 14:19
Locatie: Leerdam
Contacteer:

Re: Le Nuvole

Bericht door Martin Romijn »

Told ya !! :mrgreen:
't zouden zo maar eens je favoriete pijpen kunnen worden....
Afbeelding pijpen, tampers, en meer...

Gebruikersavatar
Sicut Nubis
Berichten: 6
Lid geworden op: 29 sep 2015 00:13
Locatie: Bergen NH

Re: Le Nuvole

Bericht door Sicut Nubis »

Ribbon,
Wat leuk. Dat waren mijn twee pijpen. Sorry, want als ik toentertijd lid was geweest van dit forum had ik je het antwoord eerder kunnen geven. In de twee Nuvole's rookte ik namelijk Dunhill Nightcap... een van de lekkerste voor in de avond in een paar mooie pijpen. Inderdaad gewoon tijdje wat anders roken en het verdwijnt vanzelf. Leuk detail: de Buldog kocht ik vanaf de site bij Maurizio en had ik de volgende dag in huis... hoe snel dat zo kon vanuit Italie? Toen wilde ik een Prince model, die heeft hij toen voor mij gemaakt (in opdracht). Sterker nog: een paar dagen later had hij er drie gemaakt en mocht ik uitkiezen vanaf de foto. Ook weer de volgende dag in huis. Hoe dan ook: heerlijke pijpen... totdat ik een Dunhill Prince ging roken en sindsdien ben ik verkocht aan dat merk (rook op dit moment een estate poker, want nieuw zijn die krengen niet te betalen...). Veel lichter in gewicht is mijn ervaring dan alle andere pijpen die ik ken (stuk of 20 merken/ambachtslieden heb ik mogen roken... dus zo ervaren ben ik ook weer niet). Dunhill is alleen wel minder mooi en wat saai want klassiek. Maar voor een alledaagse roker is Dunhill nu mijn merk (heerlijk in de hand ook en alle klopt op de een of andere manier). Dus vandaar dat ik afscheid kon nemen van de Nuvole's (en nog een stel andere pijpen). In de beperking schuilt zich het meesterschap... o.i.d.
Toch zal ik de Nuvole's niet gauw vergeten... zijn toch door een artiest gemaakte zeer mooie pijpen die heerlijk roken.

Gegroet,
Michel

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4212
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: Le Nuvole

Bericht door Ribbon »

Hey Michel,

Mooi verhaal zeg. De Le Nuvole's rook ik nog steeds regelmatig. De bulldog is vanwege zijn dikke wanden en relatief smalle kleine kop ideaal voor flakes met Virginia. De prince dient als latakia pijp. Grappig om achteraf te horen dat er Nightcap in gerookt werd. Ik had toch stellig de indruk dat het om tabak met 'lakeland essence' te maken had. Enfin, het is allemaal goed gekomen.

Verder ben ik het eigenlijk ook helemaal met je eens wat betreft Dunhill. Ik heb er zelf ook een aantal en kan mezelf ook wel een liefhebber noemen. Aangezien mijn grootste voorkeur naar de wat meer ingetogen, klassieke Engelse modellen gaat vind ik een wat meer speelse Italiaan ook best wat hebben. Vandaar dat de Le Nuvole's nog immer in mijn roulatie zijn opgenomen.

Overigens zijn er momenteel een aantal Griekse pijpmakers die prachtige pijpen maken. Qua vormgeving zie je duidelijk kenmerken uit de Engelse, maar ook uit de Italiaanse en zelfs Deense school. Modellen om m.i. van te watertanden. Zoek maar eens op Chris Asteriou en Kostas Anastasopoulis. Van die eerste zou ik nog best wat willen hebben al zijn de prijzen van zijn modellen (dankzij zijn populariteit) best fors...
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Gebruikersavatar
Sicut Nubis
Berichten: 6
Lid geworden op: 29 sep 2015 00:13
Locatie: Bergen NH

Re: Le Nuvole

Bericht door Sicut Nubis »

Wat goed te horen dat ze je nog steeds bevallen. Ik denk nog wel eens aan ze terug... was toch bijzonder, met name de bulldog kon een zeer aangename smaakexplosie teweegbrengen en wist tonen boven te brengen die ik in geen andere pijp met zelfde tabak naar boven kreeg.
Die twee Griekse heren maken inderdaad mooie pijpen zeg. Wel duur die van Chris. Hoe dan ook, ik wil eerst een Dunhill Don zien te bemachtigen, of iets wat erop lijkt en ook zo licht is, want dat ik tijdens het autorijden, of thuis in de tuin de pijp gewoon neer kan zetten zonder dat hij omvalt, vind ik toch wel erg comfortabel en luxe.

Leuk je hier te treffen. Iedereen is zo aardig....
M.

Plaats reactie