Een vieille pijp?

Alles over de pijp zelf...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
annie69
Berichten: 1716
Lid geworden op: 30 dec 2009 20:11
Locatie: maasgouw
Contacteer:

Een vieille pijp?

Bericht door annie69 »

Wie zegt de naam vieille wat , betreft een vieille bruyere.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Martin Romijn
Berichten: 4036
Lid geworden op: 23 sep 2009 14:19
Locatie: Leerdam
Contacteer:

Bericht door Martin Romijn »

Vieille is frans en betekend "oud" . Staat wel vaker op pijpen, ook in het engels, "old briar" Slaat dus niet op het merk maar meer op de kwaliteit bruyere hout dat gebruikt is.
Afbeelding pijpen, tampers, en meer...

Gebruikersavatar
annie69
Berichten: 1716
Lid geworden op: 30 dec 2009 20:11
Locatie: maasgouw
Contacteer:

Bericht door annie69 »

oke, had ik mijn zoon moeten vragen ik kan geen woord frans.

Kynikos
Berichten: 1891
Lid geworden op: 28 sep 2009 14:12

Bericht door Kynikos »

Als pijpmakers je verbaal moeten verwittigen dat de pijp die je in handen hebt toch écht wel wat voorstelt is het altijd oppassen geblazen.

Gebruikersavatar
annie69
Berichten: 1716
Lid geworden op: 30 dec 2009 20:11
Locatie: maasgouw
Contacteer:

Bericht door annie69 »

Och hij zat bij een setje pijpen met een soort pijpenschaaltje.
En het ging mij alleen om dat schaaltje eigenlijk.
Als ik een andere pijp zou kopen zou ik toch aan de bekende merken houden het liefst een peterson of zo.

Gebruikersavatar
Martin Romijn
Berichten: 4036
Lid geworden op: 23 sep 2009 14:19
Locatie: Leerdam
Contacteer:

Bericht door Martin Romijn »

Kynikos schreef:Als pijpmakers je verbaal moeten verwittigen dat de pijp die je in handen hebt toch écht wel wat voorstelt is het altijd oppassen geblazen.
op oude pijpjes staan wel vaker van dat soort twijfelachtige dingen, zolas bijv. Bruyere garantie ?? export quality.... maar, de pijpjes die ik gerookt heb met dergelijke teksten vielen niet tegen.
Afbeelding pijpen, tampers, en meer...

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door janneman »

Zeker weet ik het niet, maar ik heb ergens wel eens het idee dat 'slechte' bruyere pijpen ook beter kunnen worden door gewoon 30 of 40 jaar in een la te liggen. Misschien droogt er iets dat de pijp beter rookbaar maakt of zo, of verdampen er nog bestanddelen uit de beits of zo.
Ik kom op deze gedachte omdat ik tegenwoordig wel vaker pijpen tegen kom die vroeger echt in het '5 gulden uitzoeken' mandje lagen, en die toen toch echt slecht waren. Nu blijken diezelfde pijpen soms heel rookbaar te zijn.
Voorbeeld: ik heb ooit als een van mijn eerste pijpen een bepaalde pijp gehad: relatief kleine kop (toen normaler) met rustica in plaats van gezandstraald (toen een slecht teken) en een pikzwart gebeitse kop (toen ook een slecht teken), met een relatief lange steel. Een kennis van me heeft kort geleden uit een inboedel van een oude tabakszaak precies zo'n pijp gekregen, ik herkende hem als het meodle en type dat ik ook heb gehad. Maar terwijl ik die pijp toen maar een paar keer gerookt heb (drijfnat, gorgelend, en verschrikkelijk scherp smakend) is die pijp die hij nu heeft eigenlijk best wel ok, gewoon te roken. Iets dergelijks zie ik ook wel vaker op ineternet; er komen pijpen voorbij is ik als slecht ken, en waar mensen tevreden over zijn.

Worden pijpen beter met het verstrijken der jaren? Misschien wel.

Groet, Janneman

Gebruikersavatar
stoffel
Berichten: 533
Lid geworden op: 28 mei 2009 22:22

Bericht door stoffel »

ongetijfeld zal je rookstijl ook wel verbeteren met de jaren :)
heil Donar god van de donder!

Gebruikersavatar
annie69
Berichten: 1716
Lid geworden op: 30 dec 2009 20:11
Locatie: maasgouw
Contacteer:

Bericht door annie69 »

stoffel schreef:ongetijfeld zal je rookstijl ook wel verbeteren met de jaren :)
En het uitzoeken van andere pijpen ongetwijfeld ook , ik zal vandaag of morgen eens met die vieille pijp skandinavik regulaar roken.
Trouwens met een berkeley (vermoed goedkope pijp) rechte pijp zonder filter ook al die tabak gerookt gisteren.
Viel me niet tegen en mooi grijs in de ketel. :P

Ik heb die vieille pijp in de kliko gedaan wat een :evil: ding was meer iets voor bellen blazen :x

Plaats reactie