Deense pijpen...

Alles over de pijp zelf...
Plaats reactie
Smokey
Berichten: 31
Lid geworden op: 02 feb 2010 20:57

Deense pijpen...

Bericht door Smokey »

Wie heeft er Deense pijpen in zijn collectie?.. :?:

Henk de Jong
Berichten: 263
Lid geworden op: 13 apr 2009 17:57
Locatie: Leusden

Bericht door Henk de Jong »

Ik heb er tot dusver 1: een lichtgebogen Bari met dikke wand die ik tot volle tevredenheid gebruik om aromatics in te roken.
Ik acht het zeer waarschijnlijk dat ik een keer een Stanwell ga kopen.

groeten Henk

Gebruikersavatar
Paasei
Berichten: 5383
Lid geworden op: 18 jan 2010 18:31
Locatie: Wuustwezel

Bericht door Paasei »

Een Stanwell viking model 172 in zwarte sandblast.
Mooie pijp, ligt lekker in de hand en rookt ook perfect.
Laatste tijd benut ik ze wat minder omdat ze aan de zware kant is : 71 gram waarvan 58 in de kop, de zware metalen ring helpt daar natuurlijk in mee...
Koninklijke Eikel Des Forums.

Gebruikersavatar
Gypscoprotheres
Berichten: 1933
Lid geworden op: 07 feb 2010 22:08
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door Gypscoprotheres »

Ik heb een Stanwell POUL Collection 15. Rookt lekker! Is wel een lomp model, maar daarom had ik hem gekozen =)

Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door janneman »

Ik heb er slechts drie, en eigenlijk zijn ze alledrie vrij traditioneel en niet bijzonder Deens van vormgeving. De eerste twee zijn, samen met een kleine Peterson en een oude Big Ben Billiard, de ruggegraat pijpen; dit zijn de pijpen die ik als eerste grijp...

Afbeelding
Een oude Georg jensen. Heel lang was dit de duurste houten pijp die ik had (80 gulden eind jaren '70, in Delft) en mijn grote trots. Hij ligt vooral perfect in de hand. Geleidelijk aan is een grote vulling midden op de kop zichtbaar geworden, dat viel me wat tegen, maar het is nog steeds een van mijn best rokende pijpen. Dit is de pijp die me van filters in pijpen afhielp; bij deze is het zo gemakkelijk om ene pijpenrager tot in de kop te steken, en dat maakte het roken wel zoveel eenvoudiger en aangenamer voor mij (toen).

Afbeelding
W.O. Larssen, gekocht eind jaren '90 bij mijn eerste bezoek aan Heinrichs. Een pijp zoals mijn opa had, en mijn vader... Een klassieker dus, niet bepaald typisch Deens.

En dan nog één ander gebakje:

Afbeelding
De Stanwel H.C. Andersen. Gekocht op het uiterlijk met de korte steel, maar nu bijna altijd als langgesteelde leespijp in gebruik. Opmerkelijk licht en handzaam, vooral met de leespijp-steel.

Ik zou nog wel eens een mooie freehand plateaukop willen hebben, voor mij zijn die pijpen eigenlijk de meest klassiene Deense vormgeving die ik ken.
Afbeelding
Maar die kosten wel wat...

Groet, Janneman

Gebruikersavatar
Martin Romijn
Berichten: 4038
Lid geworden op: 23 sep 2009 14:19
Locatie: Leerdam
Contacteer:

Bericht door Martin Romijn »

Ik heb 5 Deense pijpen :

een Stanwell zebrano. Beetje aan de zware kant maar rookt prima
Afbeelding

een Junior Udby..zegt me helemaal niets, kan er ook niets over vinden maar hij rookt fantastisch
Afbeelding

een Georg Jensen, een van mijn favorieten tijdens een wandeling, lekker licht en perfekte balans
Afbeelding

een handmade Crown plateaukop, als ik er eens goed de tijd voor wil nemen (gekregen van Maurice in 2008 als huwelijkskado)
Afbeelding

en tot slot een handgemaakte Bjarne leespijp, geweldig pijpje, gemaakt door de helaas in 2008 overleden Bjarne Nielsen. Ik moet er binnenkort eens wat betere foto's van maken.....
Afbeelding
Afbeelding pijpen, tampers, en meer...

Gebruikersavatar
annie69
Berichten: 1716
Lid geworden op: 30 dec 2009 20:11
Locatie: maasgouw
Contacteer:

Bericht door annie69 »

Uit mijn bescheiden collectie heb ik twee deense stanwell pijpen:
Een royal guard 11
Afbeelding
Een royal guard 182
Afbeelding

Alle twee de pijpen roken erg fijn en vooral de 182 ligt fijn in mijn hand.
Ze zijn wel zwaar en zijn meer voor een relax moment , om dan een uurtje rookplezier te hebben.

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door janneman »

:shock: 8) janneman zit een tijdje kwijlend naar die asbak-met-tamper-en-extra-fossiel te staren... :shock: 8)

Gebruikersavatar
Martin Romijn
Berichten: 4038
Lid geworden op: 23 sep 2009 14:19
Locatie: Leerdam
Contacteer:

Bericht door Martin Romijn »

janneman schreef::shock: 8) janneman zit een tijdje kwijlend naar die asbak-met-tamper-en-extra-fossiel te staren... :shock: 8)
haha.... en die is nou net niet te koop :wink:

Afbeelding
Afbeelding pijpen, tampers, en meer...

Gebruikersavatar
Vandaahl
Berichten: 1165
Lid geworden op: 27 okt 2009 10:45
Contacteer:

Bericht door Vandaahl »

Hier ook wel een aantal Deense pijpen.

WO Larsen.
Afbeelding
Bjarne.
Afbeelding
WO Larsen.
Afbeelding
Stanwell Lovat Revival.
Afbeelding
Stanwell HC Andersen.
Afbeelding
Stanwell Viking.
Afbeelding
Stanwell Nordic.
Afbeelding
Erik Nording Hunting Pipe 2006.
Afbeelding
Erik Nording Hunting Pipe 1999.
Afbeelding
Stanwell Zebrano.
Afbeelding
http://www.vandaahl.com
You're only young once... but you can be immature forever! (Neil Young)

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door janneman »

Een mooie verzameling Vandaahl! Ik vind vooral die Larsen wel hele erg elegant!

Groet, Janneman

Gebruikersavatar
boyenne
Berichten: 423
Lid geworden op: 26 okt 2009 16:55

Bericht door boyenne »

Daar sluit ik me helemaal bij aan.

Wist niet dat WO Larsen zo'n mooie pijpen maakte.

Toch maar weer eens naar een tabakszaak gaan om te kijken.....
boyenne Afbeelding

Gebruikersavatar
Vandaahl
Berichten: 1165
Lid geworden op: 27 okt 2009 10:45
Contacteer:

Bericht door Vandaahl »

Vanmiddag een S.Bang opgeknapt. Deze hoort hier dus ook wel thuis in het Deense pijpen topic. Ik had de pijp al weer een tijdje geleden gekocht via Marktplaats. Gelukkig hoefde hier niet al te veel aan te gebeuren. De bijtplekken waren slechts klein en de verkleuring viel ook nog wel mee. Daarnaast heb ik nog een aantal pijpen die wachten op een plekje in de pijpenkliniek. Een kiekje van de Deense patiënten, allen WO Larsen en een kiekje van de Engelse patiënten, allen Parkers. Ik maak wel weer een paar foto's als ze in de Kliniek zijn geweest.

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
http://www.vandaahl.com
You're only young once... but you can be immature forever! (Neil Young)

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door janneman »

En bij Vandaahl alweer zo'n aparte Larsen; ik moet dat merk toch eens wat beter gaan bekijken! Hier vind ik die met die vierkante steel (links boven op de middelste foto) wel erg mooi...
En die Parkers... Mooi! Parker heeft bij mij zo'n onopvallend maar warm plekje in mijn hart, geen idee waarom eigenlijk, maar het zijn pijpen die ik mooi vind en graag rook. Ik ben na een paar stuks echt gaan verzamelen met die Parkers. uiteindelijk een volledig zevental in dik twee jaar. Ik zie me daar nog wel eens ooit zo'n soort van Eltang kist omheen timmeren (http://pijprokersforum.forum2go.nl/pijp ... 55-15.html)

Groet, Janneman

Gebruikersavatar
Vandaahl
Berichten: 1165
Lid geworden op: 27 okt 2009 10:45
Contacteer:

Bericht door Vandaahl »

Ik schat dat de meeste WO Larsens en Parkers hier op de foto's uit de jaren '70-'80 komen. Ze zijn dan ook allemaal zonder filter en flink gebruikt! :lol: Maar ik heb er een leuke hobby aan ze weer in ere te herstellen. En zo heb je op een goedkope manier toch een mooie verzameling. Tja en Tom Eltang pijpen zijn werkelijk schitterend. Ik vind ze alleen veel te duur om te roken. En daar heb ik mijn pijpen ook voor! :wink:
http://www.vandaahl.com
You're only young once... but you can be immature forever! (Neil Young)

Gebruikersavatar
Martin Romijn
Berichten: 4038
Lid geworden op: 23 sep 2009 14:19
Locatie: Leerdam
Contacteer:

Bericht door Martin Romijn »

Mooie S. Bang Maurice !
Afbeelding pijpen, tampers, en meer...

Plaats reactie