FALCON

Alles over de pijp zelf...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Robert
Berichten: 994
Lid geworden op: 18 okt 2011 01:34
Locatie: Almelo
Contacteer:

Re: Falcon info

Bericht door Robert »

janneman schreef:De ring tussen kop en metalen onderkant is bij mij van een tamelijk stevige kunststof, en die lijkt voor de eeuwigheid bedoeld, het is geen pakking zoals ik die uit motoren en dergelijke ken :D
Ik zat de denken aan de ring die je bij kunt bestellen, (Falcon rings).
Die zgn. 'pakking' is natuurlijk wel van belang lijkt mij.
Ben ik nog duidelijk?? :-?
Consuetudinis vis magna est

Groeten, Robert.

www.twitter.com/Robert_W65

Gebruikersavatar
teunis
Berichten: 1495
Lid geworden op: 26 nov 2010 09:21
Locatie: Coevorden

Re: Falcon info

Bericht door teunis »

Ik heb een aantal nieuwe koppen uit Engeland, en dat schijnen een soort rubber ringen te zijn.
Op de oude koppen zit eveneens zo'n ring, en die zijn aardig versleten, één kop lekte zelfs.
De kapotte ring heb ik eraf gepeuterd en vervangen door een passend elastiekje. Dit werkt tot nog toe ook, al moet ik zeggen dat het iets begint uit te drogen. Elastiekjes kosten echter de hele wereld niet, dus vervangen valt goed te doen. Ook meen ik dat Janneman eens een soortgelijke systeempijp gerepareerd had met een touwtje tussen kop en pan, maar het kan zijn dat ik het verkeerd onthouden heb.... :oops:

Even antwoorden op de vraag: die rubberen of kunststoffen ring is een wezenlijk onderdeel, het voorkomt valse lucht trekken én lekken van vocht uit de pan op je vingers.
Wellicht kan het ook zonder die ring, Discus 123 gebruikt het immers niet, maar de kop moet dan waarschijnlijk bijzonder stevig vast gedraaid worden, wat mijns inziens niet in het voordeel van de duurzaamheid van de pijp is.
De Falconrings waar Discus123 het over heeft lijken mij de dry rings, die leg je onderin de pan om het vocht op te zuigen; een op maat afgeknipte rager werkt net zo goed, maar de trekweerstand wordt in beide gevallen groter.

Ik weet van Ellie (pijpenmaker uit België, die veel metal-pijpen maakt) dat hij koppen maakt voor Falcons, en dan een soort siliconen onderkant gebruikt als "pakking", die onverslijtbaar is.
Wie zoekt naar (een) waarheid, moet durven twijfelen.

Gebruikersavatar
Robert
Berichten: 994
Lid geworden op: 18 okt 2011 01:34
Locatie: Almelo
Contacteer:

Re: Falcon info

Bericht door Robert »

teunis schreef:Ik heb een aantal nieuwe koppen uit Engeland, en dat schijnen een soort rubber ringen te zijn.
Op de oude koppen zit eveneens zo'n ring, en die zijn aardig versleten, één kop lekte zelfs.
De kapotte ring heb ik eraf gepeuterd en vervangen door een passend elastiekje. Dit werkt tot nog toe ook, al moet ik zeggen dat het iets begint uit te drogen. Elastiekjes kosten echter de hele wereld niet, dus vervangen valt goed te doen. Ook meen ik dat Janneman eens een soortgelijke systeempijp gerepareerd had met een touwtje tussen kop en pan, maar het kan zijn dat ik het verkeerd onthouden heb.... :oops:

Even antwoorden op de vraag: die rubberen of kunststoffen ring is een wezenlijk onderdeel, het voorkomt valse lucht trekken én lekken van vocht uit de pan op je vingers.
Wellicht kan het ook zonder die ring, Discus 123 gebruikt het immers niet, maar de kop moet dan waarschijnlijk bijzonder stevig vast gedraaid worden, wat mijns inziens niet in het voordeel van de duurzaamheid van de pijp is.
De Falconrings waar Discus123 het over heeft lijken mij de dry rings, die leg je onderin de pan om het vocht op te zuigen; een op maat afgeknipte rager werkt net zo goed, maar de trekweerstand wordt in beide gevallen groter.

Ik weet van Ellie (pijpenmaker uit België, die veel metal-pijpen maakt) dat hij koppen maakt voor Falcons, en dan een soort siliconen onderkant gebruikt als "pakking", die onverslijtbaar is.
Hier dus mijn verwarring, deze ring gebruik ik wel.
Ik dacht dat het ging om dat filter ringetje in de pan.
Dat filterringetje en het gewone filter heb ik beiden verwijderd en dat werkt prima.
Consuetudinis vis magna est

Groeten, Robert.

www.twitter.com/Robert_W65

Gebruikersavatar
Stephan1978
Berichten: 47
Lid geworden op: 24 feb 2013 21:48
Locatie: Zuid West Brabant

Re: Falcon info

Bericht door Stephan1978 »

Dry rings zijn toch niet van rubber?? :lol:

Maar echt duurzaam ziet die rubberen tussenring er niet uit mijns inziens.
De tijd zal het leren hoe lang ze meegaan. Als ze versleten zijn kan ik beroepshalve
wel aan goede alternatieven komen. Hitte bestendige O-ringen worden er maar
genoeg gebruikt in vliegtuigen.
Wie altijd met de grote kudde meegaat, zal regelmatig door de stront van een ander lopen...

Gebruikersavatar
teunis
Berichten: 1495
Lid geworden op: 26 nov 2010 09:21
Locatie: Coevorden

Re: Falcon info

Bericht door teunis »

Stephan1978 schreef:Dry rings zijn toch niet van rubber?? :lol:

Maar echt duurzaam ziet die rubberen tussenring er niet uit mijns inziens.
De tijd zal het leren hoe lang ze meegaan. Als ze versleten zijn kan ik beroepshalve
wel aan goede alternatieven komen. Hitte bestendige O-ringen worden er maar
genoeg gebruikt in vliegtuigen.
:shock: :shock:

Kijk, ik maar klooien met elastiekjes, terwijl de oplossing voorhanden is...
Als je de juiste maat te pakken kunt krijgen, en je wilt ze uitdelen, zou ik graag voor een aantal ringen in aanmerking willen komen. :D
Wie zoekt naar (een) waarheid, moet durven twijfelen.

Gebruikersavatar
falconetti
Berichten: 12
Lid geworden op: 21 feb 2013 20:02
Locatie: Utrecht

Re: Falcon info

Bericht door falconetti »

Stephan1978 schreef:Als die packing versleten is kun je die dan nog nabestellen? Of moet je dan improviseren?
Ik heb nog niet meegemaakt dat ze versleten waren, en heb ook nog niet ontdekt dat ze los te koop zijn.
Ze gaan echt wel lang mee en ik denk dat er hier en daar Falcons gerookt worden zonder deze "pakking".
Als ik wat meer te weten kom horen jullie het zo snel mogelijk!

Gebruikersavatar
Pitoe [*RIP*]
Berichten: 396
Lid geworden op: 22 feb 2011 12:08
Locatie: België

Re: Falcon info

Bericht door Pitoe [*RIP*] »

Ik ben me niet bewust van een pakking bij m'n falcon? Heb je soms daar een foto of prent van waar die zich moet bevinden?
Verder heb ik geen valse lucht, hij rookt voortreffelijk.

Gebruikersavatar
Stephan1978
Berichten: 47
Lid geworden op: 24 feb 2013 21:48
Locatie: Zuid West Brabant

Re: Falcon info

Bericht door Stephan1978 »

falcon bowl.jpg
In de bijgevoegde foto zie je volgens mij een oude Falcon Bowl met de oude Nylon Seal en een foto van een nieuwe Apple Bowl met de Rubber Gasket. Zo te zien zit die Rubber Gasket ook los op de Bowl net als op die van mij. Je ziet er een beetje ruimte tussen zitten. Ik denk dat deze Seal daarom niet lang meegaat en dat er snel vuiligheid e.d. tussen zal komen. Als er zonder deze Gasket geen probleem is m.b.t valse lucht aanzuigen of lekkage van tabaksappen zou ik deze liever verwijderen.
download.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Wie altijd met de grote kudde meegaat, zal regelmatig door de stront van een ander lopen...

Gebruikersavatar
Stephan1978
Berichten: 47
Lid geworden op: 24 feb 2013 21:48
Locatie: Zuid West Brabant

Re: Falcon info

Bericht door Stephan1978 »

@Teunis, ik ga op zoek naar de juiste maat O-ring en zodra ik de geschikte gevonden heb zal ik 't laten weten en kan ik er een paar naar je toe sturen.
Wie altijd met de grote kudde meegaat, zal regelmatig door de stront van een ander lopen...

Gebruikersavatar
Pitoe [*RIP*]
Berichten: 396
Lid geworden op: 22 feb 2011 12:08
Locatie: België

Re: Falcon info

Bericht door Pitoe [*RIP*] »

thx stephan voor de verhelderende foto's!

Na een keer of drie inspecteren toch gevonden, zit echt prut in m'n ogen denk ik :lol:

Gebruikersavatar
teunis
Berichten: 1495
Lid geworden op: 26 nov 2010 09:21
Locatie: Coevorden

Re: Falcon info

Bericht door teunis »

Stephan1978 schreef:@Teunis, ik ga op zoek naar de juiste maat O-ring en zodra ik de geschikte gevonden heb zal ik 't laten weten en kan ik er een paar naar je toe sturen.
Geweldig, alvast bedankt.
Wie zoekt naar (een) waarheid, moet durven twijfelen.

Gebruikersavatar
falconetti
Berichten: 12
Lid geworden op: 21 feb 2013 20:02
Locatie: Utrecht

Re: Falcon info

Bericht door falconetti »

Heb hier nog een link met evt. wat info .
http://pipesmokersforum.com/community/t ... owl.16491/

trabantman601
Berichten: 6
Lid geworden op: 24 mar 2013 11:45

Re: Falcon info

Bericht door trabantman601 »

De eerste pijp die ik kocht, was een Big Ben. Beviel wel maar niet helemaal. Ikkwam in contact met een Falcon pijp via vrienden. Een van hen gebruikte hem. Nadat de Big Ben gesneuveld was, gat onderin gebrand, toch maar eens een naar een Falcon gekeken.

Eentje gekocht en ze bevalt me prima. Rookt makkelijk en kinderlijk eenvoudig schoon te houden, gewoon cool. Ik ben eraan verkocht.

Trouwens, vroeger had je van die blikken van Amphora tabak. Heeft iemand deze nog liggen? Kan ik mooi m'n pijpen en benodigdheden in opbergen.

Gebruikersavatar
teunis
Berichten: 1495
Lid geworden op: 26 nov 2010 09:21
Locatie: Coevorden

Re: Falcon info

Bericht door teunis »

janneman schreef: En dank Falconetti!
Jou informatie betekent dat de speciale falcon ruimer die ik heb heb gat inderdaad net iets groter maakt (9,7 of 9,8mm).
En tijdens roken worden de gaten inderdaad nauwer; bij mijn -nu anderhalf jaar gerookte- koppen meet ik gaten van 9,2 tot 9,5mm (waarbij die laatste al ooit een keer met de ruimer bewerkt was en dus ook weer kleiner geworden is). Ik vermoed overigens dat, als de koppen heel lang niet gerookt worden, dat gat vanzelf weer wat groter wordt. Ik kan me eigenlijk alleen vocht voorstellen als oorzaak van de krimpende gaten.
Even een wat oudere post ophalen: Janneman, ik denk dat het niet het vocht is, dat wordt immers afgevoerd naar de pan en blijft niet "soppen" rond het gat, maar eerder het ontstaan van een koollaag; als de pijp tot op de bodem wordt leeg gerookt, en waarom zouden we dat niet doen, dan verkoolt ook het gat.
Bij mijn koppen is dat althans zo als ik met een vergrootglas de randen van het gat bestudeer. Het is geen flinke laag of zo, maar er is enige afzetting. met het schepje van de driepoter is dat er vlot uitgeschraapt, zeker als ik na elke rooksessie dat doe, en er komen miniscule kleine stukjes kool of eigenlijk, aangekoekte tabaksresten af. Schraap ik een aantal keren niet, dan vormen die tabaksrestjes een klein koollaagje.
Wie zoekt naar (een) waarheid, moet durven twijfelen.

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Falcon info

Bericht door janneman »

Waqarschijnlijk klopt dat beter Theunis, ik kan die koolvorming ook zien bij mijn koppen. Overigens dacht ik bij vocht niet echt aan soppen en klotsend vocht maar aan waterdamp. Er trekt altijd tijdens het roken ook wel wat waterdamp in het hout, ongeacht hoe droog je rookt. Maar die koollaag is inderdaad duidelijk zichtbaar, en veel waarschijnlijker.
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Godfrey59

Re: Falcon info

Bericht door Godfrey59 »

James Barber tobaconist in de UK kan de ringen los leveren even googlen .
De vroege Falcon pijpen hadden geen enkele afdichtring , laatst jaren 70 zijn ze begonnen met de harde kunstof ring welke het best functioneerde en onverslijtbaar was.

O ringen werken minder goed . je kunt ze makelijk stuk draaien of beschadigen de kunstof ring had daar geen last van en was ook wat breder .

Zowel Falcon als Alco koppen en stems zijn uitwisselbaar dus ook de afdichtringen , wellicht is Alco makkelijker te krijgen dan Falcon .

Godfrey

Gebruikersavatar
Sidekickelvis
Berichten: 4951
Lid geworden op: 28 dec 2012 19:11
Locatie: Pijnacker

Re: Falcon info

Bericht door Sidekickelvis »

Godfrey59 schreef:James Barber tobaconist in de UK kan de ringen los leveren even googlen .


Zowel Falcon als Alco koppen en stems zijn uitwisselbaar dus ook de afdichtringen , wellicht is Alco makkelijker te krijgen dan Falcon .

Godfrey


Eeeeuuuuh,................... Nee dus, heb een Falcon en heb een Lindbergh met Alco kop erop en die twee koppen zijn zeker niet uitwisselbaar! Alco is veeeel kleiner!
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!

Gebruikersavatar
Ignoro Iste
Berichten: 555
Lid geworden op: 26 okt 2011 17:39
Locatie: Maasbracht

Re: Falcon info

Bericht door Ignoro Iste »

Godfrey59 schreef:
Zowel Falcon als Alco koppen en stems zijn uitwisselbaar dus ook de afdichtringen , wellicht is Alco makkelijker te krijgen dan Falcon .
????

Mijn Falcon- en Alco-koppen zijn onderling niet uitwisselbaar! :oops: :?:

Godfrey59

Re: Falcon info

Bericht door Godfrey59 »

Vreemd? Falcon heeft een gift setje gemaakt in de UK waarin een Falcon en Alco pijp samen verpakt zijn en ze aangeven dat deze onderling uitwisselbaar zijn ???

Moet ik nog eens kijken wat dit precie is dan .
Dank voor de informatie.

Godfrey

Gebruikersavatar
annie69
Berichten: 1716
Lid geworden op: 30 dec 2009 20:11
Locatie: maasgouw
Contacteer:

Re: Falcon info

Bericht door annie69 »

Godfrey59 schreef:Vreemd? Falcon heeft een gift setje gemaakt in de UK waarin een Falcon en Alco pijp samen verpakt zijn en ze aangeven dat deze onderling uitwisselbaar zijn ???

Moet ik nog eens kijken wat dit precie is dan .
Dank voor de informatie.

Godfrey
Falcon en alco koppen gaan gewoon niet samen,lijkt me vreemd als dat wel zo zou zijn.
Natuurlijk kan het een aparte actie zijn geweest.
Maar lijkt me niet.

Gebruikersavatar
Sidekickelvis
Berichten: 4951
Lid geworden op: 28 dec 2012 19:11
Locatie: Pijnacker

Re: Falcon info

Bericht door Sidekickelvis »

FALCON en (F)ALCO(N) .....

Alco is dus kleiner.
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!

Gebruikersavatar
Stephan1978
Berichten: 47
Lid geworden op: 24 feb 2013 21:48
Locatie: Zuid West Brabant

Re: Falcon info

Bericht door Stephan1978 »

Ik heb m'n Falcon inmiddels een keer of drie gerookt en hij bevalt me perfect...het is de eerste pijp waarbij ik het voor elkaar krijg om alle tabak tot op de bodem weg te roken. Geweldig pijpje!!
Wie altijd met de grote kudde meegaat, zal regelmatig door de stront van een ander lopen...

Gebruikersavatar
joko
Berichten: 62
Lid geworden op: 10 mar 2013 14:40
Locatie: Heerenveen

Re: Falcon info

Bericht door joko »

Vandaag m'n Falcon voor het eerst mee uit wandelen genomen, gevuld met MacBaren Mixture Modern. Het waaide stevig. De volle ketel was er in een klein half uurtje doorheen! Ik zag de as zakken in de ketel! Is dat normaal op een winderige dag?
Morgen komen er drie Falcon pijpen binnen, gekocht via marktplaats. 2 keer een rechte, 1 kromme, plus een extra bowl. Ben benieuwd naar de staat waarin ze verkeren. Op de foto's zag het er goed uit, maar het is altijd afwachten.....
"Hij haalde zijn pijp uit de mond om plaats te maken voor zijn verbazing."
J. D. Sheridon

Gebruikersavatar
Bommel
Berichten: 14897
Lid geworden op: 11 okt 2009 16:32
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Falcon info

Bericht door Bommel »

In de wind roken is altijd een linke bezigheid.
Ten eerste wordt het gloeibed te heet, gevolg is dat inderdaad je bijna de tabak kan zien zakken en de dreiging van te hete rook dus tongue-bite.
Het andere gevaar is het kunnen doorbranden van de ketel.
Dit is bij redelijk nieuwe pijpen en in jou geval koppen een grote kans als je dit vaak doet.
Oudere pijpen, mits goed ingerookt en voorzien van een koollaag kunnen wat meer hebben.
Echter blijft het afschermen van de ketelopening, met de hand, duim of kapje, toch aanbevolen.
Beter is bij stormachtig weer binnen of helemaal niet te roken, het niet is voor degene die een binnenhuisrookverbod hebben.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Sidekickelvis
Berichten: 4951
Lid geworden op: 28 dec 2012 19:11
Locatie: Pijnacker

Re: Falcon info

Bericht door Sidekickelvis »

joko schreef:Vandaag m'n Falcon voor het eerst mee uit wandelen genomen, gevuld met MacBaren Mixture Modern. Het waaide stevig. De volle ketel was er in een klein half uurtje doorheen! Ik zag de as zakken in de ketel! Is dat normaal op een winderige dag?
Morgen komen er drie Falcon pijpen binnen, gekocht via marktplaats. 2 keer een rechte, 1 kromme, plus een extra bowl. Ben benieuwd naar de staat waarin ze verkeren. Op de foto's zag het er goed uit, maar het is altijd afwachten.....


Bij stevige wind zal je pijp sneller en heter branden. Net als het blazen tegen een gloeiend kooltje als het ware. Met een Falcon heb je dat minder snel in de gaten dan met een Bruyere pijp denk ik.
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!

Gebruikersavatar
Stephan1978
Berichten: 47
Lid geworden op: 24 feb 2013 21:48
Locatie: Zuid West Brabant

Re: Falcon info

Bericht door Stephan1978 »

Ik heb bij mijn Falcon een dekseltje er bij gekregen voor op de kop, speciaal voor buiten. Dat houd de wind uit de kop...
Wie altijd met de grote kudde meegaat, zal regelmatig door de stront van een ander lopen...

Gebruikersavatar
joko
Berichten: 62
Lid geworden op: 10 mar 2013 14:40
Locatie: Heerenveen

Re: Falcon info

Bericht door joko »

Eigenlijk heel logisch allemaal. Gelukkig heeft de Falcon een dikke koollaag, dus de schade van deze wandeling valt mee. Pijproken in de storm (mooie boektitel) is dus geen aanrader. Voor de pijp geldt er hier geen binnenhuisrookverbod. Ik was gewoon nieuwsgierig naar de ervaring van het wandelen met een pijp. Niet meer doen dus boven windkracht 5. Tijd dat het voorjaar komt!
"Hij haalde zijn pijp uit de mond om plaats te maken voor zijn verbazing."
J. D. Sheridon

Gebruikersavatar
joko
Berichten: 62
Lid geworden op: 10 mar 2013 14:40
Locatie: Heerenveen

Re: Falcon info

Bericht door joko »

Vandaag de eerste van drie bestelde Falcons ontvangen. De staat waarin hij verkeert valt me een beetje tegen. De steel ziet er nog keurig uit, maar de bowl heeft zichtbaar geleden. De onderkant vertoont kleine barstjes, droogte scheurtjes als het ware. Bovendien ontbreekt de sealring.... Wanneer ik ermee rook, zie ik rook onder de bowl vandaan ontsnappen. Overigens geen last van valse trek. Niet echt een probleem, dus. Ik promoveer de pijp gewoon tot wandelpijp bij stormachtig weer. :D
Morgen komen de andere 2 binnen; nieuwe ronden, nieuwe kansen. :B
"Hij haalde zijn pijp uit de mond om plaats te maken voor zijn verbazing."
J. D. Sheridon

Gebruikersavatar
Stephan1978
Berichten: 47
Lid geworden op: 24 feb 2013 21:48
Locatie: Zuid West Brabant

Re: Falcon info

Bericht door Stephan1978 »

De schroefdraad van mijn twee nieuwe bowls zijn ook niet perfect hoor. Zitten ook kleine scheurtjes in en hier en daar een klein hapje uit. Dat de seal er niet tussen zit is erger. Ik zou geen ontsnappende rook onderuit m'n ketel willen tijdens het roken. Ik zou er een nieuwe O-ring tussen steken om dit te verhelpen.
Wie altijd met de grote kudde meegaat, zal regelmatig door de stront van een ander lopen...

Gebruikersavatar
teunis
Berichten: 1495
Lid geworden op: 26 nov 2010 09:21
Locatie: Coevorden

Re: Falcon info

Bericht door teunis »

Bovendien loop je het risico dat het vocht wat wordt opgevangen in de pan zonder de "sealring" over je vingers komt, wat lelijke geelbruine plekken oplevert....
Wie zoekt naar (een) waarheid, moet durven twijfelen.

Plaats reactie