Missouri Meerschaum en andere corncob / maiskolfpijpen

Alles over de pijp zelf...
metaltommy
Berichten: 2035
Lid geworden op: 20 sep 2010 04:39
Locatie: Zuidwolde (DR)

Bericht door metaltommy »

wist niet eens dat ze ze daar hadden :lol:

Gebruikersavatar
jarnogab
Berichten: 2694
Lid geworden op: 20 feb 2011 16:21
Locatie: Nieuwpoort (Vlaanderen)

Bericht door jarnogab »

Zonet mijn eerste corncob gerookt.

Ik voelde me terug zoals een maand geleden: een echte beginner die voor de eerste maal een pijp rookte :D
Terwijl ik vooruitgang maak in het roken van bruyère pijpen - ik stop ze namelijk beter en moet ze minder vaak bijvlammen - heb ik de corncob toch terug wat vaker moeten aansteken. Niet dat ik dat erg vind overigens, maar het viel me gewoon op. Misschien ligt het aan de cob zelf: ik had de Missouri Pride genomen, een cob met smalle ketel. Ik had nu ook niet direct de best brandende tabak erin gestopt (Cherry Hausmarke). Hierdoor ging ik waarschijnlijk iets te snel en dus te heet roken. Naarmate de pijp vorderde terug trager beginnen roken. In totaal zo'n 40 minuten gerookt schat ik.

In elk geval was het wél een heel leuke rookervaring. Ik proefde namelijk zeer goed de zoete smaak die blijkbaar kenmerkend is voor corncobs. Ik heb deze tabak immers ook al gerookt in mijn bruyère pijpen en daar was er zeker een zoete smaak aanwezig, maar nu was die veel meer uitgesproken.

Zeker voor herhaling vatbaar wat mij betreft.


Over de corncob zelf: ik ga de raad van janneman inderdaad opvolgen en kijken of ik hier en daar wat kan bijschuren. Het deel van het mondstuk dat effectief contact maakt met de lippen is minder mooi afgewerkt en voelt ietsje ruwer aan.
Groeten,
jarnogab

Gebruikersavatar
Huub
Berichten: 3347
Lid geworden op: 06 jun 2010 20:58

Re: Buescher's CornCobs

Bericht door Huub »

Hallo,

Ik zou beide heren eens willen adviseren om het artikel van Don Duco, oprichter en directeur van Het Pijpenkabinet te Amsterdam over maiskolf pijpen te lezen, waaruit duidelijk naar voren komt dat Buescher's maiskolf pijpen de voorloper waren van Missouri Meerschaums. Een erg interessant artikel omdat daar ook in wordt beschreven dat een Nederlander, die naar de VS was geïmigreeerd, aan de basis stond van dit soort pijpen. Buescher's was eens de grootste producent en de pijpen zijn thans in de VS collectors items. Het bedrijf fabriceerde een kwalitatief beter mondstuk dan het latere MM en vaak werd in de bodem van de kop een stukje hardhout aangebracht teneinde het vroegtijdig door branden van de bodem te voorkomen.

Zie: www.pijpenkabinet.nl/artikelenmaiskolfpijpen


Met vriendelijke groet,

Huub
[/quote][/list][/quote]
Rob schreef:
janneman schreef:Het zijn maiskolven die speciaal voor dit doel gekweekt worden, en als je ooit probeert er een zelf te maken kom je erachter dat zo'n pijp voor een tientje een betrekkelijk laag uurloon is...
Tja, daar ben ik zelf ook achter gekomen (zie mijn draadje over zelfgemaakte corncobs). Er zit trouwens nog een klein staartje daaraan: na de Kerst zijn we wat wezen opruimen en ik kwam die keteltjes van mais weer tegen. De maiskolfjes zijn nu echt kei- en keihard geworden! Ik zit er aan te denken om weer maiskolven te kopen (zodra ik een paar dikke zie in ieder geval, niet meer van die dunnetjes) en ze dan gewoon heel erg lang te laten drogen voordat ik er in ga boren. Volgens mij moet ik dan echt zelf een redelijke pijp kunnen maken.
janneman schreef:Ik vraag me af of er naast de Missouri Meeerschaum soms ook echt veel slechtere pijpen in omloop zijn. Op de onderkant van mijn corncobs zit een klein rond stickertje, geel en bruin, waar Missouri Meerschaum opstaat. Ik heb nooit anderen gezien, maar ik les af en toe zo'n negatieve verhalen dat ik me afvraag of er soms ook nog inferieure corncobs rondwaren. Wie had dat gedacht!
Ik heb eens even gekeken onder de pijp die ik als 'minder goed' ervaar. Er staat: "Buescher's Missouri Pipes U.S.A. Washington, MO."
Wel uit Washington Missouri, maar niet echt Missouri Meerschaum dus. Op de site van Missouri Meerschaum zie ik ook nergens de naam Buescher. Ik vermoed dus dat dit inderdaad gewoon een net wat mindere fabrikant en dito pijp is.

Gebruikersavatar
Huub
Berichten: 3347
Lid geworden op: 06 jun 2010 20:58

Re: corncob

Bericht door Huub »

Hallo Janneman,

Buescher's Corncobs waren absoluut niet van een mindere kwaliteit. Buescher's is al in 1939 opgericht. In de hoogtijdagen produceerde men ongeveer 10.000 pijpen per dag ( informatie van het internet ). De firma is in de zestiger jaren opgegaan in een fusie met MM.

Er werd veelal beter materiaal gebruikt, zeker de mondstukken waren gemaakt van een sterker materiaal. Erg belangrijk was ook dat in veel van hun modellen een hardhouten stukje in de bodem van de kop werd geplaatst teneinde doorbranden te voorkomen.
Bij MM maakt men in enkele modellen ook zo'n hardhouten bodembescherming.
Veel ongerookte Corncobs zul je dan ook niet meer aantreffen op bv Ebay. Zoals ik al eerder zei Buescher's zijn collector items in de VS.

Ik heb onlangs een geheel nieuw exemplaar via Ebay in de VS gekocht. Was aangetroffen bij een collectie pijpen van een overleden fmilielid.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: corncob

Bericht door janneman »

Dank voor je informatie Huub, ik kende volgens mij alleen maar MM corncobs, maar als ik die sticker onderop die Beuscher zie, komt me dat rood-geel wel bekend voor van heel lang geleden. Hmmm... :?

Ik heb eigenlijk nooit slechte ervaringen opgedaan met corncobs, maar via mail en ook hier in het forum kun je lezen hoe mensen soms na een paar keer roken al een corncob versleten hadden. Natuurlijk kan dat aan de manier van roken liggen, maar ik heb zoveel berichten over snel doorrokende corncobs gehad dat ik begon te vermoeden dat er toch ook slechtere op de markt zijn. Van welk merk weet ik dus helemaal niet. China wordt vaker als verdachte genoemd, maar in feite kunnen slechte producten overal vandaan komen.

Ik geef dus maar het enige advies waar ik zeker van ben: MM is in elk geval zo goed als ik van een corncob verwacht.
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Gebruikersavatar
Rob
Berichten: 1813
Lid geworden op: 10 aug 2009 00:58
Locatie: Voorhout

Re: corncob

Bericht door Rob »

Huub schreef:Hallo Janneman,

Buescher's Corncobs waren absoluut niet van een mindere kwaliteit. Buescher's is al in 1939 opgericht. In de hoogtijdagen produceerde men ongeveer 10.000 pijpen per dag ( informatie van het internet ). De firma is in de zestiger jaren opgegaan in een fusie met MM.

Er werd veelal beter materiaal gebruikt, zeker de mondstukken waren gemaakt van een sterker materiaal. Erg belangrijk was ook dat in veel van hun modellen een hardhouten stukje in de bodem van de kop werd geplaatst teneinde doorbranden te voorkomen.
Bij MM maakt men in enkele modellen ook zo'n hardhouten bodembescherming.
Terug van vakantie kijk ik zo de posts eens door en zie dit topic voorbij komen. Ook al rook ik nog nauwelijks corncobs sta ik nog steeds sympathiek tegenover deze low-budget pijpen. Deels omdat ik de Freehand zo mooi vind en zo lekker vind roken, deels ook omdat dat low-budget me wel aanspreekt: goedkoop kan ook goed zijn!
Na het lezen van bovenstaande sluip ik nu naar beneden om te kijken in het doosje met pijpen-die-ik-nog-wel-heb-maar-eigenlijk-nooit-meer-rook-omdat-ik-betere-pijpen-heb-,-maar-ja-,-weggooien-is-zonde. En nu blijkt dus dat dat bewaren goed heeft uitgepakt, want ik blijk onvermoed dus pronkstukjes te hebben! De sticker onderop is niet hetzelfde. Het is simpeler en zonder de rode kleur. Ik kijk in de bodem en wat zie ik: inderdaad is het een stukje hout, geen mais. Wat raar dat me dat nu pas opvalt! De onderkant (onder de sticker) lijkt me wel mais, dus misschien is het daarom. Het mondstukje is ontegenzeggelijk van mindere kwaliteit dan de pijp in de post hierboven; het lijkt 'gewone' kwaliteit te zijn (MM dus): hard en ietwat doorzichtig. Ik zal ze vanaf nu koesteren, nooit meer kwaad spreken over Marktplaats (waar ik ze vandaan heb), maar stiekem zal ik ze nog steeds niet roken. De Freehand blijft, mooier, leuker en beter.

Gebruikersavatar
Mus
Berichten: 1090
Lid geworden op: 17 feb 2011 14:05
Locatie: Eindhoven

Re: meerschuim

Bericht door Mus »

Als je een corncob aan wilt gaan schaffen, kijk dan of het de échte corncobs van Missouri Meerschaum zijn. Ze zijn makkelijk te herkennen aan een stickertje aan de onderkant van de kop:
Afbeelding

Bij deze pijp zal op den duur de steel gaan verkolen waardoor de kop los gaat zitten of in het ergste geval gewoon erafkiepert. De steel zit namelijk door een gat in de kop gestoken en het rookkanaal komt dan ook boven de "bodem" van de ketel uit; hierdoor is de pijp ook niet helemaal leeg te roken. Iemand heeft me ooit eens verteld dat een Missouri Meerschaum corn cob zeker een 200 rookbeurten mee kan gaan zolang je maar op tijd stopt met roken en dus niet de steel mee oprookt.

In het begin krijg je tijdens het roken ook een (van de pijp afkomstige) licht zoete maïssmaak, en da's best lekker!

Als het stickertje ontbreekt heb je waarschijnlijk met een of ander imitatieprul van doen. Mijn advies is dan: laten liggen! Ik heb eens zo'n ding gehad en bij de derde keer roken brandde de bodem door. Bovendien rookte hij scherp en onaangenaam.

Overigens heeft Missouri Meerschaum niks met meerschuim te maken. ;)

Roegbere

Re: corncob

Bericht door Roegbere »

Ik heb een aantal van die pijpen gekocht direct van de fabriek in Washington (MO) http://www.corncobpipe.com/ ,waaronder de extreem grote Mac Artur pijp. Mischien voor mij als beginnende pijproker dat ik nog weing bruyere gerookt heb een voordeel, want ik vind ze prima roken. Zeker voor de beginner die niet een paar honderd euro wil uitgeven, en toch nieuw materiaal wil hebben zou ik ze zeker aanraden.

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15085
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Re: corncob

Bericht door Eliminator »

Halo Roegbere,

ik zie een eerste post, welkom hier !
Zou je zo vriendelijk willen zijn even hier http://www.pijprokersforum.nl/viewforum.php?f=6 een topicje aan te maken en jezelf even voor willen stellen, we vinden het altijd leuk als we een klein beetje een idee hebben met wie we van doen hebben.
Enjoy !
Afbeelding

Gebruikersavatar
Bolle
Berichten: 99
Lid geworden op: 20 okt 2011 18:23
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: corncob

Bericht door Bolle »

@Janneman: Wellicht is het ook van belang melding te maken van de "echtheidskenmerken" van de Missouri Meerschaum in je pijprokersbijbel?

De sticker op de bodem:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Hoe herken je een (chinese) Fake Corn Cob?

Afbeelding

1. Het mondstuk mag geen "luchtbellen" of grove imperfecties bevatten. Een beetje scherp mag wel, dat kan met een schuurpapiertje of dremeltje met schuurkop worden weggewerkt.
2. Het rookkanaal mag niet scheef zijn of geblokkeerd zijn.
3. De Tige moet goed aanlsuiten op de ketel, en mag niet gelijmd zijn. Bij een goede corn-cob wordt de ketel op de tige gehouden puur door pasvorm. Een beetje bijenwas rond de aansluiting op de zegel is daarentegen wel normaal.
4. De buitenkant van een echte corn-cob is relatief glad. Imperfecties zijn OK, maar minimaal, maar je moet er niet zo weer een maiskorrel op kunnen lijmen. Bij de goede Corn-Cobs is de buitenkant geschuurd en met bijenwas "gelakt" en gepolijst.
5. Let goed op de sticker op de bodem, een echte CornCob komt van een gerenommeerd merk en zal NOOIT uit "China" of "Hong Kong" komen, net als dat Cognac ook niet uit India kan komen. "Missouri Meerschaum" is géén beschermde titel, maar een echte Missouri Meerschaum komt uit de Verenigde staten.
6. Een échte Missouri Meerschaum koop je niet voor €3,95, maar je zal zo rond de €10,- kwijt zijn in Nederland; een paar euro minder in Duitsland (±€7.95), en een paar euro meer (±€11.95) in de speciaalzaken.

Ik denk dat dit wel kan helpen om de troep van de goede te scheiden.
"Een tevreden roker is geen onruststoker..."
"After Monday and Tuesday, even the calendar says W T F"

- Mijn Pijpen - Mijn Tabak -

Gebruikersavatar
Huub
Berichten: 3347
Lid geworden op: 06 jun 2010 20:58

Re: corncob

Bericht door Huub »

Hallo,

Missouri Meerschaum heeft in enkele van hun modellen een hardhouten rondje in de bodem van de kop geplaatst. Daarover is aan de buitenzijde het bekende zegel geplakt.
Vroeger was er een Corncob producent met de naam Buescher's. Deze kleine firma is al jaren geleden opgekocht door MM.
In de VS zijn veel Corncob liefhebbers die Buerscher's nog altijd de beste CC vinden die gemaakt werd.


Regelmatig worden ze nog ( ongerookt) aangeboden of Ebay.US en op Pipe-Shows in de VS.
Ik heb aan het begin van dit jaar deze ongerookte Buescher's gekocht voor de prijs van $ 7,95.
IMG-20110729-00325.jpg
IMG-20110729-00327.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: corncob

Bericht door janneman »

Ja, mijn pijpenboek begint alweer aardig achter te lopen, ik spreek er nog niet over internet en 2e hands pijpen, en toen ik dat schreef was ik ook nog nooit een slechte corncob tegen gekomen. Maar het bijwerken van dat ding is veel werk, ik weet niet wanneer ik daar weer eens weken mee bezig wil zijn. Tussen de eerste en de tweede versie heeft ongeveer 14 jaar gezeten, en die tweede versie is van 2009. We mikken dus op 2023 voor de volgende update (ja ja, bij mij gaan zelfs sokken 10 jaar mee).
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Geloof

Re: corncob

Bericht door Geloof »

Elke dag binnenste buiten keren doet wonderen janneman.

Gebruikersavatar
Huub
Berichten: 3347
Lid geworden op: 06 jun 2010 20:58

Re: corncob

Bericht door Huub »

janneman schreef:Ja, mijn pijpenboek begint alweer aardig achter te lopen, ik spreek er nog niet over internet en 2e hands pijpen, en toen ik dat schreef was ik ook nog nooit een slechte corncob tegen gekomen. Maar het bijwerken van dat ding is veel werk, ik weet niet wanneer ik daar weer eens weken mee bezig wil zijn. Tussen de eerste en de tweede versie heeft ongeveer 14 jaar gezeten, en die tweede versie is van 2009. We mikken dus op 2023 voor de volgende update (ja ja, bij mij gaan zelfs sokken 10 jaar mee).
Hallo Janneman,

Ik draag van april tot oktober geen sokken. Misschien gaan ze dan wel 20 jaar mee.

Beste Groet,

Huub

Gebruikersavatar
Paasei
Berichten: 5376
Lid geworden op: 18 jan 2010 18:31
Locatie: Wuustwezel

Re: corncob

Bericht door Paasei »

janneman schreef:...(ja ja, bij mij gaan zelfs sokken 10 jaar mee).
En daarna nog es 10 jaar om je pijpen mee te kuisen...
:wink:
Koninklijke Eikel Des Forums.

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: corncob

Bericht door janneman »

*janneman bekijkt peinzend de sok waarmee hij zijn pijpen schoonveegt* Geen idee wanneer ik die in gebruik heb genomen...
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4213
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: corncob

Bericht door Ribbon »

Huub schreef:Hallo,

Missouri Meerschaum heeft in enkele van hun modellen een hardhouten rondje in de bodem van de kop geplaatst. Daarover is aan de buitenzijde het bekende zegel geplakt.
Vroeger was er een Corncob producent met de naam Buescher's. Deze kleine firma is al jaren geleden opgekocht door MM.
In de VS zijn veel Corncob liefhebbers die Buerscher's nog altijd de beste CC vinden die gemaakt werd.


Regelmatig worden ze nog ( ongerookt) aangeboden of Ebay.US en op Pipe-Shows in de VS.
Ik heb aan het begin van dit jaar deze ongerookte Buescher's gekocht voor de prijs van $ 7,95.
IMG-20110729-00325.jpg
IMG-20110729-00327.jpg
Wow, dat mondstuk ziet er inderdaad stukken beter uit dan dat goedkope plastic van MM. Toch maar even kijken of ik er zo 1 op de kop kan tikken. Een corncob op zijn tijd is niet verkeerd, maar ik erger me nogal aan de mondstukken...
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Gebruikersavatar
Mus
Berichten: 1090
Lid geworden op: 17 feb 2011 14:05
Locatie: Eindhoven

Missouri Meerschaum

Bericht door Mus »

Weet iemand of Missouri Meerschaum ook bestellingen verstuurt naar Nederland?

Gebruikersavatar
Mus
Berichten: 1090
Lid geworden op: 17 feb 2011 14:05
Locatie: Eindhoven

Re: corncob

Bericht door Mus »

Huub schreef:Missouri Meerschaum heeft in enkele van hun modellen een hardhouten rondje in de bodem van de kop geplaatst. Daarover is aan de buitenzijde het bekende zegel geplakt.
Dat het hout is klopt, maar het is geen hardhout ;) De verwarring wordt veroorzaakt door de Engelse term hardwood. Daarmee wordt niet specifiek hardhout bedoeld maar alle hout van loofbomen, en softwood is hout van naaldbomen. Met de daadwerkelijke hardheid van het hout heeft de naam niets te maken; zo valt balsahout onder hardwood terwijl het boterzacht is.

metaltommy
Berichten: 2035
Lid geworden op: 20 sep 2010 04:39
Locatie: Zuidwolde (DR)

Re: Missouri Meerschaum

Bericht door metaltommy »

ik denk wel, tis geen tabak wat ze moeten vertsuren
Groet,
Tom

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15085
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Re: Missouri Meerschaum

Bericht door Eliminator »

Zou inderdaad niet weten waarom niet, zelf geen ervaring mee, maar wat zou er mis kunnen gaan aan het versturen van de 'hardware' van onze hobbie !
Afbeelding

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7978
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Missouri Meerschaum

Bericht door Arno »

Waarom Missouri Meerschaum? Er zijn goedkopere zaken die precies dezelfde pijpen versturen.. He verdorie.. Ik weet dat Martin zo'n goedkope zaak weet alleen weet ik de naam van de zaak niet meer.. Anders PB Martin even.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Mus
Berichten: 1090
Lid geworden op: 17 feb 2011 14:05
Locatie: Eindhoven

Re: Missouri Meerschaum

Bericht door Mus »

Arno schreef:Waarom Missouri Meerschaum? Er zijn goedkopere zaken die precies dezelfde pijpen versturen.
Ik wil er een paar extra mondstukken bij bestellen, en die heb ik op geen enkele andere website gezien.

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Missouri Meerschaum

Bericht door janneman »

Ik weet dat er in het verleden wel mensen hier op het forum pijpen rechtstreeks daar besteld hebben, en die zonder problemen gekregen hebben. En voor zover ik kon overzien zijn ze daar toch niet spectaculair duur. Er bestaan ook slechtere corncobs, ik zou voor die kleinere verschillen geen gokje wagen; Missouri Meerschuim is in elk geval goed.

Waarom de extra mondstukken Mus?
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Gebruikersavatar
Mus
Berichten: 1090
Lid geworden op: 17 feb 2011 14:05
Locatie: Eindhoven

Re: Missouri Meerschaum

Bericht door Mus »

De mondstukken zijn niet echt slijtvast en bij iets te hard klemmen springt er een barst in, daarom ;)

Gebruikersavatar
Martin Romijn
Berichten: 4026
Lid geworden op: 23 sep 2009 14:19
Locatie: Leerdam
Contacteer:

Re: Missouri Meerschaum

Bericht door Martin Romijn »

Arno schreef:Waarom Missouri Meerschaum? Er zijn goedkopere zaken die precies dezelfde pijpen versturen.. He verdorie.. Ik weet dat Martin zo'n goedkope zaak weet alleen weet ik de naam van de zaak niet meer.. Anders PB Martin even.
Byron Oost verkoopt Missouri cobs voor zeer schappelijke prijs http://www.pipetobaccoTLS.com/about.html
Afbeelding pijpen, tampers, en meer...

antonius
Berichten: 722
Lid geworden op: 16 feb 2009 18:05

Re: Missouri Meerschaum

Bericht door antonius »

Mus schreef:Weet iemand of Missouri Meerschaum ook bestellingen verstuurt naar Nederland?
Ja hoor,al verschillende keren wat besteld en keurig afgeleverd per post.
Zeer goede ervaringen met die firma.


gr antonius

metaltommy
Berichten: 2035
Lid geworden op: 20 sep 2010 04:39
Locatie: Zuidwolde (DR)

Re: Missouri Meerschaum

Bericht door metaltommy »

http://aristocob.com/Default.aspx zelfde pijpen maar ietsjes goedkoper en heeft ook extra stelen en filters
Groet,
Tom

Gebruikersavatar
Martin Romijn
Berichten: 4026
Lid geworden op: 23 sep 2009 14:19
Locatie: Leerdam
Contacteer:

Re: Missouri Meerschaum

Bericht door Martin Romijn »

metaltommy schreef:http://aristocob.com/Default.aspx zelfde pijpen maar ietsjes goedkoper en heeft ook extra stelen en filters
volgens mij zijn ze juist duurder dan de cobs in mijn link...maar ik kan me vergissen...even snel op mijn telefoon gekeken naar de site...
Afbeelding pijpen, tampers, en meer...

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Missouri Meerschaum

Bericht door janneman »

Met Byron Oost -de link van Martin- heb ik zelf ondertussen ook goeie ervaringen opgedaan; er ligt hier een voorlopig nog even ongebruikt kerstcadeau te wachten tot mijn neus weer meedoet.
Met een mailtje is het gemakkelijk om hem te vragen of hij ook losse stelen kan bijleveren. In prijs scheelt het in elk geval meer dan ik gedacht had; bijna half geld ten opzichte van de firma zelf. Hetgeen vermoedelijk betekent dat hij voor net iets meer dan inkoop prijs verkoopt; MM zelf hanteert denk ik ongeveer de aanbevolen winkelprijzen, omdat ze anders niets meer via de reguliere handel zouden verkopen.

Aristocob zit net iets onder de prijzen van MM, daar is het verschil minder groot. Maar die hebben inderdaad wel meteen de losse stelen in de verkoop.
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Plaats reactie