Rokers pijp uit 1848 wanajasa west-java

Alles over de pijp zelf...
Plaats reactie
Jouryvdb

Rokers pijp uit 1848 wanajasa west-java

Bericht door Jouryvdb »

Hallo allemaal,

Ik heb hier een rokers pijp liggen uit 1848.
Het is een roofvogel poot handgesneden.
Het mond stuk is gemaakt van een horen.
in de pijp staat gekrast wanajasa en aan de andere zeide west-Java.
Onder op staat de naam Wim en de datum 6-11-1848.
Kan iemand mij de waarde van de pijp vertellen?

Met vriendelijke groet,
Joury van den broek
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
The_Undertaker
Administrator
Berichten: 8807
Lid geworden op: 22 nov 2012 17:37

Re: Rokers pijp uit 1848 wanajasa west-java

Bericht door The_Undertaker »

Voorlopig zie ik onderop alleen 6-11-48 staan, zeker weten dat die niet uit 1948 komt? Lijkt me aannemelijker..
"The greatest difficulty is the mental resistance to things that arise, and the underlying assumption that they should not." - Eckhart Tolle

Godfrey59

Re: Rokers pijp uit 1848 wanajasa west-java

Bericht door Godfrey59 »

Het hout is in ieder geval geen bruyere naar de nerf te zien . Waarschijnlijk teak of een andere tropische soort . 1848 of 1948 zal qua waarde niet zoveel verschil uitmaken voor deze huisvlijt. Ook de eenvoudige afwerking is meer 1948 als 1848 . In 1848 wordt dergelijk snijwerk met veel meer krullen en snede,s uitgevoerd . Deze strak vormgegeven poot is meer Art deco like.
Je moet dan denken aan een paar tientjes.

Godfrey

Gebruikersavatar
Massis
Administrator
Berichten: 5240
Lid geworden op: 11 mei 2010 15:07
Locatie: Bilzen - Belgie
Contacteer:

Re: Rokers pijp uit 1848 wanajasa west-java

Bericht door Massis »

Godfrey59 schreef:1848 of 1948 zal qua waarde niet zoveel verschil uitmaken voor deze huisvlijt.
Godfrey
Huisvlijt lijkt me hier het kernwoord. De gekraste tekens lijken met de hand met een mesje gedaan door iemand die de pijp oorspronkelijk gekocht/gemaakt heeft.
Website: massispipes.com
Instagram:@MassisPipes
Facebook: MassisPipes

Jouryvdb

Re: Rokers pijp uit 1848 wanajasa west-java

Bericht door Jouryvdb »

The_Undertaker schreef:Voorlopig zie ik onderop alleen 6-11-48 staan, zeker weten dat die niet uit 1948 komt? Lijkt me aannemelijker..

De pijp is van mijn buurman en is Zelf al 67 jaar oud de pijp is van zijn opa geweest dus moet al zeker meer dan 100 jaar oud zijn. Vandaar 1848.

Gebruikersavatar
Massis
Administrator
Berichten: 5240
Lid geworden op: 11 mei 2010 15:07
Locatie: Bilzen - Belgie
Contacteer:

Re: Rokers pijp uit 1848 wanajasa west-java

Bericht door Massis »

Jouryvdb schreef:
The_Undertaker schreef:Voorlopig zie ik onderop alleen 6-11-48 staan, zeker weten dat die niet uit 1948 komt? Lijkt me aannemelijker..

De pijp is van mijn buurman en is Zelf al 67 jaar oud de pijp is van zijn opa geweest dus moet al zeker meer dan 100 jaar oud zijn. Vandaar 1848.
Hoeft niet persé. Je buurman is dus geboren in '48, maar het kan prima zijn dat zijn grootvader toen 60 jaar was (Stel even 30j per generatie, kan prima dat ie 40 was bij 20j per generatie) en als souvenir van Java heeft meegebracht?
Sterker nog, als zowel je buurman's vader als grootvader hun kind kregen op 30 jaar oud, zou de grootvader nu 127 zijn en dus geboren zijn in 1888, het lijkt me dus sterk dat hij zelf (ik gok dat hij Wim heet ;-) ) 1848 erin gekrast heeft.

Ga er dus maar vanuit dat ie van 1948 is.

Sterker nog: Wie weet heeft die grootvader nog een militair verleden?
wikipedia schreef: Met de term 'politionele acties' wordt gedoeld op een tweetal offensieve operaties van de Nederlandse strijdkrachten tijdens de Indonesische Onafhankelijkheidsoorlog. Deze operaties vonden plaats op de eilanden Java en Sumatra in de periode 21 juli tot 5 augustus 1947 (eerste actie) en 19 december 1948 tot 5 januari 1949 (tweede actie). De politionele acties worden meer recent ook wel aangeduid als de 'Nederlands-Indonesische Oorlogen'[2]. In Indonesië staan de twee politionele acties bekend als Agresi Militer Belanda ('Nederlandse Militaire Agressies').
Java 1948 zegt mij de Nederlands-Indonesische oorlogen.

Ook Wanajasa sluit daar bij aan, het is namelijk een plek op West-Java waar de 2de actie van die oorlog plaatsvond.
Wat meer info vind je hier:
http://www.indie-1945-1950.nl/web/2-6rvahis.htm
http://herinneringenaan.com/pa/herinner ... _vader.htm


Gezien de militaire aard van al deze gegevens, zou ik eerder denken dat de pijp van je buurman's vader was, die rond 1948 vermoedelijk van dienstplichtige leeftijd was.
Website: massispipes.com
Instagram:@MassisPipes
Facebook: MassisPipes

Gebruikersavatar
Deadl0ck
Berichten: 2151
Lid geworden op: 09 mar 2012 15:07
Locatie: Fout bij GPS bepaling.

Re: Rokers pijp uit 1848 wanajasa west-java

Bericht door Deadl0ck »

Een oude vriend van mijn opa had ook een pijp met die woorden gekerfd, zei het niet zo strak, en in een simpele vorm.

Die pijp kwam inderdaad uit indo-conflict tijd, als ik mij de verhalen goed herinner.

Qua waarde zal het niet veel meer zijn dan een paar tientjes, zoals al gezegd. Wellicht eens 50 euro voor een verzamelaar in plaats van een gebruiker. De emotionele waarde als herinnering zal hoger zijn.
Groet, Mark

Plaats reactie