Ben Wade "The Artist", een family era pijp uit 1897

Alles over de pijp zelf...
Gebruikersavatar
rivulus
Berichten: 1389
Lid geworden op: 01 jun 2014 13:44
Locatie: Leiden

Ben Wade "The Artist", een family era pijp uit 1897

Bericht door rivulus »

Een maand geleden kwam ik op e-bay een veiling tegen met de volgende beschrijving: "This pipe has B.W stamped on the stem with 'the artist' stamped underneath. The band is stamped with a lion,a shield and an oval O. The bowl is very clean and apart from some discolouring to the band,which I think would clean off,the pipe does not appear to have been used."
Ben Wade - the Artist.JPG
De pijp zag er wat vermoeid uit en de drie foto's waren steeds van dezelfde zijde. De prijs stond op 20 GBP. Op de een of andere manier leek het me toch iets bijzonders, dus ik deed een snipe-bod won hem voor 50 GBP.

Het bleek een family era Ben wade te zijn. Ben Wade startte ooit als familiebedrijf in Leeds. In de jaren 60 kwamen ze in de problemen en werd het bedrijf gekocht door Herman G. Lane die ook Charatan bezat. De fabriek in Leeds werd gesloten en het merk "Ben Wade" werd gebruikt voor de seconds van Charatan die in Londen werden gemaakt. Toen Lane overleed werden de merken Ben Wade en Charatan overgedaan aan Dunhill die ze liet doodbloeden. De fabriek in Londen sloot. Tussen 1971 en 1989 werd het merk weer gebruikt voor Freehand pijpen van de Deen Preben Holm.

De identificatie ging zo:
Ben Wade - the Artist - markings.JPG
Eerst het het hallmark opzoeken:
- Eerste is een Leeuw: Sterling Standard
- Tweede zijn drie korenschoven met zwaard: Chester assay office
- Derde is hoofdletter O in een vierkante cartouche met afgevlakte hoeken: de productiedatum

Het makers mark, B.W in een ovaal, opgezocht in Chester fabrikanten en zilversmeden register:
Ben Wade, Registered Nov 1883, Eliza Wade trading as Ben Wade, manufacturer & importer of tobacco products, Albion Street, Leeds; subsequently (1900) York Place Leeds

Dus:
- gemaakt na 1883 (makers mark)
- gemaakt na 1890 (duty mark ontbreekt, )
- gemaakt voor 1961 (Chester assay office dicht)

Blijft over de date letter. In dit interval was de date letter drie keer een hoofdletter "O". Opgezocht in de lijst met Chester date codes:
In 1897 een hoofdletter "O" in een vierkante cartouche met afgevlakte hoeken
In 1914 een script lettertype met een schild cartouche (alhoewel een vierkante cartouche met afgevlakte hoeken ook voorkwam)
In 1939 een gotisch lettertype met een diagonale streep door de O

Dus: een Ben Wade, gemaakt in Leeds in 1897.

Nu heb ik nog een vraag: 1897 is nog ver voor bakeliet en acryl. Dit roer zou dus pararubber / vulcaniet moeten zijn en dan verwacht je behoorlijke oxidatie. Ik zie echter op wat bruin in een deukje na niet veel. Het lijkt wel of er een soort lak overheen zit. Is iemand op oude pijpenstelen wel eens zoiets tegengekomen?
Ben Wade - the Artist - stem dent.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
"I have some friends, some honest friends, and honest friends are few; My pipe of briar, my open fire, A book that's not too new."
Robert W. Service

Gebruikersavatar
Asmodeus
Berichten: 4155
Lid geworden op: 18 jul 2014 16:42
Locatie: Ooltgensplaat

Re: Ben Wade "The Artist", een family era pijp uit 1897

Bericht door Asmodeus »

WoW, gefeliciteerd met deze geweldige vondst !

Godfrey59

Re: Ben Wade "The Artist", een family era pijp uit 1897

Bericht door Godfrey59 »

Beste Rivulus.

Ik wil je feestje niet bederven maar deze pijp is waarschijnlijk niet uit 1897 . Waarom ? Het gebruikte lettertype van the artist kan nooit Victoriaans zijn. Ook is deze tekst gedrukt met een rolstempel , deze werden in 1897 nog niet gebruikt .
Wat betreft je vraag over het vulcanite . Alleen als deze pijp in absolute donkerheid bewaard is kan deze na meer als honderd jaar geen verkleuring vertonen is mijn mening .
De hallmarks dienen anders gelezen te worden . Deze pijp dateert waarschijnlijk uit 1959 of 1960. Maar Arno kan je hierover meer vertellen .

Godfrey
Laatst gewijzigd door Godfrey59 op 12 apr 2015 19:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Bart Iron
Moderator
Berichten: 3789
Lid geworden op: 07 sep 2010 06:49
Locatie: Leusden

Re: Ben Wade "The Artist", een family era pijp uit 1897

Bericht door Bart Iron »

Mooi stukje geschiedenis en opzoekwerk!
Mooie pijp. Ga je hem inroken of laat je het een collectorsitem?

Gebruikersavatar
rivulus
Berichten: 1389
Lid geworden op: 01 jun 2014 13:44
Locatie: Leiden

Re: Ben Wade "The Artist", een family era pijp uit 1897

Bericht door rivulus »

Godfrey59 schreef:Beste Rivulus.

Ik wil je feestje niet bederven maar deze pijp is waarschijnlijk niet uit 1897 . Waarom ? Het gebruikte lettertype van the artist kan nooit Victoriaans zijn. Ook is deze tekst gedrukt met een rolstempel , deze werden in 1897 nog niet gebruikt ,
De hallmarks dienen anders gelezen te worden . Deze pijp dateert waarschijnlijk uit 1959 of 1960. Maar Arno kan je hierover meer vertellen .

Godfrey
Hoi Godfrey,

Dank voor je input! Het is een leuk puzzeltje. Ik had al moeite om het te geloven, maar ik zit met dat hallmark. Chester sloot zijn deuren in 1961, en de laatste date letter die ze hebben uitgegeven is de "M" in 1962. 1964 zou er weer een O geweest (alleen met een andere cartouche), maar toen was Chester al gesloten.
Kun je iets nader aangeven wat het probleem met het font is? Al surfend zie ik plenty fonts die hier wel op lijken voor de 19e eeuw. ( http://en.wikipedia.org/wiki/History_of ... typography)

[edit] http://www.pipephil.eu/logos/en/logo-peterson.html
Dit zijn wat Petersons uit dezelfde periode die ook op de tige gestempeld zijn.
Laatst gewijzigd door rivulus op 12 apr 2015 20:18, 1 keer totaal gewijzigd.
"I have some friends, some honest friends, and honest friends are few; My pipe of briar, my open fire, A book that's not too new."
Robert W. Service

Godfrey59

Re: Ben Wade "The Artist", een family era pijp uit 1897

Bericht door Godfrey59 »

rivulus schreef:
Godfrey59 schreef:Beste Rivulus.

Ik wil je feestje niet bederven maar deze pijp is waarschijnlijk niet uit 1897 . Waarom ? Het gebruikte lettertype van the artist kan nooit Victoriaans zijn. Ook is deze tekst gedrukt met een rolstempel , deze werden in 1897 nog niet gebruikt ,
De hallmarks dienen anders gelezen te worden . Deze pijp dateert waarschijnlijk uit 1959 of 1960. Maar Arno kan je hierover meer vertellen .

Godfrey
Hoi Godfrey,

Dank voor je input! Het is een leuk puzzeltje. Ik had al moeite om het te geloven, maar ik zit met dat hallmark. Chester sloot zijn deuren in 1961, en de laatste date letter die ze hebben uitgegeven is de "M" in 1962. 1964 zou er weer een O geweest (alleen met een andere cartouche), maar toen was Chester al gesloten.
Kun je iets nader aangeven wat het probleem met het font is? Al surfend zie ik plenty fonts die hier wel op lijken voor de 20e eeuw. ( http://en.wikipedia.org/wiki/History_of ... typography)

Meer hoe scherp deze gezet is . Dit kan alleen met een rolstempel. Early Ben Wade,s hadden een slagstempel merk of handmatige gravure. Early Ben Wade,s waren meestal in Gotische letters gemerkt op het zilverwerk . Maar vraag Arno even die weet er nog meer van . Maar neemt niet weg dat ik het een hele mooie vondst vindt voor een zeer schappelijk bedrag .




Afbeelding

Godfrey

Gebruikersavatar
rivulus
Berichten: 1389
Lid geworden op: 01 jun 2014 13:44
Locatie: Leiden

Re: Ben Wade "The Artist", een family era pijp uit 1897

Bericht door rivulus »

Godfrey59 schreef:Meer hoe scherp deze gezet is . Dit kan alleen met een rolstempel. Early Ben Wade,s hadden een slagstempel merk of handmatige gravure. Early Ben Wade,s waren meestal in Gotische letters gemerkt op het zilverwerk . Maar vraag Arno even die weet er nog meer van . Maar neemt niet weg dat ik het een hele mooie vondst vindt voor een zeer schappelijk bedrag .

Afbeelding

Godfrey
Gezien de regelmaat lijkt handmatige gravure me onwaarschijnlijk. Maar het hele woord is maar 15 mm breed. Misschien een slagstempel?
"I have some friends, some honest friends, and honest friends are few; My pipe of briar, my open fire, A book that's not too new."
Robert W. Service

Godfrey59

Re: Ben Wade "The Artist", een family era pijp uit 1897

Bericht door Godfrey59 »

rivulus schreef:
Godfrey59 schreef:Meer hoe scherp deze gezet is . Dit kan alleen met een rolstempel. Early Ben Wade,s hadden een slagstempel merk of handmatige gravure. Early Ben Wade,s waren meestal in Gotische letters gemerkt op het zilverwerk . Maar vraag Arno even die weet er nog meer van . Maar neemt niet weg dat ik het een hele mooie vondst vindt voor een zeer schappelijk bedrag .

Afbeelding

Godfrey
Gezien de regelmaat lijkt handmatige gravure me onwaarschijnlijk. Maar het hele woord is maar 15 mm breed. Misschien een slagstempel?
Een slagstempel krijg je nooit zo egaal scherp afgedrukt . Het kan als de gravure heel scherp gestoken is en dan dmv een pers het beoogde resultaat te bereiken . Echter ik heb al wat Victoriaanse pijpen in handen gehad en ben het nog nooit tegen gekomen op deze manier .

Waarom denk ik dat de kop en de ring niet bij elkaar hebben gehoord :-T

Godfrey
Laatst gewijzigd door Godfrey59 op 12 apr 2015 20:37, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
rivulus
Berichten: 1389
Lid geworden op: 01 jun 2014 13:44
Locatie: Leiden

Re: Ben Wade "The Artist", een family era pijp uit 1897

Bericht door rivulus »

Kijk eens naar deze....
Van http://www.thepiperack.com/x-sold-blue- ... r-on-sale/

Estate Pipe: 1923 Hallmarked Ben Wade "County"

Lijkt er erg veel op qua markering. Alleen klopt de date letter (X in script) met de hallmark chart, en die van mij niet.

Onderaan de chester chart http://www.silvercollection.it/englishs ... ksCHE.html staat "NOTE: in most cases the actual date letter contour of the period 1901-1925 is a chamfered corners square (similar to the series 1884-1900)". Als ze i.p.v. de cartouche ook het font van de vorige serie hebben genomen zou dat betekenen dat mijn pijp van 1914 is.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
"I have some friends, some honest friends, and honest friends are few; My pipe of briar, my open fire, A book that's not too new."
Robert W. Service

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7978
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Ben Wade "The Artist", een family era pijp uit 1897

Bericht door Arno »

Godfrey59 schreef:Beste Rivulus.

Ik wil je feestje niet bederven maar deze pijp is waarschijnlijk niet uit 1897 . Waarom ? Het gebruikte lettertype van the artist kan nooit Victoriaans zijn. Ook is deze tekst gedrukt met een rolstempel , deze werden in 1897 nog niet gebruikt .
Wat betreft je vraag over het vulcanite . Alleen als deze pijp in absolute donkerheid bewaard is kan deze na meer als honderd jaar geen verkleuring vertonen is mijn mening .
De hallmarks dienen anders gelezen te worden . Deze pijp dateert waarschijnlijk uit 1959 of 1960. Maar Arno kan je hierover meer vertellen .

Godfrey
Ehmm.. Ik ben geen expert op het gebied van oude pijpen.. Maar in zoverre ik het kan nakijken heeft Rivulus uitstekend speurwerk gedaan. De zilverstempels kloppen, de "O" in de cartouche komt het meest overeen met die van 1897. Nog een ding, is het een mondstuk met een schroefdraad of een push-mondstuk zoals we die vandaag de dag kennen? Het Ben Wade logo wat ik op Pipephil (http://www.pipephil.eu/logos/en/logo-benwade.html) zie wijkt af maar ja.. Misschien hebben ze daar nog nooit zo'n oude Ben Wade gezien. Wat het betreft het mondstuk, geeeeen idee.. Dacht eerst ook aan bakeliet maar dat is pas uitgevonden in 1907. Acryl in 1928 en vulcaniet in 1844. Dat laatste zou dus kunnen. Of er is later een nieuw mondstuk opgemaakt, ook een optie. Verder geen tekens op het mondstuk? Ik moet wel zeggen dat de beet van het mondstuk er ouderwets uitziet als ik sommige oude pijpen in gedachten neem, het is vrij dik. "Bijtcomfort" was een term die men nog niet echt kende. In ieder geval veel plezier met de pijp!
Afbeelding

Godfrey59

Re: Ben Wade "The Artist", een family era pijp uit 1897

Bericht door Godfrey59 »

rivulus schreef:Kijk eens naar deze....
Van http://www.thepiperack.com/x-sold-blue- ... r-on-sale/

Estate Pipe: 1923 Hallmarked Ben Wade "County"

Lijkt er erg veel op qua markering. Alleen klopt de date letter (X in script) met de hallmark chart, en die van mij niet.

Onderaan de chester chart http://www.silvercollection.it/englishs ... ksCHE.html staat "NOTE: in most cases the actual date letter contour of the period 1901-1925 is a chamfered corners square (similar to the series 1884-1900)". Als ze i.p.v. de cartouche ook het font van de vorige serie hebben genomen zou dat betekenen dat mijn pijp van 1914 is.
Hier zie je duidelijk het verschil in afdruk . Deze is door middel van een slagstempel gemerkt/geperst . De afdruk is niet zo crisp , dit kan ook niet anders .

Godfrey

Godfrey59

Re: Ben Wade "The Artist", een family era pijp uit 1897

Bericht door Godfrey59 »

Arno schreef:
Godfrey59 schreef:Beste Rivulus.

Ik wil je feestje niet bederven maar deze pijp is waarschijnlijk niet uit 1897 . Waarom ? Het gebruikte lettertype van the artist kan nooit Victoriaans zijn. Ook is deze tekst gedrukt met een rolstempel , deze werden in 1897 nog niet gebruikt .
Wat betreft je vraag over het vulcanite . Alleen als deze pijp in absolute donkerheid bewaard is kan deze na meer als honderd jaar geen verkleuring vertonen is mijn mening .
De hallmarks dienen anders gelezen te worden . Deze pijp dateert waarschijnlijk uit 1959 of 1960. Maar Arno kan je hierover meer vertellen .

Godfrey
Ehmm.. Ik ben geen expert op het gebied van oude pijpen.. Maar in zoverre ik het kan nakijken heeft Rivulus uitstekend speurwerk gedaan. De zilverstempels kloppen, de "O" in de cartouche komt het meest overeen met die van 1897. Nog een ding, is het een mondstuk met een schroefdraad of een push-mondstuk zoals we die vandaag de dag kennen? Het Ben Wade logo wat ik op Pipephil (http://www.pipephil.eu/logos/en/logo-benwade.html) zie wijkt af maar ja.. Misschien hebben ze daar nog nooit zo'n oude Ben Wade gezien. Wat het betreft het mondstuk, geeeeen idee.. Dacht eerst ook aan bakeliet maar dat is pas uitgevonden in 1907. Acryl in 1928 en vulcaniet in 1844. Dat laatste zou dus kunnen. Of er is later een nieuw mondstuk opgemaakt, ook een optie. Verder geen tekens op het mondstuk? Ik moet wel zeggen dat de beet van het mondstuk er ouderwets uitziet als ik sommige oude pijpen in gedachten neem, het is vrij dik. "Bijtcomfort" was een term die men nog niet echt kende. In ieder geval veel plezier met de pijp!
Arno ik twijfel sterk of de kop orgineel bij de stem heeft gehoord :-T Maar het zal voor de waarde niet zoveel uitmaken . Indien compleet bij elkaar horende in deze staat uit 1897 zal hij ongeveer 300 a 400 doen . Zou hij later zijn maar voor 1960 ongeveer 250 a 300 euro . Dus in ieder geval goed gedaan Rivulus .

Godfrey

Godfrey
Laatst gewijzigd door Godfrey59 op 12 apr 2015 20:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
rivulus
Berichten: 1389
Lid geworden op: 01 jun 2014 13:44
Locatie: Leiden

Re: Ben Wade "The Artist", een family era pijp uit 1897

Bericht door rivulus »

Godfrey59 schreef:Hier zie je duidelijk het verschil in afdruk . Deze is door middel van een slagstempel gemerkt/geperst . De afdruk is niet zo crisp , dit kan ook niet anders .
Godfrey
Bedenk wel dat mijn pijp ongerookt is en zo te zien nooit in de buurt van een polijstwiel is geweest terwijl die 1923 pijp een gebruikte en weer refurbished estate is. Na een paar rondjes over het polijstwiel is zo'n stempel niet zo crisp meer.
Maar goed, de pijp is ofwel 1897 ofwel 1914. 1939 wijkt teveel af en in 1964 was de assay office weg uit Chester.
arno schreef: Ehmm.. Ik ben geen expert op het gebied van oude pijpen.. Maar in zoverre ik het kan nakijken heeft Rivulus uitstekend speurwerk gedaan. De zilverstempels kloppen, de "O" in de cartouche komt het meest overeen met die van 1897. Nog een ding, is het een mondstuk met een schroefdraad of een push-mondstuk zoals we die vandaag de dag kennen? Het Ben Wade logo wat ik op Pipephil (http://www.pipephil.eu/logos/en/logo-benwade.html) zie wijkt af maar ja.. Misschien hebben ze daar nog nooit zo'n oude Ben Wade gezien. Wat het betreft het mondstuk, geeeeen idee.. Dacht eerst ook aan bakeliet maar dat is pas uitgevonden in 1907. Acryl in 1928 en vulcaniet in 1844. Dat laatste zou dus kunnen. Of er is later een nieuw mondstuk opgemaakt, ook een optie. Verder geen tekens op het mondstuk? Ik moet wel zeggen dat de beet van het mondstuk er ouderwets uitziet als ik sommige oude pijpen in gedachten neem, het is vrij dik. "Bijtcomfort" was een term die men nog niet echt kende. In ieder geval veel plezier met de pijp!
Het is een push modstuk. Als deze van 1914 ipv 1897 is zou bakeliet net kunnen, maar dat lijkt me wel erg vooruitstrevend voor een conservatieve pijpenmaker. Het octrooi voor bakeliet is uit 1909, dus om vijf jaar later al een pijpenroer er uit te maken.
"I have some friends, some honest friends, and honest friends are few; My pipe of briar, my open fire, A book that's not too new."
Robert W. Service

Gebruikersavatar
Mikali
Berichten: 1127
Lid geworden op: 21 sep 2011 16:57
Locatie: Ranst

Re: Ben Wade "The Artist", een family era pijp uit 1897

Bericht door Mikali »

Tof het betere speurwerk te volgen :)
Het is en blijft een koopje, en een oude pijp, gefeliciteerd, goed gevonden !
"Een tevreden pijproker is geen onruststoker"

Godfrey59

Re: Ben Wade "The Artist", een family era pijp uit 1897

Bericht door Godfrey59 »

Godfrey59 schreef:
Arno schreef:
Godfrey59 schreef:Beste Rivulus.

Ik wil je feestje niet bederven maar deze pijp is waarschijnlijk niet uit 1897 . Waarom ? Het gebruikte lettertype van the artist kan nooit Victoriaans zijn. Ook is deze tekst gedrukt met een rolstempel , deze werden in 1897 nog niet gebruikt .
Wat betreft je vraag over het vulcanite . Alleen als deze pijp in absolute donkerheid bewaard is kan deze na meer als honderd jaar geen verkleuring vertonen is mijn mening .
De hallmarks dienen anders gelezen te worden . Deze pijp dateert waarschijnlijk uit 1959 of 1960. Maar Arno kan je hierover meer vertellen .

Godfrey
Ehmm.. Ik ben geen expert op het gebied van oude pijpen.. Maar in zoverre ik het kan nakijken heeft Rivulus uitstekend speurwerk gedaan. De zilverstempels kloppen, de "O" in de cartouche komt het meest overeen met die van 1897. Nog een ding, is het een mondstuk met een schroefdraad of een push-mondstuk zoals we die vandaag de dag kennen? Het Ben Wade logo wat ik op Pipephil (http://www.pipephil.eu/logos/en/logo-benwade.html) zie wijkt af maar ja.. Misschien hebben ze daar nog nooit zo'n oude Ben Wade gezien. Wat het betreft het mondstuk, geeeeen idee.. Dacht eerst ook aan bakeliet maar dat is pas uitgevonden in 1907. Acryl in 1928 en vulcaniet in 1844. Dat laatste zou dus kunnen. Of er is later een nieuw mondstuk opgemaakt, ook een optie. Verder geen tekens op het mondstuk? Ik moet wel zeggen dat de beet van het mondstuk er ouderwets uitziet als ik sommige oude pijpen in gedachten neem, het is vrij dik. "Bijtcomfort" was een term die men nog niet echt kende. In ieder geval veel plezier met de pijp!
Arno ik twijfel sterk of de kop orgineel bij de stem heeft gehoord :-T Maar het zal voor de waarde niet zoveel uitmaken . Indien compleet bij elkaar horende in deze staat uit 1897 zal hij ongeveer 300 a 400 doen . Zou hij later zijn maar voor 1960 ongeveer 250 a 300 euro . Dus in ieder geval goed gedaan Rivulus . =D>

Godfrey

Godfrey

Gebruikersavatar
rivulus
Berichten: 1389
Lid geworden op: 01 jun 2014 13:44
Locatie: Leiden

Re: Ben Wade "The Artist", een family era pijp uit 1897

Bericht door rivulus »

Mikali schreef:Tof het betere speurwerk te volgen :)
Ik vermaak me prima, en leer weer een hoop !

@Arno:
Ben Wade - the Artist - flok.JPG
@Arno, Godfrey: Ik neem 'm zowiezo mee naar Zutphen!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
"I have some friends, some honest friends, and honest friends are few; My pipe of briar, my open fire, A book that's not too new."
Robert W. Service

Godfrey59

Re: Ben Wade "The Artist", een family era pijp uit 1897

Bericht door Godfrey59 »

Nu ik hem vanuit deze hoek zie met deze patina kan het toch kloppen :-T Alleen dat mondstuk ? Ik blijf twijfelen over de matching parts maar als ik hem vast heb kan ik het beter zien. Het lijkt mij meer bakeliet , wat ook kan kloppen met de glans die je omschrijft en denkt dat er overheen zit . Als het bakeliet is is het eenvoudig te testen . Je kunt het nl ruiken als je het een beetje verwarmd .

Godfrey

Gebruikersavatar
rivulus
Berichten: 1389
Lid geworden op: 01 jun 2014 13:44
Locatie: Leiden

Re: Ben Wade "The Artist", een family era pijp uit 1897

Bericht door rivulus »

Nog wat losse info die ik net vind:

Een Ben Wade uit 1918. Deze heeft een Birmingham hallmark, dezelfde B.W logo's op de Tige en de ferrule maar een script/blokletter "Bruyere Ancienne" typeaanduiding
Ben Wade 1918.jpg
Ben Wade 1918 tige.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
"I have some friends, some honest friends, and honest friends are few; My pipe of briar, my open fire, A book that's not too new."
Robert W. Service

Gebruikersavatar
Bommel
Berichten: 14872
Lid geworden op: 11 okt 2009 16:32
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Ben Wade "The Artist", een family era pijp uit 1897

Bericht door Bommel »

Leuk om dit speurwerk te volgen.
Ik ben benieuwd naar de benaderende uitkomst.
Afbeelding

Gebruikersavatar
rivulus
Berichten: 1389
Lid geworden op: 01 jun 2014 13:44
Locatie: Leiden

Re: Ben Wade "The Artist", een family era pijp uit 1897

Bericht door rivulus »

Ik ben eens van de andere kant af gekomen: andere zilveren objecten zoeken met een Chester hallmark met letter "O". Kom ik toch weer op 1897 uit...
Chester 1897 hallmark .JPG
Chester 1914 hallmark 1.JPG
Chester 1939 hallmark.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
"I have some friends, some honest friends, and honest friends are few; My pipe of briar, my open fire, A book that's not too new."
Robert W. Service

Godfrey59

Re: Ben Wade "The Artist", een family era pijp uit 1897

Bericht door Godfrey59 »

rivulus schreef:Ik ben eens van de andere kant af gekomen: andere zilveren objecten zoeken met een Chester hallmark met letter "O". Kom ik toch weer op 1897 uit...
Chester 1897 hallmark .JPG
Chester 1914 hallmark 1.JPG
Chester 1939 hallmark.jpg
O.k daar zijn we dan denkelijk wel uit . Echter ben ik er vrij zeker van dat het mondstuk bakeliet is en niet uit die tijd . Ik heb het even vergeleken met andere bakeliet mondstukken en deze zijn bijna identiek qua vorm aan het bit en kleur . Maar dat kijken we in Zutphen even na :)
Zoals gezegd kun je dit vrij eenvoudig na gaan door het een beetje aan de flok te verwarmen , je ruikt dan meteen of het bakeliet is of vulcaniet.

Een bakeliet mondstuk zou ik door Meindert laten vervangen door een goed passend vulkaniet mondstuk . Bakeliet is veel te hard en zit niet lekker. Zo te zien is de rand van het bit ook vrij grof afgewerkt wat ook weer op bakeliet wijst .

Godfrey

Godfrey59

Re: Ben Wade "The Artist", een family era pijp uit 1897

Bericht door Godfrey59 »

rivulus schreef:Nog wat losse info die ik net vind:

Een Ben Wade uit 1918. Deze heeft een Birmingham hallmark, dezelfde B.W logo's op de Tige en de ferrule maar een script/blokletter "Bruyere Ancienne" typeaanduiding
Ben Wade 1918.jpg
Ben Wade 1918 tige.jpg

Deze vindt ik trouwens heel apart . Een Engelse pijp en Birmingham mark . Echter wordt Bruyere geschreven ipv Briar ?? vreemd :shock:


Godfrey

Gebruikersavatar
rivulus
Berichten: 1389
Lid geworden op: 01 jun 2014 13:44
Locatie: Leiden

Re: Ben Wade "The Artist", een family era pijp uit 1897

Bericht door rivulus »

Godfrey59 schreef:Deze vindt ik trouwens heel apart . Een Engelse pijp en Birmingham mark . Echter wordt Bruyere geschreven ipv Briar ?? vreemd :shock:
Godfrey
Vond ik ook. Ik heb even gekeken: Leeds-Chester=80 mijl, Leeds-Birmingham is 120 mijl, Leeds-Londen = 200 mijl. Maar dat is wel nu over de snelweg. En de aanleg van het moderne Britse wegennet is pas in de jaren 50 gestart. Daarvoor ging veel over kanalen. Dus hoe de reistijden in 1918 waren? Maar je zou zeggen dat Chester toch het dichtste bij was. Aan de andere kant, je kunt behoorlijk was zilveren ringetjes in een tas meenemen als je toch die kant opgaat...

Bruyere kan weer een poging zijn geweest om sjiek te doen. Andere optie: import. Als ik mijn collectie Terminussen bekijk krijg ik de indruk dat die in de loop der tijden overal en nergens gemaakt zijn. Wie weet heeft de familie Wade ooit pijpen in Frankrijk laten maken?
"I have some friends, some honest friends, and honest friends are few; My pipe of briar, my open fire, A book that's not too new."
Robert W. Service

Gebruikersavatar
PhilipV
Berichten: 2120
Lid geworden op: 04 aug 2012 21:07
Locatie: Deinze, België

Re: Ben Wade "The Artist", een family era pijp uit 1897

Bericht door PhilipV »

Dat laatste is zeker een optie denk ik. Ik heb ergens eens in een artikel over Chacom gelezen dat ze in de tijd voor heel veel Britse merken pijpenkoppen maakten. Dus wie weet ...

Interessante topic dit, ben hier veel aan het bijleren! Succes nog met de zoektocht.
“It is quite a three pipe problem, and I beg that you won't speak to me for fifty minutes.”
― Arthur Conan Doyle, The Red Headed League

Gebruikersavatar
Geoff
Berichten: 1585
Lid geworden op: 03 feb 2012 17:08
Locatie: Turnhout, België

Re: Ben Wade "The Artist", een family era pijp uit 1897

Bericht door Geoff »

Dit heb ik met interesse gelezen! Dank je wel voor alle info!
“Nowhere in the world will such a brotherly feeling of confidence be experienced as amongst those who sit together smoking their pipes.”
- The Results and Merits of Tobacco, 1844, Doctor Barnstein -

Gebruikersavatar
Bart Iron
Moderator
Berichten: 3789
Lid geworden op: 07 sep 2010 06:49
Locatie: Leusden

Re: Ben Wade "The Artist", een family era pijp uit 1897

Bericht door Bart Iron »

De diameter van de tige doet vermoeden dat er een filter in past. Klopt dat?

Gebruikersavatar
rivulus
Berichten: 1389
Lid geworden op: 01 jun 2014 13:44
Locatie: Leiden

Re: Ben Wade "The Artist", een family era pijp uit 1897

Bericht door rivulus »

Bart Iron schreef:De diameter van de tige doet vermoeden dat er een filter in past. Klopt dat?
Nee, dit is een erg klein pijpje. Dat gat is 3-4 mm (schatting, ik zit op het werk)
"I have some friends, some honest friends, and honest friends are few; My pipe of briar, my open fire, A book that's not too new."
Robert W. Service

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7978
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Ben Wade "The Artist", een family era pijp uit 1897

Bericht door Arno »

rivulus schreef:
Bart Iron schreef:De diameter van de tige doet vermoeden dat er een filter in past. Klopt dat?
Nee, dit is een erg klein pijpje. Dat gat is 3-4 mm (schatting, ik zit op het werk)
Nog een teken dat de pijp erg oud is, vroeger was tabak nog erg duur (hoezo eigenlijk "vroeger"?? Afijn..) dus waren de pijpen kleiner. Mijn McLardy is absoluut een luxe-pijp voor de welgestelden met al dat zilver en zelfs die is nog klein vergeleken met de hedendaagse pijpen.
Afbeelding

Gebruikersavatar
rivulus
Berichten: 1389
Lid geworden op: 01 jun 2014 13:44
Locatie: Leiden

Re: Ben Wade "The Artist", een family era pijp uit 1897

Bericht door rivulus »

Hey Godfrey,

Dat ringetje dat je mailde kwam me ergens bekend voor. Ik ben nog wat gaan graven:
Godfrey59 schreef:Meer hoe scherp deze gezet is . Dit kan alleen met een rolstempel. Early Ben Wade,s hadden een slagstempel merk of handmatige gravure. Early Ben Wade,s waren meestal in Gotische letters gemerkt op het zilverwerk . Maar vraag Arno even die weet er nog meer van . Maar neemt niet weg dat ik het een hele mooie vondst vindt voor een zeer schappelijk bedrag .


Afbeelding
Godfrey
Ik heb nog een iets scherpere versie van dat plaatje gevonden. Hij komt van een pijp op deze pagina: http://www.silvercollection.it/DICTIONA ... NISTB.html
BWL EP.jpg
Als je in de bovenrand kijkt zie je EP staan in een ruit. Dat is een merkteken dat veel gebruikt is voor electroplated ringen op pijpen. Het gotisch eronder is bogus. Je ziet ook dat er geen datum bij die pijp staat, terwijl een hallmark met datum code al vanaf 1700 in gebruik was (Ben Wade startte in 1860). Als het een Ben Wade met zilver was had er een hallmark op moeten staan met datecode. Ik denk dat die website er naast zat.

Hieronder een soortgelijk ringetje op een Terminus van mij, ook met gotisch:
Terminus band.JPG
Een discussie op pipesmagazine:
http://pipesmagazine.com/forums/topic/n ... iar-france
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
"I have some friends, some honest friends, and honest friends are few; My pipe of briar, my open fire, A book that's not too new."
Robert W. Service

Godfrey59

Re: Ben Wade "The Artist", een family era pijp uit 1897

Bericht door Godfrey59 »

Godfrey59 schreef:
rivulus schreef:Ik ben eens van de andere kant af gekomen: andere zilveren objecten zoeken met een Chester hallmark met letter "O". Kom ik toch weer op 1897 uit...
Chester 1897 hallmark .JPG
Chester 1914 hallmark 1.JPG
Chester 1939 hallmark.jpg
O.k daar zijn we dan denkelijk wel uit . Echter ben ik er vrij zeker van dat het mondstuk bakeliet is en niet uit die tijd . Ik heb het even vergeleken met andere bakeliet mondstukken en deze zijn bijna identiek qua vorm aan het bit en kleur . Maar dat kijken we in Zutphen even na :)
Zoals gezegd kun je dit vrij eenvoudig na gaan door het een beetje aan de flok te verwarmen , je ruikt dan meteen of het bakeliet is of vulcaniet.

Een bakeliet mondstuk zou ik door Meindert laten vervangen door een goed passend vulkaniet mondstuk . Bakeliet is veel te hard en zit niet lekker. Zo te zien is de rand van het bit ook vrij grof afgewerkt wat ook weer op bakeliet wijst .

Godfrey
.

Plaats reactie