Jeema (made by Elie)

Alles over de pijp zelf...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
danielb
Berichten: 22
Lid geworden op: 18 dec 2014 13:58
Locatie: West-Vlaanderen, België

Jeema (made by Elie)

Bericht door danielb »

Van "Elie" de Belgische pijpenmaker heb ik me een JEEMA gekocht.
Elie had het briliant idee om een originele Jima binnenketel (keramiek, geperste witbakkende klei) te verwerken in een houten (bruyère) buitenketel, en er zijn uniek ESuperKool systeem op aan te sluiten.
Het resultaat is een verbluffend koel en droog rokende pijp.

De binnenketel heeft geen contact met de buitenketel, en wordt daardoor nooit warm of vochtig tijdens het roken.
Je kan er telkens opnieuw een verse pijp in stoppen zonder zich zorgen te maken over het laten drogen van de bowl.

Reinigen is een fluitje van een cent. Om de 1-2 rookbeurten het mondstuk uit de body halen, en met een papieren zakdoekje of wat keukenpapier, het systeem van vocht en onreinheden ontdoen (er blijft heel wat vocht en smeurie achter).
Daarna even het bijgeleverde nylon borsteltje door de body halen, en de pijp is terug proper.

Deze JEEMA heb ik nu drie dagen in gebruik, en ze is voor mij de ideale pijp die ik de ganse dag met plezier rook.
Nadelen vind ik er niet aan, tenzij dat de pijp niet mag uitgeklopt worden op een harde ondergrond. De kans is groot dat er een stukje van de binnenketel springt.
Maar een pijpenroker die zijn pijpen met enig repect behandeld, doet dit met geen enkele pijp.

Het ESuperKool systeem met verwisselbare bowls was reeds een van mijn favoriete pijpen. Met de "Jeema" heeft Elie, volgens mijn bescheiden mening, de ideale pijp ontworpen voor het dagdagelijks gebruik. En al is het een systeempijp, ze oogt nog mooi ook.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Het ergste van alles is besluiteloosheid.

Gebruikersavatar
Sidekickelvis
Berichten: 4951
Lid geworden op: 28 dec 2012 19:11
Locatie: Pijnacker

Re: Jeema (made by Elie)

Bericht door Sidekickelvis »

Vernuftig gemaakt en waarschijnlijk werkt het goed maar mooi vind ik het niet. Wel apart.
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!

kiske

Re: Jeema (made by Elie)

Bericht door kiske »

Vernuftig, hangend naar steampunk. Niet mijn ding maar leuke afwijking op den standaard!

Arclaud
Berichten: 1406
Lid geworden op: 02 jan 2012 23:28
Locatie: Antwerpen

Re: Jeema (made by Elie)

Bericht door Arclaud »

Helaas ook niet mijn smaak, maar laat dat zeker de pret niet bederven. Jij vindt hem mooi en hij rookt fantastisch, dus gefeliciteerd met de aanwinst! =D>
Het leven is wat onze gedachten ervan maken.

Gradje
Berichten: 132
Lid geworden op: 19 jul 2014 14:27
Locatie: Oss

Re: Jeema (made by Elie)

Bericht door Gradje »

Min god, wat is dat ding lelijk, echt ongelofelijk.

Maar dat je telkens opnieuw dezelfde pijp kunt stoppen is wel ideaal natuurlijk, zeker als die ook nog heerlijk rookt. Ook verrekte handig voor onderweg lijkt me, één pijpje en een pakje tissues bij je voor de schoonmaak en je bent klaar.

Heel veel genoegen ermee!

Plaats reactie