Wat schaft de vegetarische rookpot?

Naast het pijproken natuurlijk ...
Plaats reactie
Bommel

Wat schaft de vegetarische rookpot?

Bericht door Bommel »

Gezien de gemoedelijke discussie in "wat paft de schot" over het niet eten van vlees doch enkel groenvoer of vleesvervangers met de veelzijdige mogelijkheden om een kostelijk maal ter tafel te brengen als zijnde tips te delen om een grote of geringe beweging richting het verminderen van het eten van kiloknallers, heeft dit topic als doel deze beweging met ons allen te delen.
Afbeelding

Meester W

Re: Wat schaft de vegetarische rookpot?

Bericht door Meester W »

Goed idee von Bommelkofszkowitzkofski :D

Ik heb een absoluut goed adres voor vegetarische croquettes en bitterballen. De Heeren Ribbon en Asmodeus hebben zulks alhier in de vorige zomer in het prieeltje tot zich genomen en waren slechts 2 weken werk onbekwaam.

Beste groet,
W
I wasn’t born to follow..

capricorn

Bericht door capricorn »

Waarom moet een vegetarier/veganer de smaak van vlees hebben?

The_Undertaker
Administrator

Bericht door The_Undertaker »

Waarom niet? :mrgreen: Who cares.

Vlees dankt zijn smaak immers ook (groten)deels aan zout/specerijen etc.
"The greatest difficulty is the mental resistance to things that arise, and the underlying assumption that they should not." - Eckhart Tolle

Bommel

Bericht door Bommel »

Er zijn twee zaken die mij tegenstaan als ik in het schap kijk met vleesvervangers, overigens ben ik niet geheel tegen soorts serugaten.
1) veel vervangers dragen een productnaan gelijk waar ze juist de vervanger van zijn.
2) sommige vervangers zien eruit als de over de datum zijnde producten waar ze juist de vervanger van zijn.

Ergo op Bommelstein zijn dit soort producten verboden gebied.
Dat wilt niet zeggen dat de Bommels geen bijdragen leveren aan het verminderen van de kiloknallers.
Met meer regelmaat consumeren we een maal zonder vlees en minder maar dan wel een beter leven of bio predicaat.
Het liefst, als het om vlees gaat, hebben wij een stukje uit de natuur en bejaagd.
Afbeelding

Meester W

Bericht door Meester W »

Mee eens

Overigens ,dat over die nep kroketten is waar. Ze zijn best lekker ( en de gasten bleven overeind hoor :D )

De producten die nu op de markt zijn hebben een veel betere consistentie en “ bite” dan een aantal jaren geleden

Overigens zoals wij weten,is de mens van nature een omnivoor. Bij het volledig vermijden van vlees en vis moet men wel zorgen voor de nodige vervanging qua voedingstoffen die we nu eenmaal nodig hebben. ( zeker op onze oude dag )

Lonny

Bericht door Lonny »

Afgelopen februari op de kop af 10 jaar vegetariër.
Wel eet ik vis, schelpdieren, eieren en zuivelproducten.
Ook nuttig ik zo nu en dan een zogenaamde 'vleesvervanger'.
Niet om zo nodig het vlees te vervangen (want dat kan prima met vis, eieren en peulvruchten) maar meer als 'gewoon lekker'.
Voor zover ik weet dien je als niet vleeseter wel extra naar je vitamine B12 inname kijken, maar dat geldt ook voor vleeseters.
Wat 10 jaar geleden begon uit gezondheidsoverweging / dierenwelzijn is uiteindelijk uitgegroeid tot meer en meer iets ethisch. Ben daarom steeds vaker aan het twijfelen of puur plantaardig misschien ook een optie is. Alhoewel het sociaal wel een stuk uitdagender is.
Of het verder ook voordelen heeft gehad om geen vlees te eten kan ik niet met zekerheid zeggen.
Hoge bloeddruk, limiet diabetes en overgewicht zijn nog steeds een issue. Maar dat zal ongetwijfeld komen door mijn verdere levensstijl.... :mrgreen:
Op naar de volgende 10 jaar!

George Bertram

Bericht door George Bertram »

Sinds kort is mijn vrouw full-time vegetariër en ikzelf flexitariër. En als een nichtje blijft eten, dan komt er een veganistische maaltijd op tafel.
Voor mijn smaak en bite horen in een aantal gerechten toch vlees; bijv. in een spaghetti of chili con carne (what's in a name). Daarnaast heb ik zo nu en dan ook gewoon zin in een stuk vlees of stoofpotje. Daartegenover heeft mijn overweging ook te maken met verantwoord eten en dus ook verantwoord gekweekt - of geteelde groenten - eten.
Ik probeer daarmee de wereld een stukje te verbeteren door te beginnen bij mezelf. En ja....zo nu en dan FRIET met een 'vettige' snack blijft ook smaken, maar dat doet vooral het vet erin.
Fumo et Emergo ;p

Eelco
Contacteer:

Bericht door Eelco »

Lonny schreef:
15 mar 2021 09:10
Afgelopen februari op de kop af 10 jaar vegetariër.
Wel eet ik vis, schelpdieren, eieren en zuivelproducten.
Technisch gezien ben je dan geen vegetariër, maar een pescotariër :sherlock: . Zo'n 15-20 jaar geleden kwam het nog regelmatig voor dat ik als (echte :wink: ) vegetariër vis voorgezet dreigde te krijgen, maar dat misverstand lijkt ondertussen uit de wereld te zijn.

Tofu en tempeh zie ik niet als vleesvervanger, het zijn beide natuurlijke producten met een lange traditie. Vooral in het weekend vind ik plakjes in goede sojasaus gemarineerde tempeh uit de oven lekker op brood. Wat het dichtst in de buurt van vleesvervangers komt, zijn deze fijne sojabrokken, die ik op zijn tijd erg lekker in een bolognese vind. In tegenstelling tot het vegetarisch gehakt uit de supermarkt hebben deze sojabrokken maar één ingrediënt en zijn dus vrij van aroma's, smaak- en geurstoffen. Maar ook berglinzen kunnen een tomatensaus een bolognese-achtige consistentie geven.

Lonny

Bericht door Lonny »

Ah, een Pescotariër dus. :oops:

Zo zie je maar weer, nooit te oud om iets te leren.
Mijn dank voor de verduidelijking.

Asmodeus

Bericht door Asmodeus »

Al die tariërs ook.
Ik ben flexivoor omnitariër.

Meester W

Bericht door Meester W »

Mijn tante had vroeger een terriër

Ze woonde in Yorkshire

Lonny

Bericht door Lonny »

:D

Ribbon

Bericht door Ribbon »

De tijd dat ik in m'n eentje het vegahoekje op de barbecue in Heukelum bewaakte lijkt voorbij zo te lezen. ; )
Huidige rotatie: DTM St. Bernard Flake (2013), G.L. Pease Jackknife Plug (2013), PRF Brullende Leeuw (2013), Mac Baren HH Acadian Perique (2013)

Eelco
Contacteer:

Bericht door Eelco »

Ik at vanavond spruitjesstamppot. Erbij een burger van courgette, havervlokken en kaas, verder gebakken champignons en zilveruitjes.

Al een poosje geleden schreef ik een artikeltje met tips om verschillende stamppotten op te leuken zonder vegetarische speckjes of ookworst.

gewoon ik

Bericht door gewoon ik »

The_Undertaker schreef:
14 mar 2021 21:12
Waarom niet? :mrgreen: Who cares.

Vlees dankt zijn smaak immers ook (groten)deels aan zout/specerijen etc.
Eum? Als je vlees van zulke kwaliteit is, zou ik ook overschakelen :wink:

gewoon ik

Bericht door gewoon ik »

Los van jullie, maar waar ik mij aan loop te ergeren in de veganistische beweging is dat ze dierenprocuten als onethisch aanzien.
Maar dan hebben ze geen problemen om onethische producten van over de hele wereld te laten rondvliegen zodat zij hun vegan chocolademangocake kunnen eten.
Of af te geven op lederen schoenen (weet je wel hoeveel water...) Terwijl ze zelf een berg kunststoffen rond hun voeten dragen (weet je wel hoeveel water...)

Bon. Rant over.
Iemand goeie recepten? Hoeft niet vegan te zijn. Er mag gerust ei en melk inzitten.

Bommel

Bericht door Bommel »

gewoon ik schreef:
16 mar 2021 12:04
Los van jullie, maar waar ik mij aan loop te ergeren in de veganistische beweging is dat ze dierenprocuten als onethisch aanzien.
Maar dan hebben ze geen problemen om onethische producten van over de hele wereld te laten rondvliegen zodat zij hun vegan chocolademangocake kunnen eten.
Of af te geven op lederen schoenen (weet je wel hoeveel water...) Terwijl ze zelf een berg kunststoffen rond hun voeten dragen (weet je wel hoeveel water...)

Bon. Rant over.
Iemand goeie recepten? Hoeft niet vegan te zijn. Er mag gerust ei en melk inzitten.
Aan de ene kant vreten we gewoon veel te veel vlees met alle millieu en klimaat gevolgen, krijg ik regelmatig verteld van menig vegetariër op mijn werk.
Maar aan de andere kant zijn. milieu en klimaat technisch, vegetariërs ook niet schoon van opwarmings zonden gezien de hoeveelheden advocado's, sojabonen ed verbouwd moeten worden om deze magen te vullen.
Door de grote vraag moet landbouwgronden gewonnen worden door boskap en wat een veel water is er nodig voor een advocadootje.

Ik denk dat de waarheid in het midden ligt en we met alles moeten minderen met consumeren en ook eens moeten accepteren dat een product niet perfect is en we moeten terug moeten naar alles benutten van een dier.
Afbeelding

Ribbon

Bericht door Ribbon »

Dat vegetariërs en veganisten niet altijd consequent naar deze stellingen handelen doet niets af aan de stellingen zelf.
Huidige rotatie: DTM St. Bernard Flake (2013), G.L. Pease Jackknife Plug (2013), PRF Brullende Leeuw (2013), Mac Baren HH Acadian Perique (2013)

gewoon ik

Bericht door gewoon ik »

Denk ik ook.

Sinds een half jaar koop ik via de wassende maan nu elke 14 dagen een groentenfruitpakket. Dat is biologisch via een cooperatie (al ben ik maar klant, geen lid).
Superlekkere groenten. Tot het belachelijke af. En doordat ik nu vertrek vanuit de groente om mijn gerechten samen te stellen, zit er nog meer variatie in.

The_Undertaker
Administrator

Bericht door The_Undertaker »

Het argument dat er voor vegetariërs grote hoeveelheden sojabonen verbouwd moeten worden trekt eigenlijk op niks, aangezien er voor de vleesproductie veel meer soja nodig is. Verreweg de grootste hoeveelheid van de verbouwde soja (ca. 80%) word gebruikt voor de vlees'productie'. Voor watergebruik geldt hetzelfde, een kilootje rundvlees kost al gauw anderhalve kuub water, een kilootje avocado's 'slechts' 600 liter :lol:

Maar voor mij hoeft er geen quinoa deze kant op gehaald te worden, en avocado's ook niet zo nodig.

Zal een dezer dagen eens wat recepten delen overigens, want daar was dit topic voor bedoeld in eerste instantie :mrgreen:
"The greatest difficulty is the mental resistance to things that arise, and the underlying assumption that they should not." - Eckhart Tolle

Ribbon

Bericht door Ribbon »

Ja, lekker. :)

Voor mij was/is het altijd vrij simpel; als vleesconsument eet je niet alleen het vlees zelf, maar indirect ook al het voedsel wat dit dier at. Het is geen 'rocket science' om te weten dat hier veel meer landbouwgrond voor nodig is.

Eelco
Contacteer:

Bericht door Eelco »

Voordat gewoon ik (zie ander eetdraadje) een hele koe opeet: als vegetarische menu du jour beveel ik aan tagliatelle in salieboter met een lekker snel stoofje van kruidige groenten en peulvruchten.

gewoon ik

Bericht door gewoon ik »

Bedankt

Een volledige koe is wat teveel. Hell, geen idee hoe lang ik er zou over doen om al het vlees van 1 koe op te eten in mijn eentje.

Carlito

Bericht door Carlito »

Grappig dat ik dit draadje nu pas ontdek.. fijn om te lezen dat ook tussen deze mooie groep mensen zitten die er úberhaubt over willen nadenken om af en toe vlees over te slaan!

Ikzelf ben 22 jaar niet vleeseter.. sinds 10 jaar eet ik opnieuw vis..
Gestopt op 16 jaar na overdaad en omdat dat cool was in mijn toenmalig hanggroepje..
Gestopt gebleven omdat de overconsumptie, overdaad in supermarkten, toevoegingen.. mij ervan weerhouden.

Vleesvervangers zijn voor mij niet nodig, al kunnen ze wel smaken, bvb op een bbq..
Het zelf maken van burgers met champignons of bonen doe ik wel eens als ik tijd over heb..
There are three things all wise men fear: the sea in storm, a night with no moon, and the anger of a gentle man.

Eelco
Contacteer:

Bericht door Eelco »

gewoon ik schreef:
24 mar 2021 20:20
Een volledige koe is wat teveel. Hell, geen idee hoe lang ik er zou over doen om al het vlees van 1 koe op te eten in mijn eentje.
Het is uitgezocht (en ik krijg ineens een link preview te zien :D ):

Als je 'normaal' vlees eet en dan alleen maar rund, doe je ongeveer drie jaar over een hele koe. Acht jaar als je ook andere dieren eet. En één jaar als je niks anders eet, maar dat zou ik je zeker niet aanraden.

gewoon ik

Bericht door gewoon ik »

:D bedankt voor de info.
Vandaag zal het iets vegetarisch worden. Wat groenten die ik niet graag eet, omvormen tot een burger. Ik ben benieuwd, ook of het recept dat ik gevolgd heb op iets trekt.

Plaats reactie