Meditatie

Naast het pijproken natuurlijk ...
Plaats reactie
Kynikos

Meditatie

Bericht door Kynikos » 07 nov 2010 15:23

Natuurlijk niet echt een hobby, ook al kan het een fijne bezigheid zijn, maar toch iets wat het best in dit subforum neergezet kan worden denk ik. Volgens mij is meditatie wel iets wat veel pijprokers aan moet spreken. Of op z'n minst iets waar ze zich wel enigszins in kunnen vinden, gezien pijproken op zich een behoorlijk contemplatieve bezigheid kan zijn.

Zijn er forumleden die aan meditatie doen? Dus niet wat zitten dromen of nadenken met je pijp in je hoofd, maar daadwerkelijke meditatie zoals je voornamelijk in de Oosterse (maar ook in de Westerse) religieuze traditie terugziet?

Ik hou mezelf wel bezig met zazen/shikantaza, maar dit gebeurt in meer of mindere mate per periode en eigenlijk minder vaak dan gewenst is. Ik ben geenszins een serieuze beoefenaar, maar doe soms weer eens een poging. Dit allemaal vanuit eigen initiatief en gelezen informatie. Ik heb nooit meegedaan bij een bepaalde gemeenschap, alhoewel dat misschien wel de beste methode is. Maar goed. Ervaringen?

robvoorburg

Bericht door robvoorburg » 07 nov 2010 15:29

Geen ervaringen mee, maar ik betrap mezelf er wel op wanneer ik een flard meekrijg het te lezen, of erna te luisteren.

Bommel

Bericht door Bommel » 07 nov 2010 15:35

Vroeger veel aan Japanse verdedigingssporten gedaan waaronder Karate en Kendo.
Voor de training moest de klas altijd in meditatie, ongeveer een uur, waarna we de opdracht kregen in meditatieve toestand geblinddoekt een bepaalde handvaardigheid uit te voeren.
Verbazinwekkend wat de resultaten waren.
En de training verliep in opperbeste stemming en op hoog niveau.
Er zijn vele prijzen gewonnen door deze manier van oefenen en het heeft mij sterk gevormd in het leven.
Afbeelding

Turin

Bericht door Turin » 12 nov 2010 22:05

Ja doen wij vaak tijdens rituelen. erg fijn.
voor ik weer naar school ging deed ik het vaker maar heb er nu de rust niet voor teveel stress
Leave a light on......
and god is on your side
dividing soldiers from the fisherman
watching all the time
dividing warships from the ferryboats

the sparrows an the nightinggales, Wolfsheim

metaltommy

Bericht door metaltommy » 12 nov 2010 22:53

is meditatie er niet voor om stress en zo tegen te gaan ? misschien idee na het roken van een pijp, als je naar ik aanneem tochal in een wat rustige mood bent te mediteren. ?

Turin

Bericht door Turin » 12 nov 2010 23:05

ook het roken van een pijp komt er niet zo vaak van wandelend buiten maar goed dat is op zich zelf al een soort van meditatie.
Leave a light on......
and god is on your side
dividing soldiers from the fisherman
watching all the time
dividing warships from the ferryboats

the sparrows an the nightinggales, Wolfsheim

Bommel

Bericht door Bommel » 12 nov 2010 23:18

metalhead schreef:is meditatie er niet voor om stress en zo tegen te gaan ?
Om de dooie dood wel!!!
Meditatie kan helpen in stress perioden voor de ongeoefende beoefenaar.
Het helpt je om b.v. de stress te analyseren, het hoofd leeg te maken, je in rustiger vaarwater te brengen en heel belangrijk je te ontspannen op een ontspannen manier.
Het helpt ook de concentratie terug te brengen en soms te vergroten.
Toen ik nog elke dag mediteerde had ik de techniek zo goed onder de knie dat ik mijzelf in een volle dicotheek, die had je vroeger, met harde muziek kon afsluiten, concentreren dat ik als het waren het gevoel had ergens anders te zijn.
Toch kon ik, ondanks de muziek, gesprekken volgen en zelfs bijna in detail terug vertellen zonder er aan deel genomen te hebben.
Afbeelding

De Pelvin

Bericht door De Pelvin » 09 dec 2010 12:51

Ik mediteer dagelijks, want ik ben boeddhist. Maar dit zie ik niet als een hobby. Ik denk namelijk dat een christen het ook niet als een hobby beschouwt om te bidden. Het is een handeling die zorgt voor verdieping, rust, troost en contemplatie. Ik vind het erg prettig om te doen en het heeft mijn leven drastisch verbeterd.
Pijproken zie ik wel als een hobby. Hoewel dit ook een handeling is die zorgt voor rust, troost en contemplatie. Echter, dit is niet religieus... :D

Kynikos

Bericht door Kynikos » 09 dec 2010 16:53

Wat voor meditatie technieken pas je toe? En welke stroming van het Boeddhisme identificeer je jezelf mee?

Het was overigens niet mijn bedoeling dit als een hobby te bestempelen hoor. Het leek mij alleen het meest geschikte subforum, wanneer je het interpreteert als 'andere bezigheden'.

Plaats reactie