Motortrip

Naast het pijproken natuurlijk ...
Plaats reactie
jarnogab

Motortrip

Bericht door jarnogab » 15 apr 2011 23:27

Gezien motorrijden een hobby is, plaats ik dit onderwerp hier.

Ik heb plannen om deze zomer gedurende een dag of zes à zeven een motortrip of motorreisje te maken. Op dit ogenblik zijn er verschillende opties: Frankrijk, Duitsland, Engeland, Wales, ...
Het schoot me echter te binnen dat ik ook Nederland graag eens per moto zou verkennen.

En waarom dan niet eens wat raad vragen op dit forum?

Ja, tuurlijk zijn er klassieke motortoergidsen te verkrijgen en staat het world wide web vol van informatie over bezienswaardigheden, roadbooks, enz.
Maar ik vond een andere invalshoek ook wel eens interessant: misschien kan ik toertochten maken en die koppelen aan bezoekjes aan tabakszaken en mini-meetings. En bovendien is het misschien origineler dan wat in reisbrochures staat.

Vrij vertaald=

1) Kunnen jullie leuke dorpjes of stadjes aanbevelen? Grote steden mogen ook wel. Ik zoek naar gemeenten met een gezellige sfeer, leuke landschappen of mooie bezienswaardigheden... en graag langs gemeenten met een leuke tabakszaak.

2) Wie ziet het zitten om dit te koppelen aan een mini-meeting? Bijvoorbeeld: stel je voor dat ik gedurende 2 dagen te, euh pakweg, Sittard verblijf, wie kan dan op een afgesproken moment aansluiten voor een pijprooksessie en gezellige babbel?
Het is hier eerst de bedoeling de animo voor dit voorstel na te gaan. Afhankelijk van mijn interesses (op basis van jullie voorstellen op vraag (1) kan ik dan een routeschema uittekenen en kunnen we concreet afspreken.

3) Op dit PRF zijn er nog andere motorrijders. Misschien zie je het zitten om een (deel van een) rit samen af te leggen... nogmaals, eerst even de interesse bij jullie peilen, naderhand leg ik op basis van voorstellen iets min of meer vast waarna we concreet kunnen afspreken.

Momenteel klinkt alles dus redelijk vaag, waarvoor excuus, maar het zou leuk zijn mochten er pijprokers zijn die mij wat op weg kunnen helpen.
Overigens, ook zonder mini-meeting mogen jullie gerust aanbevelingen doen.
Dit geldt ook voor de Vlamingen hier onder ons: ik kan gerust op weg naar Nederland langs een aantal dorpen of steden passeren.

Laat gerust iets weten!
Groeten,
jarnogab

Eliminator
Moderator

Bericht door Eliminator » 15 apr 2011 23:44

Helaas ben ik al een geruime tijd niet meer in het bezit van een motor anders had ik het leuk gevonden (mits het qua tijd had gepast) een stuk met je op te rijden.
Maar zeker een leuk idee op deze manier en wens je (beetje vroeg) alvast een leuke en interesante (en veilige) reis toe.

Rotterdam is weliswaar niet het meest idylische plekje op deze aarde, maar het biedt wel zeker interesante dingen dus mocht je geintereseerd zijn in een haven-trip, aan boord met een pijp in de mondhoek, als een echte sailor, één van de grootste havens van de wereld te bekijken hoor ik het graag.
Afbeelding

Bart Iron
Moderator

Bericht door Bart Iron » 16 apr 2011 06:16

Dat is een leuk idee Jarnogab, maar Nederland heeft zoveel leuke dorpen, steden en landschappen.
Eigenlijk zou je het zo moeten plannen dat je door elke provincie rijdt en dan vooral de B-weggetjes nemen. Niet de snelwegen, want dan zie je geen bijzonderheden.
Gewoon de Garmin instellen op de toeristische route.

Voor de oude steden zou je kunnen zoeken op 'Hanze steden'.
Dat zijn steden die in de middeleeuwen een handelspact hadden. Vaak nog een mooie oude kern. Even Googlen.

Ik kan mij ook voorstellen dat de waterlinie route een leuke start kan zijn: http://www.waterlinieroute.nl/

janneman
Contacteer:

Bericht door janneman » 16 apr 2011 11:27

Ik weet nog niet wat ik de komende zomer ga doen, maar als ik geen grote reis maak, dan is een mini motor-pijprokersmeeting wel een idee ja... En ergens zwerft ook nog een plan rond om zelfs eens even wat Semois te gaan scoren bij de bron...

Aangaande leuke routes: het 'Pirsig systeem' (zen en de kunst van het motoronderhoud) heeft voor mij altijd goed gewerkt; zoek de grote wegen op een kaart, en volg vervolgens de kleinste wegen die daar min of meer parallel aan lopen. Het schiet voor geen meter op, maar is heerlijk zwerven. Een ander systeem dat ik met de fiets vaak gehanteerd heb was de 'rechte lijn'; trek op een kaart een rechte lijn van A naar B, en volg dan alle weggetjes die daar zo dicht mogelijk bij komen (vaak zit je dan op een slinger route die de hele tijd die rechte lijn kruist, op hele kleine wegen en paden).
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Plaats reactie