Wat paft de schot ? - deel 2

Naast het pijproken natuurlijk ...
Plaats reactie
Asmodeus

Re: Wat paft de schot ? - deel 2

Bericht door Asmodeus » 08 okt 2017 12:46

Tijd voor de, inmiddels traditionele, jaarlijkse zuurkoolproductie.
Zes kilo witte kool heb ik in dit tonnetje van 3,6 liter weten te persen. Even twee maanden fermenteren en wij komen de winter weer door.
Afbeelding

roocker

Bericht door roocker » 08 okt 2017 18:39

Gisteren : 2 dikke moten kabeljauw ingesmeerd met goede olie , zout/peper . Daarop fijngesneden tomaat/knoflook/ui mix voorzien van geraspte beschuit . In de oven . Daarbij gekookte en daarna gebakken aardappeltjes en als groente gestoofd witlof .

Vandaag en morgen , maar gisteren al gemaakt : 1 kg goed doorregen riblap versneden tot blokken en een hachee van gemaakt . Voorzien van een plons wijn , speculaas en kruiden . Ook een stukje pure chocolade om de saus mooi te laten glanzen . Erbij : gekookte aardappels met rode kool .

Tevens gisteren verse tomatensoep van eigen ingevroren puree , en vandaag van left - overs 1,5 liter groentesoep gemaakt .

Janno
Contacteer:

Bericht door Janno » 08 okt 2017 19:42

Lekker bezig Roocker. Klinkt erg goed allemaal.
the game is never won by standing in any one place for too long

Eliminator
Moderator

Bericht door Eliminator » 09 okt 2017 00:19

Na nu een maand of vier te koken met veel meer verse producten dan ooit te voren (diabetes), minder potten, blikken en pakken, vandaag, uit tijdgebrek/luiheid, een BLIK soep open getrokken.
In het weekend ga ik graag voor een grote pan soep, al vele weken maak ik telkens een andere soep.
Van de classics groente, kip en tomatensoepen, tot internationale varianten als chinese tomaten, goulash, minestrone en saoto soepen,... heb me zelfs (als niet vis liefhebber) aan diverse vissoepen gewaagd.
Allen, een enkele uitzondering daar gelaten, tot volledige tevredenheid geslaagd :mrgreen: *proud*

Moet zeggen dat een blik soep, nooit ontevreden over geweest, nu toch anders ervaren word :roll:

p.s. de kilo's blijven enorm jojo'en (dat had van mij wat rapper minder mogen worden) maar de cijfers zijn, na mijn eerste drie maandelijkse controle, zeker beter geworden.
Bloeddruk, hartslag, diabetes en cholesterol vallen allen binnen de gestelde waarden, de waarden van iemand die problemen heeft met voorgaande zaken dan,.... niet die van een gezonde vent, maar ala, blij met het eerste, het tweede moet ik het simpelweg mee doen.
Afbeelding

Eelco
Contacteer:

Bericht door Eelco » 09 okt 2017 11:12

Goed bezig, Eli! Veel vers en gezond eten is de beste manier om diabetes en aanverwante problemen onder controle te krijgen (naast eventueel noodzakelijke medicatie). Een oom van mij heeft al jaren geleden zijn eetpatroon omgegooid en hoefde na een poosje geen insuline meer te spuiten.

Ik at gisteravond een lekker experimentele maaltijd: een rösti van rode biet, aardappel, ui en rozemarijn. Erbij een stoofje van spruitjes, venkel, champignons en kapucijners, met tijm en afgeblust met een scheutje wittewijnazijn.

Eerder vorige week:
- Pitabroodjes gevuld met halloumi, groente naar keuze (bospeen, venkel, gele paprika, ui, kerstomaat, pepertjes) en hummus.
- Tagliatelle met pompoensaus (gepureerde hokkaido, op smaak gebracht met knoflook, pepertje, citroentje, salie, tijm, nootmuskaat).
- Champignonrisotto met rozemarijn en peterselie. Erbij bloemkool uit de wok, gebakken met salie, tijm, knoflook en een pepertje, bestrooid met citroenzest en afgeblust met citroensap.

Lonny

Bericht door Lonny » 09 okt 2017 12:38

Hoi Eli. Ik weet niet of het in je straatje past maar kijk eens naar "solid food vacation".
Heb zelf een sapjuicer gekocht en eens een paar dagen niets anders dan groentensap gedronken zonder te eten.
Heb me nog nooit zo goed gevoeld.

(Edit. de docu "fat sick and nearly dead" vond ik zeer de moeite waard.)

robvoorburg

Bericht door robvoorburg » 09 okt 2017 18:48

Wat leuk te lezen Eli, ik heb het gevoel dat je er nog lol
in hebt ook, dat is een goede basis daarop voort te
borduren. Eigen bereid voedsel is lekkerder.
Tevens is de bijval van forumleden hartverwarmend.

Ik weet niet beter dan dat ik al decennia onbewust het
juiste tot mij nam, hopelijk pluk ik daar nu de vruchten
van, toch is zondigen zo nu en dan iets dat ik
zonder aarzelen doe.

Succes man!

Bommel

Bericht door Bommel » 09 okt 2017 19:00

Als mede diabetes patient kan ik onderschrijven dat vers, verser, verst een positiever en smakelijker bijdragen is aan het bevechten van deze.
In mijn geval is het anders dan bij Eli, ik viel door de diabetes ernstig af en moest dus zien aan te komen.
Denk maar niet dat zondigen dan een positieve uitwerking heeft, u komt bedrogen uit.
Ook dan is verandering van het dagelijks dieet een must.
Maar, en ik,denk Eli ook, heb ik,nooit eeg bekrompen en krampachtig hoeven zoeken wat verantwoord en toch ook lekker is.
Sommige zaken werden een stuk minder geconsumeerd, denk bv aan mayonaise deze wordt nu door Mme zelf gemaakt.
Vaak is bewust zijn van vers bereiden en niet teveel of liever niet toevoegingen van het oude leven al een hele stap met best resultaat.

Vandaag, om maar on topic te retourneren, verse kip in braadzak, verse spersieboontjes en Roseval uit de oven.
De laatste met een verantwoord toefje mayo van Mme. :lol:
Afbeelding

Eliminator
Moderator

Bericht door Eliminator » 09 okt 2017 21:43

@ Lonny: dank voor de tip, maar denk niet dat dat ‘my cup of tea’ is.

@ Rob: heb eigenlijk altijd wel lol in koken gehad, meer dan Mme, daarom neem ik de taak tegenwoordig volledig op mij.
Vroeger alleen in de weekenden en vakanties, nu dagelijks.
Het werken met veel meer verse producten was even wennen, het kost wat meer voorbereidingstijd.
Toch, achteraf gezien, met de juiste tools (en veel tips absorberen van bijv. 24 kitchen, iets waar ik graag naar kijk, vol goede tips voor wat betreft gerechten, maar ook bijv. qua snijwerk (*)) valt dat eigenlijk ook nog best mee.

(*) de aanwezigheid van Miljoeschka werkt ook niet tegen trouwens :mrgreen: :P

@ Bommel: het is even anders denken en de eerste tijd vooral veel online zoeken naar leuke gerechten, en deze naar eigen inzicht aanpassen, naar idd nooit een krampachtig gevoel gehad, heb er eigenlijk wel lol in.
Kan niet wachten tot ik de 9 miljoen win, ander huis, grotere keuken, stoppen met werken en de hele dag een beetje kokkerellen, zie dat wel zitten :D

@ Allen: thanks
Afbeelding

Elmer

Bericht door Elmer » 09 okt 2017 21:57

Ik ben hier thuis ook de kok, vegetarische dochter, een veelvraat zoon van bijna 19 en een andere van bijna 15 die alleen maar junk troep wil en "groenten zijn vies" minded is.

Vandaag aten we pladijs filet in een krokant korstje van panko, parmazaan en peterselie, gebakken aardappels en een salade met sla en zongedroogde tomaatjes. Hoorde toch geen klachten.
The bitter comes out better on a stolen guitar...

roocker

Bericht door roocker » 10 okt 2017 17:56

@Elmer : toch goed geslaagd dan ! (voor de Hollanders onder ons: het is scholfilet) :mrgreen:

En probeer eens schar , ipv schol . Stevigere vis en stinkt minder tijdens bakken , tevens goedkoper . Ik vang ze zelf en de vriezer ligt vol met tong en schar . De rookkast hangt er ook wel eens met vol , heerlijk op toast of zo uit het vuistje zo'n gerookte platte .

Bommel

Bericht door Bommel » 10 okt 2017 19:16

Vanavond gevulde paprika's uit de oven.
Mme heeft als vulling rundergehakt gerult, wokgroenten er doorheen gehutseld.
De grote niet peperige pepers ermee gevuld en met een toefje kaas in de oven gezet.
Makkelijk, redelijk snel en lekker.
Afbeelding

Eliminator
Moderator

Bericht door Eliminator » 10 okt 2017 21:58

Nog een flinke bak gebakken knoflookkrieltjes en gegrilde groente over van een eerder gerecht van de week, morgen eens proberen de beroemde gehaktbal van Jonnie Boer te evenaren voor erbij.
Afbeelding

Tobias Tobit

Bericht door Tobias Tobit » 14 okt 2017 20:48

Vandaag studievriend op bezoek om lekker te koken, eten en bij te praten. Lekker vleesjes van de BBQ met wortelcreme, broccoli en gebakken aardappelen en paddestoelen jus. Was een groot succes.

En toen de BBQ toch heet was hebben we meteen een tarte tatin van ananas gebakken voor bij de koffie. AfbeeldingAfbeelding
Tobias 6:8,9 indien iemand gekweld wordt van de duivel of boze geest, moet gij roken die voor die man of die vrouw, en hij zal niet meer gekweld worden.

Bommel

Bericht door Bommel » 15 okt 2017 10:16

Gezien het mooie weer zijn de Bommels naar het buitenverblijf getogen.
We hebben de makkelijke zaterdag gevierd met friet en kroketten van de campingfrituur.
Afbeelding

Tobias Tobit

Bericht door Tobias Tobit » 15 okt 2017 10:54

Vandaag na lange tijd weer eens met desem aan de slag. Gisteren een nieuw kweekje gekregen en dus gelijk deeg bereidt en vanochtend in de oven. Meer dan geslaagd resultaat als je het mij vraagt. Afbeelding
Tobias 6:8,9 indien iemand gekweld wordt van de duivel of boze geest, moet gij roken die voor die man of die vrouw, en hij zal niet meer gekweld worden.

Wowbagger

Bericht door Wowbagger » 15 okt 2017 11:04

Ziet er zalig uit Ruben.

Tobias Tobit

Bericht door Tobias Tobit » 15 okt 2017 11:11

Ga hem zo proeven dan weet ik het zeker maar met de looks zit het goed.

Asmodeus

Bericht door Asmodeus » 15 okt 2017 11:12

Prachtig brood [emoji106]

Tobias Tobit

Bericht door Tobias Tobit » 15 okt 2017 12:04

Dank je een compliment van een ervaringsdeskundige is veel waard. Helaas is het zo lekker dat ik er niet onderuit kom om vaker te gaan bakken. Vooral de vrouw was erg onder de indruk van de smaak.

Asmodeus

Bericht door Asmodeus » 15 okt 2017 13:09

Tobias Tobit schreef:Dank je een compliment van een ervaringsdeskundige is veel waard. Helaas is het zo lekker dat ik er niet onderuit kom om vaker te gaan bakken. Vooral de vrouw was erg onder de indruk van de smaak.
Met een robuuste kneder/planeetmixer en wat vooruitplannen kost het eigenlijk heel weinig moeite om altijd vers desembrood in huis te hebben.

Tobias Tobit

Bericht door Tobias Tobit » 15 okt 2017 13:15

Vooral het plannen, kneden amper gedaan, alleen de stretch and fold.

Asmodeus

Bericht door Asmodeus » 15 okt 2017 14:06

Tobias Tobit schreef:Vooral het plannen, kneden amper gedaan, alleen de stretch and fold.
Kan ook, maar als je op structurele basis zelf brood gaat bakken zou het goed kunnen dat je op een bepaald moment het aantal hands-on momenten terug wilt gaan brengen.

Eliminator
Moderator

Bericht door Eliminator » 15 okt 2017 17:39

Vandaag op tijd de bedstee verlaten, zelfgemaakte hachee, lekker staan pruttelen de hele dag.
In de tussentijd een wandeling (op tempo) rondom de Kralingse plas gemaakt en erna zelfgemaakte frieten nog in de schil (uit de oven), erbij een bokkie.
Een prima maaltijd voor de tijd van het jaar, niet zo zeer voor de huidige temperaturen, maar het smaakte er niet minder om.

Nu, hoort eigenlijk in een ander topic, maar de combi maakt het zo mooi af,.... een mooie Winslow met Dark & Strong.

Life sucks (not !) :mrgreen:
Afbeelding

Elmer

Bericht door Elmer » 15 okt 2017 17:49

Is hachee wat wij stoofvless noemen?
Heb zelf de pot van't vuur gehaald, stond er een uur of 3 op, goed veel saus, geserveerd met tomaten en gebakken aardappeltjes. met een butternutpompoensoepje vooraf (eigenkweek).

Afbeelding

Elmer

Bericht door Elmer » 15 okt 2017 17:50

Tobias Tobit schreef:Vandaag na lange tijd weer eens met desem aan de slag. Gisteren een nieuw kweekje gekregen en dus gelijk deeg bereidt en vanochtend in de oven. Meer dan geslaagd resultaat als je het mij vraagt. Afbeelding
Dat broodje, in stukken om te soppen in mijn stoofvlees...wat een prachtbrood!

Bommel

Bericht door Bommel » 15 okt 2017 18:11

Het blijft de makkelijke weekend wat eten betreft.
Vanavond stukken stokbrood met knakworsten en een huzarensalade naast de groen,rode,witte salade.
Een laatste witbier erbij, restant van de zomer voorraad en het weer leend zich er voor, om het af te maken.
Afbeelding

Tobias Tobit

Bericht door Tobias Tobit » 15 okt 2017 18:13

Ik had er ook zelfgemaakte pompoensoep bij maar zelf pompoenen kweken doe ik (nog) niet.

Eelco
Contacteer:

Bericht door Eelco » 16 okt 2017 01:47

Dat brood ziet er erg goed uit, Tobias! Kristof bakt hier vrijwel elke week zuurdesembrood (na 11 jaren Duits brood te hebben gegeten is zelfs Nederlands brood van de warme bakker nogal saai). We hebben altijd een zuurdesemstarter in huis. De dag van tevoren wordt een voordeeg gemaakt en dan een freestyle brood à la Kristof, met meel van de Witte Molen in NIjmegen.

Bommel

Bericht door Bommel » 22 okt 2017 23:17

Heel simpel vandaag.

Afbeelding

Te Heukelum.
Afbeelding

Plaats reactie