Vergeef me mijn wijsneuzige betweterigheid, maar als rechtgeaard koffie-geek voel ik me geroepen iets over percolators te zeggen.
Het valt me nl. op dat hier vaak het woord percolator wordt gebruikt waar een moka- of espressopotje wordt bedoeld, zoals bijvoorbeeld die van Bialetti. Een percolator is echter een ander soort koffiepot.
Bij een espresso- of (zoals ze in Italië meestal genoemd worden) mokapot heb je onderin water, in het midden een afgesloten compartiment met koffie, luchtdicht afgesloten met een rubberen ring, en daarboven een compartiment waar de koffie opgevangen wordt. Het water onderin wordt aan de kook gebracht en daardoor onder druk door de koffie heen geperst, en stroomt er bovenin door een pijpje uit en blijft daar ook. Zie eerste plaatje. Daarom ook de benaming espresso-pot, het onderscheidende kenmerk van espresso ten opzichte van andere zetmethoden is dat het water onder druk door de gemalen koffie heen wordt geperst.
Een percolator is wat anders: dat is één grote, hoge, rechte ketel, waarin een buisje staat waar bovenaan een houdertje met gemalen koffie aan hangt; het water wordt door het buisje omhoog geperst, stroomt daar aan de bovenkant uit en valt dan op de houder met metalen koffie. Daar zakt het dan doorheen en valt weer naar beneden, waarna het opnieuw omhoog gestuwd wordt en weer op de gemalen koffie valt. Als je zo'n ding door laat koken blijft het koffiebrouwsel dus rondgepompt worden en wordt steeds sterker en bitterder. Hier zakt het water dus door het koffiemaalsel, zonder druk. Kenmerk is een koffie met een zeer hoog cafeïne-gehalte, als je hier een sterke koffie mee zet gaan je haren echt recht overeind staan

Ander kenmerk is dat je altijd wat koffieprut in je brouwsel krijgt, ook als je grover gemalen koffie gebruikt; wordt daarom vaak door een theezeefje ingeschonken. Zie tweede plaatje.
Naar mijn bescheiden valt met beide methoden pruimbare, hoewel volkomen andere koffie te zetten; wat niet wegneemt dat ik een lekkere doppio uit een fatsoenlijke espressomachine nog altijd vééél lekkerder vind, maar da's zeer persoonlijk natuurlijk.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.