tabak bevochtigen

Daar is het laatste woord nog niet over gesproken...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
roocker
Berichten: 957
Lid geworden op: 01 nov 2016 19:31
Locatie: Geertruidenberg

tabak bevochtigen

Bericht door roocker »

Mocht het ooit noodzakelijk zijn om te droge tabak weer op de juiste vochtigheid te krijgen , mag dit dan ook met humidor vloeistof ? Of alleen met gekookt water op een stuk filterpapier ? Uiteraard bedoel ik dat de humidor vloeistof ook op een stuk filterpapier gedruppeld word en dan bij de tabak gelegd . Ik weet n.l. niet of deze vloeistof zuiver is of dat er iets van een toevoeging bijzit ?

De genoemde vloeistof gebruik ik om het bevochtigingselement nat te maken in mijn humidor .


Groet , Jeroen .

Gebruikersavatar
rivulus
Berichten: 1389
Lid geworden op: 01 jun 2014 13:44
Locatie: Leiden

Re: tabak bevochtigen

Bericht door rivulus »

Zou het niet wagen. In een humidor komt de vloeistof niet in direct contact met de tabak.
"I have some friends, some honest friends, and honest friends are few; My pipe of briar, my open fire, A book that's not too new."
Robert W. Service

Gebruikersavatar
TommyLF
Berichten: 724
Lid geworden op: 05 apr 2016 22:57
Locatie: Playa Almeria
Contacteer:

Re: tabak bevochtigen

Bericht door TommyLF »

Enkel demi water druppelen op een stukje fliterpapier, geen speciale humivloeistof!
Of bij de winkel vochtsteentjes en/of muntjes scoren!
Een pijp- en/of sigarenroker is geen onruststoker... :-?

"Ask not what your country can do for you. Ask what you can do for your country" JFK

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: tabak bevochtigen

Bericht door janneman »

Ik weet niet precies wat humidoir vloeistof is, en ik vermoed dat er wat dat aangaat niet al teveel op de verpakking zal staan.

Maar gewoon kraanwater heeft het bij mij altijd goed gedaan (ik woon in een streek zonder chloor in het water). Demi-water, gedestileerd water is zuiverder en zekerder qua zuiverheid.

In zijn meest eenvoudige vorm werkt een paar druppels water op een stuk koffiefilter heel redelijk, al kan het bij echt droge tabak dan wel een paar dagen duren (met telkens wat nieuwe druppels op het filter). Het grootste risico is om de tabak meteen weer te nat te maken, vandaar dat ik het liever kalm aan doe.
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Gebruikersavatar
Toon
Berichten: 1153
Lid geworden op: 27 sep 2010 21:22
Locatie: Achterhoek

Re: tabak bevochtigen

Bericht door Toon »

Ik lees dat in veel humidor vloeistof tot wel 50% propyleenglycol zit. Ik ben geen scheikundige, maar ik zou het bij (gedestilleerd) water houden.
En de bevochtigingsmuntjes zijn een aanrader en kosten niet veel.


Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
-- Laat het leven ook eens van jou genieten --

Gebruikersavatar
roocker
Berichten: 957
Lid geworden op: 01 nov 2016 19:31
Locatie: Geertruidenberg

Re: tabak bevochtigen

Bericht door roocker »

Duidelijke taal Heren . =D>

Dank aan allen . Het zou dus , indien nodig , de ouderwetse filter worden met demi water of eventueel gekookt water . Chloor zit hier in het Brabantse niet in het water . Wel veel kalk , heb bij wijze van een helm nodig tijdens het douchen.... :lol:

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4212
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: tabak bevochtigen

Bericht door Ribbon »

Na een aardig aantal uitgedroogde vintage tabakken te hebben herbevochtigd is mijn persoonlijke ervaring dat de koffiefiltermethode het beste resultaat geeft.

Heb echt van alles geprobeerd. Tabak in kom met vochtige doek er overheen, potscherven, steentjes uit tabakswinkels (potscherven dus :wink:), de aluminium vochtmuntjes, blauwe zakjes met vaag poeder etc. Tevens meerdere soorten water geprobeerd.

Ik heb nog nooit echt schimmel gehad sinds ik de koffiefilters met kraanwater gebruik. Zoals Janneman al aangaf kan dit echter wel iets met de samenstelling van het kraanwater te maken hebben.

Ander voordeel is dat ik door ervaring nu ongeveer kan inschatten hoe lang het duurt voordat de tabak weer op vocht is. Wat mij betreft dus een simpele, goedkope en betrouwbare methode.
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: tabak bevochtigen

Bericht door robvoorburg »

Precies ook mijn idee, toch gebruik ook wel eens de snelle methode
door de tabak in plukken in een grote schaal te doen en met
beleid de plantenspuit erover halen, een uurtje laten staan, wat
husselen en voelen of de tabak weer voldoende soepel is, indien
nodig nog wat bij spuiten en de tabak is weer gebruiksklaar, nooit
last van schimmel gehad.

Gebruikersavatar
Asmodeus
Berichten: 4159
Lid geworden op: 18 jul 2014 16:42
Locatie: Ooltgensplaat

Re: tabak bevochtigen

Bericht door Asmodeus »

Keukenpapier werkt trouwens ook prima, maar dan wel van het stevige, uitwringbare en niet pluizende soort.

Gebruikersavatar
Toon
Berichten: 1153
Lid geworden op: 27 sep 2010 21:22
Locatie: Achterhoek

Re: tabak bevochtigen

Bericht door Toon »

En niet te vergeten de methode die paasei (dacht ik) eens poste.
Gewoon de pijp met de droge tabak stoppen, dan je handen als een schoorsteen om de kop sluiten en een aantal malen de vochtige adem door de tabak blazen. Werkt prima. Misschien moet de tabak niet volledig uitgedroogd zijn hiervoor, maar het is een prima quick fix.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
-- Laat het leven ook eens van jou genieten --

Gebruikersavatar
culann
Berichten: 1074
Lid geworden op: 09 apr 2011 13:36
Locatie: Eindhoven

Re: tabak bevochtigen

Bericht door culann »

Die laatste methode is er een die ik ook regelmatig toepas. Werkt prima! Met kurkdroge tabak nog niet uitgeprobeerd, denk dat dan het koffiefilter toch een betere keuze is.
Voor koffiefilters gebruik ik ronde Melitta no1 verkrijgbaar bij de Blokker, passen precies in een rond blik, knippen of vouwen niet nodig.

Gebruikersavatar
junksculp
Berichten: 1516
Lid geworden op: 16 nov 2016 18:27
Locatie: Bocholtz, zuid-limburg

Re: tabak bevochtigen

Bericht door junksculp »

Na hoeveel maanden is het nodig om een blik te bevochtigen? Ik ga dan uit van een 50 gram blik.

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15122
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Re: tabak bevochtigen

Bericht door Eliminator »

Daar is moeilijk antwoord op te geven, afhankelijk van de vochtigheid van de tabak in eerste instantie, de sluiting van het desbetreffende blik en de voorkeur van de roker,.... dus in het kort, wanneer jij het denkt nodig te vinden.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4212
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: tabak bevochtigen

Bericht door Ribbon »

Ondanks mijn eerder genoemde voorkeur koffiefilters vind ik de aluminium muntjes net iets beter geschikt voor grotere hoeveelheden tabak.

Weet iemand waar deze nog te krijgen zijn? Liefst een binnenlandse dealert. ;)
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Gebruikersavatar
Gnomepje
Berichten: 103
Lid geworden op: 16 sep 2018 07:45
Locatie: Valkenswaard

Re: tabak bevochtigen

Bericht door Gnomepje »

Ribbon schreef: 23 sep 2018 11:31 Ondanks mijn eerder genoemde voorkeur koffiefilters vind ik de aluminium muntjes net iets beter geschikt voor grotere hoeveelheden tabak.

Weet iemand waar deze nog te krijgen zijn? Liefst een binnenlandse dealert. ;)
Gewoon... Google. Vochtknopen worden ze ook wel genoemd.

https://www.haddockspipeshop.com/nl/set ... drole.html
"A pipe is the fountain of contemplation, the source of pleasure and the companion of the wise."

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4212
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: tabak bevochtigen

Bericht door Ribbon »

Thanks.
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Plaats reactie