Alleen maar toptabak roken?

Daar is het laatste woord nog niet over gesproken...
Plaats reactie
robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Alleen maar toptabak roken?

Bericht door robvoorburg »

Terwijl ik mij verheug straks de vlam te steken in een heerlijk
zware latakia tabak vraag ik mij de titel af, want alleen maar
datgene te roken waarvan je zelf vindt dat je dat het meest
kan bekoren, stompt gek genoeg af.

Door zo nu en dan eens iets in de pijp te stoppen dat afwijkt
van datgene wat je normaliter rookt blijf je onderscheid
houden en leer je jouw lievelingstabak meer te waarderen.

Iedere dag uit eten gaan, of iedere dag ossenhaas, reerug,
steeds maar op vakantie gaan, steeds logeren in de beste
hotels, steeds maar te rijden in de duurste auto's, noem
maar op het gaat verschrikkelijk vervelen.

Het is juist de afwisseling die mij leerde zaken te waarderen,
van super eenvoudig tot uitgebreid (vul maar in) die mijn
leven zin geven.

Over enige weken eens een pakje Mac Baren Golden Blend
kopen en trachten iets van mijn jonge jaren op te snuiven,
doe het moeiteloos en zonder schaamte en ben er blij mee
de durf te hebben het op te schrijven.

Gebruikersavatar
Toon
Berichten: 1153
Lid geworden op: 27 sep 2010 21:22
Locatie: Achterhoek

Re: Alleen maar toptabak roken?

Bericht door Toon »

Mooi onderwerp.
Ik meen me te herinneren dat er een flink aantal jaren geleden dit ook eens is aangekaart.
Was nog ten tijde van dr. Fretboard geloof ik.

Altijd alleen maar de topline chique tabak roken maakt de ervaring van die toptabak minder. Fijner om er af en toe van te genieten als uitschieter.

Ik rook niet veel dus het roken van de toppers is geen financieel bloedverlies.
Desalniettemin heb ik ook een aantal 'gewonen' in de roulatie, neptune, paar eigen blends van Peter Heinrichs, etc.

Ik hecht niet echt aan de topnamen, al is er zeker verschil tussen tabak van gewone en uitzonderlijke kwaliteit.

Los daarvan mis ik toch voornamelijk de oude Three Nuns...

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
-- Laat het leven ook eens van jou genieten --

Gebruikersavatar
Massis
Administrator
Berichten: 5240
Lid geworden op: 11 mei 2010 15:07
Locatie: Bilzen - Belgie
Contacteer:

Re: Alleen maar toptabak roken?

Bericht door Massis »

De vraag is natuurlijk ook: wat noem je toptabak? Ik vind een heel aantal Samual Gawith's bijvoorbeeld super, maar dat is ook maar "gewoon productietabak".

Maar net zoals Toon, rook ik maar 1-2 pijpen per week, dus hou ik me niet in en rook ik alleen wat ik echt lekker vind. Ik rook zowel graag aromaten als latakia als virginia's, dus voor ik van alle toptabakken 2 blikjes gerookt heb, ben ik lang zelf vergaan tot stof en as :-)
Website: massispipes.com
Instagram:@MassisPipes
Facebook: MassisPipes

Gebruikersavatar
Eelco
Berichten: 893
Lid geworden op: 07 dec 2013 00:00
Locatie: Nieuwegein
Contacteer:

Re: Alleen maar toptabak roken?

Bericht door Eelco »

Goeie vraag. Ik denk dat een vergelijking met wijn op zijn plaats is. Ik kan enorm genieten van een goed glas 'topwijn' en proef ook echt het verschil met supermarktwijnen. Ik drink echter ook graag op een doordeweekse dag een glas wijn (of ook wel twee of drie) en vind het dan 'zonde' om een mooie fles open te trekken. Een 'slobberwijntje' stelt me dan net zo tevreden. Maar als ik een miljoenensalaris zou hebben, zou ik wellicht wel elke dag iets 'goeds' drinken. Aan de andere kant zou de zuinige Nederlander in me misschien wel protesteren. Dat blijft vooralsnog hypothetisch.

Ik rook duidelijk minder dan vroeger, hoogstens één pijp per dag en die pijp mag dan ook goed smaken. Op maandbasis kost ook goede pijptabak dan niet veel, dus waarom niet? Toch komt ook daarbij een zekere zuinigheid naar boven, waarbij de 'toptabakken' zijn gereserveerd voor het weekend en speciale gelegenheden. Door de week is een MacBaren ook prima. Des te meer geniet je van een goede HU Tobacco of G.L.Pease. Het probleem is dat ik die niet altijd in huis heb (G.L. Pease kun je via Synjeco bestellen of vanuit Amerika, maar het is altijd een gedoe; HU Tobacco hanteert ook in Duitsland hoge leverkosten, en ik vind het toch lastig om meteen voor zeventig euro of meer bulk te bestellen). Met als gevolg dat ik toch vooral 'slobbertabakjes' rook. Die situatie zal eerder slechter dan beter worden, vrees ik.

Ondanks de praktische beperkingen denk ik wel een zekere variatie te hebben gevonden in het 'tabakslandschap', waarbij ik 's avonds kan beslissen of ik meer zin heb in iets met Burley, vooral Virginia of toch iets Engels met veel Latakia. Misschien geen 'toptabakken', maar wel een keuze uit een pallet dat duidelijk groter is dan dat waaruit sigarettenrokers of sigarenrokers doorgaans kiezen.

Gebruikersavatar
dinck
Berichten: 2880
Lid geworden op: 27 apr 2013 14:34
Locatie: rotterdam

Re: Alleen maar toptabak roken?

Bericht door dinck »

Dezelfde redenering volgend zou ik dus ook alleen af en toe kunnen lopen op goed zittende en stevige schoenen omdat ik deze dan pas echt zou waarderen? Of fabrieksbrood moeten eten omdat ik dan besef hoe lekker echt bakkersbrood is?

Wat tabak betreft denk ik dat je het beter kunt laten staan als je er niet echt van kunt genieten, dat geldt overigens voor alle genotsmiddelen.
__________________________
time is pulling us endlessly into the future

Gebruikersavatar
Stoker
Berichten: 846
Lid geworden op: 19 jul 2016 21:00
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Alleen maar toptabak roken?

Bericht door Stoker »

Nou persoonlijk kijk ik er niet naar om heel eerlijk te zijn ..

Het pijp roken is voor mij zoiezo al goedkoper dan het roken dat ik voorheen deed (zoon 60 euro per week)
Heb wel mc barren / borkum riff liggen en kan er eigenlijks net zo van genieten als een goede peterson special tabak of WO larsen special .
Ben ook wel wat meer pijpjes gaan roken dan 1 of 2 per dag :S maar dat komt omdat ik nu ook meer pijpen heb en dus gelegenheid heb gecreeerd om het te doen ..
Kan er erg van genieten ondertussen en ben toch sterk van mening dat dat toch het belangrijkst is ..
Om me dan druk te maken hoe prijzig een tabak is neemt dan toch wat van het genot weg vind ik .

Bij deze zal ik er nog ene in de vlam zetten na al dat gelees en getyp over tabakken heb ik toch zin erin gekregen :D

:-? :-? :-?
:-T [-X GonE .......... LiKe A FaRt iN ThE WinD !! :roll: :lol:

Mijn PijpenCollectie : viewtopic.php?f=41&t=10069
Mijn Tabakken : viewtopic.php?f=48&t=9841

Gebruikersavatar
Claude
Berichten: 540
Lid geworden op: 06 aug 2015 16:17

Re: Alleen maar toptabak roken?

Bericht door Claude »

Ik merk juist dat je als bijvoorbeeld virginia en vaper roker niet zoveel keus hebt. In de aromatics en zwaar gesausde tabakken zijn zeker 'minder goede' tabakken te vinden, maar in de virginia's, vapers, en balkan/engelse blends kan je tegenwoordig moeilijk hele slecht bekend staande mixtures/flakes of tabak kopen.

Ik ken wel een persoon die alleen maar tabak van Germain's rookt, maar daar kun je je ook over afvragen of dat nou wel de top is. Voor velen natuurlijk wel.

Een tip voor mensen die een goedkopere virginia zoeken, maar wel een zeer goede flake als Orlik GS: Magnus Falkum, een kleine tabakszaak in Duitsland heeft een voortreffelijke flake voor net tien euro de ons. Dat is 5 euro per 50 gram. En het is toptabak, maar tegen een k*ttabak prijs. Prime Selection 400 is zijn naam, en hij komt in een lange Orlik sliert.

https://www.falkum.de/mf-prime-selectio ... _Seite.htm

N.B. Hij is sinds het nieuwe jaar een euro per ons duurder geworden zie ik.

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Alleen maar toptabak roken?

Bericht door Arno »

Claude schreef:IEen tip voor mensen die een goedkopere virginia zoeken, maar wel een zeer goede flake als Orlik GS: Magnus Falkum, een kleine tabakszaak in Duitsland heeft een voortreffelijke flake voor net tien euro de ons. Dat is 5 euro per 50 gram. En het is toptabak, maar tegen een k*ttabak prijs. Prime Selection 400 is zijn naam, en hij komt in een lange Orlik sliert.

https://www.falkum.de/mf-prime-selectio ... _Seite.htm
Nog nooit gehoord van die zaak, interessant!
Afbeelding

Gebruikersavatar
junksculp
Berichten: 1516
Lid geworden op: 16 nov 2016 18:27
Locatie: Bocholtz, zuid-limburg

Re: Alleen maar toptabak roken?

Bericht door junksculp »

Ik rook alleen wat ik echt lekker vind en kijk niet naar de prijs, ik sta wel open voor nieuwe tabak die ik nog nooit gerookt heb. Ik vind pijproken best goedkoop heb jarenlang dure longfillers gerookt.

Gebruikersavatar
zipponubke
Berichten: 83
Lid geworden op: 28 dec 2016 17:25

Re: Alleen maar toptabak roken?

Bericht door zipponubke »

junksculp schreef:Ik rook alleen wat ik echt lekker vind en kijk niet naar de prijs, ik sta wel open voor nieuwe tabak die ik nog nooit gerookt heb. Ik vind pijproken best goedkoop heb jarenlang dure longfillers gerookt.
Ik rook al jaren longfillers ik heb mijn humidor nog heel goed gevuld met de betere longfillers.
Een beetje mooie longfiller kost al snel tussen de 10 en 20 euro heb ik het nog niet over bijvoorbeeld de Opus X sigaren die zijn zelfs nog een stuk duurder. En daar rook ik dan gemiddeld een anderhalf uur mee terwijl een blik pijptabak ongeveer 21 euro kost. Maar hoeveel pijpen kan ik daar mee stoppen meer dan anderhalf uur roken toch. :D

Gebruikersavatar
junksculp
Berichten: 1516
Lid geworden op: 16 nov 2016 18:27
Locatie: Bocholtz, zuid-limburg

Re: Alleen maar toptabak roken?

Bericht door junksculp »

zipponubke schreef:
junksculp schreef:Ik rook alleen wat ik echt lekker vind en kijk niet naar de prijs, ik sta wel open voor nieuwe tabak die ik nog nooit gerookt heb. Ik vind pijproken best goedkoop heb jarenlang dure longfillers gerookt.
Ik rook al jaren longfillers ik heb mijn humidor nog heel goed gevuld met de betere longfillers.
Een beetje mooie longfiller kost al snel tussen de 10 en 20 euro heb ik het nog niet over bijvoorbeeld de Opus X sigaren die zijn zelfs nog een stuk duurder. En daar rook ik dan gemiddeld een anderhalf uur mee terwijl een blik pijptabak ongeveer 21 euro kost. Maar hoeveel pijpen kan ik daar mee stoppen meer dan anderhalf uur roken toch. :D
Ik tel nooit hoeveel pijpjes uit een blik gaan, ik schat 20. Ik heb nu davidoff pijptabak (18 euro), 1 van de duurste. Voor een longfiller zat ik ook vaak rond de 10 euro (my father, oliva, hoofdzakelijk nicaragua).

Plaats reactie