McClelland stopt ermee (?)

Daar is het laatste woord nog niet over gesproken...
Gebruikersavatar
Asmodeus
Berichten: 4159
Lid geworden op: 18 jul 2014 16:42
Locatie: Ooltgensplaat

McClelland stopt ermee (?)

Bericht door Asmodeus »

Ik las op het Amerikaanse PipeSmokersForum dit verontrustende draadje https://pipesmokersforum.com/community/ ... and.64411/.

Gebruikersavatar
Wowbagger
Berichten: 6405
Lid geworden op: 14 jun 2012 10:31

Re: McClelland stopt ermee (?)

Bericht door Wowbagger »

Las op een ander forum hetzelfde inderdaad, maar het is nog nergens bevestigd voor zover ik het begrijp. Zou wel jammer zijn, had graag nog wat Frog Mortons geproefd maar dat zal er wel nooit meer van komen.

Gebruikersavatar
capricorn
Berichten: 302
Lid geworden op: 30 aug 2013 09:42
Locatie: Heerlen

Re: McClelland stopt ermee (?)

Bericht door capricorn »

Als je nu besteld kun ze nog proefen

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: McClelland stopt ermee (?)

Bericht door Arno »

Veel zaken zijn al zowat uitverkocht...
Afbeelding

Gebruikersavatar
Jekke
Berichten: 1001
Lid geworden op: 24 jul 2016 00:44
Locatie: Bornem

Re: McClelland stopt ermee (?)

Bericht door Jekke »

Staat niets van vermeld op hun eigen site....en ook op de news page van verkopers staat er niets van.....maar er is wel een limiet qua verkoopaantal precies.....truckjes om meer te verkopen ofzo?

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: McClelland stopt ermee (?)

Bericht door Arno »

Van PipesMagazine.com lid woodsroad:

I just got off the phone with Mary McNiel. I had left them a message earlier in the day and she was kind enough to call me back. Mary is undoubtedly one of the nicest (and most knowledgeable) people in the tobacco industry. We had a wide-ranging discussion on how the industry has changed over the past decade or so: The removal of government price supports, the farmer buyouts, the demise of the auction system, all of which has led to an overall decline in the quality, availability and diversity of tobacco available to McClelland. Then there's the FDA, and the great regulatory and financial burdens it will place on them. Up to a half million dollars to get all of their blends tested to meet FDA regulations. And if they suspend production of a blend (due to not having the right leaf available, as in the situation with 5100) they may not be able to resume production without going through the FDA approval process for new products.

In the end, Mary and Mike have made the decision to close their doors. The exact timing isn't known to them as of yet, as they are still tinning blends that they have in stock. But they do not foresee much, if any, additional production. "We look at the burdens that lie ahead with the FDA. What does the future hold?" Mary told me, "We're just going to close the doors".

Mary and Mike, I wish you the very best in your retirement. Move forward, knowing that you have brought over 40 years of happiness and pleasure to pipe smokers around the world. You will be missed, but you will always be deeply appreciated for bringing us extraordinary and unique blends, pipe tobacco like no one else makes, now and forever.


Triest, heel erg triest.. :cry:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Jekke
Berichten: 1001
Lid geworden op: 24 jul 2016 00:44
Locatie: Bornem

Re: McClelland stopt ermee (?)

Bericht door Jekke »

Dat is inderdaad klote.....die verdomde FDA is in de States wel serieus erg bezig.....ik dacht dat de pijpmakers er veel problemen mee hadden, maar blijkbaar de tabakproducenten ook.....jammer voor zo'n topmerk.

Gebruikersavatar
Janno
Berichten: 2360
Lid geworden op: 29 aug 2014 00:14
Locatie: Dieren
Contacteer:

Re: McClelland stopt ermee (?)

Bericht door Janno »

Heel triest inderdaad
I would rather have questions that can't be answered than answers that can't be questioned

Kiske

Re: McClelland stopt ermee (?)

Bericht door Kiske »

Gvd!

Eerst moest ik op zoek naar een fijne virginiabased tabak die de plaats in kon nemen van de Orlik GS (niet vervangen da's nooit gelukt). Tijdens deze zoektocht de virginia met perique én de navy flake van McCleland omarmt. Kan ik wéér op zoek! Daar was ik voortaan juist een beetje klaar mee.

Het wordt er niet bepaald leuker op moet ik zeggen.

Dju!

Online
Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4212
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: McClelland stopt ermee (?)

Bericht door Ribbon »

Dat een merknaam als Dunhill verdwijnt is treurig, maar dit is een regelrechte aderlating.
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Gebruikersavatar
Wowbagger
Berichten: 6405
Lid geworden op: 14 jun 2012 10:31

Re: McClelland stopt ermee (?)

Bericht door Wowbagger »

Zet je toch aan het denken. Heb eens becijferd dat ik om tot mijn 80e te kunnen roken in het tempo dat ik nu doe een goede 15 of 16 kg tabak nodig heb. Als ik zie wat er de laatste tijd al is verdwenen, en wat wellicht er nog verdwijnen gaat (en daar zit 'm de krux in dat "wellicht"), dan vraag ik me af of het niet tijd is om wat harder te gaan hamsteren.

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: McClelland stopt ermee (?)

Bericht door Arno »

Het erge is ook dat het allemaal een eenheidsworst wordt. Op den (ik hoop zolang mogelijke) duur zullen alleen de grote bedrijven zoals MacBaren en STG overleven. En hoewel daar ook prima blends bijzitten zijn het juist kleinere tabaksfabrieken zoals McClelland die echt met aparte, unieke producten komen.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Wowbagger
Berichten: 6405
Lid geworden op: 14 jun 2012 10:31

Re: McClelland stopt ermee (?)

Bericht door Wowbagger »

Arno schreef:Het erge is ook dat het allemaal een eenheidsworst wordt. Op den (ik hoop zolang mogelijke) duur zullen alleen de grote bedrijven zoals MacBaren en STG overleven. En hoewel daar ook prima blends bijzitten zijn het juist kleinere tabaksfabrieken zoals McClelland die echt met aparte, unieke producten komen.
Dat vermoeden heb ik ook Arno. Als latakia-liefhebber wordt de spoeling al helemaal dun hier in Europa ben ik bang.

Gebruikersavatar
Asmodeus
Berichten: 4159
Lid geworden op: 18 jul 2014 16:42
Locatie: Ooltgensplaat

Re: McClelland stopt ermee (?)

Bericht door Asmodeus »

Het meest zorgwekkend vind ik de (vermeende) reden dat ze hun productie stoppen : namelijk dat het te moeilijk is geworden om aan de gewenste kwaliteit tabak te komen. (En daarbij de kosten om blends te laten keuren door de FDA)

Gebruikersavatar
Tobias Tobit
Berichten: 1626
Lid geworden op: 03 mar 2015 12:23

Re: McClelland stopt ermee (?)

Bericht door Tobias Tobit »

Ik begrijp uit het verhaal dat de Amerikaanse regering tabaksboeren subsidie geeft om géén tabak te verbouwen. Daardoor wordt de tabak die wel geproduceerd wordt, weggekocht door de grote sigaretten producenten en is de tabak te duur of te lastig te krijgen voor de kleinere pijp tabak blenders.
Tobias 6:8,9 indien iemand gekweld wordt van de duivel of boze geest, moet gij roken die voor die man of die vrouw, en hij zal niet meer gekweld worden.

Gebruikersavatar
Jekke
Berichten: 1001
Lid geworden op: 24 jul 2016 00:44
Locatie: Bornem

Re: McClelland stopt ermee (?)

Bericht door Jekke »

Ik heb op Youtube ook al wat video's gezien van dealers zoals Aristocob, die hun eigen producten zoals de Magnacob uit hun assortiment haalden. Hier zitten we gekloot met de vadsige labels op blikjes en sigarenkistjes, en worden namen van tabak ineens aangepast omdat woorden als sweet en anderen niet meer mogen....maar ginder zit de regering er harder op. In ieder geval zonde voor de Frog Morton en nog enkele andere geweldige blends van McClelland. Gelukkig heb ik ook het laatste anderhalf jaar goed liggen hamsteren....

Online
Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4212
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: McClelland stopt ermee (?)

Bericht door Ribbon »

Maar laten we ook niet vergeten dat het eigenaarskoppel beide tegen de pensioenleeftijd aanhikten. Ik kan me voorstellen dat dit een zwaarwegend argument kan zijn in het hele verhaal.
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Gebruikersavatar
Huub
Berichten: 3358
Lid geworden op: 06 jun 2010 20:58

Re: McClelland stopt ermee (?)

Bericht door Huub »

Hallo Kiske,

Ik neem aan dat je van McClelland de Navy Cavendish bedoelt. Een Navy Flake bestaat niet van McClelland.

Deze zou je kunnen bestellen bij dit bedrijf in Kreuzlingen( Zwitserland ). De stad ligt tegen Konstanz in Duitsland aan.
Het is enkele minuten rijden naar Konstanz.

http://www.portmanntabak.ch
003-041-0029.jpg



Kiske schreef:Gvd!

Eerst moest ik op zoek naar een fijne virginiabased tabak die de plaats in kon nemen van de Orlik GS (niet vervangen da's nooit gelukt). Tijdens deze zoektocht de virginia met perique én de navy flake van McCleland omarmt. Kan ik wéér op zoek! Daar was ik voortaan juist een beetje klaar mee.

Het wordt er niet bepaald leuker op moet ik zeggen.

Dju!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Kiske

Re: McClelland stopt ermee (?)

Bericht door Kiske »

Huub schreef:Hallo Kiske,

Ik neem aan dat je van McClelland de Navy Cavendish bedoelt. Een Navy Flake bestaat niet van McClelland.

Deze zou je kunnen bestellen bij dit bedrijf in Kreuzlingen( Zwitserland ). De stad ligt tegen Konstanz in Duitsland aan.
Het is enkele minuten rijden naar Konstanz.

http://www.portmanntabak.ch

003-041-0029.jpg




Kiske schreef:Gvd!

Eerst moest ik op zoek naar een fijne virginiabased tabak die de plaats in kon nemen van de Orlik GS (niet vervangen da's nooit gelukt). Tijdens deze zoektocht de virginia met perique én de navy flake van McCleland omarmt. Kan ik wéér op zoek! Daar was ik voortaan juist een beetje klaar mee.

Het wordt er niet bepaald leuker op moet ik zeggen.

Dju!

Hallo Huub,

Bedankt voor je bericht.

De McClelland Navy Flake is een bulktabak. Deze bevalt me bijzonder goed.
Als de voorraad op is kan ik deze niet meer aanvullen helaas.

Gebruikersavatar
Huub
Berichten: 3358
Lid geworden op: 06 jun 2010 20:58

Re: McClelland stopt ermee (?)

Bericht door Huub »

Kiske schreef:
Huub schreef:Hallo Kiske,

Ik neem aan dat je van McClelland de Navy Cavendish bedoelt. Een Navy Flake bestaat niet van McClelland.

Deze zou je kunnen bestellen bij dit bedrijf in Kreuzlingen( Zwitserland ). De stad ligt tegen Konstanz in Duitsland aan.
Het is enkele minuten rijden naar Konstanz.

http://www.portmanntabak.ch

003-041-0029.jpg




Kiske schreef:Gvd!

Eerst moest ik op zoek naar een fijne virginiabased tabak die de plaats in kon nemen van de Orlik GS (niet vervangen da's nooit gelukt). Tijdens deze zoektocht de virginia met perique én de navy flake van McCleland omarmt. Kan ik wéér op zoek! Daar was ik voortaan juist een beetje klaar mee.

Het wordt er niet bepaald leuker op moet ik zeggen.

Dju!

Hallo Huub,

Bedankt voor je bericht.

De McClelland Navy Flake is een bulktabak. Deze bevalt me bijzonder goed.
Als de voorraad op is kan ik deze niet meer aanvullen helaas.
Daar had ik niet aan gedacht, Kees.
Ik rook al vanaf 1991 McClelland tabakken, maar dan altijd uit blikjes omdat ik het fijn vindt om ze daarin te laten rijpen.

Gebruikersavatar
Huub
Berichten: 3358
Lid geworden op: 06 jun 2010 20:58

Re: McClelland stopt ermee (?)

Bericht door Huub »

Hallo Capricorn,

Ik zou wel eens willen weten waar ze nog te koop zijn. De leveranciers waar ik sinds 1991 de door mij zeer geliefde McClelland tabakken bestelde zijn allemaal uitverkocht.

capricorn schreef:Als je nu besteld kun ze nog proefen

Gebruikersavatar
Jekke
Berichten: 1001
Lid geworden op: 24 jul 2016 00:44
Locatie: Bornem

Re: McClelland stopt ermee (?)

Bericht door Jekke »

Inderdaad, de spoeling is extreem dun geworden.....gisteren nog een 100gr blik Frog besteld....maandje wachten nu.

Gebruikersavatar
capricorn
Berichten: 302
Lid geworden op: 30 aug 2013 09:42
Locatie: Heerlen

Re: McClelland stopt ermee (?)

Bericht door capricorn »

Huub schreef:Hallo Capricorn,

Ik zou wel eens willen weten waar ze nog te koop zijn. De leveranciers waar ik sinds 1991 de door mij zeer geliefde McClelland tabakken bestelde zijn allemaal uitverkocht.

capricorn schreef:Als je nu besteld kun ze nog proefen
Smoking pipes had vandag nog Frog Morton met een max 25 per klant

Gebruikersavatar
Huub
Berichten: 3358
Lid geworden op: 06 jun 2010 20:58

Re: McClelland stopt ermee (?)

Bericht door Huub »

capricorn schreef:
Huub schreef:Hallo Capricorn,

Ik zou wel eens willen weten waar ze nog te koop zijn. De leveranciers waar ik sinds 1991 de door mij zeer geliefde McClelland tabakken bestelde zijn allemaal uitverkocht.

capricorn schreef:Als je nu besteld kun ze nog proefen
Smoking pipes had vandag nog Frog Morton met een max 25 per klant
Hallo Capricorn,

Dat had ik gezien. Maar ik ben een Va/Per en Virginia roker. Ik houd niet van blends met Latakia.
Het zal voor mij een grote omschakeling zijn om na meer van 25 jaar geen McClelland's tabakken meer te kunnen roken.

Overigens hebben wij hier ooit eens een afspraak gemaakt om de firma's in de US waar we tabakken bestellen niet te noemen.

Gebruikersavatar
capricorn
Berichten: 302
Lid geworden op: 30 aug 2013 09:42
Locatie: Heerlen

Re: McClelland stopt ermee (?)

Bericht door capricorn »

Dan zou je moeten afwachten wie de recepten koopt/overneemt

Denkt er iemand dat de douane niet kan lezen op ieder pakje dat ik ontvang staat de afzender als de douaniers deze niet lezen nemen ze zich zeker de moeite om dit forum te lezen

dit wil ik niet als aanleiding zien om er weer over te discuteren

Online
Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4212
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: McClelland stopt ermee (?)

Bericht door Ribbon »

:twisted:
capricorn schreef:Dan zou je moeten afwachten wie de recepten koopt/overneemt
Vooralsnog zijn er geen gegadigden begreep ik. En dan nog, het overnemen van receptuur is bij lange na geen garantie voor een gelijkwaardige kwaliteit en smaak.
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Gebruikersavatar
Tobias Tobit
Berichten: 1626
Lid geworden op: 03 mar 2015 12:23

Re: McClelland stopt ermee (?)

Bericht door Tobias Tobit »

Ik las wel dat ze een groot deel van de apparatuur aan C&D hebben verkocht. Fingers crossed dat deze ook een deel van de tabakken gaat produceren.
Tobias 6:8,9 indien iemand gekweld wordt van de duivel of boze geest, moet gij roken die voor die man of die vrouw, en hij zal niet meer gekweld worden.

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: McClelland stopt ermee (?)

Bericht door Arno »

:cry:

Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tobias Tobit
Berichten: 1626
Lid geworden op: 03 mar 2015 12:23

Re: McClelland stopt ermee (?)

Bericht door Tobias Tobit »

In deze brief wordt vooral het gebrek aan goede grondstoffen als reden aangedragen. Ik hoorde op een ander forum dat er een heleboel redenen zijn om te stoppen. Mike en Mary zijn in de zeventig en Mike heeft eind van het jaar een (hernia) operatie ondergaan en moest dus hoe dan ook rustiger aan gaan doen. Ook de FDA regels die boven de tabaks industrie rondhangen en een flink kostbare zaak voor ze zouden kunnen worden helpen niet mee. Een heel begrijpelijke beslissing, wel heel jammer van de tabakken die op deze manier gaan verdwijnen.
Tobias 6:8,9 indien iemand gekweld wordt van de duivel of boze geest, moet gij roken die voor die man of die vrouw, en hij zal niet meer gekweld worden.

Gebruikersavatar
capricorn
Berichten: 302
Lid geworden op: 30 aug 2013 09:42
Locatie: Heerlen

Re: McClelland stopt ermee (?)

Bericht door capricorn »

Het zouden 500.000 dollar zijn voor de FDA

Plaats reactie