De Graaff pijptabak

Daar is het laatste woord nog niet over gesproken...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Upper Ten
Berichten: 482
Lid geworden op: 10 jul 2010 20:05
Locatie: Sliedrecht

De Graaff pijptabak

Bericht door Upper Ten »

In den Haag zit de Graaff tobacconists. Bij een aantal van jullie waarschijnlijk wel bekend. Zij worden voornamelijk in verband gebracht met hun beroemde sigaren maar zij hebben ook een lijn met pijptabakken gehad.

Halverwege de jaren 90 was ik bij de Oude Tijd in Utrecht en kwam ik een aantal types pijptabak in blik van de Graaff tegen. Een paar aangeschaft en deze bevielen zo goed dat ik al gauw weer naar Utrecht ging.
De eigenaar vertelde mij dat deze door de Graaff in Engeland onder eigen naam werden besteld en dat de beschikbaarheid maar mondjesmaat was.

Daarop besloten eens naar den Haag te gaan en daar een gesprek met de oude de Graaff gehad. Hier weer een aantal soorten aangeschaft.
Ik merkte wel in het gesprek dat het onzeker was of er nog een bestelling in Engeland zou worden gedaan. Korte tijd later ben ik weer naar den Haag gegaan en heb voor een 300 gulden hun hele voorraad opgekocht.
En je raadt het al, deze tabakken kwamen niet meer terug.

Een overzicht van de soorten die men toen voerde;

Abu Riha
Turkish Coarse Cut
Mixture no. 27
Kegelbaan
Back in town
Coronation mixture
Carl' s own blend
Seaman' s club
Golden Virginia
Latakia
Perique

Ik heb nog steeds een aantal van deze excellente tabakken in eigen voorraad.

Mijn vraag is; wie is bekend met deze tabakken, heeft ze wel eens gerookt en wat vond je ervan, en ken je nog meer soorten?

Gebruikersavatar
Bommel
Berichten: 14871
Lid geworden op: 11 okt 2009 16:32
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Bommel »

Mij zijn ze niet bekent.
Moet daarbij eerlijk melden dat ik vanaf mijn 18e ben blijven hangen in de tabakken die bij elke tabakonist te verkrijgen waren/zijn, dus het reguliere.
Met natuurlijk af en toe eens een uitstapje naar wat anders.
Sinds ik dit forum hebt ontdekt is mijn zoektocht weer geprikkeld, maar heelaas blijken de goede tabakken van weleer niet meer gemaakt te worden.
Misschien een idee om jou tabakken te vergelijken met tabakken die in de buurt komen en nog wel geproduceerd worden?
Zal wel een moeilijke opgaven worden lijkt mij, maar wel een uitdaging om goede vergelijkreviews te maken.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Upper Ten
Berichten: 482
Lid geworden op: 10 jul 2010 20:05
Locatie: Sliedrecht

Bericht door Upper Ten »

Bommel schreef;

Misschien een idee om jou tabakken te vergelijken met tabakken die in de buurt komen en nog wel geproduceerd worden?
Zal wel een moeilijke opgaven worden lijkt mij, maar wel een uitdaging om goede vergelijkreviews te maken.
----
Inderdaad Bommel. Een leuk idee maar een zeer moeilijke opgave.
De tabakken die ik op voorraad heb ben ik zuinig op en rook deze mondjesmaat. En de alledaagse tabakken die je nu nog in de winkel vindt zijn eigenlijk al bij voorbaat niet iets om voor het proefroken/vergelijking alleen maar aan te schaffen.
Ik woon in de buurt van een Compaenen winkel en die zijn wel bereid om iets speciaals te bestellen maar dan moeten ze wel minstens 10 stuks bestellen dus voor een proefpakje ook niet opportuun.

Daarom ben ik zo blij met dit forum. Hier leer ik tenminste hoe anderen over tabak denken en waarderen. Ook links naar internetshops zijn nuttig want ik kan dan gericht verschillende aankopen doen.
Zo heb ik vorige week Squadron Leader van Samuel Gawith besteld en ben deze nu aan het proberen.
Binnenkort zal ik er iets over schrijven want hij moet eerst wat drogen om goed tot zijn recht te komen.

Wat me opvalt dat er redelijk wat jonge pijprokers op het forum bijkomen. Dit is een goede zaak alleen zijn deze onbekend met de prachtige tabakken die vroeger verkrijgbaar waren.
Janneman is er wel een die zich een aantal van deze tabakken herinnert en aardig is dat zijn tabaksvoorkeur grotendeels met die van mij overeenkomt.

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door janneman »

*mummelend in een hoekje*

De Niemeyer blends; Scottish en Irish (er waren er meer, maar dat waren mijn oude favorieten), Clan van voor 1980, de pondspakken Friese Heerebaai.
Maar vooral talloze min of meer merkloze tabakken zijn verdwenen, die bij elke tabakswinkel een eigen naam hadden: Wagenaars Maryland Melange, De Wit Engelsche pijptabak, en ga zo maar door. Als ik eerlijk ben dan vermoed ik dat de De Graaf collectie ook zoiets was.

Helaas ben ik ergens in mijn leven een map kwijtgeraakt waarin ik een ferme verzameling tabakszakjes had (de blikken waren luxe, en eigenlijk was alles dat in blik zat ook wel in pouche verkrijgbaar). Voor ik mijn huidige tabaksboekje begonw as dat mijn voornaamste archief, en ik ben nu dna ook de meeste namen kwijt van tabkken die ik vroeger veel rookte. Er was een reeks tabakken voor zelf mengen van een merk dat qua verpakking wel wat leek op Ootmarsum en Upper Ten. Daarbij zaten Latakia, en Perique, en een aantal andere pure tabakken. Ik weet wel dat ik daar jaren lang mee ben aan't knutselen geweest alvorens te concluderen dat tabak melangeren blijkbaar toch echt een vak was...

Minstens zo moeizaam vind ik de veranderende smaken van pijptabak. Neptune -mijn eigen dagelijks brood- is in de loop der jaren een paar keer ferm anders geworden, en dat geld eigenlijk voor alle tabakken die ik rook. Iki ben nooit een groot MacBaren liefhebber geweest, maar ik heb wel de indrukd at dat merk zo ongeveer als enige die storm redelijk ongeschonden doorstaan heeft.

Overigens is niet alles minder geworden. Met behulp van internet krijg ik nu meer verschillende tabakken dan ooit tevoren. Vroeger was je toch afhankelijk van wat een paar winkels in een paar steden in de buurt te bieden hadden, en terwijl de pijpenrekken en kasten in winkels dramatisch veel kleiner zijn geworden, geldt dat niet voor de tabakskasten. In de meeste zaken nu hebben ze niet veel minder tabak dan vroeger, hooguit wat anders en misschien wat eenzijdiger in assortiment (toen ik begon was baai de norm, met daarnaast een paar pakjes gesausde tabak en wat Engelse, Deense en Amerikaanse tabakken (zie zo ongeveer het pijpenbrevier, ik herken wat daar beschreven wordt helemaal). Nu is de bulk gesausde tabak, met een paar pakjes baai en soms nog wat anders.
Wat ook wel veranderd is, is de informatie. Nu weet je dat je een Latakiatak koopt, of een tabak met erwten-aroma topping of zo. He3t staat meestal al op de pakjes en blikken. Vroeger had je daar nauwelijks informatie over. Als er 'Engels' op het pakje stond kon je erop gokken dat er wel Latakia in zo zitten, en als er 'Schots' op stond zat er doorgaans een wat scherp whisky-aroma aan. Wat Latakia was leerde ik pas toen ik die 'zelf-meng' tabakken begon te kopen.

Ik vrees de dag waarop weer een van mijn favorieten ineens 'uitverkocht is'en na een half jaar niet meer verkrijgbaar blijkt. Vandaar mijn tegenwoordige dubbel inkopen: eentje voor te roken en eentje voor te bewaren...

Groet, Janneman

Gebruikersavatar
Bommel
Berichten: 14871
Lid geworden op: 11 okt 2009 16:32
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Bommel »

@ Upper Ten.
Zoals ik ook al vermoedde, is het een hele opgave en zoals je melde een kostbare.
Als ik zo'n kostbare collectie tabakken zou hebben zou ik deze schatkamer ook koesteren en er zuinig mee omgaan.
Maar wellicht is het wel mogelijk om, als je je zelf weer eens trakteer, een review te plaatsen?
Afbeelding

Gebruikersavatar
Terpentijn
Berichten: 469
Lid geworden op: 02 jul 2010 21:17

Bericht door Terpentijn »

Toen ik vorig jaar bij De Graaff m'n Ashton tabakken kocht waarschuwde ze mij dat ik maar beter kon inkopen als het beviel. Een goede tip, had welliswaar niet zoveel bij me, maar kon toch een paar blikjes extra kopen. Een paar maanden later was het inderdaad gebeurt met Ashton in Den Haag.
In de toekomst is dit ook mijn principe van de fijne of bijzondere tabakken.

T.
'Aan m'n zolen met die sigaretten!'

Plaats reactie